Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Zelftoegekend IP-adres

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond,

Ik heb onlangs een CAT6 kabel naar boven doorgetrokken om de slaapkamers allemaal te voorzien van kabelinternet, tot zover ging het allemaal naar behoren totdat wij een netwerkswitch aansloten. Toen ik testte of de kabel die ik aan de switch heb aangesloten internetverbinding gaf, kreeg mijn laptop waarmee ik het testte een "zelftoegekend" IP-adres. Hierna hebben wij getest of de kabel defect was maar dat bleek niet het geval te zijn. Ook hebben wij geprobeert om het IPv4 adres handmatig in te stellen via DHCP (laptop is een macbook) In ieder geval, er is iets met de switch waarvan ik niet weet wat. De switch die ik hiervoor gebruik is een Sitecom 5 poorts giga switch en ik heb ook een Sitecom 8 poorts giga switch in de meterkast zitten. Ik ben heel benieuwd of iemand op dit forum hier de oorzaak van weet en een oplossing. Graag kijk ik daar naar uit en mogen er verdere vragen zijn dan ben ik hier ook open voor.

Alvast bedankt,
FtenH

Alle reacties

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Als je een zelf toegekend IP adres krijgt (oftewel een APIPA, Automatic Private IP Adressing, adres in de range 169.254.x.x) dan wil dat eigenlijk alleen zeggen dat je PC ziet dat de NIC werkt én dat er géén DHCP server reageert op z'n broadcast om een IP te verkrijgen middels DHCP.

Je krijgt op die zelfde kabel welke van boven naar beneden loopt wél een IP adres uitgedeeld van een DHCP server op het moment dat die switch er niet tussen zit? (wat voor een switch zit er tussen, óf is die switch stiekem een router welke geen broadcast's doorlaat voor DHCP verzoeken én ook in een heel ander IP netwerk staat).

[ Voor 10% gewijzigd door Will_M op 05-01-2017 22:44 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Verwijderd

Steek de kabel boven rechtstreeks in je Mac. Kan je dan het internet op? Zo ja, dan is kabel OK. Als daarna de switch er tussen gaat en je hebt geen internet, check de kabel van switch naar MAC en als deze ook goed is, dan is switch kapot.

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:29
Hoe heb je getest of de kabel niet defect is? Heb je wel de juiste officiële kleurvolgorde gebruikt?

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Verwijderd schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 22:30:
Steek de kabel boven rechtstreeks in je Mac. Kan je dan het internet op? Zo ja, dan is kabel OK. Als daarna de switch er tussen gaat en je hebt geen internet, check de kabel van switch naar MAC en als deze ook goed is, dan is switch kapot.
Niet te snel stellen dat die "switch" kapot is. Voor het zelfde geld is 't een managed ding en staat 't ding in een ander netwerk/subnet te werken :)

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
wimmel_1 schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 22:32:
[...]

Niet te snel stellen dat die "switch" kapot is. Voor het zelfde geld is 't een managed ding en staat 't ding in een ander netwerk/subnet te werken :)
Sitecom maakt geen managed switches ;)

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

TommyboyNL schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 22:33:
[...]

Sitecom maakt geen managed switches ;)
Shame on Me!! Ik had dat woordje "Sitecom" niet eens gezien in de OP :'(

Dan is er waarschijnlijk iets mis met de kabel, oftewel de TS heeft de kabeltjes niet juist geknepen :D

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14-11 14:37
Aanslutingen van je kabel nakijken. Eventuele stekkers opnieuw knijpen en kijken of de volgorde van de draden in de stekker goed is. Dit is een gevalletje defecte kabel

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

CAT-6 is (meesta)l STP en zou volgens onderstaand CAT 5E schema geknepen moeten worden aan beide zijden:

Afbeeldingslocatie: https://www.vpi.us/images/app-cat5e-sf-shld.gif

P.S: In bovenstaand plaatje ligt het borglipje van de steker dus aan de onderkant!!!

[ Voor 19% gewijzigd door Will_M op 05-01-2017 22:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Bedankt allemaal voor jullie reacties, alle kabeladers zijn op de juiste volgorde in de connector gezet en ik weet vrijwel zeker dat die juist geknepen zijn. De switches zijn misschien 2 dagen uit de doos dus het lijkt me sterk dat ze kapot zijn. Bij mij is de volgende vraag opgekomen: maakt het uit als je invoerkabel CAT 6 is en de andere kabel CAT5(e)? Zelf ben ik niet echt een deskundige in dit onderwerp maar ik nam aan dat dit kon.

Update:
Nog iets, als ik de invoerkabel die ik in de switch stop in mijn laptop om te testen, dan werkt het internet vlekkeloos. Stom van me om dat niet meegedeeld te hebben...
Alvast bedankt!

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2017 00:17 ]

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Sluit je Mac eens aan terwijl die uit staat. Herstart je router en zet daarna je Mac aan. Wat gebeurt er dan?

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Maak eens een duidelijke tekening met daarin duidelijk aangegeven wát je allemaal aan kabels en andere spullen aan 't verbinden bent. Je hebt het in de laatste post ineens weer over een "HUB" (wat feitelijk een domme "switch" is, maar... Ik zie dat soort apparaten eigenlijk al sinds een jaar of 15 nergens meer opdoemen).

Het zal toch niet zo zijn dat er nog ergens een 10/100MBit HUB ding opgenomen is in je netwerkje, hé....

[ Voor 33% gewijzigd door Will_M op 06-01-2017 00:05 ]

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Wat nog kan is dat de switch het inkomend signaal niet toereikend genoeg vind om een link op te zetten met de andere kant en dus geen netwerkverbinding heeft.

Een ander poortje op de switch gebruiken als uplink kan je nog testen. Alternatief is het knijpen van nieuwe connectoren aan beide kanten, wellicht is er een ader niet helemaal lekker geknepen. Anders een andere switch proberen.

https://discord.com/invite/tweakers

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Wat zijn de exacte types van je switches?
En just to be shure: Zit je 5-poorts switch wel aangesloten op een stopcotnact? Staan alle schakelaars op "aan"? Gaan er lampjes branden op je 5-poorts switch?

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:19

tozzke

aka tozzert

Verwijderd schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 23:45:
[...]
Update:
Nog iets, als ik de invoerkabel die ik in de switch stop in mijn laptop om te testen, dan werkt het internet vlekkeloos. Stom van me om dat niet meegedeeld te hebben...
Alvast bedankt!
En als je je laptop met een kort patchkabeltje in de switch steekt? (dus de zelfgemaakte kabel omzeilen)

Verwijderd

Topicstarter
Sitecom gigabit switch 8 poorts (meterkast)
Sitecom gigabit switch 5 poorts (slaapkamer)

De stekker zit gewoon netjes in het stopcontant. Die zelfgemaakte kabel heb ik al geomzeilt en die werkt ook, ik heb een contactdoos gemaakt in een slaapkamer en de kabel gaat via de contactdoos via de plint door de muur naar de andere slaapkamer. Ik heb een kabel in de contactdoos gedaan en die in de switch en dan weer een korte patchkabel die in de laptop gaat en dan hebben we weer het zelftoegekende IP

• tozzke

tozzke

aka tozzert

Dus als je met je laptop in de meterkast staat en je prikt de laptop met een patchkabeltje in het modem, heb je wel verbinding? Prik je vervolgens je laptop in de switch die achter het modem zit, krijg je zo'n zelf toegewezen IP-adres (en dus geen verbinding)?

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-11 19:04

Blokker_1999

Full steam ahead

Gewoon je netwerk stap voor stap afgaan en zien waar de verbinding faalt. Je hant je laptop op je modem/router en ziet of je verbinding hebt, werkt dat dan sluitje de modem/router op de switch in de meterkast aan, net als je laptop. Daarna sluit je de kabel naar boven weer aan en verbind je je laptop met die kabel (zonder switch). Op die manier leer je wanneer het misgaat en welk onderdeel de schuldige is voor het falen van de verbinding. Op elk punt waar je een kabel kunt inpluggen ga je dus even testen of je er verbinding hebt om het slechte netwerkgedeelte te vinden. Niet lukraak maar wel systematisch.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, de kabel gaat vanuit de modem van KPN naar een switch en uit die switch komen kabels die naar verschillende kamers over het huis gaan. Een daarvan willen we in een switch doen om er kleinere kabels in te doen die naar een playstation of appletv gaan. Maar wij hebben die switch getest met een laptop en die geeft een zelftoegekend IP adres aan en geeft geen internetverbinding. Alle kabels zijn intact en werken vlekkeloos, kan gewoon niet anders. Het ligt volgens mij aan de switch dat er iets mee is maar ik weet niet wat...

De kabels systematisch testen hebben we al gedaan en alles werkt al naar behoren, als ik de kabel die ik in de switch steek als invoer in een laptop zonder switch doe dan kan ik gewoon op het internet. Dus de kabels zijn het niet, het is de switch waarschijnlijk

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2017 12:22 ]

• tozzke

tozzke

aka tozzert

dit is geen antwoord op onze vraag...
geef eens stap voor stap aan vanaf waar het mis gaat. Pas op de 2e switch? wat als je de kabel die van de 1e switch (meterkast) naar de kamer waar je de 2e switch hebt staan in je laptop prikt. Heb je dan wel signaal?

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Lang leve ascii, de linkse lijn zijn de kabels die van A naar B gaan. Dus de kabel van modem naar meterkast switch etc. En ipv dat je daar een switch zet, test je het met je laptop. De korte hoekjes zijn als je direct je laptop inprikt op dat device. Laatste punt is wat lastiger testen omdat de kabel die naar je wall outlet gaat natuurlijk geen stekkertje gekregen heeft.
Modem
 │└ laptop werkt
 ├─ laptop werkt
 │
meterkast switch
 │└ laptop werkt
 ├─ laptop werkt
 │
slaapkamer switch
 │└ laptop werkt
 ├─ laptop werkt
 │
wall outlet / contact doos
  └ laptop werkt

Als het simpele ascii niet klopt, hoe ziet het er dan uit?

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Verwijderd

Topicstarter
Modem
│└ Internet verbinding
├─ Internet verbinding

meterkast switch
│└ Internet verbinding
├─ Internet verbinding

Wall outlet / contact doos
│└ Internet verbinding
├─ Internet verbinding

Slaapkamer switch
└ Internet verbinding werkt niet

• Bazzz
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-08 10:20
Ik neem aan dat wanneer je de wall outlet test je die kabel gebruikt die naar je switch toe gaat?
Mijn vermoeden is dat je switch het niet doet. Dit omdat hij niet managed is.
Probeer eens een statisch IP aan je laptop te geven achter de switch?

• kzin
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:00
Dus of de kabel naar de slaapkamer switch is niet goed, of de slaapkamer switch zelf niet.
Kun je om dit te testen de slaapkamer switch meenemen naar de meterkast en daar op de meterkast switch aansluiten? (en daar te testen met de laptop)
Als hij het daar wel doet, zijn beide switches goed, en ligt het probleem bij de kabel naar de slaapkamer switch.
Doet hij het daar ook niet, dan ligt het aan de switch.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Zit je kabel aangesloten op je modem of op een switch ?
Heb je de instellingen in je modem goed staan ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:26

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

Neem Slaapkamer switch mee naar het modem.
Sluit Slaapkamer switch direct op het modem aan.
Sluit laptop op Slaapkamer switch aan.
Wat dan?

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

• M.l.
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07-11 13:15
ElMacaroni schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 12:40:
Neem Slaapkamer switch mee naar het modem.
Sluit Slaapkamer switch direct op het modem aan.
Sluit laptop op Slaapkamer switch aan.
Wat dan?
Dit dus.

Haal de spullen los en breng ze bij elkaar om ze te testen met een paar korte kabels. Je kan eventueel ook je modem loshalen en verplaatsen. Je hebt dan even geen internet maar het lokale netwerk moet dan gewoon normaal werken.

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
redfoxert schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 00:06:
Wat nog kan is dat de switch het inkomend signaal niet toereikend genoeg vind om een link op te zetten met de andere kant en dus geen netwerkverbinding heeft.

Een ander poortje op de switch gebruiken als uplink kan je nog testen. Alternatief is het knijpen van nieuwe connectoren aan beide kanten, wellicht is er een ader niet helemaal lekker geknepen. Anders een andere switch proberen.
Dat kan idd.

Wat ook kan is dat één van de switches geen auto MDI/MDIX doet, waardoor je van switch naar switch met en cross kabel aan moet sluiten. Als de andere switch wél auto MDI/MDIX doet, zou dat niet mogen uitmaken uiteraard.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• SPee
  • Laatst online: 24-11 19:04
Of dat je die andere switch op een specifieke poort moet aansluiten.
Of is die andere switch niet per ongeluk toch een router en krijg je dat ander IP adres?

Of het aan de slaapkamer switch ligt, kun je testen door deze eerst rechtstreeks op je internet router aan te sluiten en je laptop. Werkt het dan wel?
Dan kun je proberen of het werkt via die meterkast switch door er een korte kabel op aan te sluiten (dus nog niet via de kabel naar je slaapkamer). Het zou namelijk ook nog kunnen zijn dat die kabel naar je slaapkamer voor teveel signaalverlies lijdt voor je router en je laptop een sterker signaal stuurt die wel werkt.

Het is een proces van elimineren, dus moet je elk stukje los testen totdat het werkt.

Tip: je kan een koppeling maken naar producten (onderwerpen) in de topics. Als je dit doet, weet iedereen welke switches je gebruikt. ;)
De LN-120 en LN-121?

let the past be the past.

Pagina: 1