Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

DHCPv6 deelt geen adres uit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Lightthunder
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Hallo allemaal,

Momenteel is mijn situatie:
- Dualstack Windows Server 2012 (SRV01) met alleen de DHCP role geïnstalleerd in VLAN 10.
- Dualstack Windows 10 (LAP01) geconfigureerd in VLAN 20
- Cisco router (RT01) welke routeert tussen beide VLANS IPv4 en IPv6

SRV01 (VLAN 10):
10.21.100.97 /27
FC00::2/64

LAP01 (VLAN 20):
10.21.100.65 /27
FC03::30/63

RT01:
DG VLAN 10/20 IPv4/IPv6

Statisch geconfigureerd werken IPv4 en IPv6 prima, evenals DHCP IPv4.
Nu wil ik graag DHCP IPv6 uitdelen aan de Windows 10 cliënt en ik krijg dat vooralsnog niet voor elkaar. De server kan wel IPv6 aan zichzelf uitdelen, mocht dat relevant zijn.
Voor DHCP heb ik het ip helper-address geconfigureerd en dit werkt prima. Voor IPv6 is er geen ip helper-address. Ik heb met Wireshark gemonitord en zie de advertentie wel voorbij komen van de server, evenals de advertentie vanaf de router.

Mijn google zoektocht heeft niet geholpen:

- Op de router interface geprobeerd met: nd other-config-flag
- Op de cliënt geprobeerd met: netsh interface ipv6 set int ## advertise=enable managed=enable
- Adapter uitzetten
- In hetzelfde VLAN geplaatst
- IPv4 disablen
- ipconfig /renew6
- etc..

Voor dat iemand het gaat zeggen, weet dat SLAAC een prima oplossing is, maar toch wil ik graag DHCPv6 werkende hebben :P .

Heeft iemand een idee wat ik fout heb gedaan?
Als er meer informatie nodig is of als iemand suggesties heeft wat ik kan proberen hoor ik het graag.

Alvast bedankt!

Alle reacties

• darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:38

darkrain

Moderator Discord / TFV & AWM

Geniet

Windows 10 anniversary update heeft een lelijk probleem met dhcpv6. Je kunt eens ipconfig /renew6 proberen, oh lees net dat je dat ook al gedaan hebt...

Bron: https://social.technet.mi...orum=win10itpronetworking

[ Voor 52% gewijzigd door darkrain op 05-01-2017 20:24 . Reden: bron toegevoegd, leren lezen (note to self) ]

Tweakers Discord

• d--amo
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 03-09 22:03
Ik zie niet in hoe je dit aan de praat gaat krijgen zonder een ipv6 helper adres..

Je hebt dat adres niet zeg je.. Waarom niet? Omdat het commando niet bestaat? Want het bestaat wel degelijk. Het kan best zijn dat je router dat gewoon niet ondersteund.

Tenzij je client het all dhcp server multicast adres gebruikt om een sollicit te sturen, maar dan moet je ook multicast routing gaan doen op je router.

• Lightthunder
  • Niet online
d--amo schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 21:48:
Ik zie niet in hoe je dit aan de praat gaat krijgen zonder een ipv6 helper adres..

Je hebt dat adres niet zeg je.. Waarom niet? Omdat het commando niet bestaat? Want het bestaat wel degelijk. Het kan best zijn dat je router dat gewoon niet ondersteund.

Tenzij je client het all dhcp server multicast adres gebruikt om een sollicit te sturen, maar dan moet je ook multicast routing gaan doen op je router.
Het commando bestaat niet voor IPv6, wel voor IPv4..namelijk ip helper-address. IPv6 unicast-routing staat aan voor het routeren tussen de VLANS static IPv6 mocht deze info nuttig zijn.
darkrain schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 20:19:
Windows 10 anniversary update heeft een lelijk probleem met dhcpv6. Je kunt eens ipconfig /renew6 proberen, oh lees net dat je dat ook al gedaan hebt...

Bron: https://social.technet.mi...orum=win10itpronetworking
Kan het morgen eens met een andere Windows versie proberen..

[ Voor 4% gewijzigd door Lightthunder op 05-01-2017 22:10 ]

• d--amo
Lightthunder schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 22:08:
[...]

Het commando bestaat niet voor IPv6, wel voor IPv4..namelijk ip helper-address. IPv6 unicast-routing staat aan voor het routeren tussen de VLANS static IPv6 mocht deze info nuttig zijn.
Het commando bestaat zeer zeker, weliswaar met een iets andere syntax:
ipv6 dhcp relay destination

Maar het kan best zijn dat jouw router die niet ondersteund. Het is niet omdat je cisco ipv6 kan routeren, dat alle features op ipv6 geïmplementeerd zijn. Je zou het kunnen proberen door multicast routing te enablen op je router. Dan heb je mogelijks geen relay nodig.

• sjmsteffann
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 29-05 23:31
Er zijn twee dingen die je op de VLAN20 interface van de Cisco moet instellen:

- ipv6 nd managed-config-flag
- ipv6 dhcp relay destination <DHCP server adres>

De eerste is om er voor te zorgen dat de Router Advertisements aangeven dat het een managed netwerk is en dat er dus een DHCPv6 server is die adressen uitdeelt. De tweede is om de relay in te stellen zodat de Cisco de DHCPv6 berichten van de clients aan de server doorgeeft.

Multicast routing is geen oplossing omdat DHCPv6 gebruik maakt van link-local adressen (fe80:) en link-local multicast (ff02:). Beide zijn niet routeerbaar.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

sjmsteffann schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 02:08:
...Multicast routing is geen oplossing omdat DHCPv6 gebruik maakt van link-local adressen (fe80:) en link-local multicast (ff02:). Beide zijn niet routeerbaar.
Precies, en what's the point of 2 VLAN's maken en ze vervolgens weer te gaan "bridgen"?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Lightthunder
  • Niet online
Er zijn twee dingen die je op de VLAN20 interface van de Cisco moet instellen:

- ipv6 nd managed-config-flag
- ipv6 dhcp relay destination <DHCP server adres>

De eerste is om er voor te zorgen dat de Router Advertisements aangeven dat het een managed netwerk is en dat er dus een DHCPv6 server is die adressen uitdeelt. De tweede is om de relay in te stellen zodat de Cisco de DHCPv6 berichten van de clients aan de server doorgeeft.

Multicast routing is geen oplossing omdat DHCPv6 gebruik maakt van link-local adressen (fe80:) en link-local multicast (ff02:). Beide zijn niet routeerbaar.
Ik heb beide commando's geconfigureerd op G0/0.20 maar krijg nog steeds geen IPv6 adres. Zal even kort relevante RT01 informatie posten als dat helpt:
- Versie 15.5
- ipv6 unicast routing
- interface GigabitEthernet0/0.10
encapsulation dot1Q 10
ipv6 address FC00::1/64
ipv6 enable
- interface GigabitEthernet0/0.20
encapsulation dot1Q 20
ipv6 address FC03::1/64
ipv6 enable
ipv6 nd managed-config-flag
ipv6 dhcp relay destination FC00::2

DHCP scope op SRV1:
Range: FC03::
Exclusion: FC03::1

Wireshark wanneer ik de netwerkkaart laten vragen om DHCP IPv6:
https://postimg.org/image/mh1k461u5/

EDIT: ik heb het geprobeerd op een Windows XP machine, maar ook die krijgt geen IPv6 adres. Kunnen dus uitsluiten dat het niet aan het besturingssysteem van de requester ligt.

EDIT 2: hier nog een screenshot van ipconfig /all..

[ Voor 9% gewijzigd door Lightthunder op 06-01-2017 14:26 ]

• Lightthunder
  • Niet online
Allereerst excuses voor deze dubbelpost O-) . Mijn vorige post is redelijk groot en daar werkt nog niets; in deze post heb ik weer iets nieuws getest wat wel werkt. Dus om het een beetje overzichtelijk te houden...
_______________________________________________________________________________________

Ik heb nu een derde VLAN 30 waaraan ik een camera (CAM01) heb gekoppeld.
Ook weer eerst statisch getest IPv4 en IPv6, werkt perfect.
Vervolgens heb ik op deze camera het volgende ingesteld:
IPv6 enabled - CHECK
Accept router advertisements - CHECK
DHCPv6 - STATEFUL/STATELESS/AUTO/OFF

Vervolgens heb ik met Wireshark op een SPAN poort in het netwerk gemonitord en het apparaatje krijgt een IPv6 adres toegewezen, welke natuurlijk ook zichtbare is onder 'leases' op de server. Ik meteen LAP01 op de poort van CAM01 geprikt, maar helaas, geen IPv6 adres, alleen maar DHCPv6 Solicit en Advertise en Router/Neighbor Advertisement en Solicitation..

Ik denk dat ik nu mag concluderen dat het iets in Windows (nu getest of W-10 en W-XP) is?
Wat kan het zijn dat ik geen adres krijg op mijn Windows machine...? Dat is namelijk wat ik voor elkaar wil hebben! Hopelijk heeft iemand iets aan deze nieuwe informatie.

• d--amo

Dat is onvolledig.

Die beide zijn internet niet routeerbaar, maar je vergeet het site-local scope multicast adressen. Die voor DHCPv6 is:
FF05:0:0:0:0:0:1:3

FF02 zijn link-local scope
FF05 zijn site-local scope = routeerbaar!

• Lightthunder
  • Niet online
Lightthunder schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 16:02:
Allereerst excuses voor deze dubbelpost O-) . Mijn vorige post is redelijk groot en daar werkt nog niets; in deze post heb ik weer iets nieuws getest wat wel werkt. Dus om het een beetje overzichtelijk te houden...
_______________________________________________________________________________________

Ik heb nu een derde VLAN 30 waaraan ik een camera (CAM01) heb gekoppeld.
Ook weer eerst statisch getest IPv4 en IPv6, werkt perfect.
Vervolgens heb ik op deze camera het volgende ingesteld:
IPv6 enabled - CHECK
Accept router advertisements - CHECK
DHCPv6 - STATEFUL/STATELESS/AUTO/OFF

Vervolgens heb ik met Wireshark op een SPAN poort in het netwerk gemonitord en het apparaatje krijgt een IPv6 adres toegewezen, welke natuurlijk ook zichtbare is onder 'leases' op de server. Ik meteen LAP01 op de poort van CAM01 geprikt, maar helaas, geen IPv6 adres, alleen maar DHCPv6 Solicit en Advertise en Router/Neighbor Advertisement en Solicitation..

Ik denk dat ik nu mag concluderen dat het iets in Windows (nu getest of W-10 en W-XP) is?
Wat kan het zijn dat ik geen adres krijg op mijn Windows machine...? Dat is namelijk wat ik voor elkaar wil hebben! Hopelijk heeft iemand iets aan deze nieuwe informatie.
Niemand die nog suggesties heeft? O-)

• Lightthunder
  • Niet online
Voor de geïnteresseerden:

Ik heb het nog getest met een Windows XP machine en met een W10 pro 64 bits 10.0 build 10586, maar zonder succes..

Vervolgens heb ik nog een andere machine gebruikt met W10 pro 64 bits 10.0 build 14393, deze krijgt wél een IP adres. Waar het precies aan ligt weet ik niet, maar het werkt in ieder geval wél met deze build.
Pagina: 1