Win 10 clean install

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0mcd
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 28-08 10:21
Ik sta op het punt een nieuwe PC te kopen, en hiervoor wil ik een clean install doen.
Ik zit alleen met het volgende :

Mijn huidige PC is aangeschafd met win7, dit zit als recovery partitie op mijn HDD. Ik heb voor deze windows geen key ontvangen, dit zit ingebakken bij de recovery partitie. Geen idee hoe dit werkt.
Dit gaf bij het installeren van mijn SSD al problemen, ik moest daarbij een clean install op mijn HDD doen en deze vervolgens clonen. Ik had eerst geprobeerd een iso van mijn recovery partitie te maken en vanaf een USB stick te draaien, alleen toen vroeg hij opeens wel om de key. Vandaar deze omslachtige oplossing.

Vervolgens heb ik win7 gratis geupgrade naar win10.

Nu wil ik weer een clean install doen op mijn SSD wanneer ik mijn nieuwe computer heb. Ik zal hiervoor waarschijnlijk weer het zelfde trucje moeten doen. Hier dus graag tips op, ik heb vast iets fout gedaan en het moet makkelijker kunnen.

Wat ik mij meer afvraag is of mijn recovery partitie ook geupdate is bij de overstap van win7 naar win10 ? Zo ja, gebeurt dit dan standaard of moet je hier een extra handeling voor uitvoeren ?
Zo niet, kan ik dan nogsteeds gratis de upgrade draaien aangezien hij eerder geactiveerd is of moet ik nu win10 gaan aanschaffen ?

[ Voor 3% gewijzigd door J0mcd op 06-01-2017 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Je vorige computer had waarschijnlijk een OEM Windows 7 installatie en de licentie hoort dus bij de oude computer. Deze mag/hoor je niet over te zetten naar een andere computer. Officieel moet je dus een nieuwe licentie kopen voor Windows 7 of direct Windows 10.

Je recovery partitie is Windows 7 en waarschijnlijk niet Windows 10, de licentie sleutel zit verbonden aan je oude hardware/BIOS en niet zo zeer aan je harde schijf.

Kortom: je moet een nieuwe licentie aanschaffen.

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

nieuwe bouw ? koop je toch voor paar tientjes een licentie

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0mcd
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 28-08 10:21
Breezers schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 14:01:
Je vorige computer had waarschijnlijk een OEM Windows 7 installatie en de licentie hoort dus bij de oude computer. Deze mag/hoor je niet over te zetten naar een andere computer. Officieel moet je dus een nieuwe licentie kopen voor Windows 7 of direct Windows 10.

Je recovery partitie is Windows 7 en waarschijnlijk niet Windows 10, de licentie sleutel zit verbonden aan je oude hardware/BIOS en niet zo zeer aan je harde schijf.

Kortom: je moet een nieuwe licentie aanschaffen.
Bummer, is het dan mogelijk om weer een OEM versie aan te schaffen of gaat dit niet werken aangezien ik mijn computer nu zelf in elkaar zet ? Scheelt nogal wat namelijk, 20 of 100 euro. Of het kan en of het slim is mag daarin ook meegenomen worden natuurlijk :P wat raden jullie aan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
J0mcd schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 14:42:
[...]

Bummer, is het dan mogelijk om weer een OEM versie aan te schaffen of gaat dit niet werken aangezien ik mijn computer nu zelf in elkaar zet ? Scheelt nogal wat namelijk, 20 of 100 euro. Of het kan en of het slim is mag daarin ook meegenomen worden natuurlijk :P wat raden jullie aan ?
Microsoft zal zeggen dat het niet mag, maar als je ook op het forum hier zoekt , dan vindt je tientallen discussies hierover en de uitkomst is altijd hetzelfde: Het mag officieel niet van Microsoft, maar het werkt wel en is dus je eigen risico. Zakelijk zal ik het pertinent afraden maar ik snap dat veel particulieren dit wel doen ivm kosten en eigen gebruik.

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:38
Die van 20 euro zijn grijs. Maar grote kans dat je daar nooit iets over hoort.

Je upgrade naar Windows 10 op je oude pc is ook te vergelijken met een OEM licentie. Deze kun je hoe dan ook niet meenemen. Ongeacht of je Windows 7 licentie een OEM was of een retail.

Grootste verschil tussen OEM en retail is, dat je die laatste wel mee mag nemen naar een andere pc, maar deze mag maar op 1 machine tegelijk draaien.

Ik zou me er iig bij de goedkopere niet echt druk om maken.

[ Voor 6% gewijzigd door Arunia op 06-01-2017 14:50 ]

Pagina: 1