Dat je het alleen bij een nieuwe PC mag kopen?
oem is goedkoper, oftewel merkloos
van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !
OEM staat voor Original Equipment Manufacurer. Meestal krijg je bij de goedkopere complete systemen OEM-hard- en software.
OEM is het tegenovergestelde van geheugen, een mobo, een videokaart, enz. in een doos met een boekje erbij enzo.
OEM-hardware krijg je doorgaans in enkel een zakje zonder software erbij en zonder beschrijving, of alles minimaal.
OEM-software is bv. Windows 98 met alleen de installatie-directory en zonder de directories daarbij die op de CD staan die je in de winkel kan kopen: extra drivers, policy-editor, extra spelletjes enzo; plus een mooie doos en een boekje erbij.
Eigenlijk kan je stellen:
OEM = alleen dat waar het om gaat
Bv. dus echt alleen maar Windows, of alleen maar die netwerkkaart. De drivers of beschrijving moet je dan zelf opzoeken.
OEM is het tegenovergestelde van geheugen, een mobo, een videokaart, enz. in een doos met een boekje erbij enzo.
OEM-hardware krijg je doorgaans in enkel een zakje zonder software erbij en zonder beschrijving, of alles minimaal.
OEM-software is bv. Windows 98 met alleen de installatie-directory en zonder de directories daarbij die op de CD staan die je in de winkel kan kopen: extra drivers, policy-editor, extra spelletjes enzo; plus een mooie doos en een boekje erbij.
Eigenlijk kan je stellen:
OEM = alleen dat waar het om gaat
Bv. dus echt alleen maar Windows, of alleen maar die netwerkkaart. De drivers of beschrijving moet je dan zelf opzoeken.
Bloed, zweet & koffie
oem is tegenovergestelde van retail als het om software gaat,
maar bij hardware is oem goedkopere middel (chips etc.) maar dat wil niet zeggen dat het slechter is (heb zelf alleen maar oem geheugen)
maar bij hardware is oem goedkopere middel (chips etc.) maar dat wil niet zeggen dat het slechter is (heb zelf alleen maar oem geheugen)
van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !
dat er op een oem produkt een mindere kwaliteit onderdelen zouden zitten is onzin alleen de doos ontbreekt en de bv extra kabels en cdroms voor de rest is het produkt hetzelfde.
Precies, bij merkgeheugen betaal je extra voor de naam en voor wat dat bedrijf als extra's biedt. Als je OEM neemt dan kan het nog steeds van een bekend merk zijn (kingston, NEC ed) alleen heb je niet de garantie van dat merk. Maar geheugen is geheugen hoor. Alleen als je wilt overclocken is merk belangrijker. Als het geheugen niet werkt als je het binnenkrijgt dan gaat het terug, of er nou Micron opstaat of gamma.
Vergeet niet dat OEM maar 1 jaar garantie heb en retail 3 jaar. dat is het ALLER grootste verschil.
http://www.totalprogress.nl Computer reparatie en webdesign
I just hate it when the computer does what I tell it to do and not what I mean for it to do.
Nou, dat is niet altijd zo hoor. Kijk maar naar de bekende whitelabel diskettes. Die zijn ook te vergelijken met OEM produkten. Maar die waren wel degelijk van een lagere kwaliteit. En als je een grafische kaart koopt kan je vaak kiezen tussen OEM en Retail. Maar dan is het wat anders. OEM is dan idd alleen de kaart en drivers, en retail met doos enzo. Maar de term OEM is niet altijd hetzelfde.Op maandag 02 juli 2001 09:24 schreef monterey het volgende:
dat er op een oem produkt een mindere kwaliteit onderdelen zouden zitten is onzin alleen de doos ontbreekt en de bv extra kabels en cdroms voor de rest is het produkt hetzelfde.
OEM kan zijn:
- merkloos
- kale uitvoering (vaak goedkoper)
[off-topic]-> EbAyzo, is je icon niet het logo van de Wageningen Universiteit? Ik heb daar ook nog gestudeerd .. 1 jaar
.
Over dat geheugen, gewoon kopen dan. Voor 50 piek kan je niet echt een miskoop doen (ik neem aan dat het wel gewoon werkt natuurlijk).
Over dat geheugen, gewoon kopen dan. Voor 50 piek kan je niet echt een miskoop doen (ik neem aan dat het wel gewoon werkt natuurlijk).
Nou, ik hoop toch nooit geheugen van de Gamma in handen te krijgenOp maandag 02 juli 2001 09:26 schreef obsidian het volgende:
Als het geheugen niet werkt als je het binnenkrijgt dan gaat het terug, of er nou Micron opstaat of gamma.
(jaja kweet ut, twas maar un voorbeeld
Ja van de WUR maar ik loop nu ff stage bij het IMAGOp maandag 02 juli 2001 09:33 schreef Bomberman het volgende:
[off-topic]-> EbAyzo, is je icon niet het logo van de Wageningen Universiteit? Ik heb daar ook nog gestudeerd .. 1 jaar.
Verwijderd
Even over garantie in het algemeen:
Had ik laatst op school tijdens recht nog over:
Als ze minder garantie geven kun je dit altijd nog eisen!! Als bijv. geheugen retail 3 jaar heeft en je koopt van dezelfde maker geheugen oem, dan kun je nog steeds 3 jaar claimen! Het heeft te maken met de normale levensduur van een product. Als de fabrikant je een product verkoopt, dat identiek is, heb je recht op garantie die ook identiek is.
Zelfde fout maken mensen die een televisie kopen en dan "extra" garantie bijkopen. Die garantie had je altijd al! Een tv hoort 5-10 jaar mee te gaan. Doet ie dat niet, kun je de fabrikant altijd aanspreken om de garantie.
Het is maar dat je het weet.
PS. Vanwege de mogelijke moeilijkheden met het krijgen van je recht in Nederland, kopen de messte mensen toch maar die "extra" garantie. Wat jij wilt.
Had ik laatst op school tijdens recht nog over:
Als ze minder garantie geven kun je dit altijd nog eisen!! Als bijv. geheugen retail 3 jaar heeft en je koopt van dezelfde maker geheugen oem, dan kun je nog steeds 3 jaar claimen! Het heeft te maken met de normale levensduur van een product. Als de fabrikant je een product verkoopt, dat identiek is, heb je recht op garantie die ook identiek is.
Zelfde fout maken mensen die een televisie kopen en dan "extra" garantie bijkopen. Die garantie had je altijd al! Een tv hoort 5-10 jaar mee te gaan. Doet ie dat niet, kun je de fabrikant altijd aanspreken om de garantie.
Het is maar dat je het weet.
PS. Vanwege de mogelijke moeilijkheden met het krijgen van je recht in Nederland, kopen de messte mensen toch maar die "extra" garantie. Wat jij wilt.
Verwijderd
[kleinbeetjeofftopic]Cool, ik wist het niet iig en ik denk velen met mij.Op maandag 02 juli 2001 09:41 schreef ajay het volgende:
...
Maar volgens welke wet/regel is dat dan?
Ik dacht dan 1 jaar fabrieksgarantie gewoon verplicht was en dat het daarna vrij was aan de fabrikant.
Hoe kun je trouwens een "redelijke" levensduur voor een produkt bepalen?
I LOVE OEM, geen gezeur en betaal me niet gek aan een doos en boekjes, want die gooi je toch wel weg, dus je kan beter de verschil met geld gelijk in de prullenbak gooien want dat neemt minder ruimte in dan zo doos..
Verwijderd
koop DANE-ELEC kost iets meer dan die troep voor 49.- maar je hebt wel iets waar 10 jaar garantie opzit!!en dat WERKT zonder GEZEIK en GEZEUR!!
Dit had ik al geschreven:Op maandag 02 juli 2001 15:34 schreef alex21 het volgende:
koop DANE-ELEC kost iets meer dan die troep voor 49.- maar je hebt wel iets waar 10 jaar garantie opzit!!en dat WERKT zonder GEZEIK en GEZEUR!!
Ik heb nu een 256mb 133mhz Spectec SDRAM genomen voor 108.25 ex verzendkosten.....
Verwijderd
Ik doe geen 10 jaar met geheugen hoorOp maandag 02 juli 2001 15:34 schreef alex21 het volgende:
hooguit 3 ofzo.
Lol, nooit geweten dat er een verschil was tussen de OEM versie en de retail versie van Windows...Op maandag 02 juli 2001 09:08 schreef Vilenin het volgende:
Dacht het niet, ik ken OEM-producten met 6 jaar garantie (MSI) en retailproducten met een jaar garantie (printer enz..)Op maandag 02 juli 2001 09:27 schreef Metzie het volgende:
Vergeet niet dat OEM maar 1 jaar garantie heb en retail 3 jaar. dat is het ALLER grootste verschil.
Verwijderd
<offtopic dan>
Die wetten zijn niet zo duidelijk. Maar in boek 6 BW staan de algemene voorwaarden voor consumentenkoop. Die gelden boven AV van elke bedrijf! Je kunt altijd daar een claim op doen.
(Zo kun je een "verloren" jas uit de garderobe van je discotheek vergoed krijgen ONDANKS dat er een bordje hangt met "de directie is niet aansprakelijk voor verloren/gestolen spullen".
)
De mate van redelijkheid blijkt uit de algemene en technische levensduur. Eventueel kan een rechter advies vragen aan een expert omtrent dit. Maar de meeste fabrikanten gaan al overstag voordat het zover komt.
Zo staan wij eindelijk eens sterk!
</offtopic dan>
Die wetten zijn niet zo duidelijk. Maar in boek 6 BW staan de algemene voorwaarden voor consumentenkoop. Die gelden boven AV van elke bedrijf! Je kunt altijd daar een claim op doen.
(Zo kun je een "verloren" jas uit de garderobe van je discotheek vergoed krijgen ONDANKS dat er een bordje hangt met "de directie is niet aansprakelijk voor verloren/gestolen spullen".
De mate van redelijkheid blijkt uit de algemene en technische levensduur. Eventueel kan een rechter advies vragen aan een expert omtrent dit. Maar de meeste fabrikanten gaan al overstag voordat het zover komt.
Zo staan wij eindelijk eens sterk!
</offtopic dan>
Pagina: 1