Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Port-forwarding virtual machine werkt niet (Vagrant)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• AuckeBos
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 05-11 21:35
Mijn vraag:

Ik heb een test-server draaien waarbij ik vagrant gebruik. Op de machine waarop de virtual machine (VirtualBox) draait, werkt alles prima. Zodra ik op een ander apparaat op het netwerk probeer te verbinden met de virtual machine, gaat het mis. Port 8080 zou geforward moeten worden naar de server. De forward gaat goed, maar de verbinding komt niet tot stand (na lang wachten verschijnt de melding dat de wachttijd verstreken is). Ik heb het gevoel dat de port geblockt wordt door een firewall, maar ik heb hier te weinig verstand van. Verbinden met mijn eigen ip vanaf een ander apparaat lukt wel (Standaard Apache2 Ubuntu pagina).

Deze regel in mijn Vagrant file zorgt voor de forwarding:

config.vm.network "forwarded_port", guest: 80, host: 8080

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Virtualbox draaiend op linux mint gebruikmakend van Vagrant. Ik maak ook gebruik van NFS bij het mounten van shared folders.

Alle reacties

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-11 21:21
AuckeBos schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 17:49:
De forward gaat goed, maar de verbinding komt niet tot stand (na lang wachten verschijnt de melding dat de wachttijd verstreken is).
Ik heb geen idee wat je hiermee bedoelt. Hoe constateer je dat 'de forward goed gaat'?
Verbinden met mijn eigen ip vanaf een ander apparaat lukt wel (Standaard Apache2 Ubuntu pagina).
Wat is 'mijn eigen ip'? Het IP-adres van de server waarop ook VirtualBox draait?
Relevante software en hardware die ik gebruik:
Virtualbox draaiend op linux mint gebruikmakend van Vagrant. Ik maak ook gebruik van NFS bij het mounten van shared folders.
Begrijp ik nu goed dat:
- Je Apache, draaiend op de VirtualBox-server op poort 80 wel kunt bereiken
- Je de forwarded port op de VirtualBox-server niet kunt bereiken vanaf externe hosts, maar wel vanaf de VIrtualBox-server zelf

Dan zou ik allereerst eens controleren of vbox wel bound is op alle interfaces (0.0.0.0):
$ sudo netstat -tlnp

En daarna de firewall checken. 'Te weinig verstand' is op te lossen door je vraag allereerst aan Google te stellen.

[ Voor 4% gewijzigd door Thralas op 05-01-2017 18:21 ]

• AuckeBos
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 05-11 21:35
Ik heb geen idee wat je hiermee bedoelt. Hoe constateer je dat 'de forward goed gaat'?
Bij het verbinden met het ip-adres van de host, wordt er wel doorverwezen naar de alias, maar deze laadt vervolgens niet.
Wat is 'mijn eigen ip'? Het IP-adres van de server waarop ook VirtualBox draait?
Excuses. 'mijn eigen ip' bedoel ik mee: Het ip-adress van de host. Dus de machine waarop virtual box staat geinstalleerd. Hiermee kan ik via port 80 verbinden om de standaard pagina te krijgen.
Verbind ik met port 8080, om te verbinden met te server, dan krijg ik na lang wachten de error.
Begrijp ik nu goed dat:
- Je Apache, draaiend op de VirtualBox-server op poort 80 wel kunt bereiken
- Je de forwarded port op de VirtualBox-server niet kunt bereiken vanaf externe hosts, maar wel vanaf de VIrtualBox-server zelf
Exact!
Dan zou ik allereerst eens controleren of vbox wel bound is op alle interfaces (0.0.0.0):
$ sudo netstat -tlnp
Wat moet ik hier precies aan af zien? Ik snap niet helemaal wat je hiermee bedoelt.