Hulp voor samenstellen nieuwe mini pc gezocht

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchEZmoder
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-09 12:45
Ik heb op het moment een best goede game pc met onderdelen van rond de 5 jaar oud, kan er nog steeds bijna alle games op max mee spelen, 1080p. Maar daar gaat het niet om, ik game er eigenlijk nooit meer op.

De pc staat momenteel aangesloten op een tv die geplaatst is aan het voeteinde van m'n bed, waardoor ik heerlijk lui facturen kan maken en een beetje kan internetten terwijl ik in bed lig. Het probleem is eigenlijk dat de pc zo gigantisch groot is en best wel wat lawaai maakt. Hij staat ook gewoon naast m'n bed.

Nu wil ik een nieuwe pc samenstellen die ik het liefst in de kast kan plaatsen aan mijn voeteinde, waar m'n tv ook in vast zit. De ruimte waar de pc in kan is ong. 170mm breed en 400mm lang, hoogte zo'n 770mm. De breedte is dus het grootste probleem.

Ik gebruik nu een grote behuizing met een ATX moederbord formaat, maar zat zelf te denken om een mini-ITX behuizing te gebruiken zodat het dus in die kast kan vanwege de breedte.

Ik heb geen ervaring met het maken van mini-ITX pc's en had nog enkele vragen:
-bij het kiezen van een moederbord lees ik bijv

Aantal geheugensloten 2x DDR3 (SO-DIMM)
Ondersteunde geheugen type SDRAM-DDR3
Ondersteunde standaarden DDR3-1333, DDR3-1600

Betekent dit dat ik SDRAM modules moet gaan gebruiken of kan ik ook 'normale' DDR(1,2,3) modules gebruiken?

-Ook zou ik graag m'n pc willen opstarten zonder de kast in te hoeven duiken en het aan knopje te hoeven indrukken, dus evt. draadloos opstarten of als dat mogelijk is een kabeltje trekken tot bovenaan de kast met een aan/uit knopje. Weet iemand hoe ik dit mogelijk kan maken?

Verder lijkt het mij handig om m'n huidige i7-3820 over te kunnen zetten, dus heb een socket 2011 moederbord nodig.

Minimaal 1 3,5" HDD aansluiting en 1 SSD aansluiting zou ook wel handig zijn.

Grafische kaart/onboard moet minimaal 1080p YouTube filmpjes af kunnen spelen en kleine java/flash games kunnen draaien, dus heb wel genoeg aan een flut kaartje/onboard kaart.

Alvast bedankt voor evt hulp :)

Sony A1II • Sony A7RV • Sony 14mm F/1.8 GM • Sony 35mm F1.4 GM • Sony 70-200mm F/2.8 GM II • Sony 135mm F/1.8 GM • Sony 400-800mm • Laowa 85mm 2:1 macro • Sigma 105mm F/2.8 Macro • Laowa Aurogon 10-50x • Hobby Fotograaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• malteser1106
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08-09 15:38
Weet je zeker dat je de PC in de kast wil zetten? Dit kan zorgen. Voor veel stof waardoor de PC vaak warmer word. (Ook kan het in hele extreme gevallen zorgen voor brand) als je hem in de kast zet moet je hem echt minimaal 1 keer per jaar schoonmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-08 13:13
En wat heb je zelf al gevonden ? eigen onderzoek is verplicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• malteser1106
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08-09 15:38
Ik heb een behuizing gevonden met alle eisen en er kan een ATX moederbord in. Het is de thermaltake core g3 voor iets meer dan 70 euro. pricewatch: Thermaltake Core G3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ffha
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-09 13:53
Als je er een ethernet kabel hebt liggen, kan je wake-on-lan gebruiken en deze activeren met je smartphone.
De Silverstone ES01 is ook een optie voor rond de €18.
Als je geen PCI-e slot meer over hebt en niet vies bent van 2 minuten knutselen, dan valt een oplossing à la esp8266 + optocoupler te overwegen.

Het huidige systeem op V&A zetten en een Intel NUC aanschaffen is overigens ook een optie, als je echt klaar bent met de videospellen.
Sommige modellen kunnen via IR aangezet worden en ze zijn doorgaans lekker stil.
Als je uiteindelijk alleen de kast wilt vervangen, dan kan je gewoon de pricewatch voor behuizingen pakken en filteren op fysieke breedte.

[ Voor 10% gewijzigd door ffha op 06-01-2017 01:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Facturen maken en YouTube op 1080p kan eventueel zelfs op een Raspberry Pi. Hang een extern schijfje aan de usb en je bent voor een paar tientjes klaar. Houd je eventueel je huidige pc aan mocht je in een nostalgische bui weer een game willen spelen.
Jouw huidige systeem ombouwen tot simpel office systeempje is a. zonde en b. duur. Voor de prijs van een nieuwe case heb je namelijk al een raspberry

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is het merk en type van moederbord en videokaart die mee gaan naar de nieuwe behuizing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchEZmoder
malteser1106 schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 23:59:
Weet je zeker dat je de PC in de kast wil zetten? Dit kan zorgen. Voor veel stof waardoor de PC vaak warmer word. (Ook kan het in hele extreme gevallen zorgen voor brand) als je hem in de kast zet moet je hem echt minimaal 1 keer per jaar schoonmaken.
Ja dat vind ik niet zo erg, dan zal ik hem gewoon een paar keer per jaar schoonblazen, ik mag gewoon de hoge druk slang van de garage naast mij gebruiken om hem schoon te blazen.
MichaelvD2203 schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 00:02:
En wat heb je zelf al gevonden ? eigen onderzoek is verplicht
Het was niet moeilijk zelf een mini-ITX systeempje samen te stellen, maar had dus wel een paar vragen oa over het type RAM.
malteser1106 schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 00:10:
Ik heb een behuizing gevonden met alle eisen en er kan een ATX moederbord in. Het is de thermaltake core g3 voor iets meer dan 70 euro. pricewatch: Thermaltake Core G3
Dit is denk ik de oplossing! Het lukte me zelf niet om een ATX kast met deze specs te vinden :D Dan hoef ik ook geen andere components te kopen! Bedankt!
ffha schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 01:25:
Als je er een ethernet kabel hebt liggen, kan je wake-on-lan gebruiken en deze activeren met je smartphone.
De Silverstone ES01 is ook een optie voor rond de €18.
Als je geen PCI-e slot meer over hebt en niet vies bent van 2 minuten knutselen, dan valt een oplossing à la esp8266 + optocoupler te overwegen.

Het huidige systeem op V&A zetten en een Intel NUC aanschaffen is overigens ook een optie, als je echt klaar bent met de videospellen.
Sommige modellen kunnen via IR aangezet worden en ze zijn doorgaans lekker stil.
Als je uiteindelijk alleen de kast wilt vervangen, dan kan je gewoon de pricewatch voor behuizingen pakken en filteren op fysieke breedte.
Super dankjewel!
Switchie schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 01:41:
Facturen maken en YouTube op 1080p kan eventueel zelfs op een Raspberry Pi. Hang een extern schijfje aan de usb en je bent voor een paar tientjes klaar. Houd je eventueel je huidige pc aan mocht je in een nostalgische bui weer een game willen spelen.
Jouw huidige systeem ombouwen tot simpel office systeempje is a. zonde en b. duur. Voor de prijs van een nieuwe case heb je namelijk al een raspberry
Ik ben helaas niet bekend met raspberry, maar ik ga denk ik toch enkel voor het veranderen van de behuizing en zet de onderdelen over.
Verwijderd schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 07:11:
Wat is het merk en type van moederbord en videokaart die mee gaan naar de nieuwe behuizing?
ATX moederbord, uit m´n hoofd van Asus. Videokaart is een GTX 780.

Bedankt allemaal ik ga de opties even naast elkaar zetten. d:)b

Sony A1II • Sony A7RV • Sony 14mm F/1.8 GM • Sony 35mm F1.4 GM • Sony 70-200mm F/2.8 GM II • Sony 135mm F/1.8 GM • Sony 400-800mm • Laowa 85mm 2:1 macro • Sigma 105mm F/2.8 Macro • Laowa Aurogon 10-50x • Hobby Fotograaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Was het maar zo makkelijk dat je de onderdelen zo kon overzetten.

In de Thermaltake Core G3 moet je een dergelijke cpu waterkoelen anders krijg je de warmte niet goed uit de behuizing.

Welke GTX 780 heb je precies. Icm een 240 rad voor de cpu koeling kan de lengte van de kaart maximaal zo'n 25 cm zijn, met een 120 rad 31 cm.

Verder heb je in deze behuizing een SFX voeding nodig. Maximum verbruik van het systeem zit erg dicht tegen de 400w. Het is daarom te doen met een pricewatch: Corsair SF450, een pricewatch: Corsair SF600 heeft wat meer marge.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2017 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchEZmoder
Verwijderd schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 09:28:
Was het maar zo makkelijk dat je de onderdelen zo kon overzetten.

In de Thermaltake Core G3 moet je een dergelijke cpu waterkoelen anders krijg je de warmte niet goed uit de behuizing.

Welke GTX 780 heb je precies. Icm een 240 rad voor de cpu koeling kan de lengte van de kaart maximaal zo'n 25 cm zijn, met een 120 rad 31 cm.

Verder heb je in deze behuizing een SFX voeding nodig. Maximum verbruik van het systeem zit erg dicht tegen de 400w. Het is daarom te doen met een pricewatch: Corsair SF450, een pricewatch: Corsair SF600 heeft wat meer marge.
Ik had de ruimte opnieuw gemeten en 175mm breed is het maximum wat ik erin kan stoppen.

Zelf even gekeken en er was eigenlijk 1 kandidaat:
https://www.alternate.nl/...zing/html/product/1149426?
Met deze behuizing kan ik mijn huidige ATX voeding blijven gebruiken, en ook de grafische kaart en processor koeler, past er allemaal in :)

Die ga ik nu bestellen, en ik had vanochtend voor ik de deur uit ging dat Silverstone kaartje besteld met afstandsbediening :) Dus ik denk dat alles wel is opgelost. Had niet verwacht dat er een ATX behuizing zou zijn die zou passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat met de componenten die jij hebt de koeling een groot probleem gaat worden in die behuizing.
Waar wil je alle kabels wegwerken. Daar is totaal geen ruimte voor dus die gaan de airflow behoorlijk in de weg zitten.
Pagina: 1