Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:59

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Ik zoek een 12V lader voor in de auto om een MacBook met USB-C (USB-PC) mee te kunnen laden, maar ik kom er nog niet helemaal uit.

Na wat zoeken kom ik dit product van Belkin tegen: http://www.belkin.com/nl/F7U004/p/P-F7U004

Daar staat bij:
Laadt Ultrabooks op met tot 27 W/3 A
Geschikt voor alle USB-C-apparaten
Als ik de Apple website er bij pak staat er dit: https://support.apple.com/en-us/HT204360
The Apple 29W, 61W, or 87W USB-C Power Adapter and a USB-C Charge Cable are included in the box with your Mac.
Mijn vraag is vooral of een MacBook kan laden op deze Belkin adapter. Het zal langzamer zijn, maar het gaat er vooral om dat de laptop kan laden in de auto.

Nu zou ik graag meer dan 27W/3A hebben, maar ik kan die producten niet vinden.

Iemand een idee of dit gaat werken?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro J
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Volgens mij moet je eerst even bepalen welke adapter jouw macbook gebruikt. Het is volgens mij namelijk afhankelijk van het type macbook weke adapter er bij zit. Het lijkt mij stug dat er 3 adapters bij jouw macbook zijn geleverd.

Even ervan uitgaande dat jouw macbook een 29W adapter heeft, zou het met een 27W adapter geen probleem moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Maestro J schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 18:27:
Volgens mij moet je eerst even bepalen welke adapter jouw macbook gebruikt. Het is volgens mij namelijk afhankelijk van het type macbook weke adapter er bij zit. Het lijkt mij stug dat er 3 adapters bij jouw macbook zijn geleverd.

Even ervan uitgaande dat jouw macbook een 29W adapter heeft, zou het met een 27W adapter geen probleem moeten zijn.
Het wisselt, ik zoek dit voor ons kantoor. Recent zijn er enkele Macbooks met USB-C geleverd, maar dat zijn zeker geen 29W adapters, ik vermoed eerder 45W of zelfs 90W.

Ik wil vervolgens een stuk of 5 van deze laders hebben voor de mensen in hun auto, maar dan moet ik dus weten of ze werken.

Ookal laden ze de laptop maar op 27W, dan is dat prima.

De vraag is dus vooral of een Macbook gaat laden op 27W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjm81
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 24-02 20:53
Het laadt gewoon alleen een stuk langzamer!

Je kant ze ook een iPad meegeven ipv een MacBook.

MacBook 12inch word standaard geleverd met een 29W lader en de 13 met 61W

[ Voor 66% gewijzigd door rjm81 op 05-01-2017 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro J
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Ja, het laad. Maar inderdaad langzamer.

De enige reden dat de andere MacBooks een hoger wattage nodig hebben is om ze binnen een fatsoenlijke tijd te kunnen opladen. Afhankelijk van het mAh van de accu's kan het zomaar zijn dat het opladen van de 90 Watt accu met een 29 Watt adapter zomaar 10x langzamer gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:54

nelizmastr

Goed wies kapot

Het ligt aan welke MacBooks het zijn. Je hebt MacBooks, MacBook Pro 13" en MacBook Pro 15", met oplopend verbruik.

Een 27W lader op een MacBook 12" gaat wel lukken, maar begin er niet aan voor een 13" of 15" Pro.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssnarf
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 30-06 21:41
Kan je dan niet better een 12v naar 230v adapter halen en de orginele oplader daar aan hangen dan laad hij wel snel op.
Deze apadters zijn tegenwoordig ook niet zo groot meer of moet het ook echt mobiel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
franssnarf schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 08:07:
Kan je dan niet better een 12v naar 230v adapter halen en de orginele oplader daar aan hangen dan laad hij wel snel op.
Deze apadters zijn tegenwoordig ook niet zo groot meer of moet het ook echt mobiel zijn.
Dat wordt wel een behoorlijke omweg met omvormers. Wel aan gedacht, maar niet echt heel mobiel.

Gaat er om dat iemand die veel op de weg zit tijdens het rijden makkelijk zijn laptop kan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:35
Snow_King schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 10:43:
[...]

Dat wordt wel een behoorlijke omweg met omvormers. Wel aan gedacht, maar niet echt heel mobiel.

Gaat er om dat iemand die veel op de weg zit tijdens het rijden makkelijk zijn laptop kan laden.
Hoezo omweg? Je plugt gewoon die omvormer in de 12v van de auto en dan de USB-C adapter daarop en klaar. ;)

http://www.cameranu.nl/nl...I2PzvKgrdECFUeeGwodDokHCg

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Mixpower schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 11:00:
[...]

Hoezo omweg? Je plugt gewoon die omvormer in de 12v van de auto en dan de USB-C adapter daarop en klaar. ;)

http://www.cameranu.nl/nl...I2PzvKgrdECFUeeGwodDokHCg
Nogal wat omvormers, laders en stekkers dan. 12V -> USB-C is de beste route lijkt mij.

Ik kwam ook deze tegen: http://www.targus.com/us/usb-c-45w-dc-car-charger-apd39us

Nu nog een EU webshop vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-07 10:38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

En nog steeds de vraag, welke MacBooks zijn het. Daar is nog steeds met geen woord over gerept. De 12" variant gaat prima werken met een 27W autoladert, maar de Pro's gaan hem niet worden, daarvoor zal je wel in de richting van een 230V adapter moeten kijken methinks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Helaas ook maar 27W, dat is toch te weinig denk ik.

De Targus apd39us die ik eerder postte doet 45W, maar kan ik in NL niet vinden.
nelizmastr schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 13:32:
En nog steeds de vraag, welke MacBooks zijn het. Daar is nog steeds met geen woord over gerept. De 12" variant gaat prima werken met een 27W autoladert, maar de Pro's gaan hem niet worden, daarvoor zal je wel in de richting van een 230V adapter moeten kijken methinks.
Ohja, mijn excuses. Gaat om de 13" en 15" Pro's uit 2016. Nieuwe modellen dus.

[ Voor 27% gewijzigd door Snow_King op 06-01-2017 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:44

swv

Gedeeltelijk eens met nelizmastr. Waar zeef naar linkt* zie je vaker omdat die adapters zijn afgestemd op smartphone en tablet gebruik. Dat is ook niet zo gek want usb-c is op deze platformen in opkomst en vele autoladers met usb-a en --c aansluiting gaan daar ook vanuit (een usb-c monitor of externe harde schijf zal je nooit in je auto aansluiten voor de stroomvoorziening ;)). Het nadeel van deze autoladers is het voltage: 5 Volt. De kracht van usb-c zit hem in de ondersteuning van USB Power Delivery, waardoor de volgende profielen mogelijk zijn: 10W (5V / 2A), 18W (12V / 1,5A), 36W (12V / 3A), 60W (12V / 5A of 20V / 3A) en 100W (20V / 5A). Nou heb ik dit even schaamteloos gekopieerd van hardware.info. Maar naar mijn weten blijft het daar niet niet bij. Het Voltage staat vast (dus 5V, 12V of 20V), maar Het Voltage en Amperes kan nog verschillen waardoor ook wattages mogelijk zijn tussen 10W - 100W. Kijk maar naar de vermogens die de MacBook laders aangeven. Wat jij dus idealiter nodig hebt is een autolader die maximaal 12V / 5A kan leveren (voor max 60W) wil je fatsoenlijk kunnen laden, en nog beter zou eentje zijn die tenminste 20V / >3A kan leveren. Tot die conclusie dat je toch zeker 12V nodig hebt kom je zelf ook al, maar voor de meelezers is dit nog wel relevante info.

MAARRR, dat is de theorie. Mijn onderbuik zegt dat het niet verstandig is om met krachtige laders te gaan werken en al helemaal niet middels een 12V 230V inverter, want die sigarettenaansteker lijkt mij nou niet bedoeld voor dit soort toepassingen. De ene auto zal hier beter mee om kunnen gaan dan de ander. Misschien is dat dan ook wel de reden dat je geen krachtigere autoladers tegenkomt behalve dan 12V ;) Nou kom ik op google toevallig deze site tegen http://www.macbook-adapte...acBook-opladen-in-de-auto voor wat het waard is voor de nodige uitleg. Met de kanttekening dat ze met dit verhaaltje een oude magsafe adapter proberen aan te smeren die wel veilig schijnt te zijn.

Mijn conclusie is dat je het beste af bent met een lader zoals die Targus en dat je genoegen moet nemen met het feit dat je hiermee de laptops niet oplaad tijdens gebruik maar het batterijpercentage in stand houdt danwel langzaam leegloopt. Met name de 15" zal hier eerder last van hebben omdat die simpelweg meer sap nodig heeft. Kortom; écht laden met bijvoorbeeld een 27W, 36W of 45W lader kan dus wel, maar dan moet de MacBook het liefst uit of in standby/idle staan.

*Die lader levert 27W, maar verdeelt over twee poorten. Namelijk 5V / 3A (15W) via de aangekoppelde usb-c kabel en 5V / 2.4A (12W) via die ene usb-c poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:35
Snow_King schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 13:00:
[...]

Nogal wat omvormers, laders en stekkers dan. 12V -> USB-C is de beste route lijkt mij.

Ik kwam ook deze tegen: http://www.targus.com/us/usb-c-45w-dc-car-charger-apd39us

Nu nog een EU webshop vinden.
Hoezo nogal wat omvormers, laders en stekkers?
Ik snap niet dat je het steeds zo ingewikkeld wilt zien, het is één omvormer waar je dan een adapter op prikt en that's it!
Dus of je nou een USB-C kabel op een 12v stekker prikt of een adapter in een 12v omvormer prikt, het enigste verschil is dat je de adapter erbij gebruikt. Voor dat geld is het ontzettend mobiel, en daarbij kan je de omvormer in een bekerhouder kwijt of in het dashboardkastje.

En de Targus adapter is gewoon in NL te koop, maar dan nog heeft die onvoldoende capaciteit.
pricewatch unsorted: Targus APD39EU Auto Zwart oplader voor mobiele apparatuur ;)

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
sww89 schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 14:40:
Eens met nelizmastr. Waar zeef naar linkt* zie je vaker omdat die adapters zijn afgestemd op smartphone en tablet gebruik. Dat is ook niet zo gek want usb-c is op deze platformen in opkomst en vele autoladers met usb-a en --c aansluiting gaan daar ook vanuit (een usb-c monitor of externe harde schijf zal je nooit in je auto aansluiten voor de stroomvoorziening ;)). Het nadeel van deze autoladers is het voltage: 5 Volt. De kracht van usb-c zit hem in de ondersteuning van USB Power Delivery, waardoor de volgende profielen mogelijk zijn: 10W (5V / 2A), 18W (12V / 1,5A), 36W (12V / 3A), 60W (12V / 5A of 20V / 3A) en 100W (20V / 5A). Nou heb ik dit even schaamteloos gekopieerd van hardware.info. Maar naar mijn weten blijft het daar niet niet bij. Het Voltage staat vast (dus 5V, 12V of 20V), maar Het Voltage en Amperes kan nog verschillen waardoor ook wattages mogelijk zijn tussen 10W - 100W. Kijk maar naar de vermogens die de MacBook laders aangeven. Wat jij dus idealiter nodig hebt is een autolader die maximaal 12V / 5A kan leveren (voor max 60W) wil je fatsoenlijk kunnen laden, en nog beter zou eentje zijn die tenminste 20V / >3A kan leveren. Tot die conclusie dat je toch zeker 12V nodig hebt kom je zelf ook al, maar voor de meelezers is dit nog wel relevante info.

MAARRR, dat is de theorie. Mijn onderbuik zegt dat het niet verstandig is om met krachtige laders te gaan werken en al helemaal niet middels een 12V 230V inverter, want die sigarettenaansteker lijkt mij nou niet bedoeld voor dit soort toepassingen. De ene auto zal hier beter mee om kunnen gaan dan de ander. Misschien is dat dan ook wel de reden dat je geen krachtigere autoladers tegenkomt behalve dan 12V ;) Nou kom ik op google toevallig deze site tegen http://www.macbook-adapte...acBook-opladen-in-de-auto voor wat het waard is voor de nodige uitleg. Met de kanttekening dat ze met dit verhaaltje een oude magsafe adapter proberen aan te smeren die wel veilig schijnt te zijn.

Mijn conclusie is dat je het beste af bent met een lader zoals die Targus en dat je genoegen moet nemen met het feit dat je hiermee de laptops niet oplaad tijdens gebruik maar het batterijpercentage in stand houdt danwel langzaam leegloopt. Met name de 15" zal hier eerder last van hebben omdat die simpelweg meer sap nodig heeft. Kortom; écht laden met bijvoorbeeld een 27W, 36W of 45W lader kan dus wel, maar dan moet de MacBook het liefst uit of in standby/idle staan.

*Die lader levert 27W, maar verdeelt over twee poorten. Namelijk 5V / 3A (15W) via de aangekoppelde usb-c kabel en 5V / 2.4A (12W) via die ene usb-c poort.
Bedankt voor de uitleg en theorie! Dat maakt de boel wat duidelijker.

Ik ga er ook niet van uit dat het laden snel zou gaan. Maar tijdens een rit van 2 uur de laptop een stukje bij laden is wel zo fijn.

Inmiddels ook deze gevonden: http://www.kanex.com/usbc-car-charger

Kanex ook een mail gestuurd met wat vragen, wacht op hun antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:16
Welke macbooks gaat het om?

Ik kan uit ervaring zeggen dat je met een 12" met een dikke 5V lijn toch al snel een % of 10-15 bij kan laden in +- 2 uur.

of dat genoeg is, dat is aan jou. :). Het is een beetje afhankelijk van het gebruik.

Wat is de use-case?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Mar.tin schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 15:31:
Welke macbooks gaat het om?

Ik kan uit ervaring zeggen dat je met een 12" met een dikke 5V lijn toch al snel een % of 10-15 bij kan laden in +- 2 uur.

of dat genoeg is, dat is aan jou. :). Het is een beetje afhankelijk van het gebruik.

Wat is de use-case?
Lees de thread eens zou ik zeggen ;)

Inmiddels is het duidelijk dat het om de 2016 MacBook Pro's gaat, zowel 13" als 15" en de bedoeling is onderweg in de auto de laptops kunnen opladen (wss zodat ze vol zijn als je bij een klant/afspraak bent oid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:16
Excuus, ik had gemist dat het om 45>W laders ging. :).

Dan sluit ik mij aan bij bovenstaanden op een 12V > 220 > Adapter.

De markt voor USB-C laders is nog niet zo volwassen helaas..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
nelizmastr schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 15:36:
[...]

Lees de thread eens zou ik zeggen ;)

Inmiddels is het duidelijk dat het om de 2016 MacBook Pro's gaat, zowel 13" als 15" en de bedoeling is onderweg in de auto de laptops kunnen opladen (wss zodat ze vol zijn als je bij een klant/afspraak bent oid).
Klopt, onderweg laden zodat de laptop vol is om op locatie weer verder te kunnen. Niet om in de auto full power te kunnen werken.
Mar.tin schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 15:49:
Excuus, ik had gemist dat het om 45>W laders ging. :).

Dan sluit ik mij aan bij bovenstaanden op een 12V > 220 > Adapter.

De markt voor USB-C laders is nog niet zo volwassen helaas..
De 230V adapter route ga ik niet nemen, dan liever geen lader in de auto. Vind ik te veel kabels en adapters aan elkaar knopen.

12VDC -> 230VAC -> 18VDC is niet echt de beste route om te nemen.

Wel deel ik je mening dat de USB-C markt nog niet echt volwassen lijkt idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:44

swv

Snow_King schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 15:26:
[...]

Bedankt voor de uitleg en theorie! Dat maakt de boel wat duidelijker.

Ik ga er ook niet van uit dat het laden snel zou gaan. Maar tijdens een rit van 2 uur de laptop een stukje bij laden is wel zo fijn.

Inmiddels ook deze gevonden: http://www.kanex.com/usbc-car-charger

Kanex ook een mail gestuurd met wat vragen, wacht op hun antwoord.
Die lader is dus een 5V lader die 3A kan leveren (15W) bij gebruik van usb-c. Niet erg veel ;) Ze zetten het Voltage er niet bij, maar dat is het rekensommetje V x A = W. Je moet echt tenminste 12V hebben hoor wil je een beetje knap kunnen laden. Sluit ook mooi aan bij de 12V aansluiting in de auto.

En naar aanleiding van mijn verhaal ben ik nog wat verder gaan speuren en je kan best wat vermogen trekken uit een sigaretten aansteker. Dan kom ik dingen tegen als 12V / 10A 120W en 180W etc. Dat verschilt dus enorm per auto.

Ga je dus met een omvormer aan de gang: bedenk dat de adapter van de 15" MacBook 87W output levert, en de input dus waarschijnlijk rond de 100W is, en de omvormer ook nog rendement heeft 90%, dan zou het zomaar kunnen dat je al snel 110-120W van de zekering vraagt wanneer de MacBook maximaal wordt belast. Dat zal in de praktijk niet zo zijn denk ik zo. Maar je moet die buffer wel hebben natuurlijk. Ik durf er verder mijn handen niet aan te branden. Wellicht dat je kan nagaan wat de sigarettenaanstekers in de betreffende auto's kunnen leveren. Want daar zou documentatie van moeten zijn. En als iemand het beter weet en zegt dat het geen kwaad kan: graag. Feit is dat het chiquer is als een fabrikant met een deftige usb-c autolader komt :)
Edit: Ik lees dat je deze route niet gaat nemen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AiR60
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-07 08:52
Om hier even op te reageren (ik ben zelf op zoek naar een 61 Watt lader), maar (volgens Apple) mag je bij een device wat 61 watt vraagt, niet een lader aansluiten die MINDER dan 61 watt kan leveren. m.a.w. een 60 watt is niet geschikt.
Bij 29 Watt hetzelfde verhaal, je mag niet laden met 27 watt

https://support.apple.com/en-us/HT201700

Kan het kwaad? Geen idee, maar kan me wel voorstellen dat een lader met minder vermogen het niet trekt aan datgene wat de Mac vraagt. Dus je lader zal ongetwijfeld sneller slijten, warmer worden, problemen geven en in het meest extreme geval je mac slopen.

Erg? Valt mee, zolang er niks stuk gaat. Gaat je mac stuk en komen ze hierachter, dan is het zwaai zwaai met garantie.

Beetje benzine tanken in een diesel, dat gaat ook even goed, en even later loopt je blok vast, garantie? nee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Los van welke lader je kiest, moet je er denk ik vanuit gaan dat er wat meer MacBooks defect gaan. De 12 volts in een auto is nl vaak nogal rommelig en kan pieken/dips veroorzaken in de spanning. MacBooks zullen dat niet heel prettig vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:23
rvanpruissen schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 19:36:
Los van welke lader je kiest, moet je er denk ik vanuit gaan dat er wat meer MacBooks defect gaan. De 12 volts in een auto is nl vaak nogal rommelig en kan pieken/dips veroorzaken in de spanning. MacBooks zullen dat niet heel prettig vinden.
Dat is dan direct ook niet meer los van welke lader je kiest. Een goed lader weet die dips fatsoenlijk af te vangen door hoger te transformeren dan nodig is en er vervolgens een goede gelijkrichter tussen te zetten met elco's die riant bemeten zijn voor het doeleinde. Uiteraard allemaal met een dynamische spannings- en stroom beveiliging erop waardoor hij er direct uitklapt als er echt pieken zijn die defecten kunnen opleveren. Het liefst met inschakelvertraging (daar het starten van een auto een fikse dip en daarna piek opleveren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-07 15:11
Snow_King schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 15:55:
[...]

Klopt, onderweg laden zodat de laptop vol is om op locatie weer verder te kunnen. Niet om in de auto full power te kunnen werken.
Dan maakt het vermogen gelijk een stuk minder uit. Als de laptop uit of standby staat, laadt hij altijd wel op. Alleen de benodigde spanning moet dan geleverd kunnen worden. Je moet er alleen rekening mee houden dat het 2 uur kan duren om een bijna lege macbook op te laden dan.
[...]

De 230V adapter route ga ik niet nemen, dan liever geen lader in de auto. Vind ik te veel kabels en adapters aan elkaar knopen.

12VDC -> 230VAC -> 18VDC is niet echt de beste route om te nemen.
Helemaal mee eens. Die route zou je waarschijnlijk ook een hoop opladers gaan kosten, of je moet hele dure/grote zuivere sinus omvormers kopen. Neh, niet handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:05
Heb deze lader laatst gevonden en toegevoegd aan de Pricewatch.
Iemand deze al geprobeerd?
pricewatch: Dell USB-C adapter voor auto/vliegtuig 65W

@Snow_King Welke is het uiteindelijk geworden?

[ Voor 9% gewijzigd door theblindman op 24-06-2017 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
LinkOn car charger?
USB Type C output (USB Power Delivery 2.0) - 5V/3A, 9V/3A, 12V/3A, 15V/3A, 20V/2A (45W Max)
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/71A6I06uvBL._SL1500_.jpg
$30,-

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
AiR60 schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 14:16:
Om hier even op te reageren (ik ben zelf op zoek naar een 61 Watt lader), maar (volgens Apple) mag je bij een device wat 61 watt vraagt, niet een lader aansluiten die MINDER dan 61 watt kan leveren. m.a.w. een 60 watt is niet geschikt.
Bij 29 Watt hetzelfde verhaal, je mag niet laden met 27 watt

https://support.apple.com/en-us/HT201700

Kan het kwaad? Geen idee, maar kan me wel voorstellen dat een lader met minder vermogen het niet trekt aan datgene wat de Mac vraagt. Dus je lader zal ongetwijfeld sneller slijten, warmer worden, problemen geven en in het meest extreme geval je mac slopen.

Erg? Valt mee, zolang er niks stuk gaat. Gaat je mac stuk en komen ze hierachter, dan is het zwaai zwaai met garantie.

Beetje benzine tanken in een diesel, dat gaat ook even goed, en even later loopt je blok vast, garantie? nee...
Ik denk dat het risico wat je loopt erg beperkt is.
Zelf laad ik mijn 15" MBP vooral op via het door Apple verkochte LG UltraFine 4K-display. Dit beeldscherm levert 60W over USB-C, 27W minder dan de standaard 87W-lader van Apple.
Onder zware belasting kan het zijn dat de laptop meer vermogen nodig heeft dan 60W: de accu zal dan langzaam leeglopen. Dit heb ik echter nog niet meegemaakt. Bij lichte belasting gebruikt de MacBook Pro 15" ongeveer 5W volgens Apple, onder volledige belasting loopt dit volgens NotebookCheck op tot gemiddeld 65W.
Over het algemeen zal een lichtere lader dus geen probleem zijn, alleen als je je laptop volledig belast, kan het de levensduur van de batterij verkorten.

Wel zou ik persoonlijk uitkijken met goedkope USB-C (auto) laders: zelfs laders van A-merken als Belkin hadden problemen en waren mogelijk gevaarlijk. Hier is een mooie spreadsheet te vinden met geteste USB-C laders en hun scores.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
theblindman schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 23:30:
Heb deze lader laatst gevonden en toegevoegd aan de Pricewatch.
Iemand deze al geprobeerd?
pricewatch: Dell USB-C adapter voor auto/vliegtuig 65W

@Snow_King Welke is het uiteindelijk geworden?
Ik heb uiteindelijk niets kunnen vinden, dus het viel een beetje dood.

Die Dell lader heb ik gisteren besteld en hoop ik volgende week te ontvangen, dan zal ik laten weten hoe deze bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
Snow_King schreef op maandag 26 juni 2017 @ 10:15:
[...]

Ik heb uiteindelijk niets kunnen vinden, dus het viel een beetje dood.

Die Dell lader heb ik gisteren besteld en hoop ik volgende week te ontvangen, dan zal ik laten weten hoe deze bevalt.
Ik ben benieuwd naar je bevindingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
theblindman schreef op zondag 9 juli 2017 @ 17:44:
[...]

Ik ben benieuwd naar je bevindingen :)
Ik zelf ook! Na veel geklungel, denken dat het een DOA is, kom ik er achter dat de 12V outlet in mijn auto kapot is.

Gok gewoon een gesprongen zekering, maar nog niet naar gekeken. Ivm vele reizen nog niet bij een ander in zijn auto getest. Ga ik nog doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-05-2021
Dit Amerikaanse bedrijfje heeft een eigen car charger ontwikkelt:
http://mikegyver.com/stor...er+%26+External+Batteries

Het is een klein clubje dat allerhande chargers/converters ontwerpt, bouwt en levert voor trucks, boten, auto's enzovoort. Geen idee wat de verzendkosten voor NL zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Inmiddels werkt het 12V systeem in mijn auto weer en gisteren de lader getest.

Mijn Lenovo X1 Carbon laad er gewoon aan op. Deze heeft USB-C en is uit Feb 2017.

Terwijl Ubuntu draaide begon de accu gewoon met laden. Zag niets anders dan aan netadapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 935029

cerberusss schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 07:25:
Dit Amerikaanse bedrijfje heeft een eigen car charger ontwikkelt:
http://mikegyver.com/stor...er+%26+External+Batteries

Het is een klein clubje dat allerhande chargers/converters ontwerpt, bouwt en levert voor trucks, boten, auto's enzovoort. Geen idee wat de verzendkosten voor NL zijn.
Ik heb het maar even geprobeerd. De goedkoopste verzendoptie voor Nederland is $35.95. De andere 5 opties lopen op tot $195. Vind het zelf een beetje te gortig voor wat volgens mij gewoon een QC3.0 lader met een USB-C aansluiting is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-05-2021
Anoniem: 935029 schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 21:30:
[...]

Ik heb het maar even geprobeerd. De goedkoopste verzendoptie voor Nederland is $35.95. De andere 5 opties lopen op tot $195. Vind het zelf een beetje te gortig voor wat volgens mij gewoon een QC3.0 lader met een USB-C aansluiting is.
Ugh, dat is wel teleurstellend dan. Jammer dat die verzendkosten vanuit de US zo verschrikkelijk zijn; effectief betekent het dat dat product gewoon nooit naar Europa komt. Maar "gewoon" een USB-C lader is helemaal niet zo gewoon als dat jij zegt, hoor. Afgezien van het feit dat de voeding zelf in orde moet zijn, zit er ook nog eens complexe firmware bij. Maar misschien zie ik te veel beren op de weg :X

[ Voor 9% gewijzigd door cerberusss op 15-07-2017 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarlMarX
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-06 14:37
Ik kwam bij dit topic vanwege het zoeken van een snellader voor mijn nieuwe Ipad Pro 11"met USB-C.

Zou deze (beweert 45W te kunnen leveren) echt sneller laden dan een gewone USB-C autolader die doorgaans maar maximaal 18W kunnen leveren?
https://nl.aliexpress.com...d-Pro-12/32962759225.html
Of deze:
https://nl.aliexpress.com...3-0-voor/32859427617.html

Heeft iemand inmiddels ervaring met dit soort snelladers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

@KarlMarX je kunt beter een nieuw topic openen in het juiste subforum, in plaats van andermans topic te kapen. Dit topic gaat dan ook op slot.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.