Feedback nodig op game-pc voor aankomende 5 jaar ~2500 EUR

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenvHasselt
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-12-2020
Oke oke, 5 jaar is misschien overdreven zoals hieronder uit de reacties blijkt, maar toch wil het systeem zo future-proof mogelijk hebben en niet te snel sleutelen/upgraden. Dat ik daar niet aan ontkom betreffende de videokaart is al duidelijk, maar als de rest van het systeem langer meegaat dan ben ik al blij :).

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil de nieuwste games op de hoogste settings met minimaal 1080p 60fps spelen en waarschijnlijk 1440p 60 fps. 4k vind ik interessant maar is vooralsnog geen must. Maar dit kan natuurlijk veranderen de komende 5 jaar.

Ik ben een game designer, en zal regelmatig nieuwe onopgemaliseerde games en een paar engines op de pc draaien. VR speelt hier ook een rol in en zal veel vragend zijn. Dus een goeie framerate met de Oculus/Vive is ook van belang. Het is dus een zakelijke aanschaf voornamelijk.

Programmas die ik o.a. gebruik zijn:
Unity
Unreal
Maya
Adobe Photoshop, Illustrator, Premiere

Ik zal ook aan video editting doen regelmatig. En er zal ook wel eens amateur niveau muziek op gemixed worden. Er zullen altijd twee schermen, misschien drie schermen, gebruikt worden.

Het liefst wil ik dat ik deze desktop ook zo gemakkelijk mogelijk kan meezeulen naar de jaarlijkse LAN-party en meerdere evenementen voor showcase. Daarnaast zal deze pc ook niet moeten misstaan in de woonkamer bij de tv. Vandaar dat ik de voorkeur geniet naar een kast met HANDVATEN, maar wel eentje met een mooi (ik vind wit wel wat) design. Dat is nog vrij lastig om op te zoeken merk ik.

Reden dat ik ingebouwde bluetooth wil is vanwege de speakers die ik heb en WiFi vind ik een must omdat voor de showcase evenementen bekabeld internet vaak lastig is.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb een ruim budget van ongeveer 2500 EUR. Het liefst zit ik er natuurlijk onder en geef ik het geld liever niet uit voor kleine verbeteringen, maar high-end mag het allemaal zeker zijn. Zeker omdat ik het zie als een investering.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, alles wordt nieuw aangeschaft.
Ik heb een tv waar ik hem op wil aansluiten, maar ik overweeg nog een extra aparte 1440p monitor nog aan te schaffen (later).
Daarnaast heb ik een speakerset die op bluetooth werkt.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-7700K Boxed€ 375,95€ 375,95
1Asus Z170-DELUXE€ 294,95€ 294,95
1MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G€ 719,-€ 719,-
1Toshiba DT01ACA300, 3TB€ 85,95€ 85,95
1Phanteks Eclipse P400S Wit€ 81,-€ 81,-
1Noctua NH-D14€ 68,50€ 68,50
1Razer Blackwidow Chroma (Qwerty US)€ 149,-€ 149,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 116,89€ 116,89
1Corsair RM650x€ 106,-€ 106,-
1Samsung 960 EVO 500GB€ 239,95€ 239,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.237,19

NOTITIE: ik stop er 2x 16 GB geheugen in.

WAAROM
Asus Z170-DELUXE

- Goedkoopste ATX moederbord met hdmi 2.0, WiFi, Bluetooth, genoeg USB-poorten, 64GB DDR 4 RAM en juiste 1151 socket.
Alternatief dat ik overweeg: ASRock Fatal1ty Z170 Gaming-ITX/ac
pricewatch: ASRock Fatal1ty Z170 Gaming-ITX/ac
Dat is een mini-ITX. Maar ik las dat je qua moederbord beter groter kan gaan voor de zekerheid en dus ATX.

WAAROM
MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G

- 1080 GTX ideaal om alle games op zijn hoogste te draaien op 1080 en 1440 met mega goede framerate
- Sterk genoeg om ook het huidige VR aanbod op 60 fps te draaien
- Sterk genoeg om onopgemaliseerde games en builds met een goeie framerate te draaien (mijn huidge pc is hier een echte bottleneck)
- Sterk genoeg om een nieuwe onopgemaliseerde (VR) engine te draaien.
- de MSI variant omdat die betaalbaar is en ook al gelijk 3 instellingen heeft waarmee die automatisch overclockt als ik het goed begrijp.

WAAROM
Intel Core i7-7700K Boxed

- Ik wilde voor de 6700K gaan, maar zie dat de nieuwe 7700K nog prima aansluit op de Z170 chip
- Is maar een klein beetje duurder, maar toch ook ietsje sneller dan de 6700K
- Een 6800k vond ik overdreven
- Bied voor mij genoeg performance en meer voor de komende jaren, maar is geen onnodige overkill
- En als ik het goed heb begrepen is een goeie processor ook handig om veel units op het scherm te toveren (bij een RTS bijvoorbeeld). Dat komt zeker ook van pas tijdens het testen van bepaalde situaties in games.

WAAROM
Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 x2

- Gekopieerd uit de best-buy guide nov 2016
- 32 GB RAM DDR4 kan ik alles tegelijkertijd aan hebben staan wat optimaal is voor mij om tests tegelijkertijd te runnen, debuggen.
- Ruim voldoende om op 2-3 schermen te werken.

WAAROM
Corsair RM650x

- 650W ruim voldoende voeding met genoeg W over voor eventuele toekomstige uitbreiding naar nieuwe videokaarten of evt. SLI optie.
ALTERNATIEF: Ik overweeg de 550W versie als dat ook nog steeds ruim voldoende is.

WAAROM
Samsung 960 EVO 500GB

- Goedkoper en beter dan de 950 PRO
- Beter leverbaar en goedkoper dan de 960 PRO
- Rete snel, zelfs voor de komende 5 jaar waarschijnlijk.
- Genoeg ruimte voor OS en de belangrijkste games en applicaties
- Voorlopig niet te vervangen

WAAROM
Toshiba DT01ACA300, 3TB

- Extra ruimte voor films/fotos en andere dingen die ik niet regelmatig gebruik
- Rechtstreeks overgenomen uit een best-buy guide. Zag eruit als goede value.
- Als er een beter alternatief is hoor ik het graag, heb me er niet in verdiept.
ALTERNATIEF: 1 - 2 TB goedkope SSD?

WAAROM
Noctua NH-D14
- Makkelijke montage
- Duideijk genoeg koeling
- Makkelijk in onderhoud
- Past net met hoogte 160mm volgens specs

Het is overkill dus ik zoek een compactere vervanging

WAAROM
Phanteks Eclipse P400S Wit

- Wit
- Mooi design
- Makkelijke case voor first-time builders volgens reviews
- Kabel management
- Niet te groot
- Stof onderhoud makkelijk
ALTERNATIEF: een kast met handvaten. Ben nog steeds zoekende..

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel en nVidia.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het is een flinke investering dus ik wil em zo future-proof mogelijk hebben. Daar betaal ik graag iets meer voor, zodat mij dat later sleutel tijd bespaard. Momenteel wil ik de nieuwste games erop kunnen draaien + VR met een goeie framerate.

Ga je overklokken?
Minimaal overklokken in het begin en waarschijnlijk meer over een aantal jaren. Maar dat is meer voor de leuk dan omdat het echt moet waarschijnlijk.

Wat verwacht je van ons?
Ik ben een first-time builder en heb geen ervaring hier mee. Ik heb onderzoek gedaan, maar ik ben bang dat ik dingen over het hoop zie of dat het toch niet goed aansluit. Ik heb de best-buy guides van tweakers gelezen, daarnaast op een aantal andere websites geweest voor reviews en recommendations en zelf zoveel mogelijk lopen te vergelijken.

VRAAG 1.
Ik zou graag feedback willen op mijn huidige keuzes. Ik heb er nu 1,5 dag aan besteedt (full-time) en me overal op ingelezen, maar toch durf ik de knoop niet door te hakken omdat ik voor mijn gevoel dingen over het hoofd zie. Sluit alles goed aan op elkaar? Geen bottlenecks? Gaat alles passen in de kast? Ben ik iets vergeten?

VRAAG 2.
Ik weet niet of alles in de kast gaat passen die ik heb uitgezocht? En of dat qua air-flow en temperatuur goed gaat komen?

Van wat ik kon vinden kan de kast het volgende behuizen:
Maximum CPU cooler hoogte 16 cm
-> die ik momenteel heb geselecteerd staat in de specs dat die 16 cm is. Gaat dat passen?
Maximum grafische kaart lengte 39.5 cm
-> gaat goedkomen, die is 27,9
Maximum PSU lengte 27 cm ->
De breedte is 15 cm en diepte 16 cm en hoogte 8,6, dus dat gaat goedkomen.

Maar meer kan ik niet vinden over de kast. Is het gebruikelijk dat de rest van de componenten er allemaal in gaat passen?

VRAAG 3.
Ik weet niet of iemand een kast weet die beter aansluit op mijn wensen?
- Handvaten om makkelijk te tillen
- Makkelijk voor first-time builder
- Makkelijk in onderhoud en stof vrij te maken
- Zo klein mogelijk als kan voor ATX, maar wel dat alles er goed in past natuurlijk
- Design dat in woonkamer past of gezien kan worden. (wit vind ik mooi)
- Frontal USB zou handig zijn

De Phanteks ECLIPSE p400s (wit) voldoed aan de meeste eisen die ik stel, behalve dat van handvaten.

Een alternatief dat ik op het oog had is de Fractal Design Define R5 Wit
Goeie review op tweakers ook, maar wederom geen handvaten.
pricewatch: Fractal Design Define R5 Wit Window

VRAAG 4. OPGELOST antw -> ja dit is genoeg W. Kan zelfs minder.
Heb ik genoeg watt met 650W? Ik las dat over de jaren heen het vermogen kan zakken. Nu heeft de Corsair RM650x een 80Plus gold rating, dus dat is al iets.

Ik heb het benodigde vermogen proberen te berekenen, maar ik kan niet goed vinden hoeveel W de cooler, moederbord en andere componenten nou nodig hebben. Of stel ik hier nou een noob vraag?
Videokaart: minimaal 180W en maximaal ~280W
Processor: 95W

VRAAG 5
Het leek me dat ik met 650W voldoende zou hebben voor komende 5 jaar. Zelfs als ik nog een SLI configuratie zou willen beginnen later mocht dat nodig zijn. Is 650W genoeg voor SLI of evt een nieuwe videokaart over 3 jaar en andere uitbreidingen qua geheugen mocht dat nodig zijn?

VRAAG 6. OPGELOST antw -> het is meer dan voldoende en waarschijnlijk overkill.
Is de huidige cooler die ik heb geselecteerd voldoende of overkill?

Ik wilde eigenlijk de Noctua NH-D15S aanschaffen, maar die is 16,5 cm in hoogte en zou niet passen in de behuizing die ik had uitgezocht, dus daarom maar voor de iets kleinere en oudere Noctua NH-D14 gegaan.

(nieuwe)VRAAG 7
Ik wil een kleinere cooler, gezien de bovenstaande overkill is. Wat heb ik minimaal nodig?

OPMERKING:
Een muis moet ik nog uitzoeken.

[ Voor 205% gewijzigd door JeroenvHasselt op 06-01-2017 14:37 . Reden: Ge-update aan de hand van de reacties die ik kreeg. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-09 00:09
Tip; probeer een lijst samen te stellen van onderdelen (cpu, moederbord, geheugen, videokaart,etc). Het wordt gewaardeerd dat je dit zelf samenstelt.

je kan de pricewatch hiervoor gebruiken.
Handleiding Pricewatch
dat je nog niet alles weet maakt niets uit. Maar juist door de onderdelen bij elkaar te zoeken leer je ook je systeem en onderdelen kennen (wat past wel bij elkaar en wat niet).

aantal hints

1080p
dan kun je met een rx480 of gtsx1060 prima uit de voeten. met een freesync scherm haal je het beste uit de amd kaart. wil je gsync voor nvidia dan kom je al bij een duurdere monitor

niet overklokken?
dan heb je geen K cpu en Z chipset moederbord nodig. ik zou nu geen K cpu nemen voor het feit dat je over een aantal jaar "denkt" te gaan overklokken.

CPU
let er bij een cpu op dat deze op je moederbord past (socket cpu/moederbord).

Voeding:
info: Voeding advies en informatie topic - Deel 33

m.b.t VR kan ik je niets vertellen, maar ik gok dat je dan al richting een gtx1080 gaat
have fun bij het samenstellen :D

[ Voor 44% gewijzigd door NLMaca op 06-01-2017 01:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenvHasselt
NLMaca schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 01:25:
Tip; probeer een lijst samen te stellen van onderdelen (cpu, moederbord, geheugen, videokaart,etc). Het wordt gewaardeerd dat je dit zelf samenstelt.

je kan de pricewatch hiervoor gebruiken.
Handleiding Pricewatch
dat je nog niet alles weet maakt niets uit. Maar juist door de onderdelen bij elkaar te zoeken leer je ook je systeem en onderdelen kennen (wat past wel bij elkaar en wat niet).

aantal hints

1080p
dan kun je met een rx480 of gtsx1060 prima uit de voeten. met een freesync scherm haal je het beste uit de amd kaart. wil je gsync voor nvidia dan kom je al bij een duurdere monitor

niet overklokken?
dan heb je geen K cpu en Z chipset moederbord nodig. ik zou nu geen K cpu nemen voor het feit dat je over een aantal jaar "denkt" te gaan overklokken.

CPU
let er bij een cpu op dat deze op je moederbord past (socket cpu/moederbord).

Voeding:
info: Voeding advies en informatie topic - Deel 33

m.b.t VR kan ik je niets vertellen, maar ik gok dat je dan al richting een gtx1080 gaat
have fun bij het samenstellen :D
Heey, bedankt voor de reactie! Zoals ik bovenaan had neergezet was ik nog niet klaar met mijn post schrijven en had ik per ongeluk al te vroeg op posten geklikt. (Ik ben al meer dan een hele dag bezig met het onderzoeken, lezen en samenstellen bezig haha).

Maar gelukkig is nu alles wel vermeldt :). Hopelijk heb je tips/antwoorden/feedback op mijn vragen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

JeroenvHasselt schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 01:53:
[...]

Heey, bedankt voor de reactie! Zoals ik bovenaan had neergezet was ik nog niet klaar met mijn post schrijven en had ik per ongeluk al te vroeg op posten geklikt. (Ik ben al meer dan een hele dag bezig met het onderzoeken, lezen en samenstellen bezig haha).

Maar gelukkig is nu alles wel vermeldt :). Hopelijk heb je tips/antwoorden/feedback op mijn vragen!
Mijn tip, koop nooit met oog op de toekomst, zeker geen 5 jaar.
Simpelgezegd: als je nu iets koopt dat over 5 jaar aan jouw eisen moet voldoen betaal je nu de hoofdprijs voor specificaties die je niet gebruikt.

Gezien jouw gebruik vooral op de GPU leunt vind ik het ansich niet verkeerd om op cpu gebied een solide basis neer te zetten met een deftige i7.
Deze basis zou in theorie 10 jaar mee kunnen. Gpu daarentegen gaat op den duur tegen limieten oplopen.
Voor gamen op 1080p is hij zwaar overkill dus feitelijk ga je (onnodig) flink afschrijven op specs die je amper benut. Mocht je over 3 jaar overstappen op 4k kun je er alsnog voor deze kaart kiezen alleen dan voor een fractie van de prijs.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:08
Als je op 1080p gaat gamen op een enkele monitor met een gtx 1080 dan is dat eigenlijk weggegooid geld. Een rx 480 of gtx 1060 kan dat al perfect. En het geld dat je daarmee bespaart kan je over 2 jaar gebruiken voor een update van de kaart.

Over VR durf ik niet heel stellig te zijn met mijn mening, ik heb er zelf geen ervaring mee. Maar wat ik heb gehoord is dat op enkele titels na de games allemaal niet zo zwaar zijn dat ze een 1080 vereisen en dat dus ook een 1060/480 zal voldoen, of een 1070 als je echt zeker wilt zijn.

Verder zou een kwaliteits voeding van (onder de) 500 watt al voldoen voor jouw build. De voeding die je hebt gekozen is van goede kwaliteit maar je kan net zo goed overweg met de 550 watt versie daarvan. Die zal waarschijnlijk zuiniger zijn ook, omdat hij dichter bij je daadwerkelijke gebruik zal zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Flamesz schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 02:14:
Over VR durf ik niet heel stellig te zijn met mijn mening, ik heb er zelf geen ervaring mee.
Durf in zoverre stellig te zijn dat er 5 jaar geleden niet werd gedacht aan de opkomst van VR.
Mensen die 5 jaar geleden een "feature proof" systeem hebben samengesteld komen met de komst van VR en 4k behoorlijk bedrogen uit.
TS heeft het over het mogelijk switchen naar 4k terwijl Dell vandaag al met een 8k monitor op de proppen komt.
Bij wijze van is 4k dus over 3 jaar al achterhaald. Imho dus zonde van het geld om nu dure componenten aan te schaffen om over 3 jaar een achterhaalde resolutie aan te sturen.

Mijn opinie:
- Is het een systeem voor persoonlijk gebruik, kies bang for buck en accepteer dat je wellicht over 2 jaar iets terug moet schroeven op grafisch gebied.
- is het voor zakelijk gebruik, kies wat jou op moment de beste prestaties bied en vervang het over 3 jaar
600 e per jaar afschrijving is peanuts op zakelijk niveau. Als een gelijkkostend systeem over 3 jaar 10% sneller is heb je obv loonkosten de investering al snel terugverdiend

[ Voor 23% gewijzigd door Switchie op 06-01-2017 02:48 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-09 11:43
pricewatch: BitFenix Prodigy M Wit

Dit is misschien wel iets, wel mATX, maar er moet toch iets omheen te bouwen zijn.

Overigens vind ik de adviezen voor een 1060/480 te gaan wel bijzonder. Dat is erg low end VR, en het is voor professioneel gebruik. Minstens een 1070 dus, liever een 1080.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

lactaxative schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 02:47:

Dit is misschien wel iets, wel mATX, maar er moet toch iets omheen te bouwen zijn.

Overigens vind ik de adviezen voor een 1060/480 te gaan wel bijzonder. Dat is erg low end VR, en het is voor professioneel gebruik. Minstens een 1070 dus, liever een 1080.
Hangt een beetje af van de definitie "professioneel gebruik"
Als dit betekent dat TS 60 uur pw maximaal met VR toepassingen bezig is lijkt mij een gewenste levensduur van 5 jaar sowieso onwenselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenHond
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:15
Is €300 niet wat overkill voor een moederbord? Ik weet ook nog niet in hoeverre ze beschikbaar zijn, maar is het niet interessanter om voor een Z270 chipset te gaan?
Ook zou ik niet voor zo een grote cpu-koeler gaan als de pc veel verplaatst gaat worden. Ik zou dan eerder neigen naar een aio waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-09 23:44
pricewatch: MSI Z270 Gaming Pro Carbon
100€ minder... (zowiezo zijn al deze bordjes nog overpriced op dit moment...)

Zo'n snelle SSD heeft beperkt nut, je kan voor dat geld een 1TB SSD kopen die ook retesnel aanvoelt...

Als je niet extreem gaat overclocken kan de koeler wel wat minder. Verwacht geen wonderen van overclocken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mc_maarten
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
Misschien verstandiger om nu 1250 euro uit te geven, en over 3 jaar weer een nieuwe PC kopen van 1250 euro. Over 3 jaar kan je namelijk snellere GPU’s kopen dan de 1080, daarnaast is de 1080 naar mijn mening niet future proof omdat deze de 4K @60FPS nauwelijks aan kan, laat staan over 5 jaar.

Mijn advies koop een i5 en een 1060 en upgrade over 3-4 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenvHasselt
Switchie schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 02:11:
[...]

Mijn tip, koop nooit met oog op de toekomst, zeker geen 5 jaar.
Simpelgezegd: als je nu iets koopt dat over 5 jaar aan jouw eisen moet voldoen betaal je nu de hoofdprijs voor specificaties die je niet gebruikt.

Gezien jouw gebruik vooral op de GPU leunt vind ik het ansich niet verkeerd om op cpu gebied een solide basis neer te zetten met een deftige i7.
Deze basis zou in theorie 10 jaar mee kunnen. Gpu daarentegen gaat op den duur tegen limieten oplopen.
Voor gamen op 1080p is hij zwaar overkill dus feitelijk ga je (onnodig) flink afschrijven op specs die je amper benut. Mocht je over 3 jaar overstappen op 4k kun je er alsnog voor deze kaart kiezen alleen dan voor een fractie van de prijs.
Goeie tip! Ik heb het ook aangepast op de openingspost. 5 jaar meedoen is teveel gevraagd en eigenlijk was het meer een idee dat mezelf erg prettig leek, maar in de praktijk waarschijnlijk niet gaat werken.

Maar daarnaast heb ik wel graag een basis die zo lang mogelijk mee gaat.

De reden dat ik voor de 1080 kies is omdat de pc een aantal nieuwe engines zal moeten gaan draaien die nog niet geoptimaliseerd zijn, en dan ook nog eens in VR. Ik ben game-ontwikkelaar en ik zie nu dat ik dit helderder neer had moeten zetten in de post.
Flamesz schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 02:14:
Als je op 1080p gaat gamen op een enkele monitor met een gtx 1080 dan is dat eigenlijk weggegooid geld. Een rx 480 of gtx 1060 kan dat al perfect. En het geld dat je daarmee bespaart kan je over 2 jaar gebruiken voor een update van de kaart.

Over VR durf ik niet heel stellig te zijn met mijn mening, ik heb er zelf geen ervaring mee. Maar wat ik heb gehoord is dat op enkele titels na de games allemaal niet zo zwaar zijn dat ze een 1080 vereisen en dat dus ook een 1060/480 zal voldoen, of een 1070 als je echt zeker wilt zijn.

Verder zou een kwaliteits voeding van (onder de) 500 watt al voldoen voor jouw build. De voeding die je hebt gekozen is van goede kwaliteit maar je kan net zo goed overweg met de 550 watt versie daarvan. Die zal waarschijnlijk zuiniger zijn ook, omdat hij dichter bij je daadwerkelijke gebruik zal zitten.
Zoals hierboven gezegd 1080 gekozen voor VR en nieuwe game-engines die ik moet draaien. Excuses voor het onduidelijk aangeven hiervan. Ik neem aan dat dat iets veranderd in het advies?

Goeie tip over de voeding! Zal 550W ook voldoende zijn voor een SLI configuratie later. Mocht ik dan toch over 3 jaar oid moeten upgraden, misschien dat ik dan volsta met 2 nieuwe videokaarten of (beter nog) een extra 1080 gtx.

Ik ben verder nog niet uit over de monitor, ik moet eigenlijk wel een nieuwe monitor kopen, want op mn tv continu werken is eigenlijk geen optie. En dan lijkt het me beter om maar gelijk een goeie 1440p monitor aan te schaffen niet?
Switchie schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 02:41:
[...]

Durf in zoverre stellig te zijn dat er 5 jaar geleden niet werd gedacht aan de opkomst van VR.
Mensen die 5 jaar geleden een "feature proof" systeem hebben samengesteld komen met de komst van VR en 4k behoorlijk bedrogen uit.
TS heeft het over het mogelijk switchen naar 4k terwijl Dell vandaag al met een 8k monitor op de proppen komt.
Bij wijze van is 4k dus over 3 jaar al achterhaald. Imho dus zonde van het geld om nu dure componenten aan te schaffen om over 3 jaar een achterhaalde resolutie aan te sturen.

Mijn opinie:
- Is het een systeem voor persoonlijk gebruik, kies bang for buck en accepteer dat je wellicht over 2 jaar iets terug moet schroeven op grafisch gebied.
- is het voor zakelijk gebruik, kies wat jou op moment de beste prestaties bied en vervang het over 3 jaar
600 e per jaar afschrijving is peanuts op zakelijk niveau. Als een gelijkkostend systeem over 3 jaar 10% sneller is heb je obv loonkosten de investering al snel terugverdiend
Klopt, helemaal mee eens. Ontwikkelingen van over 5 jaar zullen niet nu al bekend zijn. Toch wil ik zoveel mogelijk een basis hebben waar ik langer mee door kan gaan. Ik ken mezelf en schroeven/upgraden zie ik mezelf gewoon niet zomaar doen en stel ik het liefst zo lang mogelijk uit. Dit is ook de reden dat ik genoeg usb (3.1) poorten wil, een hdmi 2.0 aansluiting, genoeg voeding etc. Nu nog niet essentieel, maar mss later wel.

Ik vind 4k zelf niet zo interessant omdat de details die je met 4k erbij ziet (nog) vrij nietszeggend zijn naar mijn mening. 8k zie ik dan helemaal geen brood in, maar je hebt gelijk, je weet maar nooit. VR daarentegen heeft nog veel iteraties te gaan en zal steeds veeleisender worden, dus daar kan ik inderdaad niet veel over zeggen.

Het wordt een zakelijke investering, maar ik ben nog alles aan het leren wat betreft het doppen van mijn eigen boontjes. Ik ben momenteel freelancer en ik moet nog veel leren over wat handig is. Wat jij momenteel peanuts vindt qua 600e per jaar afschrijving, moet ik nog uitzoeken hoe dat precies voor mij in z'n werking gaat :). (Tips hierover zijn ook welkom). In ieder geval kan ik de btw hier nog overal van af trekken en dat maakt het geheel ook al een stuk aantrekkelijker en ruim binnen mijn budget.
lactaxative schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 02:47:

Thanks! Die case is inderdaad vrij geschikt. Ik vind het alleen wel spannend zo'n kleine kast. Gaat dat passen met mijn huidige wenslijst (met een kleinere fan evt)?

1080 GTX vind ik zelf ook een vereiste en een mooie aanschaf. Ik wil daarin graag het beste.
Switchie schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 02:54:
[...]

Hangt een beetje af van de definitie "professioneel gebruik"
Als dit betekent dat TS 60 uur pw maximaal met VR toepassingen bezig is lijkt mij een gewenste levensduur van 5 jaar sowieso onwenselijk.
Hahaha ja inderdaad, die 5 jaar schrappen we er maar uit. En nja 60 uur per week wordt het hopelijk alleen tijdens crunch tijden ;).
DenHond schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 07:01:
Is €300 niet wat overkill voor een moederbord? Ik weet ook nog niet in hoeverre ze beschikbaar zijn, maar is het niet interessanter om voor een Z270 chipset te gaan?
Ook zou ik niet voor zo een grote cpu-koeler gaan als de pc veel verplaatst gaat worden. Ik zou dan eerder neigen naar een aio waterkoeler.
Ja misschien wel.. Het is een prijzigere, maar wel de goedkoopste die ik kon vinden die WiFi, Bluetooth en hdmi 2.0 had en geen mini was. Betreffende 'mini', ik had namelijk gelezen dat betreft moederbord het als richtlijn beter is om groter te gaan (oftewel gewoon ATX). Daarnaast was deze ook al goed getest en wil ik wel gewoon wat zekerheid en goede kwaliteit. Ik was al blij dat ik ruim onder die van het best-buy topic nov 2016 ultra systeem zat.

Of is dit wel erg veel geld voor een paar extra's die ik wil?

Een alternatief zou dus een mini zijn: pricewatch: ASRock Fatal1ty Z170 Gaming-ITX/ac

Die is ruim 100e goedkoper en dan kan ik misschien de hele setup in een mini-ATX stoppen en dan kan ik dus ook een kleinere case pakken. Maar ik weet niet of dat verstandig is met al die grote zware componenten die ik wil? Daarnaast gaat die maar tot 32GB RAM, is dat future-proof genoeg voor de komende 5 jaar?

Een aio waterkoeler.. daar heb ik nog totaal niet naar gekeken. Gaat een fan sneller los/stuk dan als je de kast veel verplaatst?
Inrage schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 10:15:
pricewatch: MSI Z270 Gaming Pro Carbon
100€ minder... (zowiezo zijn al deze bordjes nog overpriced op dit moment...)

Zo'n snelle SSD heeft beperkt nut, je kan voor dat geld een 1TB SSD kopen die ook retesnel aanvoelt...

Als je niet extreem gaat overclocken kan de koeler wel wat minder. Verwacht geen wonderen van overclocken...
Over moederbord zie mn reactie hierboven ^.

Ik zou zelf graag een van de snelste SSD willen zodat het ook later in de toekomst allemaal snel gaat. Het is nog geen Pro versie, maar de goedkopere EVO versie. Bovendien kost de 950 editie niet veel minder om eerlijk te zijn. Welke SSD heb jij in gedachten als alternatief?

Koeler kleiner doen is een goeie! Dan heb ik gelijk wat minder ruimte nodig, dus dat vind ik een top tip. Mss dat ik dan ook een kleinere behuizing kan kiezen.
mc_maarten schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 12:09:
Misschien verstandiger om nu 1250 euro uit te geven, en over 3 jaar weer een nieuwe PC kopen van 1250 euro. Over 3 jaar kan je namelijk snellere GPU’s kopen dan de 1080, daarnaast is de 1080 naar mijn mening niet future proof omdat deze de 4K @60FPS nauwelijks aan kan, laat staan over 5 jaar.

Zie eerdere reactie over de de keuze en het gebruik van de 1080. Maar ik ben het met je eens dat de kaart niet future-proof zal zijn. Maar goed, als de rest van mijn systeem dat wel is dan kan ik de videokaart altijd vervangen of voor een SLI optie gaan oid en de rest van het systeem blijven gebruiken :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DenHond
Ik zou toch voor een Z270 chipset gaan.
Voor mini-ITX heb je enkel de MSI Z270I Gaming Pro Carbon, heeft Bluetooth en wifi (ac).
Voor ATX is er de Asus ROG Strix Z270E Gaming, heeft bluetooth en wifi (ac)
Beide een kleine €100 goedkoper, en een recentere (betere) chipset, check even de review van tweakers voor de verschillen te zien.

Voor de aio waterkoeler, je hebt een compacter contactpunt dat dichter bij de processor zit. Bij een luchtkoeler hangt er een blok van 1kg te bengelen dat 20 cm uitsteekt. Voor een pc die nooit gaat verplaatst worden kan dit geen kwaad, maar bij een pc die veel verplaatst gaat worden zie ik dit liever niet.
Ga je voor een uit de kluiten gewassen aio (Corsair H100/110, NZXT Kraken X52/62,...), moet je wel even check dat je de radiator makkelijk in je kast kan inbouwen.

Moest je met een zwarte kast kunnen leven, zou ik de Cooler Master Master Case behuizingen aanbevelen, de meeste hebben handvaten die je kan verbergen met een cover.

[ Voor 33% gewijzigd door DenHond op 06-01-2017 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pykow
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-09 17:25

Pykow

Angelo OTR

mc_maarten schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 12:09:

Kan je met de gtx1080 wel de nieuwste games op ultra spelen op 1440p ?
Aangezien ik nog niets hoor over een opvolger dit jaar en ik dit jaar een systeem wil bouwen die nu alles op ultra 1440p en boven de 60fps blijft. Wil geen drops onder de 60 frames

Angelo NL / Global Cargo VTC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mc_maarten
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
Pykow schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 22:08:
[...]

Kan je met de gtx1080 wel de nieuwste games op ultra spelen op 1440p ?
Aangezien ik nog niets hoor over een opvolger dit jaar en ik dit jaar een systeem wil bouwen die nu alles op ultra 1440p en boven de 60fps blijft. Wil geen drops onder de 60 frames
ja de GTX1080 kan 1440p makkelijk aan, de GTX1070 kan dit ook. de GTX1080 is net niet goed genoeg voor 4K @60FPS, maar te overpowered voor 1440p.
hier een review van Foritain

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenvHasselt
DenHond schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 15:35:
Ik zou toch voor een Z270 chipset gaan.
Voor mini-ITX heb je enkel de MSI Z270I Gaming Pro Carbon, heeft Bluetooth en wifi (ac).
Voor ATX is er de Asus ROG Strix Z270E Gaming, heeft bluetooth en wifi (ac)
Beide een kleine €100 goedkoper, en een recentere (betere) chipset, check even de review van tweakers voor de verschillen te zien.

Voor de aio waterkoeler, je hebt een compacter contactpunt dat dichter bij de processor zit. Bij een luchtkoeler hangt er een blok van 1kg te bengelen dat 20 cm uitsteekt. Voor een pc die nooit gaat verplaatst worden kan dit geen kwaad, maar bij een pc die veel verplaatst gaat worden zie ik dit liever niet.
Ga je voor een uit de kluiten gewassen aio (Corsair H100/110, NZXT Kraken X52/62,...), moet je wel even check dat je de radiator makkelijk in je kast kan inbouwen.

Moest je met een zwarte kast kunnen leven, zou ik de Cooler Master Master Case behuizingen aanbevelen, de meeste hebben handvaten die je kan verbergen met een cover.
Thanks voor de feedback en tips, je hebt me overtuigd en ik ben aan het puzzelen geslagen.

Dit is de nieuwe samenstelling:
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI Z270I Gaming Pro Carbon AC€ 201,74€ 201,74
1Fractal Design Define Nano S Zwart Window€ 69,90€ 69,90
1Cooler Master Nepton 240M€ 99,-€ 99,-
1Razer Deathadder Elite€ 70,95€ 70,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 116,95€ 116,95
1Cooler Master V Series V550€ 93,50€ 93,50
1Samsung 960 EVO 500GB€ 230,-€ 230,-
1WD Blue SSD 2,5" 1TB€ 289,-€ 289,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.414,99

En dan het geheugen x2 voor totaal 32GB RAM. Ik overweeg hierop dan een goeie 1440p monitor op aan te sluiten. Ik vind het prettig dat ik nu een kleinere kast heb, dat zal daardoor ook al een stuk makkelijker te vervoeren zijn. Daarnaast zou deze kast erg makkelijk zijn voor 1st time builders.

Feedback? Gaat alles passen in de kast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenHond
Toch een paar opmerkingen:
De site van [url="https://http://www.fractal-design.com/home/product/cases/define-series/define-nano-s"]fractal design[/url] raad geen videokaarten aan die breder zijn dan de pci-e bracket voor de nano s, de Gaming-x (en de meeste 1080's) is wel een pak breder.

De dubbele radiator lijkt me ook wel heel krap om er nog in te bouwen. Bij een mini ITX kast moet je voor een 120mm radiator gaan voor aan de achterste exhaust te monteren.

Het msi moederbord heeft geen m.2 aansluiting (of ik moet er nu echt over kijken), in de specs staat dat het er wel is, maar dit zou op de pci-slot kunnen slaan, voor als je geen videokaart zou nemen, maar een pci-ssd.

Ook zijn er maar 2 geheugen slots op het msi bord, en ga je voor 2x16GB modules moeten gaan, als je 32GB geheugen wil.

Ik denk dat je toch voor minstens een micro-atx systeem zal moeten gaan, voor een systeem van dit kaliber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allovich
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-06 00:43
DenHond schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 03:10:
Het msi moederbord heeft geen m.2 aansluiting (of ik moet er nu echt over kijken), in de specs staat dat het er wel is, maar dit zou op de pci-slot kunnen slaan, voor als je geen videokaart zou nemen, maar een pci-ssd.
Zit er wel degelijk op, verstopt aan de ACHTERZIJDE van het moederbord. Heel handig is het inderdaad niet.

Ik zou inderdaad bij een dergelijke build ook voor minimaal een micro ATX form factor gaan ipv ITX... volgens mij kom je nu net wel/niet in de knoei met de voeding en je videokaart (veel ruimte blijft iig niet tussen de fans over).

Mogelijk kun je je beter in dit lijstje vinden.
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus ROG Strix Z270G GAMING€ 205,95€ 205,95
1Fractal Design Define Mini C Window€ 83,95€ 83,95
1Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15€ 214,-€ 214,-
1BitFenix Whisper BWG550M€ 85,99€ 85,99
1Crucial MX300 2,5" 1,05TB€ 273,52€ 273,52
1Samsung 960 EVO 500GB€ 230,-€ 230,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.507,31

Moederbord vervangen voor m-ATX bordje van Asus, met bluetooth. Al met al meer ruimte. Voeding vervangen. Zeer goede kwaliteit en zelfs iets goedkoper. Kast vrijwel gelijkwaardig. Je kunt ook voor de eerder aanbevolen kast van Bitfenix gaan (makkelijker op te tillen). Ik denk dat je in dat geval wel voor de CM V550 voeding moet gaan i.v.m. ruimte tussen videokaart en voeding. Gelijkwaardig geheugen maar dan 16GB reepjes (set van twee) ipv 8 GB. Scheelt je in de totaalprijs ook. "Grote" SSD vervangen voor de MX300 van Crucial, net iets goedkoper en doet niets onder aan de WD Blue (presteert op sommige vlakken zelfs beter).

In de tweakers specs van de waterkoeling staat de 1151 socket er niet tussen. CM heeft dit echter wel op de site staan tussen compatible socket types. Let wel heel goed op bij het monteren van de juiste brackets op het moederbord!

[ Voor 3% gewijzigd door Allovich op 07-01-2017 05:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenHond
In het geval van een micro atx behuizing, heb je ook nog de MasterCase pro 3 met een handvat.
En moest je voor een behuizing met een raampje gaan, misschien ook de moeite om de merken te matchen, en voor een Asus GTX 1080, klopt het schema wat meer, en kan je de RGB verlichting beter op elkaar afstellen :9~

Van de CoolerMaster koeler is er trouwens een recentere versie MasterLiquid pro, heeft wel een permanente blauwe led.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenvHasselt
Thanks voor de goeie feedback! Geheugen heb ik inderdaad vervangen. SSD schijf niet omdat die moeilijker leverbaar is voor die goedkopere prijs.

Nu ik heb gezien dat een ITX mss mogelijk is (wat ik niet had verwacht), wil ik toch proberen voor een ITX te gaan. Ik heb een andere kast uitgezocht die ik mooi vind en waar het iets makkelijker in zou moeten passen als ik deze video zo bekijk:

YouTube: Phanteks EVOLV ITX Review - EVGA 980 Hybrid + Corsair H105 (Watercoo...

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI Z270I Gaming Pro Carbon AC€ 192,-€ 192,-
1Phanteks Enthoo Evolv ITX Wit€ 72,50€ 72,50
1Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16€ 224,25€ 224,25
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.525,10

Mijn vraag: Kan deze ^ opstelling? Gaat het moeilijk worden?

Ik ben ondertussen al bijna 3 dagen non-stop elk vrij moment bezig met alles te vergelijken haha.

Als ik toch voor een (m-)ATX moet gaan dan heb ik inderdaad het advies overgenomen, afgezien van de ssd door moeilijkere levertijd. Ik ben dan terug gekomen bij mijn originele kast die ik had utigezocht omdat die toch makkelijk in te bouwen is en ik em erg mooi vind. Ik zou voor een m-ATX dan het volgende kiezen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus ROG Strix Z270G GAMING€ 205,95€ 205,95
1Phanteks Eclipse P400S Wit Window€ 77,68€ 77,68
1Corsair RM550x€ 95,95€ 95,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.546,68

[b]Als ITX niet gaat, kan deze ^ m-ATX opstelling dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eentje
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-08 19:07

Eentje

houd van de vijver

de kast is niet leverbaar en niet op voorraad bij azerty. de enige winkel waar die te krijgen is volgends de pricewatch dus daarvoor moet je een vervanger zoeken ben ik bang

There eent no place like home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenvHasselt
Eentje schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 23:06:
de kast is niet leverbaar en niet op voorraad bij azerty. de enige winkel waar die te krijgen is volgends de pricewatch dus daarvoor moet je een vervanger zoeken ben ik bang
Ahja ik zie het inderdaad. Over het hoofd gezien! Dat wordt dan de windowless versie kopen:
pricewatch: Phanteks Eclipse P400S Wit

Of hopelijk kan iemand mij vertellen of mijn samengestelde ITX systeem gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eentje
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-08 19:07

Eentje

houd van de vijver

https://www.amazon.de/Pha...ds=phanteks+eclipse+p400s

wie amazon de wel de non silent wit met window gevonden en zover ik zie ook leverbaar in nl

There eent no place like home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenvHasselt
Kan iemand me nog feedback geven op het volgende? Als alles in orde is ga ik namelijk de hele rits bestellen.

"Nu ik heb gezien dat een ITX mss mogelijk is (wat ik niet had verwacht), wil ik toch proberen voor een ITX te gaan. Ik heb een andere kast uitgezocht die ik mooi vind en waar het iets makkelijker in zou moeten passen als ik deze video zo bekijk:

YouTube: Phanteks EVOLV ITX Review - EVGA 980 Hybrid + Corsair H105 (Watercoo...

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI Z270I Gaming Pro Carbon AC€ 192,-€ 192,-
1Phanteks Enthoo Evolv ITX Wit€ 72,50€ 72,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.525,10
"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-09 08:50
Wat voor schermen ga je eigenlijk gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenvHasselt
Balance schreef op zondag 8 januari 2017 @ 17:26:
[...]

Wat voor schermen ga je eigenlijk gebruiken?
1440p scherm en een 1080p scherm. Later wil ik nog een 1440p widescreen erbij halen.

Iemand nog feedback over de opstelling die ik heb samengesteld? Ik wil voornamelijk weten of het gaat passen en waar ik rekening mee moet houden om zulke high-end onderdelen in een ITX kast te stoppen.
Pagina: 1