Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

HTPC voor 4K met HDMI 2.0

Pagina: 1
Acties:

• Niet_Jan_Jaap
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21-11 12:05
Ik wil graag een HTPC samenstellen die een beetje toekomstproof is voor het afspelen van 4K content. Daarnaast zal de HTPC worden gebruikt om te downloaden

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?
HTPC met Windows 10 en Kodi, moet mijn WDTV Live vervangen. Wordt ook gebruikt voor torrent / usenet.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Voorkeur max 650, mag hoger als het echt iets toevoegt

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model
Nee

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.

Ik heb het volgende systeem bij elkaar gezocht, is dit compatible / goeie keuzes?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-7100 Boxed€ 142,90€ 142,90
1MSI B150M PRO-DDP€ 84,17€ 84,17
1Toshiba PA429xE-1HN0, 3TB€ 92,99€ 92,99
1Silverstone Grandia GD05B€ 95,-€ 95,-
1Club 3D DisplayPort 1.2 to HDMI 2.0 UHD Active Adapter€ 29,50€ 29,50
1Arctic Freezer i32€ 28,50€ 28,50
1Crucial CT2K4G4SFS624A€ 56,97€ 56,97
1be quiet! System Power B8 300W€ 35,50€ 35,50
1Samsung 850 EVO 250GB€ 95,95€ 95,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 661,48

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Kaby Lake processor voor hardwarematige decoden van HEVC
Goede dingen gehoord over BeQuiet voor voeding, moet ik voor 80+ gaan? dan zit je wel direct op minstens 400 watt, lijkt me overkill.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Moederbord minstens HDMI 2.0 of DisplayPort 1.2
stil systeem (de fans die bij de case komen zal ik mogelijk vervangen als ze te luid zijn)

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?
nee

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

Ik ben benieuwd of alles een beetje compatible met elkaar is en dat het een beetje in balans is. De processor kan beetje overkill zijn, maar wil graag Kaby Lake voor het afspelen van 4K content.

Daarnaast heb ik 15 jaar geleden voor het laatst een PC in elkaar gezet, ik neem aan dat het verder niet heel anders is geworden? Ik zou dus ook wel rekening willen houden met inbouwgemak.

Verder zal de HTPC in combinatie gebruikt worden met:

- NAD t758 surround sound receiver (incl HDMI 2.0 module) met 5.0 B&W 600 serie
- Logitech Harmony afstandsbediening voor Kodi (downloaden voornamelijk via SABConnect / teamviewer)
- 4K TV wordt dit jaar aangeschaft, wacht op prijsdaling van OLED of mogelijk de nieuwe Samsung QLED. Op dit moment nog Full HD Samsung TV.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Verwijderd

De be quiet! voeding heeft geen ondersteuning voor de energiebespaarfuncties van Intel. Voeding advies en informatie topic - Deel 33 Je kunt de powerstates uitschakelen in het bios maar een kwalitatief veel betere voeding als de pricewatch: Seasonic G-series 360 watt heeft de voorkeur.

De i32 gaat niet passen in de Grandia, daar heb je een topflow koeler als bijvoorbeeld de pricewatch: Gelid Solutions SlimHero Low-Profile voor nodig.

Op de ssd kan je nog wat besparen door de pricewatch: Crucial MX300 2,5" 275GB te nemen. Verschil is er in dagelijks gebruik niet.

Edit: vraag bij bestellen aan de shop of het moederbord is voorzien van het meest recente bios. Dit zorgt ervoor dat de nieuwste cpu's worden ondersteunt.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2017 21:09 ]

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:06
edit: hier stond onzin

[ Voor 78% gewijzigd door laurens0619 op 06-01-2017 09:14 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• Tyramisu
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22-11 11:47
Waarom niet wachten tot eind januari en een 7de generatie Intel NUC nemen die zuiniger, kleiner én hoogstwaarschijnlijk ook nog eens stiller is? De i3 NUC zal ca. €290 - €300 euro kosten, gooi daar 8GB DDR4-SODIMM geheugen à ca. €50 en een M.2 250GB NVMe SSD à €90 en je bent klaar voor een luttele €440!

Zuiniger, stiller en kleiner, en boven alles nog goedkoper ook! Zeker voor een HTPC lijkt dit me de beste keus, aangezien de nieuwe NUC's van HDMI 2.0 zijn voorzien.

• Niet_Jan_Jaap
Verwijderd schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 21:02:
De be quiet! voeding heeft geen ondersteuning voor de energiebespaarfuncties van Intel. Voeding advies en informatie topic - Deel 33 Je kunt de powerstates uitschakelen in het bios maar een kwalitatief veel betere voeding als de pricewatch: Seasonic G-series 360 watt heeft de voorkeur.

De i32 gaat niet passen in de Grandia, daar heb je een topflow koeler als bijvoorbeeld de pricewatch: Gelid Solutions SlimHero Low-Profile voor nodig.

Op de ssd kan je nog wat besparen door de pricewatch: Crucial MX300 2,5" 275GB te nemen. Verschil is er in dagelijks gebruik niet.

Edit: vraag bij bestellen aan de shop of het moederbord is voorzien van het meest recente bios. Dit zorgt ervoor dat de nieuwste cpu's worden ondersteunt.
thanks voor je input, ik neem je aanbevelingen over!
niet meer zoveel drinken
Tyramisu schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 02:36:
Waarom niet wachten tot eind januari en een 7de generatie Intel NUC nemen die zuiniger, kleiner én hoogstwaarschijnlijk ook nog eens stiller is? De i3 NUC zal ca. €290 - €300 euro kosten, gooi daar 8GB DDR4-SODIMM geheugen à ca. €50 en een M.2 250GB NVMe SSD à €90 en je bent klaar voor een luttele €440!

Zuiniger, stiller en kleiner, en boven alles nog goedkoper ook! Zeker voor een HTPC lijkt dit me de beste keus, aangezien de nieuwe NUC's van HDMI 2.0 zijn voorzien.
Thanks voor het meedenken, ik zat er ook naar te kijken, maar ik ben ouderwets en ik wil veel opslag bij kunnen prikken zonder aan te kloten met externe schijven of een NAS.

Verwijderd

Waarom dit moederbord met 2x displayport en dan weer een dp -> hdmi plugje? Het is een mooi moederbord hoor, daar niet van. Staat ook in mijn wenslijstje. :) De monitors lijken nu weer zonder dp te komen, althans, zie de laatste Dell berichten, alleen met HDMI 2.0 en thunderbolt. Of ga je 2 monitoren aansturen?

Zelf ga ik voor een nogal prijzige optie (maar wel helemaal stil en het scheelt wel een koeler, haha :) ):
pricewatch: Streacom DB4 Fanless Chassis
pricewatch: Streacom ZF240 (kan ook met nano maar das ook 90 euro)
pricewatch: Asus H170I-PRO (deze heeft HDMI 2.0 en wifi)

Maar sowieso, nu al die 7e generatie processors er zijn, met ingebouwde HDMI 2.0, is het wachten nog op nieuwe moederborden toch? Want de meeste hebben nog HDMI 1.4 en nog geen HDMI 2.0 erop zitten.

• Niet_Jan_Jaap
Verwijderd schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 13:29:
Waarom dit moederbord met 2x displayport en dan weer een dp -> hdmi plugje? Het is een mooi moederbord hoor, daar niet van. Staat ook in mijn wenslijstje. :) De monitors lijken nu weer zonder dp te komen, althans, zie de laatste Dell berichten, alleen met HDMI 2.0 en thunderbolt. Of ga je 2 monitoren aansturen?

Zelf ga ik voor een nogal prijzige optie (maar wel helemaal stil en het scheelt wel een koeler, haha :) ):
pricewatch: Streacom DB4 Fanless Chassis
pricewatch: Streacom ZF240 (kan ook met nano maar das ook 90 euro)
pricewatch: Asus H170I-PRO (deze heeft HDMI 2.0 en wifi)

Maar sowieso, nu al die 7e generatie processors er zijn, met ingebouwde HDMI 2.0, is het wachten nog op nieuwe moederborden toch? Want de meeste hebben nog HDMI 1.4 en nog geen HDMI 2.0 erop zitten.
Ik ga er een TV aanhangen, maar voor 4K inderdaad minimaal HDMI 2.0 nodig. Reden voor dit moederbord is omdat dit het goedkoopste mATX moederbord met DP1.2 was.

DP > HDMI stekker is omdat HDMI 2.0 nog vrijwel niet beschikbaar is, dus heb je deze optie, of wachten op nieuwe moederborden.

Maar ik moet helaas terug naar de tekentafel, ik was in de veronderstelling dat de Grandia case Infrarood had, omdat ik graag de PC aan wil zetten met afstandsbediening, maar dit blijkt niet het geval te zijn helaas. is wel op te lossen met bijv. een FLIRC IR ontvanger, maar daar schijnt het wel moeilijk werkend te krijgen om de PC vanuit een complete uit-stand aan te zetten. Misschien dan toch een barebone (hebben meestal wel IR) en dan een externe HDD case met 2/4 bays, maar ik kan niet iets vinden wat betaalbaar is en goed werkt, zou het liefste dan zoiets met thunderbolt willen, maar erg prijzig:
https://www.amazon.com/Si...lt-Hot-Swap/dp/B01L6OHWAE

Verwijderd

Niet_Jan_Jaap schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 14:56:
Reden voor dit moederbord is omdat dit het goedkoopste mATX moederbord met DP1.2 was.
Er is nog een goedkopere: pricewatch: MSI H110M PRO-VDP

En deze http://www.streacom.com/products/irrc/ is beschikbaar voor alle Streacom producten.

• Niet_Jan_Jaap
Verwijderd schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 18:16:
[...]

Er is nog een goedkopere: pricewatch: MSI H110M PRO-VDP

En deze http://www.streacom.com/products/irrc/ is beschikbaar voor alle Streacom producten.
thanks! ik ga een vergelijkbare HTPC case van streacom zoeken.

volgens mij is dit de opvolger (andere is niet meer te krijgen): http://www.streacom.com/p...-se-adaptive-ir-receiver/

er staat wel bij:
"Special Features: Power On from Off (S4/S5) state*

* Requires power to USB when off (in S4/S5 State), see motherboard specification for support of this feature"

Ik kan alleen nergens vinden of die MSI moederborden dat ondersteunen, iemand enig idee waar dat te vinden is?

Verwijderd

Oh da's jammer. Want je zei dat het met Flirc ir lastiger is. Ik heb zelf geen verstand en ervaring met IR afstandbedieningen op de HTPC helaas. (ik gebuik altijd gewoon een muis (geen bluetooth, want die valt altijd weg of start niet eens op), maar gewoon een normale draadloze Logitech muis met unifier.)

Dit nieuwe Lenovo toetsenbordje met trackpad is ook wel mooi: nieuws: Lenovo introduceert smarthomeassistent, nas en htpc-toetsenbord

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Voordat er misschien teveel nadruk wordt gelegd op de mogelijkheid voor aanzetten van het systeem bij uit (niet echt uit natuurlijk, dat is ie pas als de stekker eruit wordt getrokken).

Het is bij moderne OS-en (zoals Windows 10), prima mogelijk om het systeem in een slaap/sluimerstand te zetten en deze van daaruit op te starten. Het is voor mij als fervente Windows HTPC gebruiker al zooooooolang geleden dat ik een systeempje volledig afsloot bij einde gebruik. Ik zou bij ontbreken van die mogelijkheid er niet al teveel waarde aan hechten.

Testing, one, two ...

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:09

DarkSide

theres no place like ::1

Als je met DP gaat werken. Zorg er wel voor dat je DP 1.4 hebt.
Met 1.2 kan je al 4k aan als het goed is. Maar de HDCP 2.2 zit pas in 1.4 volgens mij.
Je hebt kans dat als je netflix op 4k gaat kijken dat die meer en meer HDCP 2.2 gaat gebruiken.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Niet_Jan_Jaap
Verwijderd schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 20:24:
[...]

Oh da's jammer. Want je zei dat het met Flirc ir lastiger is. Ik heb zelf geen verstand en ervaring met IR afstandbedieningen op de HTPC helaas. (ik gebuik altijd gewoon een muis (geen bluetooth, want die valt altijd weg of start niet eens op), maar gewoon een normale draadloze Logitech muis met unifier.)

Dit nieuwe Lenovo toetsenbordje met trackpad is ook wel mooi: nieuws: Lenovo introduceert smarthomeassistent, nas en htpc-toetsenbord
Toetsenbordje ziet er goed uit, maar ik probeer voor een oplossing te gaan waar Kodi automatisch opstart en ik dan alles met de Harmony kan bedienen. Downloaden / bestanden heen er weer slepen zal ik hoofdzakelijk vanaf een andere computer doen (teamviewer / sabconnect)
hardware-lover schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 20:35:
Voordat er misschien teveel nadruk wordt gelegd op de mogelijkheid voor aanzetten van het systeem bij uit (niet echt uit natuurlijk, dat is ie pas als de stekker eruit wordt getrokken).

Het is bij moderne OS-en (zoals Windows 10), prima mogelijk om het systeem in een slaap/sluimerstand te zetten en deze van daaruit op te starten. Het is voor mij als fervente Windows HTPC gebruiker al zooooooolang geleden dat ik een systeempje volledig afsloot bij einde gebruik. Ik zou bij ontbreken van die mogelijkheid er niet al teveel waarde aan hechten.
Zat ik ook over na te denken, maar ik las juist op wat forums dat mensen met Windows 10 juist het probleem hadden dat de pc niet in slaap ging, maar compleet uit...
als de slaapmodus goed werkt dan is het inderdaad niet zo'n groot probleem.
DarkSide schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 20:45:
Als je met DP gaat werken. Zorg er wel voor dat je DP 1.4 hebt.
Met 1.2 kan je al 4k aan als het goed is. Maar de HDCP 2.2 zit pas in 1.4 volgens mij.
Je hebt kans dat als je netflix op 4k gaat kijken dat die meer en meer HDCP 2.2 gaat gebruiken.
thanks voor de info, ik denk dat het dan maar beter is om te wachten op een fatsoenlijk HDMI 2.0 (a/b?) moederbord voor een normale prijs, las ook iets over ondersteuning van HDR content wat ook weer een (hardwarematige?) vernieuwing zou vereisen

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:09

DarkSide

theres no place like ::1

HDR heeft HDMI 2.0a nodig. Dit is bijna 100% zeker een softwarematige update.
Gaat om het doorgeven van een extra signaal wat volgens mij geen extra hardware vereist.

Je bent wel afhankelijk van updates van fabrikanten (tv, receiver etc) om het door te voeren.
Denk persoonlijk dat we dit jaar een grote stap zullen zien.
4k is hier en er komt meer en meer. En met de komst van nieuwe CPU's zullen we ook straks meer en meer bordjes krijgen met HDMI 2.0a /2.1 erop.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• martijnuitoss
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11-11 13:52
Hoe is het gegaan met je build, wat is het geworden.

Ik wil er ook een gaan maken en de enige eisen zijn dat deze moeiteloos 4K 60hz afspeeld en dat hij simpel te bedienen is in kodi met een remote waarvan ik de knoppen in mijn receiver afstandsbediening wil programmeren.

Downloaden slepen etc etc dat wil ik met mijn toetsenbord doen.

En nee een nic gaat hem niet worden, ik vind ze te klein en te beperkt.

• bjorn1
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-11 19:11
Ik ben er toevallig ook mee bezig in een ander draadje en ben met deze lijst al een eind gekomen. Het grote verschil is dan wel dat ik er ook een beetje op wil kunnen gamen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 58,-€ 58,-
1Gigabyte GA-B250N Phoenix-WIFI€ 115,95€ 115,95
1MSI GeForce GTX 1050 TI 4G OC€ 149,95€ 149,95
1Fractal Design Node 202€ 74,50€ 74,50
1Crucial CT2K4G4DFS824A€ 57,28€ 57,28
1Sharkoon SilentStorm SFX Bronze 450W€ 59,90€ 59,90
1Intel 535 M.2 80mm SSD 120GB€ 57,50€ 57,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 573,08

Ik ben voor de g4560 gegaan want dat scheelt best geld en zeker voor alleen films kijken en downloaden meer dan bol de voldoende. Volgens wat tests scheelt het echt heel weinig met een i3. Is ook gewoon kabey lake voor je 4k.
Moederbord is dan geen HDMI 2.x maar ik wil er toch een 1050 terzijne tijd bij steken of gelijk al mezelf kennende...
Nu ik er over nadenk zou ik volgens mij ook nog op het moederbord kunnen besparen als ik de GTX 1050 er gelijk bij koop.... de rest is puur gevoel en wat anderen aan raden.

• Niet_Jan_Jaap
Ik zit helaas alles nog te doen met mn WDTV, ik heb de uitkoop uitgesteld totdat ik een 4K tv koop.Ik wil eigenlijk zo'n ASrock Deskmini met g4560 processor, maar daar zijn nog geen 2.0 moederborden voor. de NUC lijkt op dit moment dan de beste oplossing icm externe USB schijven.

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Niet_Jan_Jaap schreef op maandag 15 mei 2017 @ 09:34:
Ik zit helaas alles nog te doen met mn WDTV, ik heb de uitkoop uitgesteld totdat ik een 4K tv koop.Ik wil eigenlijk zo'n ASrock Deskmini met g4560 processor, maar daar zijn nog geen 2.0 moederborden voor. de NUC lijkt op dit moment dan de beste oplossing icm externe USB schijven.
De Deskmini heeft een Displayport, daar kan via een adapter prima een HDMI 2.0(a) poort uit tevoorschijn komen. De laatste generatie NUC's (en soortgelijken) maken van dezelfde oplossing gebruik, HDMI 2.0 aansluiting is een conversie van het DisplayPort signaal, maar dan intern.

Testing, one, two ...

Pagina: 1