Google-loos leven en media consumeren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-09 08:00
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil graag twee wensen combineren:
- Zonder Google verder leven met behoud van cloud functionaliteit voor gedeelde agenda, notities, data en hopelijk ook documenten, op een eigen server
- mediaconsumptie van zowel harde schijf als on-demand en uitzending gemist
- Als onderdeel daarvan wil ik graag een gewone internetbrowser kunnen gebruiken

Wat mag het systeem gaan kosten?
Daar ben ik nog redelijk flexibel in. ik heb wat aan zitten rommelen met een RPI 3 die ik wat betreft aanschafprijs en energiegebruik een perfecte optie vind, echter mis ik de lol en energie om die goed werkend te krijgen, uitzending gemist op ubuntu mate werkte niet wegens "flash" en heb nu een media center geprobeerd, daar werkt uitzending gemist nu maar kan ik weer geen gewone browser gebruiken.
Maar ik wil graag een systeem dat een paar jaar blijft voldoen zonder dat ik de hele tijd aan het systeem hoef te werken.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Als ik het goed heb zijn de eisen voor mediaconsumptie en cloudgebruik niet zo hoog :)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Redelijk compact in een meubel te plaatsen, laag energiegebruik en lage geluidsproductie zijn denk ik wel de belangrijkste

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?[i]

Ik denk dat een flink deel van de functionaliteit al met een oude pc gehaald kan worden, maar die gebruikt dan nog wat te veel stroom.
Maar graag lees ik nog advies over de te gebruiken systeemsoftware, bijvoorbeeld owncloud/amahi, en krijg ik een duwtje in de richting van wat voor soort hardware geschikt is voor opstellen in een meubel en altijd aan kan blijven staan zonder een monsterlijk stroomgebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08:53

g0tanks

Moderator CSA
SvenHe schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 14:50:
- Als onderdeel daarvan wil ik graag een gewone internetbrowser kunnen gebruiken
SvenHe schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 14:50:
nu maar kan ik weer geen gewone browser gebruiken.
Wat bedoel je met een gewone browser? Alles wat niet Chrome is?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Wat betreft eigen agenda/data/cloud op eigen server, kijk eens naar Owncloud/nextcloud of soort gelijke programma's..

betreft de media gedeelte, pak dan gewoon Windows 7 ofzo (gezien je niet te veel er aan wilt werken, hij moet het gewoon doen)
heb je gewoon nog een 'gewone' browser, kun je werken met Flash, en kan je evt. bovenop nog iets van bijvoorbeeld Kodi op installeren...

qua verbruik, pak dan een NUC. zijn klein en ook zuinig qua verbruik.

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Apple tv vanaf de nas werkt ook prima. Ik zie tenminste geen google tussen onze setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-09 08:00
Dank voor de reacties mannen!

Met gewone browser bedoel ik idd alles behalve chrome en bijvoorkeur open source.
Aan apple tv had ik niet gedacht maar omdat dat niet open source is heb ik daar geen voorkeur voor.

De nuc serie had ik idd al naar zitten kijken.
Is er een soortnaam voor dat soort apparaten? Is dat een barebone?

Ik had al eerder naar owncloud/nextcloud zitten kijken maar zie die dan steeds in combinatie met "server".

Ik raak de weg kwijt zodra ik mijn server gewoon als desktop wil gebruiken.
In alle recepten die ik lees is het of server of desktop maar allebei kan toch ook gewoon?

Of is een server op een desktop eigenlijk een lamp stack op een linux omgeving installeren en dan de cloud er bij installeren?

Beetje warrig verhaal misschien, ik probeer graag van alles uit werk inmiddels een jaar of 5 primair op linux maar doe niet niet heel veel meer dan installeren vanaf iso en daarna software center.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Een server is niets anders dan een computer die functionaliteit aanbied aan anderen. Dat kan prima een desktop zijn die ook voor andere systemen bereikbaar is. De reden dat daze functionaliteit vaak gesplitst wordt is omdat servers hele andere software draaien dan desktops en vanwege diverse redenen (systeemeisen, praktisch aspect, security,...) niet geschikt zijn om ook desktop taken op uit te voeren.
Echter in jouw geval kan je prima een systeem in elkaar zetten die zowel de media consumptie als de server taken uit voert.

Voor je aan zoiets begint moet je alleen wel een duidelijke vraag voor jezelf beantwoorden: Wil ik de eigen verantwoordelijkheid hebben voor het onderhouden van dit systeem en kan ik accepteren dat ik mogelijk enkele dagen geen toegang heb tot al deze data wanneer er technische problemen optreden?

Wellicht is het makkelijker om een kant en klaar apparaat zoals een Synology NAS aan te schaffen?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Pagina: 1