Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Skylake of Kaby lake voor nieuwe build

Pagina: 1
Acties:

• M-Miller
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-01 13:33
Ik heb zo'n 4 a 5 jaar geleden een pc gekocht via internet. Omdat ik het wel tijd vond voor wat vernieuwing ben ik al een tijdje bezig met het plannen van een eigen build.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen, waarbij je moet denken aan AAA titels en RTS games. Ik game nu met 1080p maar ben wel van plan om over een tijdje over te gaan naar UHD. De pc moet daarom ook wel een beetje op de toekomst bereid zijn. (licht) overklokken zit er misschien over een tijdje ook nog in.

Wat mag het systeem gaan kosten?
+/- 1400,-

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb van plan om een 1TB Sata III HDD van Samsung te hergebruiken

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb nu de volgende setup bij elkaar gezocht:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 256,50€ 256,50
1Asus Z170-A€ 152,-€ 152,-
1EVGA GeForce GTX 1070 FTW GAMING ACX 3.0 8GB€ 497,-€ 497,-
1Phanteks Enthoo Evolv ATX Tempered Glass Edition Grijs€ 173,50€ 173,50
1Cooler Master Hyper 212X€ 27,95€ 27,95
1Crucial Ballistix Sport LT BLS2C8G4D240FSB€ 105,-€ 105,-
1EVGA SuperNOVA NEX650G€ 98,30€ 98,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.310,25

Ik wil niet alleen dat hij goed presteert maar ook dat het er nog een beetje leuk uit ziet, vandaar de TG case. Voeding is met 650 Watt misschien een beetje teveel maar prijs scheelt 30 cent met een 550, daarnaast kan 100 Watt meer geen kwaad toch?

Er is dus eventueel nog wat ruimte in mijn budget, misschien voor een SSD?

Graag zou ik willen weten wat jullie van deze selectie vinden en als er tips zijn hoor ik het graag.

Als laatste las ik deze week dat de Kaby lake processoren bijna uitkomen, is het het waard om nog even te wachten hier op? Zo ja, het is mij wel onduidelijk of ze kunnen samengaan met mijn gekozen moederbord.

Alvast bedankt en zoals eerder gezegd alle tips zijn welkom!

...

Verwijderd

Als je zorgeloos wil overklokken mag er een wat betere koeler dan de 212X in. pricewatch: Scythe Mugen 5
pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 is sneller en kost net zoveel als het geheugen in je lijst.
De voeding kan veel goedkoper. Incl overklok op cpu en videokaart zal je nog niet eens aan 350w komen. Een high-end 450w is daarom genoeg pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M
Een ssd is wel een aanrader anders voelt het systeem aan als dikke str een dual core uit 2010. pricewatch: Crucial MX300 2,5" 525GB en als dat niet in budget valt een pricewatch: Crucial MX300 2,5" 275GB

• J0mcd
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 07-11 12:32
Als je voor een mid-high end game pc gaat is een SSD een must! het zou zonde zijn om bij deze hardware alsnog vast te zitten aan lange opstart- en laad tijden. Al is het alleen maar voor je windows en een paar van je meest gespeelde games. De 250 GB 850 evo van samsung heb je al voor 100 euro. De 500GB variant iets van 160 en dan kan je al je games er op kwijt (dit heb ik zelf, heel blij mee!)

Ik zit zelf ook te kijken naar een nieuwe build en worstel een beetje met hetzelfde vraagstuk over de CPU. Het prijsverschil tussen de twee is minimaal (iets van 30 euro), maar hij is ook niet echt veel krachtiger.
Intel heeft aangegeven dat de kaby lake processoren werken op Z170 en ook dezelfde functionaliteiten geeft na een bios update. Echter, de Z170 mobos hebben geen ondersteuning voor Optane. Wil je dus ECHT future proof dan zal het misschien de moeite waard zijn om op mobos met de Z270 chipsets te wachten. Hier heb ik alleen nog geen prijzen of releasedates voor gezien.

Edit : al wacht je op een Z270 chipset moet je sowieso kaby lake nemen voor optimale optane ondersteuning

Optane is voor de rest nog weinig over bekend behalve dat het heel veelbelovend is, ik denk zelf dat dit voorlopig alleen handig is voor de echte high end setups, voor de meesten zal een normale SSD prima zijn.

Ik zou zeggen voeg er een SSD aan toe en je hebt een top systeem.

[ Voor 4% gewijzigd door J0mcd op 05-01-2017 13:09 ]

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10 17:25
Je kan ook een PC maken die 30% goedkoper is, er ook leuk uit ziet en even snel is... Het is maar wat je wil natuurlijk...

Als je niet direct gaat overclocken (omdat je dat leuk vindt bijvoorbeeld) dan kan je het evengoed helemaal achterwege laten. Dat spaart 30€ op je CPU, 70€ op je mobo en de koeler kan je laten als je het verschil in geluidsniveau storend ervaart.

173€ voor een case die amper gevuld gaat zijn... tja... na 1 dag ben je daar wel op uitgekeken denk ik. Ik noem het geldverspilling.

Voeding, zie hierboven.

GPU... tja je hebt nu een 1080 monitor, dan heb je aan een RX480 of een GTX1060 uiteraard genoeg. Je zegt te willen upgraden naar een UHD scherm, dan is de 1070 eigenlijk net weer iets te zwak, de enige optie is dan een GTX1080... Hoe zeker is de aankoop van die monitor? Als je nog 2-3jaar met deze gaat doen dan kan je dus net zo goed voor de goedkopere GPU gaan en later een upgrade doen...

Ik respecteer je keuzes maar ik denk gewoon dat er veel meer te krijgen is voor je geld, of anders uitgedrukt, dat je je geld anders kan besteden zonder dat je game ervaring er minder op wordt.

En UITERAARD wil je een SSD... Een 500GB modelletje zou niet misstaan met dit budget...

• ABD
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01:15

ABD

M-Miller schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 12:39:

Als laatste las ik deze week dat de Kaby lake processoren bijna uitkomen, is het het waard om nog even te wachten hier op? Zo ja, het is mij wel onduidelijk of ze kunnen samengaan met mijn gekozen moederbord.

...
Nieuwe moederborden en processors druppelen langzaam de pricewatch binnen, want Kaby lake wordt vandaag uitgebracht, en de eerste reviews staan reeds online; ook van de nieuwe moederborden. Het is het waard om te kijken wat de prijzen gaan doen, en dan vnl van de moederborden, want ik denk niet dat intel zijn processors in de uitverkoop doet, want dat doet intel nooit.

Kaby lake processoren werken op Skylake moederboden, mits er een biosupdate is geflasht. Kaby lake heeft overigens ook eigen chipsets gekregen, de 200 serie, waarin ook wat klein updates zijn aangebracht.

Wat betreft de keuze ligt aan jezelf. Kaby Lake is iets sneller, iets zuiniger, heeft een paar extra features, maar daar staat tegen over dat ik denk dat het een paar tientjes duurder is voor de early adopter. En je hebt wat minder keuze als je voor een nieuw moederbord uit de 200 serie gaat.

[ Voor 13% gewijzigd door ABD op 05-01-2017 15:06 ]

• M-Miller
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-01 13:33
Bedankt voor jullie reacties,

Een SSD gaat er sowieso bij komen.
Inderdaad druppelen de prijzen van de 200 serie moederborden nu ook binnen, de prijzen vallen wat mij betreft mee. Ook de prijs van de i5 7600K is niet veel meer dan de 6600K.

Ik wacht het nog even af en dan ga ik waarschijnlijk toch voor de 7600 en 200 serie.

Gtx 1070 laat ik staan omdat ik sowieso van plan ben om op 1440p te gaan spelen, een nieuwe monitor ben ik ook al naar aan het kijken.

Wanneer ik wel voor de 7600K ga laat ik overklokken zitten, aangezien de basisfrequentie al hoger is dan de 6600K.

Nogmaals bedankt voor jullie tips!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Als je nog even geduld hebt, dan zou je kunnen zien wat AMD Ryzen kan brengen. Dat is de CPU die AMD ergens dit kwartaal op de markt brengt. De eerste benchmarks zien er veelbelovend uit.
Pagina: 1