4 GB videokaart geheugen te weinig voor 4k gaming?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• micla
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-11-2025
Hoi medetweakers,

Zoals mijn topicstart al suggureerd, heb ik een vraag over de hoeveelheid gpu geheugen die nodig is om games in 4K te renderen.

Ik heb onlangs een 4K display aangeschaft ( LG 4K HDR TV ) en nu wil ik uiteraard zoveel als mijn systeem toelaat games op 4K gaan spelen. Nu, na vele uren van testen, benchen en klooien, is me opgevallen dat bepaalde games op een dermate wijze vastlopen, dat ik vermoed dat dit iets met het beschikbare videogeheugen heeft te maken.

Allereerst even mijn setup;

i7 5930@4,87Ghz
MSI X99 SLI PLUS
2 stuks Asus R9290-DC2OC-4GD5 (flashed naar x) in crossfire
16 GB G.Skill Ripjaws 4 F4-3000C15Q-16GRR
( aanvullende informatie in mijn profiel )

Wat er gebeurd, is dat games als Rise Of The Tomb Raider, Dragon Age Inquisition en Metal Gear Solid 5 na een paar minuten vastlopen en veelal "freezen" als ik deze games op 4K render. De genoemde games hebben altijd goed gewerkt en doen dit nog steeds tot een resolutie van 1440p. Op elke resolutie hoger lopen deze games dus uiteindelijk vast.

Nu vermoed ik dus dat 4 GB videogeheugen niet genoeg is voor deze games op 4K. Ik kan er echter weinig over vinden, en wat ik er van kan vinden suggureerd juist vaak dat 4 GB voldoende zou moeten zijn. ( specifiek per game ) dit laat mij dus twijfelen.

Wat ik niet wil is grafische instellingen verlagen omwille van, ik heb ( en wil ) daar dus niet al te veel aandacht aan (ver)spillen.

Is 4 GB dus echt te weinig om dergelijke games met ultra settings op 4K te renderen? En klopt het dat als het aan geheugen tekort ligt, de game dan inderdaad zal "freezen" ?

Wat is jullie ervaringen hier mee?

Alle reacties

Verwijderd

Heb je de temperaturen van de kaarten ook in de gaten gehouden? Misschien overhitten ze wel als ze games op 4K moeten runnen.

En als je denkt dat het aan het geheugen ligt, speel dan eens heel kort een game, met gpu-z open om te kijken hoeveel vram er gebruikt wordt.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Installeer MSI afterburner eens en zet de overlay aan, dan kan je tijdens het gamen het gebruik realtime in de gaten houden.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-01 11:15

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

VRAM doet ook niet alles hoor; als je even snel http://www.techspot.com/r...ain-benchmarks/page4.html bekijkt, zie je dat bijvoorbeeld ook een R9 390 met 8GB al struikelt op 4K met MGS.

En op http://www.guru3d.com/art...e_benchmark_review,8.html doet een enkele R290 "maar" 19fps en zelfs bij lineair schalen, kom je dus met Crossfire maar "ergens" rond de 40fps.

Het kan dus allemaal wel op 4K, hetzij met iets minder fps dan je op 1440p gewend bent maar als jouw games nu daadwerkelijk vastlopen en/of je OS loopt ook meteen vast op 4K, is er mogelijk iets anders aan de hand.

Aangezien ik nogal een beetje lui ben en niet iedereen zijn profiel open klik, kan het ook zomaar zijn dat jouw voeding het niet netjes trekt op de betreffende 12V-rail.

Zoals anderen ook aangeven; meten is weten dus zet even wat tooling open (specifiek voor GPU's) en kijk eens wat daar uitkomt als de boel vastloopt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar VB.