PC raakt in oneindige boot-lus

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thommich
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07:33
Sinds gisteravond is mijn PC niet meer op te starten. Deze raakt in een oneindige bootlus vast tot ik de stroom eraf haal met de aan/uit-knop achteraan op de voeding.
Dus wat er gebeurt:
-indrukken start-knop
-fans starten op (1cpu-fan, 2systeemfans, fan van grafische kaart)
-harde schijf spint up en begint te lezen/schrijven (typische "geratel")
-pc valt volledig uit
Dit alles duurt ongeveer 5s, daarna start de pc automatisch opnieuw en herbegint het hele gedoe.
Moet ik er wel bij zeggen dat de pc gisteren gestart werd door mijn vriendin, en ze vermoedelijk niet onmiddellijk mij erbij gehaald heeft. Het is mogelijk dat de pc deze cyclus dus meerdere keren heeft herhaald, hopelijk zonder gevolgschade voor bvb de hdd...
Als ik het me goed herinner had ik de pc de laatste keer in "slaapstand" gezet en niet volledig afgesloten, maar dat kan ik niet 100% zeker zeggen.

Systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 0,-€ 0,-
1MSI P67A-GD65€ 0,-€ 0,-
1XFX AMD Radeon HD 6950€ 0,-€ 0,-
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master CM 690 II Advanced€ 0,-€ 0,-
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 0,-€ 0,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 0,-€ 0,-
1Samsung SH-B123L (12x, SATA-150, dual-layer, Zwart, Retail)€ 0,-€ 0,-
1Seasonic X-560 80+ Gold€ 0,-€ 0,-
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

Volgende stappen heb ik al zelf geprobeerd:
-Grafische kaart uitgehaald en teruggeplaatst (maakt niet uit)
-Alle randapparatuur losgekoppeld
-systeem uit elkaar gehaald tot enkel volgende zaken nog geïnstalleerd zijn:
-Moederbord
-Voeding
-CPU+koeler
=> Gevolg: systeem start, geeft 3 beeps (foutcode omdat er geen geheugen geplaatst is) en valt opnieuw uit
=>geheugen toegevoegd: systeem start en valt terug uit zoals eerder
=>met de jumpers CMOS clear gedaan, geen verandering.

Wat mij nog rest:
-fout in BIOS-geheugen ofzo? Hierdoor kan hij BIOS niet laden. Iemand een idee hoe je zoiets "reset?"
-kapotte voeding? (ik heb geen extra voeding liggen om te testen...)
-kapot moederbord?
-kapotte cpu?

Alle hulp is welkom, of als iemand mij in de goede richting kan duwen zodat ik zelf de oplossing kan vinden online is dat ook welkom!

Alvast bedankt voor jullie tijd! :)

Beste antwoord (via thommich op 05-01-2017 14:02)

• livranca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 02-10 13:01
Ook al eens getest met een geheugenbankje, of een bankje van een andere pc?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BIOS reset door het omzetten van de cmos jumper of de batterij er een tel of 10 uit halen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• livranca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05:58
Bij mij was het 1x een defecte bluray brander (nja of het nu een brander is, een cd speler of een hdd maakt dan niet uit), deze ontkoppelt met de rest netjes aangesloten en het systeem starten op.
Met de bluray brander aangesloten exact dezelfde klacht.
Mja goed jij hebt dit al uitgesloten.

Bios kan ik niet resetten door alleen de batterij van het mainboard af te halen (is mij bij geen 1 pc gelukt trouwens). Ik haal de batterij eruit en ik hou vervolgens de powerknop ingedrukt, deze laat ik soms los en hou ik het weer ingedrukt voor een periode van circa 30-60 sec.
Enige reden waarom ik het altijd op deze manier gedaan heb is omdat ik nooit daadwerkelijk mijn bios een reset heb kunnen geven door alleen de batterij eruit te halen.
Uiteraard dient er geen stroomtoevoer op de pc te zitten (dus de stroomkabel uit je voeding halen).

Die bootloop lijkt voor mij of op een bios probleem of op een kortsluiting (zoals bij mij was het de bluray brander, maar het kan natuurlijk ook je behuizing of iets anders zijn wat hiervoor zorgt). Wanneer jij alleen je mainboard + cpu + voeding gebruikt, zit deze dan gewoon nog in de behuizing of los op een ESD velletje op je bureau?

[ Voor 16% gewijzigd door LopendeVogel op 05-01-2017 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thommich
Dank alvast voor de antwoorden!

Clear CMOS met de jumpers heb ik al gedaan, maar zal het zo dadelijk nog eens proberen door de batterij eruit te halen.
Wat ik bedoelde met reset van de bios is dat ik een "verse" bios installeer op de chip... Volgens mij heeft dit moederbord 2 bios-chips en kan je kiezen welke hij moet laden voor als er 1 zou corrupt zijn, maar ik vind niet goed hoe dat moet...

Geheugen lijkt mij niet het probleem, zonder geheugen heeft de pc hetzelfde gedrag, maar geeft wel de beepcodes voor fout geheugen. Met geheugen geen beepcode (dus geheugen is ok), maar wel nog steeds zelfde boot-lus.

Ik vond per toeval dit filmpje dat exact het gedrag van mijn moederbord aangeeft, in de reacties staat volgens mij veel onbetrouwbare info, dus dat laat ik maar even voor wat het is, ik vertrouw Tweakers meer :z
LopendeVogel schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 12:58:
...
Die bootloop lijkt voor mij of op een bios probleem of op een kortsluiting (zoals bij mij was het de bluray brander, maar het kan natuurlijk ook je behuizing of iets anders zijn wat hiervoor zorgt). Wanneer jij alleen je mainboard + cpu + voeding gebruikt, zit deze dan gewoon nog in de behuizing of los op een ESD velletje op je bureau?
Dit is met alles nog in de behuizing.

[ Voor 22% gewijzigd door thommich op 05-01-2017 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-10 13:27

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

thommich schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 13:02:

Clear CMOS met de jumpers heb ik al gedaan, maar zal het zo dadelijk nog eens proberen door de batterij eruit te halen.
Wat ik bedoelde met reset van de bios is dat ik een "verse" bios installeer op de chip... Volgens mij heeft dit moederbord 2 bios-chips en kan je kiezen welke hij moet laden voor als er 1 zou corrupt zijn, maar ik vind niet goed hoe dat moet...

Geheugen lijkt mij niet het probleem, zonder geheugen heeft de pc hetzelfde gedrag, maar geeft wel de beepcodes voor fout geheugen. Met geheugen geen beepcode (dus geheugen is ok), maar wel nog steeds zelfde boot-lus.

Ik vond per toeval dit filmpje dat exact het gedrag van mijn moederbord aangeeft, in de reacties staat volgens mij veel onbetrouwbare info, dus dat laat ik maar even voor wat het is, ik vertrouw Tweakers meer :z
[video]

[...]

Ik ken je probleem. Ik heb volgens mij hetzelfde moedebord als in dat filmpje, maar dan 8 dimms. (wel de GD65 ook ja). Mijn 1e bios is corrupt en dan gebeurd hetzelfde als in dat filmpje. Bios 2 is wel goed. Ik begreep dat je op een bepaalde manier nog wel bios 1 kan resetten, maar ik durf dat niet aan, haha.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05:58
thommich schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 13:02:

[video]

[...]

Ja dat wat je op het filmpje ziet heb ik dus ook precies zo gehad, bij mij was het dus een storing met de brander (nja bij jou niet i know).
Als ik tussen de voornamelijk zinloze reacties kijk in het filmpje valt me wel 1 logische reactie op:
slot 3 en 4 voor het ram is slecht wat bij 1 iemand voor dit probleem zorgde.
Hoe zit dat bij jou?
Daarnaast zie ik meer klachten mbt ram geheugen terugkomen, dus misschien dat jij het daar in kan zoeken?
Ook in het filmpje, tsja hij legt zijn mainboard plat op tafel zonder ook maar iets eronder (voor zover ik het kan zien) dat vraagt natuurlijk ook om dit soort of ergere problemen.

Als het niet veel werk kost, probeer eens het moederbord eruit te halen. Leg het wel veilig neer (iets met ESD enzeu) en niet zoals je in het filmpje ziet.

3 zaken waar ik het zou zoeken:
Kortsluiting (mainboard uit je behuizing halen, en veilig neerleggen op iets van ESD folie)
RAM (vanwege de YT video en de bijbehorende reacties)
Bios (indien je 2 biossen hebt, probeer te wisselen van bios OF probeer dat met de batterij + aan/uit knop)

Over het wisselen van de bios, poeh ik ben daar al heel lang niet mee bezig maar ''vroegah'' kon dat ook via een jumpertje omzetten. Zo kon je aangeven van pak bios 1 of bios 2 (gewoon het klipje omzetten), dit zou normaliter aangeduid moeten worden op je mainboard zelf.

[ Voor 16% gewijzigd door LopendeVogel op 05-01-2017 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhanssen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-09 15:00

nhanssen

QVL is non-tweakers

Misschien hangt je aan/uit knop vast? Zoals je al aangeeft duurt het ongeveer 5 seconden, een geforceerde uitschakel actie met de knop duurt namelijk +/- 4 seconden.

Spec's PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thommich
livranca schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 12:52:
Ik heb nu het geheugen dat op DIMM3 zat op DIMM1 geplaatst en gestart en de pc blijft draaien nu. (met 1 geheugenbankje dus)

Ik krijg nu wel opnieuw een bios-beep (lang-kort-kort), maar dat zal door het ontbreken van HD/videokaart enzo zijn vermoed ik...
Ik ga nu component per component terug aansluiten en hopelijk kom ikervanaf door wat nieuw geheugen te kopen. (hoe kan ik uitsluiten dat het geheugenbankje kapot is of dat het het moederbord is dat het geheugen niet meer aanvaard??)
nhanssen schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 13:24:
Misschien hangt je aan/uit knop vast? Zoals je al aangeeft duurt het ongeveer 5 seconden, een geforceerde uitschakel actie met de knop duurt namelijk +/- 4 seconden.
Dit kon niet, want ik deed alles via de aan/uit knop op het moederbord. De knoppen van de behuizing had al afgekoppeld...

Ik houd jullie op de hoogte, maar dit ziet er al beter uit! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• livranca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dosh
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 02-10 15:15
livranca schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 12:52:
Hoe bedoel je dit precies? Ik heb volgens mij hetzelfde probleem (al geeft mijn PC helemaal geen beeps, zelfs niet zonder geheugen), maar weet niet goed hoe je bedoelt dat ik een geheugenbankje of een bankje van een andere PC moet testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• livranca
dosh schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 14:38:
[...]

Hoe bedoel je dit precies? Ik heb volgens mij hetzelfde probleem (al geeft mijn PC helemaal geen beeps, zelfs niet zonder geheugen), maar weet niet goed hoe je bedoelt dat ik een geheugenbankje of een bankje van een andere PC moet testen.
Het is niet de bedoeling om een topic te kapen zoals jij nu doet. Het is de bedoeling dat je hiervoor een eigen topic opent. Maar met testen van een bankje van een andere pc: je haalt een bankje uit een werkende pc en stopt deze in de niet werkende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thommich
Bij deze wil ik nog even laten weten dat de pc opnieuw werkt! :)

Helaas kan ik niet zeggen waar het probleem zat: Ik heb in feite de 2 geheugenreepjes gewisseld van plaats en nu werkt alles weer? 8)7

Ik zal nog memtest eens draaien om zeker te zijn...

Alvast bedankt voor de hulp en de tips!
Pagina: 1