Toon posts:

Is dit een volwaardige upgrade?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb last van een te slome processor en wil deze graag ugraden. Mijn systeem (voor het grote deel) is inmiddels 4 jaar oud en wel toe aan een update. Nu heb ik een cpu/mobo/ram upgrade samengesteld . Ik vraag mij af of dit het waard is kijkend naar performanceboost, geld en performance over tijd.

Op het moment heb ik een systeem bestaande uit o.a. de volgende onderdelen:
Mobo: ASRock Z77 Extreme 4
CPU: Intel I5 3470
GPU: GTX 1070 (laatst de gpu geupgrade, dus nu tijd voor cpu)
RAM: 8GB DDR3(CORSAIR VENGEANCE geen idee meer welk setje.)

Nu heb ik de volgende onderdelen gekozen om te kopen:
Mobo: Asus Z170 Pro Gaming/Aura (voor een tientje minder kan ik de pro gaming zonder aura doen maar dat 10 wil ik wel uitgeven voor de looks van de aura.)
CPU: I5 6600K
RAM: Corsair Vengeance LPX - DDR4-2400 - Zwart - 8GB

Graag hoor ik wat hiervan gevonden kan worden en waar ik eventueel geld kan besparen. Ik wil wel graag de CPU overclocken.

Alle reacties

• Agshlee
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21-02-2025
De voorgenomen setup ziet er op het eerste gezicht goed uit (anderen zullen er meer over kunnen zeggen). Zou echter even wachten met upgraden tot er meer over Ryzen bekend is.

Verwijderd

Topicstarter
Agshlee schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 16:22:
De voorgenomen setup ziet er op het eerste gezicht goed uit (anderen zullen er meer over kunnen zeggen). Zou echter even wachten met upgraden tot er meer over Ryzen bekend is.
Bedankt voor het snelle antwoord.
Maar waarom zou ik wachten volgens jou op informatie over Ryzen? denk je dat dat de prijs van geselecteerde componenten doet dalen? ik wil namelijk niet meer geld uitgeven dan dit setje gaat kosten en als dat uitkomt van amd zal het niet goedkoop zijn gok ik.

• Stonehawk
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-06-2025
Ik heb geen idee wat je allemaal met je pc doet, maar ik gok dat je hem het meest voor spelletjes gebruikt. Mijn gevoel zegt dan dat je niet veel meer prestatie winst krijgt met je nieuwe systeem. Als ik dan even rond kijk op het internet dan ga je er zo 20-30% op vooruit. Dit is dan puur de prestatie van je cpu. In een spel zal dat misschien 5% in fps schelen. Dit hangt natuurlijk van het spel af.

Als het spel beter functioneert met meerdere threads, zou je misschien naar een 2de hands i7 3770k kunnen kijken.

Zelf zou ik eerst kijken waarom je vind dat de cpu sloom is. Of waarom je verwacht dat je meer prestatie zou moeten hebben van je GTX 1070. Voor 400+ euro zou ik zeker willen weten waar mijn prestatie problemen zitten. Misschien dat je kaart om een of andere reden langzamer loopt dan hij zou moeten doen.

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-12-2025
Heb je wel een SSD in je systeem ?

Dat maakt je systeem gelijk een stuk sneller

Verwijderd

Topicstarter
@Stonehawk
Ik krijg met battlefield 1 nog geen 30 fps op het laagste van het laagste. Aangezien ik een 1070 heb en de recommended gpu een 1060 is denk ik dat het aan m'n cpu ligt.
Dat ding is al 4 jaar oud(toen had ik m'n pc gebouwd). Hoe kan dat nog goed zijn voor een spel als bf1.
Wat zou anders de bottleneck moeten zijn?

Verwijderd

Topicstarter
@MichaelvD2203
Zeker. Hier staat wel alleen mijn os op. Meer kan ook niet, het is een kleine ssd.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:25
Is de ram is dat 1 stick van 8 of 2x4gb.

Als deze in single channel draait,dan heb je ook last van drops ect
Plus windows 7,8 ,10?
De laaste werkt over het algemeen het best met de game.

Verder een zou een ssd voor de game zeker wel beter zijn.HDD kan zeker wel drops(tijdens laden er van) geven

[ Voor 10% gewijzigd door freaky35 op 05-01-2017 18:07 ]

Verwijderd

Neem ipv 2400 MHz 3000 MHz geheugen pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15. Kost net zoveel en is sneller.

Verwijderd

Topicstarter
@freaky35
dual channel RAM. ik heb inderdaad wel het oude windows 7 op mijn systeem staan. Verder gaat het niet per se alleen om Battlefield 1. ook om andere games. Ik speel veel Rainbow Six: Siege, af en toe cs:go. Verder speel ik Rocket League, Cities: Skylines. Gewoon een groot aantal verschillende soorten games. Heb BF1 gepakt omdat dit toch wel de meest recent uitgegeven game is van alles wat ik speel en ik deze game graag op 60fps wil afspelen op high of ultra.

Verwijderd

Topicstarter
@ACB2401
Het RAM kost bij Afuture 63 euro. Dit betekent dus wel een redelijk verschil van 40 euro waarvan ik niet zeker weet of dit het wel waard is.

Verwijderd

Die kit is 16GB ipv 8GB. Als het in je budget past meteen doen. 8GB is tegenwoordig al op het randje in AAA games. Cities is ook een geheugenvreter.

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 31-01 18:09
30fps in battlefield 1 op low?

Ik zou eerst eens je cpu verbruik en temperaturen nakijken. Want je hoort gewoon op ultra 80+ fps te halen. Dat doe ik al (welliswaar zonder MSAA) op een 2500k en een r9 290.

Verwijderd

Topicstarter
@legendareN
Temperatuur zou goed moeten zijn. Is watergekoeld namelijk. Kan het nu echter niet bekijken omdat ik van huis ben. Ben morgen weer thuis om dit te bekijken.

Edit: ik kan me ook vaag herinneren dat ik eerder bekeken had naar de cpu loads en dat die op een paar drops na tijdens het gamen vol 100 % draaide.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2017 18:54 ]

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-02 19:44

Shabbaman

Got love?

Verwijderd schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 17:28:
@Stonehawk
Ik krijg met battlefield 1 nog geen 30 fps op het laagste van het laagste. Aangezien ik een 1070 heb en de recommended gpu een 1060 is denk ik dat het aan m'n cpu ligt.
Dat ding is al 4 jaar oud(toen had ik m'n pc gebouwd). Hoe kan dat nog goed zijn voor een spel als bf1.
Wat zou anders de bottleneck moeten zijn?
Ik draai BF1 met een rx480 en een i5-760 op ultra, ik kan me niet voorstellen dat je processor het probleem is. Is je koelpasta wellicht versleten?

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Verwijderd

Topicstarter
Ik draai BF1 met een rx480 en een i5-760 op ultra, ik kan me niet voorstellen dat je processor het probleem is. Is je koelpasta wellicht versleten?
lol, idk. ben morgen pas thuis om dat te kunnen checken.

Verwijderd

Topicstarter
Heb zojuist BF1 gespeeld. Dit waren mijn temps https://puu.sh/td67M/44175fab01.png. Niks mis mee.
Misschien een RAM upgrade doen? "idle", wanneer ik niet in een game zit, gebruik ik rond de 4.2GB en in-game BF1 7.7GB (van de 8 ).

• ShaneV
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:05
Bij het vernieuwen van de videokaart heb je dan de vorige driver volledig verwijdert? Ik had een GTX760 zitten met de laatste drivers. Het was pas na het verwijderen van de vorige driver en vers installeren van de "nieuwe" driver, dat de 1070 op zijn volledige snelheid draaide.

Verwijderd

Topicstarter
ShaneV schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 15:08:
Bij het vernieuwen van de videokaart heb je dan de vorige driver volledig verwijdert? Ik had een GTX760 zitten met de laatste drivers. Het was pas na het verwijderen van de vorige driver en vers installeren van de "nieuwe" driver, dat de 1070 op zijn volledige snelheid draaide.
Ja, die heb ik verwijdert en een nieuwe geinstalleerd.

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:03
Je speelt wel op 1920*1080 neem ik aan? of heb je een hogere resolutie?

don't mind me

Verwijderd

Topicstarter
JeroenF schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 15:22:
Je speelt wel op 1920*1080 neem ik aan? of heb je een hogere resolutie?
1920 1080 it is

• Pindakaas
Misschien kan je zowel de prestaties van je CPU en GPU meten tijdens een potje gamen? Of misschien nog wel beter een 3DMARK benchmark te draaien en de cpu en gpu belasting in de gaten houden om zo te identifieren waar de bottleneck zit.

don't mind me

Verwijderd

4.2 gig ram in gebruik in idle is veel te hoog ik zit rond de 1-1.3 bij '' idle '' met bf1 tussen 5-7 gig ram

Task manager -> start-up -> disable alles daar behalve windows defender notification of 1 andere virusscanner wat je hebt.

Kijk ook even bij processes wat er allemaal aan staat 4.2 gig ram in idle is niet normaal.

Drivers van gpu's zijn nogal hardnekkig dus is nog een kans dat er wat overgebleven is.
BF1 houd erg van cpu vermogen en hoe meer cores hoe beter, vooral met 64 mensen ;)

Meestal met ram is single channel prima maar soms komt het voor met bepaalde programma's/games dat het niet goed gaat en waarbij dual channel geen enkele last heeft.

8 gig ram ddr 1600 is nog steeds genoeg voor zogoed als alle games waarbij 8 gig ddr4 natuurlijk nog een stukje beter is alleen zie dus wel single channel kan een mede oorzaak zijn.

Ik raad je ook windows 10 aan voor gamen het werkt gewoon beter dan w7.

Nieuwere spellen zoals bf1 houden er ook erg van om op een ssd te staan en daar zul je erg veel baat bij hebben met laadtijden en heb zelf gemerkt met bepaalde spellen single/multiplayer dat op een hard drive het de performance wel aantaste met bepaalde games.

Verwijderd

Topicstarter
3DMark test: https://puu.sh/tdeUc/51e2f287a9.png
Tijdens spelen van ene potje battlefield soms 50fps geraakt. meestal tussen 30 en 40 frames met vrij regelmatig grote frame drops. dit zijn tempraturen etc.
https://puu.sh/tdgmn/902977f034.png
https://puu.sh/tdglh/4d2caf124b.png
ik speelde hier op 1920 bij 1080 op stock medium om zo maar te zeggen. graag wil ik min 60 fps op high halen.
dit is het ram, verbruik in bf1 menu en verder de dingen die normaal gesproken ook draaien:
https://puu.sh/tdgBS/8c01c5ea8d.png
https://puu.sh/tdgEl/ba294ac56e.png

• Pindakaas
en heb je tijdens de benchmark ook de CPU en GPU belasting in de gaten gehouden? Welke zit eerder tegen zijn max aan?

don't mind me

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-02 22:02

BLACKfm

O_o

Hoe zijn deze waardes allemaal gemeten? Zijn dit waardes tijdens of na het gamen? Alsin zodra het spel is afgesloten dat je dan 'gelijk' de temparatuur opmeet e.d.?

Je zou het eens middels Rivatuner kunnen controleren (onderdeel van MSI Afterburner bijvoorbeeld, kun je achteraf ook wat beter dingen bekijken). Hiermee kun je tijdens het gamen diverse waardes zien mits goed ingesteld.

Als je CPU tijdens het gamen bijvoorbeeld niet op alle cores op 100% draait dan is de CPU geen bottleneck (even snel geroepen).

Verder een beetje raar verhaal dat je huidige processor te traag zou zijn. Ik heb oudere hardware staan die beter presteert dan dat jouw systeem dat doet overkomen. Dus er moet iets anders aan de hand zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Onderstaand een lijst met ongeveer de percentages die de verschillende componenten gebruikten.

Demo test: cpu_50-70 gpu_99
Graphics test 1: cpu_50-80 gpu_99
Graphics test 2: cpu_50-70 gpu_99
Physics test: cpu_90-100 gpu_5
Combined test: cpu_90-100 gpu_60-70

Wat mij opvalt is dat de GPU helemaal niks doet wanneer er physics berekend moeten worden. Is dit normaal?

Verwijderd

Topicstarter
BLACKfm schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 20:21:
Hoe zijn deze waardes allemaal gemeten? Zijn dit waardes tijdens of na het gamen? Alsin zodra het spel is afgesloten dat je dan 'gelijk' de temparatuur opmeet e.d.?

Je zou het eens middels Rivatuner kunnen controleren (onderdeel van MSI Afterburner bijvoorbeeld, kun je achteraf ook wat beter dingen bekijken). Hiermee kun je tijdens het gamen diverse waardes zien mits goed ingesteld.

Als je CPU tijdens het gamen bijvoorbeeld niet op alle cores op 100% draait dan is de CPU geen bottleneck (even snel geroepen).

Verder een beetje raar verhaal dat je huidige processor te traag zou zijn. Ik heb oudere hardware staan die beter presteert dan dat jouw systeem dat doet overkomen. Dus er moet iets anders aan de hand zijn.
Dit is wat ik dacht. Blijkt een foute conclusie te zijn geweest. Kan gebeuren toch :)
Verder zijn die huidige waarden (ook wel de screenshot) van net na het spelen. De min en max van tijdens aangezien ik het programma hat opgestart toen ik BF1 had aan staan in het menu.

Verwijderd

Topicstarter
JeroenF schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 20:05:
en heb je tijdens de benchmark ook de CPU en GPU belasting in de gaten gehouden? Welke zit eerder tegen zijn max aan?
Onderstaand een lijst met ongeveer de percentages die de verschillende componenten gebruikten.

Demo test: cpu_50-70 gpu_99
Graphics test 1: cpu_50-80 gpu_99
Graphics test 2: cpu_50-70 gpu_99
Physics test: cpu_90-100 gpu_5
Combined test: cpu_90-100 gpu_60-70

Wat mij opvalt is dat de GPU helemaal niks doet wanneer er physics berekend moeten worden. Is dit normaal?

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-02 22:02

BLACKfm

O_o

Je mag het ook wel allemaal in 1 bericht zetten hoor ipv 3 aparte posts :).

Anyway, de Physics test is, als dit de uitslag van 3DMARK is, ook enkel om de CPU te testen, daar komt dus weinig GPU kracht bij kijken.

Dat de GPU maximaal belast wordt (99%) lijkt me goed, dit geeft in ieder geval aan dat de CPU in het geval van die test niet het limiet vormt en dus volledig zijn gang kan gaan.

Maar hoe zijn die percentages bij het spelen van BF1 of andere spellen waar je moeite mee hebt?
Kijk bijvoorbeeld dan ook naar het aantal FPS. Als de CPU of GPU niet op 100% zit en je haalt belaberde FPS dan moet er meer aan de hand zijn

Verwijderd

Topicstarter
BLACKfm schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 21:16:
Je mag het ook wel allemaal in 1 bericht zetten hoor ipv 3 aparte posts :).

Anyway, de Physics test is, als dit de uitslag van 3DMARK is, ook enkel om de CPU te testen, daar komt dus weinig GPU kracht bij kijken.

Dat de GPU maximaal belast wordt (99%) lijkt me goed, dit geeft in ieder geval aan dat de CPU in het geval van die test niet het limiet vormt en dus volledig zijn gang kan gaan.

Maar hoe zijn die percentages bij het spelen van BF1 of andere spellen waar je moeite mee hebt?
Kijk bijvoorbeeld dan ook naar het aantal FPS. Als de CPU of GPU niet op 100% zit en je haalt belaberde FPS dan moet er meer aan de hand zijn
i know, maar ik wilde de quore erbij hebben bedacht ik me later en weet niet hoe ik berichten kan verwijderen.
wat je daar voorstelt zal ik nu even bekijken

Verwijderd

Topicstarter
Hier een paar games getest en kwam het volgende uit:
BF1 (medium stock settings) cpu_90-100% gpu_30% max50% ongeveer 30-40 fps soms 50 met redelijk vaak frame drops
Mafia 3 (settings alles so laag mogelijk) cpu_80-90% gpu_30-35% Ik kom tijdens spelen nauwelijks boven 30fps
Rainbow 6: Siege (Custom high/medium settings) cpu_100% 9constant, bijna niet lager en anders af en toe min 95%) gpu_50-85% Tijdens spelen 60 tot 90fps meestal rond de 80.
Het probleem dat ik vooral met siege heb is dat mijn muis de helft van de tijd niet geregistreerd wordt. Ik heb dus erg last van mouse input lag. Het is niet lag als in je draait en een seconde later (oid) draait de pc je beeld, maar meer als in ik draai en een paar punten in die beweging worden geregistreerd/gelezen en dan gaat hij naar die punten toe. Geen vloeiende beweging dus maar veel gestotter. Wellicht heeft dit te maken met het feit dat siege constant op 100% draait wat betreft de CPU?

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 31-01 18:09
30-50% verbruik van de gpu is veel te laag.

Ik zou eens een verse installatie van je systeem doen. Alle drivers downloaden van de sites e.d.

En die temperaturen, is dat als je alt tabt en dan kijkt? Want zodra je alt tabt dan gaan de temps vrijwel direct terug naar idle.

[ Voor 31% gewijzigd door legendareN op 09-01-2017 19:37 ]

Pagina: 1