Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Netwerkopslag met oude laptop -WinServer2012 of iets anders?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TheLion01
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11:51
Beste Tweakers,

Ik heb thuis een oude laptop die ik een tweede leven wel geven als een soort NAS. Hij zal puur gebruikt worden als simpele netwerkopslag via externe HDD's en misschien een webserver.

Via mijn Dreamspark account kan ik aan Windows Server 2012 R2 komen. Mij leek dan de Essentials Experience Roll wel geschikt.

Ik had gelezen dat je hierbij een domein moet aanmaken en gebruik kunt maken van een versimpelde Active Directory. Opzich vond ik dat wel interessant met het centraliseren van gebruikersaccounts. Ik vraag me echter af of dit veel rescources van de laptop nodig heeft als meerdere gebruikers op het netwerk zijn ingelogd.

Mijn vraag: is het de moeite waard om Server 2012 te installeren of kan ik beter Windows 7 Pro in combinatie met Mappen delen gebruiken en dan in dezelfde werkgroep? FreeNAS is misschien ook nog een optie.

Alvast bedankt!

Relevante software en hardware die ik gebruik
- Acer Aspire Timeline X 5820t
* Specs: Core i3 Gen1, 6GB RAM, 320GB HDD
- Windows Server 2012 R2 Standard met Essentials Experience
- Windows 7 Professional x64

Beste antwoord (via TheLion01 op 06-01-2017 18:22)

• MrTre
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-11 09:32
Oh, daar zal hij zondemeer qua specs voor geschikt zijn.

Let wel dat hiervoor in Group Policies de nodige instellingen moet maken voor juiste folder-redirection van de standaard Documenten/afbeeldingen mappen.

Het is geen rocket-science, maar ook weer niet iets wat je 'ff' in 10 minuten in elkaar geklikt hebt, zegmaar.

Aan de andere kant, wie is de doelgroep? Met deze constructie is het des te meer zaak na te denken over backup... :-)

Alle reacties

• MrTre
Waarom niet Windows Server 2012 R2 Standard editie? Of zit die niet in je dreamspark?

Qua platte specificaties lijkt je laptop prima geschikt te zijn om het te draaien, let wel dat het handiger is om via lan aan te sluiten en niet via wifi, als de wifikaart het al gaat doen.

XPenology is ook nog een leuke optie om naar te kijken, een Synology op niet-Synology hardware.

• TheLion01
MrTre schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 13:45:
Waarom niet Windows Server 2012 R2 Standard editie? Of zit die niet in je dreamspark?

Qua platte specificaties lijkt je laptop prima geschikt te zijn om het te draaien, let wel dat het handiger is om via lan aan te sluiten en niet via wifi, als de wifikaart het al gaat doen.

XPenology is ook nog een leuke optie om naar te kijken, een Synology op niet-Synology hardware.
Standard is inderdaad ook een goede optie. Heb er zelf ook wat ervaring mee (meer op hobbyniveau, aan de hand van YouTube tutorials), maar mij lijkt Essentials wat eenvoudiger voor huis-tuin-en-keukengebruik. Maar ik hoor het natuurlijk graag als dat niet zo is :p.

Ik was inderdaad al van plan LAN te gebruiken, ook omdat dat stabieler is.

Kan de processor het in ieder geval wel aan als meerdere (denk aan 4 mensen) tegelijk er op inloggen?

• MrTre
TheLion01 schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 14:35:
[...]
Kan de processor het in ieder geval wel aan als meerdere (denk aan 4 mensen) tegelijk er op inloggen?
Hoe gaan die 4 mensen inloggen?
Via RDP gaat niet, standaard is max 2, bij meer moet je er een terminal server van maken.

Via de shares moet geen enkel probleem zijn. (aangenomen dat er dan alleen maar word/excel documenten enz. worden weggeschreven. )
Denk overigens wel na over backup. Het zou zonde zijn als je laptop stuk gaat en alles kwijt is.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 18:10

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

TheLion01 schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 14:35:
[...]

:?

Als je File Services wil gaan draaien, al dan niet in combinatie met Storage Spaces, op Server 2012, waarom moeten er dan mensen op kunnen inloggen? Of mis ik iets want in een normaal kantoor (zeg met 300 man) hoef je ook niet 300 mensen via RDP in te laten loggen om op de documenten-shares te komen.

Afhankelijk van de antiquiteit van de laptop, kan je eventueel nog overwegen om Server Core te installeren; stuk minder overhead, minder grote updates, etc.

/edit: laat ook maar. Ik lees net de rest van je startpost en als je "iets gelezen" hebt over Active Directory maar daarna afvraagt hoe je mappen delen gebruikt in een werkgroep, dan zou ik je vriendelijk adviseren vooral een simpele oplossing te gaan bouwen en niet met Windows Server aan de gang te gang.

[ Voor 18% gewijzigd door MAX3400 op 06-01-2017 15:00 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• TheLion01
MrTre schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 14:55:
[...]

Hoe gaan die 4 mensen inloggen?
Via RDP gaat niet, standaard is max 2, bij meer moet je er een terminal server van maken.

Via de shares moet geen enkel probleem zijn. (aangenomen dat er dan alleen maar word/excel documenten enz. worden weggeschreven. )
Denk overigens wel na over backup. Het zou zonde zijn als je laptop stuk gaat en alles kwijt is.
Oh ik lees nu dat ik wel onduidelijk was ja. Nee ik bedoel meer dat mensen in huis een domein gebruikersaccount hebben in plaats van een lokaal account, met bijvoorbeeld Mijn Documenten, Afbeeldingen e.d. op de server, maar dat daarnaast wel gewoon alle applicaties e.d. gewoon lokaal draaien. Iets als dit Wikipedia: Roaming user profile
MAX3400 schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 14:58:
[...]

:?
/edit: laat ook maar. Ik lees net de rest van je startpost en als je "iets gelezen" hebt over Active Directory maar daarna afvraagt hoe je mappen delen gebruikt in een werkgroep, dan zou ik je vriendelijk adviseren vooral een simpele oplossing te gaan bouwen en niet met Windows Server aan de gang te gang.
Zoals je leest in mijn posts zeg ik niet dat ik niet weet hoe ik mappen moeten delen, maar vraag ik wat beter is voor mijn gebruik. Mappen delen via werkgroepen, of iets met Active Directory. Daarnaast heb ik ook gezegd dat ik wel enige ervaring heb met AD. Misschien was mijn post wat onduidelijk maar ik hoop het hierboven iets duidelijker beschreven te hebben wat ik bedoel.

[ Voor 31% gewijzigd door TheLion01 op 06-01-2017 15:14 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• MrTre
Oh, daar zal hij zondemeer qua specs voor geschikt zijn.

Let wel dat hiervoor in Group Policies de nodige instellingen moet maken voor juiste folder-redirection van de standaard Documenten/afbeeldingen mappen.

Het is geen rocket-science, maar ook weer niet iets wat je 'ff' in 10 minuten in elkaar geklikt hebt, zegmaar.

Aan de andere kant, wie is de doelgroep? Met deze constructie is het des te meer zaak na te denken over backup... :-)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 18:10

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

TheLion01 schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 15:11:
[...]

Zoals je leest in mijn posts zeg ik niet dat ik niet weet hoe ik mappen moeten delen, maar vraag ik wat beter is voor mijn gebruik. Mappen delen via werkgroepen, of iets met Active Directory. Daarnaast heb ik ook gezegd dat ik wel enige ervaring heb met AD. Misschien was mijn post wat onduidelijk maar ik hoop het hierboven iets duidelijker beschreven te hebben wat ik bedoel.
Het is niet beter/slechter; ik zie niet in waarom je AD nodig wil hebben om 1 of 9000 shares bekend te maken op/via een Windows Server OS. Afgezien van NTFS & share permissies, denk ik dat je beter met iets als FreeNAS of Xpenelogy aan de gang kan gaan.

Vergeet dan meteen ook niet dat als je wel AD gaat gebruiken en jouw "huisgenoten" een Roaming Profile gaat toekennen, dat mensen zaken kunnen missen (incl. instellingen van applicaties) als de toekomstige Windows Server uitfikt

Just my 2 cents

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-11 20:09

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Dit heeft natuurlijk niets met Professional Networking en Servers te maken. Move naar Serversoftware en Windows Servers

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:40
Houd er wel rekening mee dat de hardware in laptops niet bedoeld is voor 24/7 gebruik en dat je dus mogelijk erg snel tegen defecten aan kan lopen, zeker bij een laptop die er al een paar jaar op heeft zitten.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Ik zou het simpel houden. Indien je de oude laptop wil gebruiken, neem FreeNAS. Of beter, koop een eenvoudig NASje. Die zijn heel gebruiksvriendelijk om op te zetten en een stuk onderhoudsarmer dan een Windows Server installatie.
Pagina: 1