Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Eerste "echte" PC build

Pagina: 1
Acties:

• cri0s
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 29-11 13:33
Hi GoT!

Ik ben sinds een aantal jaren geen echte PC-gebruiker meer, behalve op het werk. Ik gebruik al jaren iMac's en Macbooks met grote tevredenheid, maar wil eigenlijk weer meer gaan gamen op PC. Nu kan mijn iMac best aardig een spelletje draaien onder BootCamp, maar spellen als BF1 of het aankomende Star Citizen, zullen mijn Mac doen smelten ben ik bang. Na lang wikken en wegen wil ik over niet te lange tijd een complete Game PC bij elkaar sprokkelen om me weer meer op PC gaming te storten. Ik zie mezelf niet als diehard tweaker, maar meer als enthousiaste hobby'er. Ik weet wel het e.e.a. van PC's maar lang niet zo veel als het merendeel hier op GoT, vandaar dat ik voor de zekerheid jullie hulp inschakel. Alvast bedankt!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen, beeldbewerking (Photoshop, Illustrator, Premiere, After Effects), streamen en mediabestanden hosten voor Plex. Gamen wil ik vooral BF1, straks Star Citizen en af en toe een sim als Civ of Planet Coaster. Later misschien nog VR.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Zelf hou ik rekening met max €1800-€2000. Excl. verzending e.d. Assembleren wil ik graag zelf gaan doen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Heb al wel 1tb WD Green SATA liggen, exact model weet ik zo even niet en 1tb van Seagate SATA, exact model weet ik ook even niet, zal ik aanvullen als ik thuis ben. Licentie voor Win10 heb ik al liggen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
In eerste instantie hoop ik het even te redden met een enkele GPU, waar ik later wellicht voor SLI wil gaan. Het bord dat ik hieronder uit heb gekozen, net als de voeding, heb ik met name op de toekomst gericht gekozen. Ik wil later wellicht ook gaan overklokken. Ik hoop het met 16 of 32 gb te redden waarbij de voorkeur is om eerst met 2x8 te starten en dan wellicht uit te breiden naar 4x8 als het systeem dat verlangt.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, eigenlijk niet. Behalve dat de processor Intel moet zijn.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik heb al een aantal filmpjes op YouTube bekeken en ook het "Show je Build" topic hier op GoT en heb besloten dat ik een case wil met in ieder geval 1 (plexi)glas zijkant met goede cable management. Ik ben als eerste gevallen op de NZXT S340 Elite omdat deze volgens recensies goede cable management biedt en een tempered glass zijkant heeft. Bovendien spreekt de VR i/o en HDMI passthrough aan de voorkant me aan, omdat ik later misschien nog wel iets wil met VR. Vanwege het streamen ben ik ook benieuwd of jullie goede suggesties hebben voor een capture card.

Ga je overklokken?
In eerste instantie niet, maar wil dat later wel doen als ik meer vertrouwen heb in mijn PC etc.

Wat verwacht je van ons?
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met het kijken of ik met deze specs mijn plannen kan uitvoeren. Vooral ben ik benieuwd naar de koeling. De S340 Elite heeft schijnbaar een minder goede airflow, waardoor ik eigenlijk meer naar de AIO oplossingen van NZXT of Corsair neig. Ik lees alleen her en der verschillende ervaringen omtrent deze oplossingen. Ik weet dat veel Tweakers enthousiast zijn over de Noctua's als het gaat om luchtkoeling, maar ik vind die fans zo ontzettend lelijk (Sorry guys and gals :9 ).

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-7700K Boxed€ 375,95€ 375,95
1Asus ROG Strix Z270H Gaming€ 182,50€ 182,50
1MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G€ 499,-€ 499,-
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 49,95€ 49,95
1NZXT S340 Elite Zwart€ 95,95€ 95,95
1NZXT Kraken X62€ 159,95€ 159,95
1NZXT Aer RGB120 Starter Pack€ 78,50€ 78,50
1Elgato Game Capture HD60 Pro€ 161,66€ 161,66
1Corsair Vengeance LED CMU16GX4M2C3200C16R€ 138,-€ 138,-
1BitFenix Whisper BWG450M€ 77,50€ 77,50
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 136,76€ 136,76
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.955,72

Edit:
Capture card toegevoegd; Thanks RubenByte!
PSU aangepast naar 450w van BitFenix. Thanks RubenByte en untflanked
RGB Aer fans 120mm toegevoegd. Thanks Finntasy
Overgestapt naar i7-7700K en Z270H ROG Strix van Asus, dankzij ACB2401

[ Voor 6% gewijzigd door cri0s op 07-01-2017 13:16 . Reden: Toevoeging capture card, psu en gpu. ]

BrilnerdNL @ Twitch Instagram: BrilnerdNL

• untflanked
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 28-11 17:15
Build ziet er prima uit, je hebt een overklokbare processor die aansluit op het moederbord. Enige aanpassing die je kan maken is de voeding. Met een 450W voeding red je het ook, zou je naar SLI willen gaan later zoek je toch richting de 650W, maar niet meer. Je RAM zal eerst ook worden teruggeklokt tot je gaat overklokken, maar het past mooi in de colour scheme.

[ Voor 17% gewijzigd door untflanked op 06-01-2017 11:34 ]

Ryzen 7700 | RX 6800 XT | 2x16GB DDR5 | Cooler Master NR200P

• cri0s
untflanked schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 11:34:
Build ziet er prima uit, je hebt een overklokbare processor die aansluit op het moederbord. Enige aanpassing die je kan maken is de voeding. Met een 450W voeding red je het ook, zou je naar SLI willen gaan later zoek je toch richting de 650W, maar niet meer. Je RAM zal eerst ook worden teruggeklokt tot je gaat overklokken, maar het past mooi in de colour scheme.
Thanks voor je bliksemsnelle reply! Als er op termijn ook een capturecard in gaat, zou 650 dan ook nog voldoende zijn?

• RubenByte
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19-11-2022
Voor een capturecard zijn er twee opties: een PCI-uitbreidingskaart, zoals de pricewatch: Elgato Game Capture HD60 Pro , die prik je in je moederbord. Dan kun je ook een USB-card nemen, zoals deze: pricewatch: Elgato Game Capture HD60 . Ze kosten ongeveer evenveel, dus je moet zelf beslissen welke soort je wilt.

• RubenByte
Je hebt het in je topicstart over SLI. Ik zou als tip geven om nu de sterkste videokaart te kopen die je jezelf kunt veroorloven. Als je merkt dat die kaart niet meer voldoet, is het vaak beter om die te verkopen op marktplaats of de V&A en een nieuwe kaart te kopen, die krachtig genoeg is. Zo bespaar je meer geld, en hoef je geen 650W voedong, maar heb je genoeg aan eentje van 450W, zoals de pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M

• cri0s
RubenByte schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 11:39:
Voor een capturecard zijn er twee opties: een PCI-uitbreidingskaart, zoals de pricewatch: Elgato Game Capture HD60 Pro , die prik je in je moederbord. Dan kun je ook een USB-card nemen, zoals deze: pricewatch: Elgato Game Capture HD60 . Ze kosten ongeveer evenveel, dus je moet zelf beslissen welke soort je wilt.
Right! Omwille van latency de HD60 Pro toegevoegd aan het lijstje. Thanks RubenByte.
RubenByte schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 11:44:
Je hebt het in je topicstart over SLI. Ik zou als tip geven om nu de sterkste videokaart te kopen die je jezelf kunt veroorloven. Als je merkt dat die kaart niet meer voldoet, is het vaak beter om die te verkopen op marktplaats of de V&A en een nieuwe kaart te kopen, die krachtig genoeg is. Zo bespaar je meer geld, en hoef je geen 650W voedong, maar heb je genoeg aan eentje van 450W, zoals de pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M
Okee, hele goede tip. Ik ga even op zoek naar een betere GPU. Ik zal me ook even verder verdiepen in de BitFenix psu.

[ Voor 35% gewijzigd door cri0s op 06-01-2017 11:47 ]

• untflanked
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 28-11 17:15
Durf niks te zeggen over de capturecard, aangezien ik nergens zo snel een energieverbruik ervan kan vinden. Ik neem aan dat dit vrij laag ligt. Daarnaast kun je momenteel beter investeren in een 1080 dan eventueel de uitbreiding naar 2x1070 in je achterhoofd te houden inderdaad. Kosten verdien je dan weer terug in je voeding.

Ryzen 7700 | RX 6800 XT | 2x16GB DDR5 | Cooler Master NR200P

• RubenByte
Nog een vraagje: op welke resolutie speel je?

• cri0s
RubenByte schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 11:54:
Nog een vraagje: op welke resolutie speel je?
Nu speel ik op m'n 27" iMac, zo af en toe Civ V 2560*1440, maar met alles Low. Wil straks eigenlijk naar de hoogst comfortabele resolutie met deze build.
RubenByte schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 11:44:
Heb gekeken naar 450w voedingen en zie dat de SF450 van Corsair met verzending praktisch net zo duur is. De recensies van de Corsair zijn best goed. Neem aan dat het niet zo heel veel uitmaakt onderling toch?

• RubenByte
De SF450 is een voeding van het SFX formaat, die je meestal in kleine behuizingen vindt. Je moet voor deze behuizing een ATX voeding hebben. Deze SF450 gaat simpelweg niet passen in je behuizing. De BitFenix Whisper BWG450W wel, want dat is een ATX voeding.

• cri0s
RubenByte schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 12:13:
De SF450 is een voeding van het SFX formaat, die je meestal in kleine behuizingen vindt. Je moet voor deze behuizing een ATX voeding hebben. Deze SF450 gaat simpelweg niet passen in je behuizing. De BitFenix Whisper BWG450W wel, want dat is een ATX voeding.
Ah, merde. Dom. Okee, aangepast :). Thanks.

• RubenByte
Je hebt nu een GTX 1080 in je lijstje staan. Ik denk dat dit voor 1440p overkill is. Voor die resolutie voldoet een GTX 1070, zoals de pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 Gaming .

• cri0s
RubenByte schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 12:22:
Je hebt nu een GTX 1080 in je lijstje staan. Ik denk dat dit voor 1440p overkill is. Voor die resolutie voldoet een GTX 1070, zoals de pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 Gaming .
En hoe zit dat met VR? Had eerst deze pricewatch:MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G in mijn lijstje staan, maar na het aanpassen van de voeding was er iets meer budget vrij gekomen. ;)
Ik weet niet of 4K een realistisch streven is met de rest van deze setup en de 1080, anders voel ik daar misschien meer voor. Monitor ga ik later namelijk kiezen..

• RubenByte
Als minimum voor VR wordt een GTX 1060 / RX 480 gegeven. Voor VR isde GTX 1070 dus een mooie kaart. Wil je gamen op 4K, dan is de GTX 1080 de betere oplossing. Maar dan heb je dus wel een veel duurdere monitor nodig...

Edit: Ik denk dat het verstandiger is om éérst je monitor/resolutie te bepalen, en dán je videokaart te kiezen.

[ Voor 20% gewijzigd door RubenByte op 06-01-2017 12:36 ]

• cri0s
RubenByte schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 12:35:
Als minimum voor VR wordt een GTX 1060 / RX 480 gegeven. Voor VR isde GTX 1070 dus een mooie kaart. Wil je gamen op 4K, dan is de GTX 1080 de betere oplossing. Maar dan heb je dus wel een veel duurdere monitor nodig...

Edit: Ik denk dat het verstandiger is om éérst je monitor/resolutie te bepalen, en dán je videokaart te kiezen.
Alright, dan denk ik dat ik het hou bij m'n 1070 en dan de tactiek volgen die in het begin geopperd is; ten tijde van pricedrop in 4K een andere monitor en de 1070 verkopen... Thanks voor de hulp.

• RubenByte
cri0s schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 12:39:
[...]

Alright, dan denk ik dat ik het hou bij m'n 1070 en dan de tactiek volgen die in het begin geopperd is; ten tijde van pricedrop in 4K een andere monitor en de 1070 verkopen... Thanks voor de hulp.
Graag gedaan! Ik zou met je GTX 1070 gaan zoeken naar een 1440p monitor, en misschien een 2e 1080p monitor voor bij het streamen. Kun je daar mooi je chat/streamsoftware mee in de gaten houden.

• cri0s
Juist.. Heb nog een 1080p staan, dus ga nu op zoek naar een 1440p voor een schappelijke prijs. Misschien dat ik tijdens de (misschien) aanstaande BTW actie bij MM nog iets moois kan vinden...
Nogmaals dank!

• Finntasy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-11 11:46
Systeem ziet er zo mooi uit, je kan eventueel als je iets betere airflow en RGB wil kan je kijken naar iets als pricewatch: NZXT Aer RGB120 Starter Pack verder veel plezier met assembleren!

• cri0s
Finntasy schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 15:15:
Systeem ziet er zo mooi uit, je kan eventueel als je iets betere airflow en RGB wil kan je kijken naar iets als pricewatch: NZXT Aer RGB120 Starter Pack verder veel plezier met assembleren!
Ja daar zat ik dus ook al aan te denken. Om 1x zo'n set met 120mm aan te schaffen ter vervanging van de bovenste en achterste fans. De hue+ wilde ik toch al hebben om uiteindelijk ook LED aan te brengen. Thanks voor de tip, ik zet hem erbij!
Ik zie trouwens dat jij de originele S340 hebt, hoe is de airflow bij jou?

• Finntasy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-11 11:46
cri0s schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 16:19:
[...]

Ja daar zat ik dus ook al aan te denken. Om 1x zo'n set met 120mm aan te schaffen ter vervanging van de bovenste en achterste fans. De hue+ wilde ik toch al hebben om uiteindelijk ook LED aan te brengen. Thanks voor de tip, ik zet hem erbij!
Ik zie trouwens dat jij de originele S340 hebt, hoe is de airflow bij jou?
Geen grote problemen er mee, CPU komt lang niet zo hoog dat ik er bang van wordt en GPU blijft met een overclockje ook onder de 75. Ik denk alleen niet dat je mijn systeem met die van jou moet vergelijken, want ik heb een i5-4430 met stock fan en een powercolor rx 480 en dat is vergeleken met jouw systeem toch wel andere koek.
Je kan altijd kijken om nog zo'n extra aer fan te kopen en die voorin om positieve airflow te maken.
Let trouwens wel op dat die starter pack dan weer niet met de led strips komt, dus dan moet je de pricewatch: NZXT HUE+ Extension Kit kopen (2x een 30mm strip.)

• cri0s
Finntasy schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 16:26:
[...]

Geen grote problemen er mee, CPU komt lang niet zo hoog dat ik er bang van wordt en GPU blijft met een overclockje ook onder de 75. Ik denk alleen niet dat je mijn systeem met die van jou moet vergelijken, want ik heb een i5-4430 met stock fan en een powercolor rx 480 en dat is vergeleken met jouw systeem toch wel andere koek.
Je kan altijd kijken om nog zo'n extra aer fan te kopen en die voorin om positieve airflow te maken.
Let trouwens wel op dat die starter pack dan weer niet met de led strips komt, dus dan moet je de pricewatch: NZXT HUE+ Extension Kit kopen (2x een 30mm strip.)
Okee, nou in ieder geval goed dat je met jouw systeem in ieder geval geen grote problemen hebt met de temperatuur.
Klopt had gezien dat de LED strip er nog los bij moet, maar die kan ik altijd nog fixen. Thanks!

• cri0s
Heb me eerlijk gezegd niet verdiept in Kaby Lake en daardoor ook niet in Z270 moederborden. Zo op het eerste gezicht lijkt het me prijstechnisch in ieder geval wel de moeite waard om misschien dan toch Kaby Lake en Z270 te gaan. Ga me vanavond dan toch even inlezen. Thanks voor de heads up ACB2401.

Edit: Even ingelezen en ik ga Kaby Lake maar een kans geven. Vooral in het kader van toekomstgerichtheid denk ik dat ik beter af ben met Kaby Lake met het oog op de aanstaande herzieningen van cpu's van Intel. Processor dus aangepast naar de pricewatch: Intel Core i7-7700K Boxed i.c.m. met de pricewatch: Asus ROG Strix Z270H Gaming prijsverschil is namelijk niet eens heel groot. Thanks ACB2401.

[ Voor 23% gewijzigd door cri0s op 07-01-2017 13:14 ]

Pagina: 1