Beste chipset op dit moment voor AMD Processors?

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:52
Aan de hand van het topic Beste mobo voor Athlon wilde ik dus de vraag op een ander doel richten.

Wat is nu de beste chipset die je kan nemen voor een AMD processor?

Ik hoor VIA veel langs komen maar eerlijk gezegd lijkt me dat nou niet zo'n geweldige chipset. Ik heb zelf bar weinig verstand van AMD en zeker al niet van de chipsets want ik own nu een Intel systeem.
Toch wil ik binnenkort een 2e pc aanschaffen met daarin een Thunderbird processortje. Dan komt er natuurlijk ook nog het verhaal bij kijken welke FSB je wil en of dat nou zoveel uitmaakt.

Zelf neig ik naar een AMD chipset. De huidige chipset is een AMD-760, maar uit een review blijkt dat ASUS (mijn fav. mobo fabrikant) die moederborden niet meer maakt om een mij onduidelijke reden. Daarbij beweren ze dat een AMD chipset niet zo geweldig is.

Een handig overzichtje van alle chipsets op dit moment lijkt me een handig iets met daarbij hun features.

Ook is er nog de ALI chipset. Ik weet niet hoe het daarmee zit maar het leek mij verrekt handig dat je (op het mobo van ASUS dan) èn SDRAM èn DDR RAM er op kon prikken. Niet tegelijkertijd natuurlijk, maar in de trant van, dat je rustig kan overstappen op DDR RAM omdat je nu nog SDRAM in overvloed heb zoals ik >:)

Verwijderd

Ik zou je de KT133A chipset aanbevelen. En ja .. da's een VIA.

• tiguan
Op maandag 02 juli 2001 02:22 schreef HlpDsK het volgende:
Ik zou je de KT133A chipset aanbevelen. En ja .. da's een VIA.
Welke fabrikant maakt dat mobo?

Verwijderd

Op maandag 02 juli 2001 02:29 schreef Wannapuf het volgende:

[..]

Welke fabrikant maakt dat mobo?
Ikzelf heb een Abit KT7A-RAID bordje met deze chipset.
Zeer tevreden mee, je hebt veel mogelijkheden tot overklokken met dit bordje.
Een echt aanrader.
Succes.

Verwijderd

Smith,
omdat ze een rode ruit hebben....

Verwijderd

Oftewel,
het is nog koffiedik kijken op dit moment wat het beste is.

Verwijderd

Zonder enige twijfel is dit op zeker een Mobo met een Sis 735 Chipset: Laat Amd en Via in performance ver achter zich en is ook een stuk goedkoper.

het bewijs vindt je hier:

http://tweakers.net/nieuws/16724?highlight=sis+735

en hier:

http://firingsquad.gamers.com/hardware/sis735preview/page4.asp

Twee fabrikanten hebbben bij mijn weten (tot nu toe) een mobo uitgebracht met Sis 735 Chipset:
Elitegroup http://www.xbitlabs.com/news/story.html?id=993752296

PC Chips 830 LR: http://www.pcchips.com/product.html

Beide Mobo's bieden uitstekende tweakmogelijkheden en bieden zowel sdram als ddr ram ondersteuning.

En ik weet dat menigeen hier de neiging heeft om b.v. PC Chips af te kraken, maar dat zijn mensen die oude koeien uit de sloot halen en die geen recent PC Chips mobo hebben of hebben getest: de huidige generatie is superstabiel en lekker laag geprijsd. Het zelfde geldt uiteraard voor Elitegroup (ECS)

• tiguan
Op maandag 02 juli 2001 02:43 schreef Gulakk het volgende:
Ikzelf heb een Abit KT7A-RAID bordje met deze chipset.
Zeer tevreden mee, je hebt veel mogelijkheden tot overklokken met dit bordje.
Een echt aanrader.
Succes.
Ik neem aan dat die KT133A dan ook een ABIT mobo is. Maar ik heb totaal geen behoefte aan de overklokmogelijkheden. Hij moet gewoon rockstable en tegelijkertijd snel zijn.

Zoals de pc die ik nu heb, die is superstabiel en snel voor een P3-450.

Enne, het lijkt misschien koppig maar ik moet en zal een ASUS mobo hebben. :)
Op maandag 02 juli 2001 03:03 schreef mdenie het volgende:
het bewijs vindt je hier:

dit bewijs is niet echt schokkend

en hier:

http://firingsquad.gamers.com/hardware/sis735preview/page4.asp

dito
Volgens Tweakers.net komt dat mobo met SiS chipset pas in november uit en ik heb niet zo'n zin om zo lang te wachten.

Verwijderd

De 830LR is al leverbaar kun je op de pc chips link zien, maar goed als je meer wilt betalen voor minder: be my guest

• tiguan
Op maandag 02 juli 2001 03:42 schreef mdenie het volgende:
De 830LR is al leverbaar, maar goed als je meer wilt betalen voor minder: be my guest
Waar dan? In de pricewatch zie ik niks staan.

Verwijderd

KT133A is een chipset. Geen moederbord.

De ABIT KT7A heeft de KT133A chipset van VIA.

Verwijderd

Nee staan ook niet in pricewatch: D

De gemiddelde winkelier weet niet eens dat er een sis 735 chipset is. (No disrespect meant: ze hebben gewoon geen tijd om up to date te blijven)

Laat staan dat het op een PC chips of ECS mobo zit.

Weten wel dat iedereen een Asus of Abit wil hebben, weten misschien zelfs wel dat PC Chips een slechte naam had en kopen het om die ongegronde reden niet in.

En ja laten we eerlijk zijn: het kan toch ook niet een echte tweaker met een PC chips mobo? Of misschien toch wel als het een verstandige en prijsbewuste tweaker is?

• tiguan
meant for HlpDsK:
Oeps my mistake :P

meant for mdenie:
Ok, misschien dat het een heel goed mobo is, maar dan zou ik toch wel willen weten waar ik het kan kopen. Heb je een adresje/url?

Laat ik dan maar meteen het 'perse moeten hebben' van ASUS mobo rechtzetten, want ik vind de chipset toch echt belangrijker.

• yamAUchi
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

yamAUchi

0x5f3759df

als je persee asus wilt :

Asus A7V133 VIA KT133 Socket A (met de kt133a chipset)

of :

Asus A7M266 AMD 761 Socket A (met die 760/761 chipset)

[ the server is down, life after student-dorm sucks ]

Verwijderd

Als je perse Asus wil hebben dan zit er maar 1 ding op en dat is: wachten!

Asus komt heus binnenkort met het 735 chipset: ze kunnen niet om de feiten heen en moeten dus wel.

• tiguan
URL???

Verwijderd

Verwijderd

By the way: het komt op mij ook niet echt schokkend over dat Sis als beste scoort: ze hebben enige miljoenen in een nieuwe plant geïnvesteerd en doen dat natuurlijk met de bedoeling om ?

• charlie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-03 11:08

charlie

?*?

Heb jij dan dat pcchips bordje?
Mijn K6-2 draaide op pcchips, maar was niet echt stabiel te noemen. Bios updates kennen ze daar niet, dus een 500mhz versie werd niet herkend en draaide slechts even snel als een 400 Mhz...
Was alleen zeer goedkoop.

Verwijderd

Ik heb al met een paar PCchips 810 mobo's gespeeld. Goedkoop,compleet en stabiel. Alleen is dat niet echt een oc bord.
Is nog gebaseerd op de SiS 730 chipset.
Waar is die 830 te koop? Wil m wel ff testen :)

• happy3736
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12-2024
pcchips is zo slecht nog niet hoor
had er vroeger een p233mmx op zitten
was rock-stable win98se 10 dagen uptime ( windows he ) dat is best goed
maarja met een p233mmx kon je niet echt overkloken op 266 Mhz crashde die al >:)
pcchips zijn best wel goede moederborden voor zo'n lage prijs

Verwijderd

Kan best zo zijn dat jouw oude mobo het niet best deed, inmiddels zijn we natuurlijk al weer een paar jaartjes verder.

Mijn recente ervaring is dat de support bij Pc Chips nederland heel wat beter is als die van b.v. Abit en Asus: heb bei beide 3 maanden geleden wat info omtrent diverse mobo's gevraagd en moet nu nog steeds het antwoord krijgen! |:(

Bij Pc Chips nederland had ik het bevredigende antwoord binnen een week! *D

Het zijn nieuwe tijden: nieuwe fabrieken: nieuwe chipsets en wat dacht je hiervan dan?

Sensation: SiS 735 Beats AMD 760

http://www.tomshardware.com/mainboard/01q2/010611/index.html

Dat zegt voor mij genoeg: 2 verschillende onafhankelijke tests die beiden duidelijk aangeven wat je het beste zou kunnen kopen. :)

Verwijderd

Ben zelf in het bezit van enkele 810LMR mobo's doen het prima: kosten weinig en ja weinig tweakmogelijkheden.Heb soortgelijke Mobo's ook voor een celeron gehad en die draaiden ook stabiel en zonder problemen.

Een 1 Ghz Athlon Axia met een simpele toetsaanslag in de bios draait ie stabiel op 1.33 Ghz, toch niet slecht voor een Mobo van een ruime 200 piek en een bundel hardware onboard. Een nadeel het mobo ondersteunt tot fsb 200 ondanks het manual waar pc266 op staat. Pc Chips Nederland wist al snel te vertellen dat fsb 266 niet ondersteunt wordt.

Ben zelf nog aan het uitzoeken waar de 830 van Pc Chips te koop kan zijn en eventueel de Elitegroup K7S5A2 die krek eender is overigens. Weet wel dat zelfs de tweakers met de mogelijkheden in de bios tevreden zullen zijn.

Als ik het weet post ik het wel even hier.

Overigens vreemd dat men dit artikel niet wilde plaatsen onder nieuws: eerstens wel het nieuws omtrent het 735 chipset opnemen en als dan het nieuws er is dat er een mobo is dat dit chipset heeft dit niet bekend maken.

Denk dat menig AMD bezitter dit nieuws toch zeker wel zou willen weten?

SiS 735 will be used by Chaintech, MSI, ASUS and Gigabyte and more will be announced

http://www.vr-zone.com/reviews/SiS735/page9.htm

• tiguan
Nou ik ben heel erg benieuwd.

• K-2SO
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-08 15:47
Er is maar 1 goede chipset voor de AMD processor: AMD 760/761 !

• tiguan
Op maandag 02 juli 2001 11:31 schreef Serum het volgende:
Volgens de review die ik in mijn eerste post noem:
Together with top versions of the Athlons intended for the 266 MHz bus, a larger DDR memory size and a professional video, such system will perfectly suit a role of a workstation. In this case it will has both the best price/quality ratio and the highest performance, and will be well-balanced solution. So, a visualization of 3D scenes, CAD/CAM, video editing are what the AMD-760 systems are meant for.
Is de AMD chipset niet echt geschikt voor gewone thuisgebruikers, tenzij je dus 3D Studio Max of AutoCAD gebruikt.

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:20
neem iig geval als je een abit met kt133a chip neemt GEEN creative geluidskaart...

Verwijderd

Op maandag 02 juli 2001 06:52 schreef rob van den broek het volgende:
Ik heb al met een paar PCchips 810 mobo's gespeeld. Goedkoop,compleet en stabiel. Alleen is dat niet echt een oc bord.
Is nog gebaseerd op de SiS 730 chipset.
Waar is die 830 te koop? Wil m wel ff testen :)
Leuk bordje, voor mijn koffermod.

Lekker klein, alles onboard, goedkoop en een AGP slot. Wat wil je nog meer?

Nou, dat zal ik je vertellen:
-Iets meer PCI-slots
-Een ISA slot (lijkt niet handig, is het wel)
-Betere performance
-Voltage veranderen in de BIOS
-Betere ondersteuning op de website

Maar toch is het een leuk bordje

PS. Ik gebruik voor mijn 'grote' computer een Abit KT7a, die is aan te raden

• tiguan
Op maandag 02 juli 2001 11:50 schreef marteltor het volgende:
neem iig geval als je een abit met kt133a chip neemt GEEN creative geluidskaart...
Da's nou jammer. Ik heb al een Creative SB Live!. Ik was wel van plan om die er in te stoppen.

Het valt me op dat er gigantisch veel mensen Abit roepen. Dat mobo is toch meer voor de overklokkers? Ik wil niet overklokken, het moet gewoon superstabiel zijn

• Blindfold
  • Laatst online: 24-08 14:06

Blindfold

Donde estan los conejos?

Op maandag 02 juli 2001 12:32 schreef Wannapuf het volgende:

[..]

Da's nou jammer. Ik heb al een Creative SB Live!. Ik was wel van plan om die er in te stoppen.

Het valt me op dat er gigantisch veel mensen Abit roepen. Dat mobo is toch meer voor de overklokkers? Ik wil niet overklokken, het moet gewoon superstabiel zijn
MSI staat bekend om zijn stabiele bordjes

• marteltor
  • Laatst online: 15:20
ik heb iig 3 dagen lopen kutten om mijn sb live player 5.1 in m`n abit kt7a te krijgen. En dan echt 3 volle dagen. is best ktu hoor,...

Verwijderd

Op maandag 02 juli 2001 11:31 schreef Serum het volgende:
Het valt ook niet mee om wat links te volgen vervolgens te lezen en dan gewoon de feiten onder ogen te zien

Verwijderd

Heb zojuist contact met Pc Chips Nederland gehad, de 830 LR wordt op korte termijn verwacht: 1 is er reeds in hun bezit: ze willen die niet verkopen de r.tz.kk.n :?

Krijg een telefoontje zodra ze binnen zijn *D
Service noemen ze dat geloof ik?

Verwijderd

En om blindfold zijn vraag te beantwoorden: de konijnen zijn om de hoek ff gras eten :)Vinden ze lekker!

• K-2SO
Op maandag 02 juli 2001 13:56 schreef mdenie het volgende:

[..]

Het valt ook niet mee om wat links te volgen vervolgens te lezen en dan gewoon de feiten onder ogen te zien
Ik gooi gewoon m'n mening en ervaring in de discussie.
Een feit bestaat niet in dit geval, dus hou op met die onzin a.u.b.

De chipsets zijn allemaal op een een bepaald vlak wel sneller/langzamer dan de ander.

• K-2SO
Op maandag 02 juli 2001 11:40 schreef Wannapuf het volgende:

[..]

Volgens de review die ik in mijn eerste post noem:
[..]

Is de AMD chipset niet echt geschikt voor gewone thuisgebruikers, tenzij je dus 3D Studio Max of AutoCAD gebruikt.
Leuke conclusie, maar waar baseer je die op ?

Iedere HW-site komt weer met andere feiten ... leuk om daar je conclusie uit te trekken maar let wel op wat je zegt. :D

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-08 19:22

star-saber

Ryzen

hmm de KT266 is nog niet genoemd van via
draait heel stabiel (moet m'n eerste crash nog zien)
en de performance met de laatste bios is hoger dan wat er in de reviews staat.
FSB 150 is eerder regel dan uitzondering

voor mij geen ander bord :)
Bord: zie Sig.
en geen problemen met SBLIVE (geen 686a of b chipset)

Verwijderd

De reviews over de 735 chipset van Sis op de verschillende sites zijn veelbelovend, helaas is er bij geen enkele site informatie te vinden over wanneer de fabrikanten hun borden gebaseerd op deze chipset zullen uitbrengen....

Verwijderd

Ik gooi gewoon m'n mening en ervaring in de discussie.
Een feit bestaat niet in dit geval, dus hou op met die onzin a.u.b.

Jij bent de enigste die ik ken die feiten onzin noemt :*

But be my guest: koop een minder chipset voor meer geld
Pagina: 1