Oke oke, 5 jaar is misschien overdreven zoals hieronder uit de reacties blijkt, maar toch wil het systeem zo future-proof mogelijk hebben en niet te snel sleutelen/upgraden. Dat ik daar niet aan ontkom betreffende de videokaart is al duidelijk, maar als de rest van het systeem langer meegaat dan ben ik al blij
.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil de nieuwste games op de hoogste settings met minimaal 1080p 60fps spelen en waarschijnlijk 1440p 60 fps. 4k vind ik interessant maar is vooralsnog geen must. Maar dit kan natuurlijk veranderen de komende 5 jaar.
Ik ben een game designer, en zal regelmatig nieuwe onopgemaliseerde games en een paar engines op de pc draaien. VR speelt hier ook een rol in en zal veel vragend zijn. Dus een goeie framerate met de Oculus/Vive is ook van belang. Het is dus een zakelijke aanschaf voornamelijk.
Programmas die ik o.a. gebruik zijn:
Unity
Unreal
Maya
Adobe Photoshop, Illustrator, Premiere
Ik zal ook aan video editting doen regelmatig. En er zal ook wel eens amateur niveau muziek op gemixed worden. Er zullen altijd twee schermen, misschien drie schermen, gebruikt worden.
Het liefst wil ik dat ik deze desktop ook zo gemakkelijk mogelijk kan meezeulen naar de jaarlijkse LAN-party en meerdere evenementen voor showcase. Daarnaast zal deze pc ook niet moeten misstaan in de woonkamer bij de tv. Vandaar dat ik de voorkeur geniet naar een kast met HANDVATEN, maar wel eentje met een mooi (ik vind wit wel wat) design. Dat is nog vrij lastig om op te zoeken merk ik.
Reden dat ik ingebouwde bluetooth wil is vanwege de speakers die ik heb en WiFi vind ik een must omdat voor de showcase evenementen bekabeld internet vaak lastig is.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb een ruim budget van ongeveer 2500 EUR. Het liefst zit ik er natuurlijk onder en geef ik het geld liever niet uit voor kleine verbeteringen, maar high-end mag het allemaal zeker zijn. Zeker omdat ik het zie als een investering.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, alles wordt nieuw aangeschaft.
Ik heb een tv waar ik hem op wil aansluiten, maar ik overweeg nog een extra aparte 1440p monitor nog aan te schaffen (later).
Daarnaast heb ik een speakerset die op bluetooth werkt.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
NOTITIE: ik stop er 2x 16 GB geheugen in.
WAAROM
Asus Z170-DELUXE
- Goedkoopste ATX moederbord met hdmi 2.0, WiFi, Bluetooth, genoeg USB-poorten, 64GB DDR 4 RAM en juiste 1151 socket.
Alternatief dat ik overweeg: ASRock Fatal1ty Z170 Gaming-ITX/ac
pricewatch: ASRock Fatal1ty Z170 Gaming-ITX/ac
Dat is een mini-ITX. Maar ik las dat je qua moederbord beter groter kan gaan voor de zekerheid en dus ATX.
WAAROM
MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G
- 1080 GTX ideaal om alle games op zijn hoogste te draaien op 1080 en 1440 met mega goede framerate
- Sterk genoeg om ook het huidige VR aanbod op 60 fps te draaien
- Sterk genoeg om onopgemaliseerde games en builds met een goeie framerate te draaien (mijn huidge pc is hier een echte bottleneck)
- Sterk genoeg om een nieuwe onopgemaliseerde (VR) engine te draaien.
- de MSI variant omdat die betaalbaar is en ook al gelijk 3 instellingen heeft waarmee die automatisch overclockt als ik het goed begrijp.
WAAROM
Intel Core i7-7700K Boxed
- Ik wilde voor de 6700K gaan, maar zie dat de nieuwe 7700K nog prima aansluit op de Z170 chip
- Is maar een klein beetje duurder, maar toch ook ietsje sneller dan de 6700K
- Een 6800k vond ik overdreven
- Bied voor mij genoeg performance en meer voor de komende jaren, maar is geen onnodige overkill
- En als ik het goed heb begrepen is een goeie processor ook handig om veel units op het scherm te toveren (bij een RTS bijvoorbeeld). Dat komt zeker ook van pas tijdens het testen van bepaalde situaties in games.
WAAROM
Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 x2
- Gekopieerd uit de best-buy guide nov 2016
- 32 GB RAM DDR4 kan ik alles tegelijkertijd aan hebben staan wat optimaal is voor mij om tests tegelijkertijd te runnen, debuggen.
- Ruim voldoende om op 2-3 schermen te werken.
WAAROM
Corsair RM650x
- 650W ruim voldoende voeding met genoeg W over voor eventuele toekomstige uitbreiding naar nieuwe videokaarten of evt. SLI optie.
ALTERNATIEF: Ik overweeg de 550W versie als dat ook nog steeds ruim voldoende is.
WAAROM
Samsung 960 EVO 500GB
- Goedkoper en beter dan de 950 PRO
- Beter leverbaar en goedkoper dan de 960 PRO
- Rete snel, zelfs voor de komende 5 jaar waarschijnlijk.
- Genoeg ruimte voor OS en de belangrijkste games en applicaties
- Voorlopig niet te vervangen
WAAROM
Toshiba DT01ACA300, 3TB
- Extra ruimte voor films/fotos en andere dingen die ik niet regelmatig gebruik
- Rechtstreeks overgenomen uit een best-buy guide. Zag eruit als goede value.
- Als er een beter alternatief is hoor ik het graag, heb me er niet in verdiept.
ALTERNATIEF: 1 - 2 TB goedkope SSD?
WAAROM
Noctua NH-D14
- Makkelijke montage
- Duideijk genoeg koeling
- Makkelijk in onderhoud
- Past net met hoogte 160mm volgens specs
Het is overkill dus ik zoek een compactere vervanging
WAAROM
Phanteks Eclipse P400S Wit
- Wit
- Mooi design
- Makkelijke case voor first-time builders volgens reviews
- Kabel management
- Niet te groot
- Stof onderhoud makkelijk
ALTERNATIEF: een kast met handvaten. Ben nog steeds zoekende..
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel en nVidia.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het is een flinke investering dus ik wil em zo future-proof mogelijk hebben. Daar betaal ik graag iets meer voor, zodat mij dat later sleutel tijd bespaard. Momenteel wil ik de nieuwste games erop kunnen draaien + VR met een goeie framerate.
Ga je overklokken?
Minimaal overklokken in het begin en waarschijnlijk meer over een aantal jaren. Maar dat is meer voor de leuk dan omdat het echt moet waarschijnlijk.
Wat verwacht je van ons?
Ik ben een first-time builder en heb geen ervaring hier mee. Ik heb onderzoek gedaan, maar ik ben bang dat ik dingen over het hoop zie of dat het toch niet goed aansluit. Ik heb de best-buy guides van tweakers gelezen, daarnaast op een aantal andere websites geweest voor reviews en recommendations en zelf zoveel mogelijk lopen te vergelijken.
VRAAG 1.
Ik zou graag feedback willen op mijn huidige keuzes. Ik heb er nu 1,5 dag aan besteedt (full-time) en me overal op ingelezen, maar toch durf ik de knoop niet door te hakken omdat ik voor mijn gevoel dingen over het hoofd zie. Sluit alles goed aan op elkaar? Geen bottlenecks? Gaat alles passen in de kast? Ben ik iets vergeten?
VRAAG 2.
Ik weet niet of alles in de kast gaat passen die ik heb uitgezocht? En of dat qua air-flow en temperatuur goed gaat komen?
Van wat ik kon vinden kan de kast het volgende behuizen:
Maximum CPU cooler hoogte 16 cm
-> die ik momenteel heb geselecteerd staat in de specs dat die 16 cm is. Gaat dat passen?
Maximum grafische kaart lengte 39.5 cm
-> gaat goedkomen, die is 27,9
Maximum PSU lengte 27 cm ->
De breedte is 15 cm en diepte 16 cm en hoogte 8,6, dus dat gaat goedkomen.
Maar meer kan ik niet vinden over de kast. Is het gebruikelijk dat de rest van de componenten er allemaal in gaat passen?
VRAAG 3.
Ik weet niet of iemand een kast weet die beter aansluit op mijn wensen?
- Handvaten om makkelijk te tillen
- Makkelijk voor first-time builder
- Makkelijk in onderhoud en stof vrij te maken
- Zo klein mogelijk als kan voor ATX, maar wel dat alles er goed in past natuurlijk
- Design dat in woonkamer past of gezien kan worden. (wit vind ik mooi)
- Frontal USB zou handig zijn
De Phanteks ECLIPSE p400s (wit) voldoed aan de meeste eisen die ik stel, behalve dat van handvaten.
Een alternatief dat ik op het oog had is de Fractal Design Define R5 Wit
Goeie review op tweakers ook, maar wederom geen handvaten.
pricewatch: Fractal Design Define R5 Wit Window
VRAAG 4. OPGELOST antw -> ja dit is genoeg W. Kan zelfs minder.
Heb ik genoeg watt met 650W? Ik las dat over de jaren heen het vermogen kan zakken. Nu heeft de Corsair RM650x een 80Plus gold rating, dus dat is al iets.
Ik heb het benodigde vermogen proberen te berekenen, maar ik kan niet goed vinden hoeveel W de cooler, moederbord en andere componenten nou nodig hebben. Of stel ik hier nou een noob vraag?
Videokaart: minimaal 180W en maximaal ~280W
Processor: 95W
VRAAG 5
Het leek me dat ik met 650W voldoende zou hebben voor komende 5 jaar. Zelfs als ik nog een SLI configuratie zou willen beginnen later mocht dat nodig zijn. Is 650W genoeg voor SLI of evt een nieuwe videokaart over 3 jaar en andere uitbreidingen qua geheugen mocht dat nodig zijn?
VRAAG 6. OPGELOST antw -> het is meer dan voldoende en waarschijnlijk overkill.
Is de huidige cooler die ik heb geselecteerd voldoende of overkill?
Ik wilde eigenlijk de Noctua NH-D15S aanschaffen, maar die is 16,5 cm in hoogte en zou niet passen in de behuizing die ik had uitgezocht, dus daarom maar voor de iets kleinere en oudere Noctua NH-D14 gegaan.
(nieuwe)VRAAG 7
Ik wil een kleinere cooler, gezien de bovenstaande overkill is. Wat heb ik minimaal nodig?
OPMERKING:
Een muis moet ik nog uitzoeken.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil de nieuwste games op de hoogste settings met minimaal 1080p 60fps spelen en waarschijnlijk 1440p 60 fps. 4k vind ik interessant maar is vooralsnog geen must. Maar dit kan natuurlijk veranderen de komende 5 jaar.
Ik ben een game designer, en zal regelmatig nieuwe onopgemaliseerde games en een paar engines op de pc draaien. VR speelt hier ook een rol in en zal veel vragend zijn. Dus een goeie framerate met de Oculus/Vive is ook van belang. Het is dus een zakelijke aanschaf voornamelijk.
Programmas die ik o.a. gebruik zijn:
Unity
Unreal
Maya
Adobe Photoshop, Illustrator, Premiere
Ik zal ook aan video editting doen regelmatig. En er zal ook wel eens amateur niveau muziek op gemixed worden. Er zullen altijd twee schermen, misschien drie schermen, gebruikt worden.
Het liefst wil ik dat ik deze desktop ook zo gemakkelijk mogelijk kan meezeulen naar de jaarlijkse LAN-party en meerdere evenementen voor showcase. Daarnaast zal deze pc ook niet moeten misstaan in de woonkamer bij de tv. Vandaar dat ik de voorkeur geniet naar een kast met HANDVATEN, maar wel eentje met een mooi (ik vind wit wel wat) design. Dat is nog vrij lastig om op te zoeken merk ik.
Reden dat ik ingebouwde bluetooth wil is vanwege de speakers die ik heb en WiFi vind ik een must omdat voor de showcase evenementen bekabeld internet vaak lastig is.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb een ruim budget van ongeveer 2500 EUR. Het liefst zit ik er natuurlijk onder en geef ik het geld liever niet uit voor kleine verbeteringen, maar high-end mag het allemaal zeker zijn. Zeker omdat ik het zie als een investering.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, alles wordt nieuw aangeschaft.
Ik heb een tv waar ik hem op wil aansluiten, maar ik overweeg nog een extra aparte 1440p monitor nog aan te schaffen (later).
Daarnaast heb ik een speakerset die op bluetooth werkt.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Core i7-7700K Boxed | € 375,95 | € 375,95 |
1 | Asus Z170-DELUXE | € 294,95 | € 294,95 |
1 | MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G | € 719,- | € 719,- |
1 | Toshiba DT01ACA300, 3TB | € 85,95 | € 85,95 |
1 | Phanteks Eclipse P400S Wit | € 81,- | € 81,- |
1 | Noctua NH-D14 | € 68,50 | € 68,50 |
1 | Razer Blackwidow Chroma (Qwerty US) | € 149,- | € 149,- |
1 | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 | € 116,89 | € 116,89 |
1 | Corsair RM650x | € 106,- | € 106,- |
1 | Samsung 960 EVO 500GB | € 239,95 | € 239,95 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 2.237,19 |
NOTITIE: ik stop er 2x 16 GB geheugen in.
WAAROM
Asus Z170-DELUXE
- Goedkoopste ATX moederbord met hdmi 2.0, WiFi, Bluetooth, genoeg USB-poorten, 64GB DDR 4 RAM en juiste 1151 socket.
Alternatief dat ik overweeg: ASRock Fatal1ty Z170 Gaming-ITX/ac
pricewatch: ASRock Fatal1ty Z170 Gaming-ITX/ac
Dat is een mini-ITX. Maar ik las dat je qua moederbord beter groter kan gaan voor de zekerheid en dus ATX.
WAAROM
MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G
- 1080 GTX ideaal om alle games op zijn hoogste te draaien op 1080 en 1440 met mega goede framerate
- Sterk genoeg om ook het huidige VR aanbod op 60 fps te draaien
- Sterk genoeg om onopgemaliseerde games en builds met een goeie framerate te draaien (mijn huidge pc is hier een echte bottleneck)
- Sterk genoeg om een nieuwe onopgemaliseerde (VR) engine te draaien.
- de MSI variant omdat die betaalbaar is en ook al gelijk 3 instellingen heeft waarmee die automatisch overclockt als ik het goed begrijp.
WAAROM
Intel Core i7-7700K Boxed
- Ik wilde voor de 6700K gaan, maar zie dat de nieuwe 7700K nog prima aansluit op de Z170 chip
- Is maar een klein beetje duurder, maar toch ook ietsje sneller dan de 6700K
- Een 6800k vond ik overdreven
- Bied voor mij genoeg performance en meer voor de komende jaren, maar is geen onnodige overkill
- En als ik het goed heb begrepen is een goeie processor ook handig om veel units op het scherm te toveren (bij een RTS bijvoorbeeld). Dat komt zeker ook van pas tijdens het testen van bepaalde situaties in games.
WAAROM
Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 x2
- Gekopieerd uit de best-buy guide nov 2016
- 32 GB RAM DDR4 kan ik alles tegelijkertijd aan hebben staan wat optimaal is voor mij om tests tegelijkertijd te runnen, debuggen.
- Ruim voldoende om op 2-3 schermen te werken.
WAAROM
Corsair RM650x
- 650W ruim voldoende voeding met genoeg W over voor eventuele toekomstige uitbreiding naar nieuwe videokaarten of evt. SLI optie.
ALTERNATIEF: Ik overweeg de 550W versie als dat ook nog steeds ruim voldoende is.
WAAROM
Samsung 960 EVO 500GB
- Goedkoper en beter dan de 950 PRO
- Beter leverbaar en goedkoper dan de 960 PRO
- Rete snel, zelfs voor de komende 5 jaar waarschijnlijk.
- Genoeg ruimte voor OS en de belangrijkste games en applicaties
- Voorlopig niet te vervangen
WAAROM
Toshiba DT01ACA300, 3TB
- Extra ruimte voor films/fotos en andere dingen die ik niet regelmatig gebruik
- Rechtstreeks overgenomen uit een best-buy guide. Zag eruit als goede value.
- Als er een beter alternatief is hoor ik het graag, heb me er niet in verdiept.
ALTERNATIEF: 1 - 2 TB goedkope SSD?
WAAROM
Noctua NH-D14
- Makkelijke montage
- Duideijk genoeg koeling
- Makkelijk in onderhoud
- Past net met hoogte 160mm volgens specs
Het is overkill dus ik zoek een compactere vervanging
WAAROM
Phanteks Eclipse P400S Wit
- Wit
- Mooi design
- Makkelijke case voor first-time builders volgens reviews
- Kabel management
- Niet te groot
- Stof onderhoud makkelijk
ALTERNATIEF: een kast met handvaten. Ben nog steeds zoekende..
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel en nVidia.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het is een flinke investering dus ik wil em zo future-proof mogelijk hebben. Daar betaal ik graag iets meer voor, zodat mij dat later sleutel tijd bespaard. Momenteel wil ik de nieuwste games erop kunnen draaien + VR met een goeie framerate.
Ga je overklokken?
Minimaal overklokken in het begin en waarschijnlijk meer over een aantal jaren. Maar dat is meer voor de leuk dan omdat het echt moet waarschijnlijk.
Wat verwacht je van ons?
Ik ben een first-time builder en heb geen ervaring hier mee. Ik heb onderzoek gedaan, maar ik ben bang dat ik dingen over het hoop zie of dat het toch niet goed aansluit. Ik heb de best-buy guides van tweakers gelezen, daarnaast op een aantal andere websites geweest voor reviews en recommendations en zelf zoveel mogelijk lopen te vergelijken.
VRAAG 1.
Ik zou graag feedback willen op mijn huidige keuzes. Ik heb er nu 1,5 dag aan besteedt (full-time) en me overal op ingelezen, maar toch durf ik de knoop niet door te hakken omdat ik voor mijn gevoel dingen over het hoofd zie. Sluit alles goed aan op elkaar? Geen bottlenecks? Gaat alles passen in de kast? Ben ik iets vergeten?
VRAAG 2.
Ik weet niet of alles in de kast gaat passen die ik heb uitgezocht? En of dat qua air-flow en temperatuur goed gaat komen?
Van wat ik kon vinden kan de kast het volgende behuizen:
Maximum CPU cooler hoogte 16 cm
-> die ik momenteel heb geselecteerd staat in de specs dat die 16 cm is. Gaat dat passen?
Maximum grafische kaart lengte 39.5 cm
-> gaat goedkomen, die is 27,9
Maximum PSU lengte 27 cm ->
De breedte is 15 cm en diepte 16 cm en hoogte 8,6, dus dat gaat goedkomen.
Maar meer kan ik niet vinden over de kast. Is het gebruikelijk dat de rest van de componenten er allemaal in gaat passen?
VRAAG 3.
Ik weet niet of iemand een kast weet die beter aansluit op mijn wensen?
- Handvaten om makkelijk te tillen
- Makkelijk voor first-time builder
- Makkelijk in onderhoud en stof vrij te maken
- Zo klein mogelijk als kan voor ATX, maar wel dat alles er goed in past natuurlijk
- Design dat in woonkamer past of gezien kan worden. (wit vind ik mooi)
- Frontal USB zou handig zijn
De Phanteks ECLIPSE p400s (wit) voldoed aan de meeste eisen die ik stel, behalve dat van handvaten.
Een alternatief dat ik op het oog had is de Fractal Design Define R5 Wit
Goeie review op tweakers ook, maar wederom geen handvaten.
pricewatch: Fractal Design Define R5 Wit Window
VRAAG 4. OPGELOST antw -> ja dit is genoeg W. Kan zelfs minder.
Heb ik genoeg watt met 650W? Ik las dat over de jaren heen het vermogen kan zakken. Nu heeft de Corsair RM650x een 80Plus gold rating, dus dat is al iets.
Ik heb het benodigde vermogen proberen te berekenen, maar ik kan niet goed vinden hoeveel W de cooler, moederbord en andere componenten nou nodig hebben. Of stel ik hier nou een noob vraag?
Videokaart: minimaal 180W en maximaal ~280W
Processor: 95W
VRAAG 5
Het leek me dat ik met 650W voldoende zou hebben voor komende 5 jaar. Zelfs als ik nog een SLI configuratie zou willen beginnen later mocht dat nodig zijn. Is 650W genoeg voor SLI of evt een nieuwe videokaart over 3 jaar en andere uitbreidingen qua geheugen mocht dat nodig zijn?
VRAAG 6. OPGELOST antw -> het is meer dan voldoende en waarschijnlijk overkill.
Is de huidige cooler die ik heb geselecteerd voldoende of overkill?
Ik wilde eigenlijk de Noctua NH-D15S aanschaffen, maar die is 16,5 cm in hoogte en zou niet passen in de behuizing die ik had uitgezocht, dus daarom maar voor de iets kleinere en oudere Noctua NH-D14 gegaan.
(nieuwe)VRAAG 7
Ik wil een kleinere cooler, gezien de bovenstaande overkill is. Wat heb ik minimaal nodig?
OPMERKING:
Een muis moet ik nog uitzoeken.
[ Voor 205% gewijzigd door JeroenvHasselt op 06-01-2017 14:37 . Reden: Ge-update aan de hand van de reacties die ik kreeg. ]