Toon posts:

Ontwikkelomgeving

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Uit nieuwsgierigheid vroeg ik mij af wat jullie ervaren als de meest prettige ontwikkelomgeving (non-WYSIWYG) voor HTML, CSS en JavaScript, alsook welke omgevingen jullie ten zwaarste afraden en waarom?

Op het moment leer ik met Visual Studio mede omdat dit de omgeving is die in de lesstof van MS wordt gehanteerd. Ik kan mij alleen slecht voorstellen dat deze omgeving binnen veel bedrijven gebruikt wordt, gezien de hoge kosten, en de brede functionaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Hoge kosten? Er is een gratis versie (tot teams van 5 personen) en alles daarboven is voor een bedrijf met 5+ mensen personeel te verwaarlozen voor die paar honderd euro licentiekosten. (En dan is er ook nog Visual Studio Code)

Neemt niet weg dat er tig alternatieven zijn. Welke had je zelf al gevonden? In onze Quickstart kun je lezen dat dat toch wel een vereiste is voordat je een topic opent ;) En iets als dit is toch belachelijk simpel te vinden...

[ Voor 46% gewijzigd door RobIII op 05-01-2017 22:33 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@RobIII,

Het gaat mij er niet om wat ik kan vinden, het gaat mij juist om de ervaringen van anderen. Wat zij zien als nadeel/voordeel van een specifieke omgeving dit is niet zo even te Googlen.

Verder bieden de verschillende versies van Visual Studio verschillende functionaliteit (denk aan testing en modellerings-tools).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Verwijderd schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 22:58:
@RobIII,

Het gaat mij er niet om wat ik kan vinden, het gaat mij juist om de ervaringen van anderen. Wat zij zien als nadeel/voordeel van een specifieke omgeving dit is niet zo even te Googlen.
....jawel?

Wikipedia: Comparison of integrated development environments

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Voor grotere projecten gebruik ik Visual Studio Professional. Dat is voor kleine bedrijven (heb zelf een eenmanszaak) heel betaalbaar als onderdeel van het Microsoft Action Pack. Dat bevat twee MSDN-licenties, een handvol Office 365-accounts en licenties voor intern gebruik van alle kostbare pakketten van Microsoft. Kost nog geen 400 euro per jaar.

Voor kleinere projecten vind ik Visual Studio Code wel fijn, en als kladblok (om snippets of gekopieerde voorbeelden van internet te bewerken) gebruik ik Sublime Text 3.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-10 23:48

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Debugger: ja. Linux: Ja, etc. etc. daar heb je wat aan :+

Om maar on-topic te gaan, zelf gebruik ik Atom voor alles. Heerlijke editor :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik gebruik Geany met "lint" commando's:

PHP
code:
1
php -l %f

Javascript
code:
1
jsl -process %f

HTML/XML
code:
1
xmllint --noout %f

CSS
code:
1
csslint-0.6 %f

Waarom Geany? Omdat als ik een bestand open, 1 seconde later er in kan werken.
Full blown IDE's starten gewoon te langzaam op (zelfs tot "ik kan nog koffie halen" tijden)

Maar waarom start je een topic als je dit ook gewoon hier in de forums al kan vinden?
Je vraag is al zo vaak gesteld.

[ Voor 14% gewijzigd door DJMaze op 05-01-2017 23:35 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@DJMaze,
Omdat oude topics je niet altijd toestaan om een vervolgvraag neer te leggen bij de persoon die de reactie heeft geplaatst. Gebruikers willen nog wel eens inactief worden.

@NMe,
Die verwijzing is een vergelijking van omgevingen. De vraag gaat specifiek over ervaringen die mensen hebben met omgevingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Ventieldopje schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 23:10:
[...] daar heb je wat aan :+

Om maar on-topic te gaan, zelf gebruik ik Atom voor alles. Heerlijke editor :)
Nee dáár heb je wat aan |:(
Geef dan op z'n minst aan wáárom en deel die ervaring dan waar je zo wijsneus over doet. Er staat in NMe's post (indirect weliswaar) méér over Atom dan jij hier nu neerzet :X En dan ook nog eens objectieve informatie ipv een behoorlijk subjectieve "heerlijke editor" :F

@TS als je niet aangeeft wat je eisen/wensen/likes/dislikes zijn kan iedereen hier wel zijn/haar favo IDE gaan roepen maar (méér dan genoeg) ervaring uit het verleden leert dat je dan bovenstaande pareltjes krijgt: 0 onderbouwing en 0 (discussie)waarde. En laten we dat nou net onder ons devschuur beleid beschreven hebben onder "Welke programmeertaal moet ik leren?" en "Welk programma is nou eigenlijk het beste?" omdat het zo vaak voorkomt.

Dus tenzij je komt met een goede voorzet ga ik je nu vast voorspellen dat dit topic gaat eindigen met een flamewar ("mijne is beter!!1", "nee mijne!!1") en een slotje of dat je na afloop geen steek wijzer bent. Either way nutteloos dus.

[ Voor 7% gewijzigd door RobIII op 06-01-2017 03:36 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
"De beste" kan van alles zijn. Soms vim op Linux. Soms Microsoft Visual Studio op Microsoft Windows. Soms NetBeans op Solaris. Soms Sublime Text op macOS. Soms nano op FreeBSD.

In de meeste gevallen hangt het er vooral van af wat je maakt en waarvoor je het maakt. Stel dat je een ASP.NET MVC app aan het maken bent in C#, dan is het nogal handig om dat in Visual Studio te doen. Als je een simpel mail formuliertje in PHP in elkaar copypasta't, dan volstaat Atom. Stel dat je niet zo veel weet, maar wel wat wil/moet doen, dan ga je vaak naar een IDE met complete integratie met bijv. betaalde versies van standaard servers, ZendServer en Zend Studio bijv. En stel dat je juist heel veel weet en sneller kan werken als je niet met een of andere no-size-fits-all oplossing werkt, dan ga je waarschijnlijk met een minimalistische editor werken met packages en scriptability, in combinatie met een goede CLI shell.

Soms gaat het ook geleidelijk. Stel dat je een editor of IDE hebt die je veel gebruikt hebt, maar bijv. wat wil toevoegen wat er niet in zit, bijv. als je met Git wil werken op een oudere VS (wat gewoon niet lekker werkt), dan zou je dat los in een shell op de achtergrond kunnen doen. Of stel dat je MonoDevelop lekker vind werken, maar je toch wel graag een visuele Git client gebruikt (why would you ever..), dan kan je GitKraken er naast hebben.

Een echt universele oplossing is er niet, om dat mensen en workflows niet universeel zijn, net als dat het werk wat je doet dat niet is (tenzij je last hebt van NIH en het wiel elke dag zelf wil uitvinden). Gebruik wat je leuk vind, en als je denkt dat je meer wil kunnen, switch en mix at random. Vastgeroest zitten aan een of andere standaard OS/Editor/IDE combinatie is eigenlijk nooit goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@johnkeates,
Voor het programmeren in C# gebruik ik inderdaad ook Visual Studio en dat zal voor MVC zo meteen ook het geval zijn zodra dat boek open wordt geslagen.

Een van de punten die mij stoort wanneer ik puur en alleen werk met HTML, CSS en JavaScript, is wat DJMaze ook al aanhaalde. Het betreft de tijd die Visual Studio nodig heeft.

Op het moment heb ik als andere omgeving alleen even gekeken naar brackets omdat dit werd aangehaald in een van de boeken die ik gelezen heb. Wat mij persoonlijk aan deze omgeving stoort is het telkens moeten schakelen tussen de omgeving en de browser om JavaScript te kunnen debuggen.

@RobIII,
Ik hoop dat we toch volwassen genoeg zijn met zijn allen dat een discussie niet die kant op gaat. Net als met programmeertalen geldt voor ontwikkelomgevingen doorgaande toch ook dat ze met een achterliggende gedachte zijn gemaakt.

@algemeen,
Ik vraag mij overigens af of er ook omgevingen zijn die puur en alleen gericht zijn op database-ontwikkeling aan de hand van modellen. Denkend aan bijvoorbeeld een MDD tool als Cathedron, maar waar de focus alleen ligt op het database deel.

Hoewel het extraheren van de SQL code uit bijv. Cathedron ook een optie is, zal er toch ook wel een volwassen omgeving zijn die zich hier specifiek op richt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 10:17:
Hoewel het extraheren van de SQL code uit bijv. Cathedron ook een optie is, zal er toch ook wel een volwassen omgeving zijn die zich hier specifiek op richt?
Ook hier weer geef je amper tot niet aan wat je eisen/wensen zijn en, zéker op dit gebied, is 't ook nog eens heel erg afhankelijk van welk RDBMS je gebruikt. Er is tooling die met veel RDBMS'en overweg kan ("generiek") maar ook tooling, ik noem een SQL Server Management Studio (SSMS), die erg specifiek op een enkel RDBMS afgestemd zijn (in dit geval dus SQL Server).

DJMaze onderbouwt zijn antwoord netjes maar de zaken die hij aandraagt zijn misschien voor jou helemaal niet relevant. We zitten hier gewoon massaal met z'n allen onze tijd te verdoen en posts te typen als jij niet op z'n minst aangeeft wat je eisen/wensen zijn. Als je er door opzettelijk vaag te blijven achter wil komen welke IDE's er allemaal zijn dan zijn daar lijstjes/overzichten voor (die inmiddels al gepost zijn). Een keuze daaruit maken doe je op basis van wensen/eisen. Als je dan een top 2, 3 of desnoods 5 overhoudt kun je altijd nog een discussie starten over pro's en cons van elk om dan een goed geïnformeerde keuze te maken (waarbij dan 'organisch' misschien nog een keer een extra optie komt aanwaaien die je niet gezien/overwogen had). Maar je vraag is, zeker gezien de keuze, gewoon veel te breed om te kunnen beantwoorden.

Je kunt het vergelijken met vragen in een zaal vol mensen naar "Welke auto moet ik kopen? Ervaringen?". De één komt aanzetten met een Lamborghini hupseflups want die is zo lekker snel en ligt lekker in de bochten, de ander komt aanzetten met een VW dinges want die is zo zuinig en weinig onderhoud en de volgende komt aanzetten met een Ford blabla truck want die heeft zo'n lekkere grote laadbak en een draaicirkel van "maar" anderhalf blok huizen. Dan kun je discussiëren tot je een ons weegt, maar die drie zullen mekaar niet gauw vinden in een "midden"; sterker: ze hebben te weinig raakvlak met elkaar om überhaupt een zinnige discussie te starten. Je vraag zou dus moeten zijn: "Welke MPV, geschikt voor kinderen van-en-naar-school brengen, met bij voorkeur 6-of-meer stoelen, van een recent bouwjaar en verbruik van liefst 1:20 of lager, voor max. €30.0000 en ... zouden jullie mij aanraden?".

[ Voor 60% gewijzigd door RobIII op 06-01-2017 11:25 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
RobIII schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 11:11:
"Welke MPV, geschikt voor kinderen van-en-naar-school brengen, met bij voorkeur 6-of-meer stoelen, van een recent bouwjaar en verbruik van liefst 1:20 of lager, voor max. €30.0000 en ... zouden jullie mij aanraden?".
offtopic:
Daarvoor gebruik je Solr, of misschien toch iets anders, maar dan moet je dat even specifiek aangeven :+

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
DJMaze schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 13:44:
[...]

offtopic:
Daarvoor gebruik je Solr, of misschien toch iets anders, maar dan moet je dat even specifiek aangeven :+
offtopic:
Ook daarvoor zijn honderdmiljoenmiljard alternatieven. Er is zelden-tot-nooit een oplossing in dit wereldje.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed Vertijsment
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-10 09:13
DJMaze schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 23:34:
Ik gebruik Geany met "lint" commando's:
Geany :) Heerlijke no nonsense editor 8)

Ik zelf werk met pretty much alles wat een terminal window ingebouwd heeft zitten, voor grote projecten is dit PyCharm vanwege prettige Python ondersteuning maar wil ook nog wel eens uitstappen naar Visual Studio Code wat ook goed op weg is en vooral met frontend dingen ook handig kan zijn.

Mijn omgeving:

MacBook Pro (Retina, 13-inch, eind 2013).
PyCharm Community/Visual Studio Code.
Altijd 1 of of meer terminal window in de IDE geopend.

MacBook

Gewoon prettige werkpaard, goed scherm relatief licht/small en een goede accuduur. *nix achtergrond is daarnaast ook een must-have voor mij.

PyCharm

Ik werk (als frontender) bij een bedrijf dat Python/Django applicaties ontwikkeld, om project aan te slingeren, tests te lezen, of even wat te fixen zit ik vaak zat nog even in de Python code en daar is PyCharm wel zo prettig. Lomp maar volledig...

Visual Studio Code

Als ik in aan losse NPM libraries werk zit ik vaak in deze editor. Is wat fijner voor puur JavaScript dingen waar de community editie van PyCharm JS ondersteuning mist.

Terminals... terminals... terminals...

Als een IDE niet makkelijk een terminal kan starten valt ie vaak al af voor mij. Al mijn rand bezigheden (git werk/tests starten/debuggen) doe ik vanuit een terminal, het komt ook nog weleens voor dat ik VIM in een terminal van een IDE start om wat te doen.

Als om code aankomt wil ik zo veel mogelijk:

- Code completion.
- Docstring generation.
- Syntax highlighting.
- ...

Voor de rest gewoon een of meer terminals voor mn snuffert voor de rest...
Pagina: 1