Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe pc of huidige upgraden?

Pagina: 1
Acties:

• LennartRoest
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 01-11-2023
Beste lezers,

Graag maak ik gebruik van jullie grootse expertise! Urgente reden van bezoek is het kapot gaan van één van de fans van m'n videokaart, die moet dus sowieso vervangen worden. Heb de laatste dagen rondgespeurd en ben op het dilemma gekomen van huidige pc upgraden of nieuwe pc aanschaffen. Graag jullie advies. Als ik informatie vergeten ben toe te voegen hoor ik dat graag.

Context:
Ik ben een gamer maar hoef niet de top van de top build. Als het een nieuw systeem wordt doel ik op om en nabij de 1000 euro. Ik render of bewerk niet. Als het kan bespaar ik liever de euro's en upgrade ik huidig systeem, tenzij jullie advies is dat dat niet verstandig is :)

Heb een PC van 4 jaar oud. Onderdelen:

pricewatch: Intel Core i5 2500K Boxed
product: Gigabyte GeForce GTX 560 Ti
pricewatch: Kingston KTD-XPS730C/8G
pricewatch: Cooler Master B600
pricewatch: MSI Z68A-GD65 (B3)
pricewatch: WD Caviar GP WD5000AAVS, 500GB

Na het speurwerk concludeer ik dat sommige dingen nog niet per se vervangen hoeven:

- de 2500k processor (niet overclocked). De optie i6500 is nog steeds maar marginaal beter -> correct?
- 8gb RAM is voldoende voor alleen gamen. Ik ga niet renderen o.i.d. -> correct?
- vraag aan jullie: de voeding is 4 jaar oud. Is het verantwoord om die er 'gewoon' in te laten zitten?

Wat ik sowieso wil vervangen:
- de harde schijf moet vervangen worden door een SSD. Daarbij heb ik deze als best passend gevonden:
pricewatch: Samsung 850 EVO 500GB

- videokaart. Ik hoef geen absolute top kaart en ook niet per se 1440p etc. Een upgrade vind ik wel leuk. Het best kwam nu uit de bus:
pricewatch: EVGA GeForce GTX 1060 3GB GAMING

Als ik het verhaal zo lees lijkt het alsof ik al antwoord geef op mijn eigen vraag, maar wil graag jullie mening wat jullie adviseren o.b.v. de huidige build.

Alvast bedankt!

Lennart

• Bennnie
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-11 19:28
- de 2500k processor (niet overclocked). De optie i6500 is nog steeds maar marginaal beter -> correct?
De 2500k is kan nog redelijk mee als je niet voor de topkaarten van dit moment gaat en op full hd blijft.
- 8gb RAM is voldoende voor alleen gamen. Ik ga niet renderen o.i.d. -> correct?
Zelf game ik ook met 8 GB. Er beginnen nu elkele games te komen die 6GB+ werkgeheugen verbruiken, bijvoorbeeld CODMW remastered. Het is daarom aan te raden 4 GB toe te voegen, als je daar nog ruimte voor hebt.
- vraag aan jullie: de voeding is 4 jaar oud. Is het verantwoord om die er 'gewoon' in te laten zitten?
Het is geen vaag merk, dus ik zou er pas wat aan gaan doen als je problemen ondervind.

Als je prijsbewust bent, zou ik in jou situatie inderdaad upgraden. Die 1060 3GB + SSD zal een hele grote prestatieverbetering teweeg brengen. Mijn enige punt is: waarom de EVGA versie? Omdat alleen deze in je kast past? Als dat geen issue is zou ik eerder voor bijvoorbeeld de pricewatch: Gigabyte GTX 1060 WINDFORCE OC 3G gaan. Deze kan meer hitte afvoeren zonder meer geluid te produceren.

Verwijderd

Een upgrade is voldoende al heb ik wat opmerkingen bij de keuzes.
De 850 EVO is een prijzige ssd. Je gaat geen verschil merken als je een goedkopere pricewatch: Crucial MX300 2,5" 525GB neemt welke ook nog eens een grotere capaciteit heeft.

Er vanuit gaande dat je gaat gamen is een kaart met 3GB vram nieuw kopen niet aan te raden. Moderne games komen daar snel tekort aan. Een RX 480 4GB pricewatch: Sapphire Radeon RX 480 NITRO+ 4G kost niet heel veel meer, presteert iets beter en loopt door de betere driver optimalisaties van AMD alleen maar verder uit op de GTX 1060.

De voeding is niet van goede kwaliteit maar ook niet zo slecht dat deze er meteen uit moet. 2 jaar zou er nog bij kunnen. Ga je het hele systeem een keer vervangen dan pak je er meteen een nieuwe voeding bij.

verder zou je de cpu een overklok kunnen geven, mits voorzien van de juiste koeling, om de levensduur wat te rekken.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
LennartRoest schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 13:12:

Niet correct, met een flinke overklok naar iets van 5GHz wordt het verschil pas marginaal. Zonder overklok is een i5 6500 toch wel een flink stukje sneller.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• LennartRoest
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 01-11-2023
Bedankt allen voor jullie zeer snelle en goede reacties!

Ik ga dan de meeste onderdelen nog een paar jaar houden.
Verwijderd schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 13:24:
Een upgrade is voldoende al heb ik wat opmerkingen bij de keuzes.
De 850 EVO is een prijzige ssd. Je gaat geen verschil merken als je een goedkopere pricewatch: Crucial MX300 2,5" 525GB neemt welke ook nog eens een grotere capaciteit heeft.
Dank voor de tip!
Er vanuit gaande dat je gaat gamen is een kaart met 3GB vram nieuw kopen niet aan te raden. Moderne games komen daar snel tekort aan. Een RX 480 4GB pricewatch: Sapphire Radeon RX 480 NITRO+ 4G kost niet heel veel meer, presteert iets beter en loopt door de betere driver optimalisaties van AMD alleen maar verder uit op de GTX 1060.
Ook dank hiervoor. Een vraag: ik las ergens anders dat je geen intel en AMD onderdelen op één moederbord kan zetten. M'n processor is natuurlijk intel, dus kan deze AMD videokaart wel?

• misterTweakers
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 29-12-2024
Ja hoor. Daar hoef je je geen zorgen om te maken. Het is alleen wanneer je een AMD processor op een moederbord zet met een Intel socket.

Overigens is de 1060 met 3GB wel weinig, en wil je een GTX 1060, dan zou ik de 6GB versie aanraden.
Pagina: 1