Hoe netwerk het beste opzetten modem / router + VPN client

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byte_Me
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-09 12:43
OK, ik heb een modem (Zyxel P-2812HNU-F1) en een wifi routertje (Asus RT-N66U met tomatoUSB). Ik had dit draaien op de manier die hier wordt uitgelegd: Modem (192.168.1.254) met DHCP aan via LAN poort aan router (192.168.1.1) met DHCP uit. Maar, ik wil dat mijn router al het verkeer via een VPN tunnel stuurt, en ik heb sterk het vermoeden dat dat niet lukt via een LAN poort is.

Dus wil ik dat het modem alles klakkeloos doorstuurt aan de router via de WAN poort, de router alles verder stuurt via LAN of WLAN en DHCP aan heeft staan. Maar tegelijkertijd wil ik eigenlijk vanaf mijn PC zowel de router als het modem kunnen benaderen, dus dan zouden ze volgens mij in hetzelfde subnet moeten zitten.

Kan dit? Zo ja, hoe? Zo nee, wat is de beste optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byte_Me
Niemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-09 19:53
Het is een keuze maken,

Of je laat je modem (zyxell) als modem werken (die je dus aansluit op de wan van de asus) en daarmee verlies je dus de mogelijkheid om het modem te kunnen beheren via de lan aansluitingen

Of je gebruikt je asus puur als accespoint, waarbij je wel de mogelijkheid hebt alles te beheren,

Wat ook nog kan: de asus in de dmz van het modem zetten, hierbij word alle binnenkomend verkeer ook naar de asus gestuurd en behoud je de mogelijkheid (semi) om de boel te beheren..

Ik zeg express semi, want als er apparaten zijn die op de asus zijn aangesloten, en de asus hangt via de WAN poort aan de zyxell, dan kun je de zyxell niet meer benaderen, en creeer je 2 aparte netwerken

Wil je het modem dam beheren, zul je een aparte verbinding moeten maken met het modem (omslachtig maar het werkt)

Ik heb trouwens nog niks gehoord over hoe je het vpn gedeelte wil aanpakken... Draait dat op de asus? Of...?

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byte_Me
ja vpn via de asus, die draait op tomatousb en heeft er opties voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byte_Me
Nou het werkt in ieder geval. Kreeg voorheen (router met DHCP uit) de VPN nooit werkend. Nu met DHCP via de router werkt de VPN wel. De snelheid valt me ook niks tegen, 1,3 MB/s, had niet verwacht dat dat routertje dat zou halen met encryptie.

Leuke bijkomstigheid, TomatoUSB blijkt gewoon mn modem toegankelijk te houden op de een of andere manier. Hoewel mn router en PC in een x.x.1.x subnet zitten, en het modem in x.x.2.x, kan ik gewoon vanaf mijn PC naar mn modems GUI browsen.

[ Voor 13% gewijzigd door Byte_Me op 10-01-2017 00:35 ]