Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik maak al lang gebruik van de inbouwdimmers en inbouwschakelaars van KAKU. Nu heb ik vanavond mijn RPI3 met Domoticz en RFLink gekoppeld aan de draadloze schakelaars.

Het betreft 2 dimmers en 1 aan/uit schakelaar. Tot mijn stomme verbazing is de Aan/Uit schakelaar gewoon te dimmen via Domoticz!
  1. Ik weet 100% zeker dat het een aan/uit schakelaar betreft en geen dimmer.
  2. De schakelaar is niet te dimmen via KAKU afstandbediening, de twee dimmers wel.
  3. Wat me altijd al opviel was dat wanneer lampen in- of uitgeschakeld worden, deze ook langzaam aan / uit gaan en niet aan- of uitspringen zoals dat bij een normale schakelaar gaat.
Het lijkt erop dat de inbouw(schakelaars/dimmers) hetzelfde zijn, op één of andere manier de dimfunctionaliteit uitgeschakeld is bij de ene.

Iemand ervaring mee, gedachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-09 11:09
Klopt, ik heb er hier ook één in de gang. Ik heb geen behoefde die te dimmen, dus heb nog nooit een dim commando verstuurd, maar mij viel ook op dat die langzaam aan en uit gaat net zoals de dimmers die ik heb. Er zit ook geen relais in. (ik heb hem open gesloopt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.v.Beek
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 25-11-2024
Om welk type KaKu-schakelaar gaat het? Ik heb zelf twee stekker-schakelaars en 1 stekker-dimmer, ik overweeg om als uitbreiding inbouw dimmers toe te voegen. Als blijkt dat de schakelaars ook gewoon kunnen dimmen, dan scheelt dat toch weer 5 euro per schakelaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuperKris
In mijn geval was het denk ik een AWMR-230. Dat weet ik echter niet meer zeker. Het was iig een apparaatje dat was bedoeld om achter een schakelaar te hangen. Deze schakelt dan de lamp en dit kan via een draadloos commando of de originele lichtschakelaar.

Ik had een type dat met slechts 2 draden werkt. De fase, en de schakeldraad. De module heeft geen batterij dus de module haalt zijn voeding uit deze 2 draden. Dat betekend dat de benodigde stroomkring voor voeding door de gebruikte lamp loopt. Om deze reden staat er op de module dat hij NIET geschikt is voor LED verlichting of de meeste spaarlampen. De reden daarvoor is dat er altijd stroom door de lamp moet lopen. Daardoor kan de lamp gaan flitsen, zachtjes branden, of andere ellende. Dat gebeurd omdat een led of een spaarlamp een elektronische schakeling ingebouwd hebben die niet ontworpen is op deze toepassing. Een ander gevolg kan zijn er onvoldoende stroom loopt door de LED lamp om de KAKU module te voeden (wanneer uitgeschakeld dus). Dan krijg je de lamp dus helemaal niet aan.

Eigenwijs als ik ben, heb ik het toch geprobeerd. Met de dimbare LED lampen van de Ikea blijkt dit gewoon goed te werken. Volgens mij gebruik ik de 6.3W (400 lumen) LEDARE variant. Sommige andere LED lampen gingen inderdaad raar flitsen, maar de dimbare Ikea lamp werkte keurig! Overigens heb ik ook het stroomverbruik gemeten bij een conventionele gloeilamp en de LED lamp. Zowel "uitgeschakeld" als met de lamp aan, was er geen echt verschil. Dat was wel gemeten met een relatief goedkope multimeter. Geen true RMS. Ook werd de KAKU module niet merkbaar warmer met de LED lamp. Ik heb er alle vertrouwen in dat de module goed kan functioneren met deze LED lamp.

Als je domotica systeem uitvalt kan je dus nog steeds de muur schakelaar gebruiken. Dit kan ook door elkaar. Je kan dus eerst de lamp aanzetten via bijv. domoticz die een signaaltje van een PIR krijgt. en de lamp vervolgens uitzetten met de schakelaar. In beide gevallen is het een echt ON of OFF commando en je kan beide dus goed door elkaar gebruiken. De fysieke schakelaar hoef je ook niet geen en weer te doen om bijvoorbeeld de lamp uit te schakelen met de muurschakelaar omdat deze was aangezet via Domoticz.

Hier mijn putswerkje... Heel er leuk en mooi zo'n jaren 30 huis, maar de elektra is niet altijd even makkelijk!

Edit: Let er wel op dat KAKU meerdere revisies in omloop heeft. Het kan zijn dat deze hardwarematig afwijken daardoor bovenstaand niet voor elk exemplaar opgaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7csrPV657OsVXumljaPXZ8QW/full.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door SuperKris op 06-01-2017 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.v.Beek
Bedankt SuperKris voor je uitgebreide reactie!
Heb je nou de AWMR-230 ontdaan van behuizing en ingebouwd achter een opbouw schakelaar? Dat is tenminste écht tweaken! Zelf heb ik een jaren 60 huis, de muur tussen de keuken en woonkamer is gesloopt door de vorige bewoners. Daar zat een schakelaar voor de lamp boven de eettafel, zij hebben het plafond vervolgens gestuct en het verdeelpunt niet meer open gemaakt. Om vervolgens een kabelgootje over het plafond te plakken...

Die gaat er dus in ieder geval af! Ik ben van plan om het verdeelpunt onder het stucwerk op te zoeken en daar een KaKu ontvanger te plaatsen, zodat de lamp gewoon op de originele plek kan komen te hangen.
Er zal dan op de muur een KaKu-schakelaar komen te hangen, maar daarnaast wordt de lamp bedient door Domoticz van een RPi2 met RFXComm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuperKris
Ik ben wel een beetje van het knutselen ja. Ik houd er niet zo van als iets niet kan, maar voor mijn gevoel wel zou moeten kunnen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.v.Beek
Dat herken ik, zo heb ik (off-topic) een standaard Sennheiser HD-201 omgebouwd dat bluetooth-headphone om een weddenschap met een collega te winnen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
D.v.Beek schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 08:51:
Om welk type KaKu-schakelaar gaat het? Ik heb zelf twee stekker-schakelaars en 1 stekker-dimmer, ik overweeg om als uitbreiding inbouw dimmers toe te voegen. Als blijkt dat de schakelaars ook gewoon kunnen dimmen, dan scheelt dat toch weer 5 euro per schakelaar.
Het gaat om een AWMR-230 inbouwdimmer en werkt exact zoals SuperKris het beschrijft.

@D.v.Beek je kan er altijd één halen en testen, als het niet werkt gewoon weer terugbrengen..

@SuperKris, zo te horen ben jij hier een stuk meer in thuis dan ik.. Gisteren wel mijn Somfy rolluiken gekoppeld aan Domoticz. Signalen uitlezen door de RFLink aan de computer te koppelen, dan de ontvangers in de koppelstand zetten en een Pair command versturen, het werkt nog ook :) .
Pagina: 1