Home cinema set gekocht, maar oude kabels zitten er nog

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
...
Hoi iedereen, nieuw hier en een amateur in de wereld van home cinema sets, dus excuses als het een domme vraag is. Ik heb pas een nieuw huis gekocht en de kabels van de home cinema set van de vorige bewoners zitten nog door de muren heen. Deze komen er dus op vier punten uit en hebben geen kopjes o.i.d., gewoon de koperen bedrading (x2). Nu heb ik een nieuwe Sony Home Cinema Set gekocht, gewoon een vrij goedkope, een 2100 uit mijn hoofd en wil ik deze aansluiten op de reeds zittende kabels (dit zijn dikke kabels van goede kwaliteit). Nu hebben de 4 speakers als ingebouwde kabels. Hoe krijg ik deze speakers op de reeds zittende kabels?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-09 13:34
Afknippen en solderen. Of (vloeken in de kerk) kroonsteentje. :)

Zou wel eerst op een of andere manier de kabels in de muur doormeten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

barrymossel schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 12:43:
Afknippen en solderen. Of (vloeken in de kerk) kroonsteentje. :)
Met een mooi krimpkousje zie je er niks van
Zou wel eerst op een of andere manier de kabels in de muur doormeten...
Lampje en een batterij kan hier bij prima helpen, wanneer je niet weet hoe een multimeter werkt.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:37

Snuffel

Vroem!

Kabels doormeten inderdaad, daarmee beginnen. als ze goed zijn kan je besluiten om ze te gebruiken of te verwijderen.
Doe je dat laatste, dan trek je met het verwijderen van de bestaande kabels gelijk je ingebouwde kabels mee erin. Gewoon goed aan elkaar knopen en trekken maar (kans op draadbreuk aanwezig....)

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 15:06
Inderdaad wat meer mensen zeggen . knippen en solderen . makkelijkste!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt iedereen voor de reacties, kan ik het met isolerende tape proberen? Ben geen technisch wonder namelijk. En is het een probleem als de zittende kabels veel dikker zijn dan die van de speakers? Maakt het verder nog uit welke van de twee kabels op welk uiteinde gezet wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:00
Feitelijk is het een circuit, dus een plus (rood) en een min/neutraal. Als de kabels van de Sony speakers rond zijn, bestaan ze waarschijnlijk uit een kern en een mantel. Ik geloof dat de kern dan de plus is. Anders zal er vast een manier zijn om het te testen, maar ik weet zo niet hoe.

Volgens mij moet het niets uit maken hoe de kabels verder aan elkaar zitten, als ze maar contact maken. solderen of kroonsteentje is voor de stevigheid, een krimpkous voor de afwerking. Het is niet zo dat er brandgevaar is als je ze open en bloot laat liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Ga naar een autospeciaalzaak, indus brezan oid. Haal daar krimpkousjes waar al soldeertin in verwerkt zit, deze hoef je alleen maar te verwarmen totdat het tin smelt (is zichtbaar) en je hebt een perfecte verbinding, en reeds afgesloten door het krimpkousje zelf. Vele malen gemakkelijker dan een los krimpkousje en soldeertin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Niet solderen!
Gewoon wago klemmetjes gebruiken.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 18:08:
Bedankt iedereen voor de reacties, kan ik het met isolerende tape proberen? Ben geen technisch wonder namelijk.
Als eerste moeten de uiteinden van de bedrading een rocksolid verbinding maken, precies dát doet solderen voor je. ;)
Het lelijke en mindere alternatief is een kroonsteentje. :F
Vervolgens mag je best het geheel met isolatietape omwikkelen, maar dit tape heeft de neiging te verouderen en hinderlijk te gaan kleven en voor je het weet hangt er een wolk stof aan vastgeplakt.

Krimpkous is bij iedere elektronicashop te koop, je kiest/knipt de lengte en je kiest de globale dikte die je nodig hebt en verwarmt/verhit (föhn) vervolgens de krimpkous die zich dan netjes, strak, niet klevend en isolerend rond de kabeluiteinden vormt.
Magic. :+
En is het een probleem als de zittende kabels veel dikker zijn dan die van de speakers?
Dat maakt weinig tot niets uit.
Maakt het verder nog uit welke van de twee kabels op welk uiteinde gezet wordt?
Ja dat maakt zeker uit:
plus(rood) op plus.
En min(zwart) op min.

De polariteit is bijna altijd op de kabel aangegeven, hetzij in kleur of met een ribbel of andere indicatie die verwisseling moeilijk moet maken.

Als je de draden alsnog verwisselt dan spelen je speakers hinderlijk en hoorbaar "uit fase".
Je hebt dan wel geluid, maar het stereo effect zal ernstig worden aangetast, het geheel zal dan hol klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hartelijk bedankt iedereen! Ik ga aan de slag. Many thanks!
Pagina: 1