Toon posts:

PowerLED's aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://img3.banggood.com/thumb/view/oaupload/banggood/images/91/11/c927cb74-fd3f-437f-a07f-ae28f4d9e92a.jpg
Voor een plantenhoek in de huiskamer heb ik 4 Powerleds in China gekocht met de volgende specs:
Specification:
Voltage:9-12V
Wattage:10W
Current:900mA

Ik heb een aantal ledstrips aangesloten thuis, adapter eraan en het werkt, maar dit schijnt toch iets ingewikkelder te zijn?

Ik begrijp dat ik een ruim bemeten ( 60 Watt?) 12 Volt voedings adapter nodig heb.
en dan voor iedere LED zoiets als hier

Is dit de beste manier om 4 LED's aan te sluiten of zijn er eenvoudiger/goedkopere/betere manieren?

Verder staat er dat als de LED's warmer worden dan 60 graden er een koelplaat nodig is.
Volstaat een breed aluminium U-profiel uit de bouwmarkt hiervoor of kunnen deze 10 W LED's echt brandgevaarlijke temperaturen bereiken?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2017 10:25 ]

Beste antwoord (via Verwijderd op 08-01-2017 01:10)

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:25

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Even gezocht op het plaatje...

http://www.fedy.cn/produc...e_10W_high_power_led.html

Overigens kwam ik ook met het zoeken een foto van de verlichting bij een wietplantage tegen, dus zo'n plantenhoekje ;)

Maar als je de 4 in serie zet heb je dus een leddriver van 900mA/48 driver nodig
https://www.telerex-europ...t-c-c/all-format/48/0-95/

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merion
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 26-09 01:44
Verwijderd schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 01:36:
Ik begrijp dat ik een ruim bemeten ( 60 Watt?) 12 Volt voedings adapter nodig heb.
en dan voor iedere LED zoiets als hier
Die adapters in jouw link zijn 12VAC naar DC.

Je hebt enkel een 10-12VDC voeding nodig met netaansluiting die voldoende zwaar is, 40W minimum.
Verwijderd schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 01:36:Verder staat er dat als de LED's warmer worden dan 60 graden er een koelplaat nodig is.
Volstaat een breed aluminium U-profiel uit de bouwmarkt hiervoor of kunnen deze 10 W LED's echt brandgevaarlijke temperaturen bereiken?
Dit heeft weinig met brandgevaar te maken, maar met de overlevingskansen van die LED's. Elke koeling volstaat zolang dit maar voldoende warmte afvoert om de temperatuur niet te doen stijgen boven deze 60 graden. Thermische weerstand van die koelplaat kan je berekenen, je moet hiervoor echter de thermische weerstand van de LED-junctie naar behuizing kennen. Link?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Misschien beter om even een link naar de bewuste LED op een typenummer ervan te geven. Ik denk dat je een 900mA LED driver nodig hebt (=stroombron) en niet een 12v voeding (=spanningsbron).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
memphis schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 07:44:
Misschien beter om even een link naar de bewuste LED op een typenummer ervan te geven. Ik denk dat je een 900mA LED driver nodig hebt (=stroombron) en niet een 12v voeding (=spanningsbron).
Typenr. is China goedkoop, meer staat er niet bij helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EHelmond
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-09 18:57
Als het type nr china goedkoop is neem ik aan dat je ze niet zelf hebt opgehaald. uit een linkje is ook wel wat informatie te halen.

Met 60 watt zit je wel op een nette overdimensionering. toch denk ik ook afhankelijk van welke Leds je hebt gekocht een stroom driver nodig hebt.

Het koelen van Leds is erg belangrijk. hoe beter gekoeld hoe langer ze meegaan. in de fik vliegen doen ze meestal niet. Al lang voordat ze vlam vatten zijn ze kapot.

Simpel u profiel kan prima voldoende zijn helemaal als je een kleine FAN door het profiel heen laat blazen

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Overigens kwam ik ook met het zoeken een foto van de verlichting bij een wietplantage tegen, dus zo'n plantenhoekje ;)

Maar als je de 4 in serie zet heb je dus een leddriver van 900mA/48 driver nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
memphis schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 14:06:

Uiteraard worden ze ook voor wietplantages gebruikt, vandaar eigenlijk ook mijn vraag over brandveiligheid, die plantages vatten regelmatig vlam.
Maar wees gerust, verder dan wat sla, tomaten, pepers en paprika en het voorkweken van bloeiende planten zal het hier niet komen.

Ik kan wel wat met je antwoord verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Verwijderd schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 17:31:
[...]

Uiteraard worden ze ook voor wietplantages gebruikt, vandaar eigenlijk ook mijn vraag over brandveiligheid, die plantages vatten regelmatig vlam.
Klopt, maar dat heeft niks te maken met ledverlichting ;)
Stroom aftappen (moeten ze wel tegenwoordig), slechte bedrading, zware belasting, water, kunstmest, pesticides en een foutje is zo gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
memphis schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 14:06:

OK, het zijn er dus 3 in serie geworden met deze leddriver

Dit omdat als ik in China webshop zoek naar 900mA drivers niet hoger kom dan 30W exemplaren.
En als ik zoek naar 48 V dan geven ze 1500 mA
Deze zou volgens de beschrijving 20-38 Volt geven.

Echter,
Onbelast geeft het ding 47 Volt
Belast met 3 LED modules nog steeds 41 Volt.
mA kan ik helaas niet meten omdat mijn vooroorlogse multimeter maar tot 200mA meet.

Ongeschikt dus?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2017 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 22 januari 2017 @ 23:23:
[...]
Een voeding geeft niet. Een voeding levert. Dat wat er aan gekoppeld zit vraagt om iets, de voeding luistert daarnaar en levert dit.

Enige punt bij LED's is dat er een voorschakelweerstand nodig is omdat een LED zichzelf om zeep helpt door een te groot wordende stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merion
Driver zit over zijn maximum gespecificeerde spanning (36V). Niet noodzakelijk een probleem, kans bestaat dat deze niet meer in CC werkt. Moet je controleren door de stroom te meten.

Je moet op zoek naar: CC-driver 900mA, maximum uitgangsspanning iets van een 40V of hoger. CV driver kan m.i. ook LEDs in parallel: 12V, 36W.

EDIT: Misverstand. Uitgangsspanning is 38V. Past dus perfect.
sypie schreef op maandag 23 januari 2017 @ 09:02:
Een voeding geeft niet. Een voeding levert. Dat wat er aan gekoppeld zit vraagt om iets, de voeding luistert daarnaar en levert dit.
De driver in de link is een stroombron (CC) ipv een spanningsbron (CV)
[b][message=49967081,noline]Enige punt bij LED's is dat er een voorschakelweerstand nodig is omdat een LED zichzelf om zeep helpt door een te groot wordende stroom.
Een LED-lamp is niet hetzelfde als een LED. Meeste Led-lampen zijn opgebouwd uit een aantal is serie geschakelde LEDs, waardoor die I/U karakteristiek niet meer zo stijl is. Kan je dus ook spanningssturen. Bovendien is dit onnodig vermogensverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Verwijderd schreef op zondag 22 januari 2017 @ 23:23:
[...]

OK, het zijn er dus 3 in serie geworden met deze leddriver

Dit omdat als ik in China webshop zoek naar 900mA drivers niet hoger kom dan 30W exemplaren.
Deze zou volgens de beschrijving 20-38 Volt geven.

Echter,
Onbelast geeft het ding 47 Volt
Belast met 3 LED modules nog steeds 41 Volt.
mA kan ik helaas niet meten omdat mijn vooroorlogse multimeter maar tot 200mA meet.

Ongeschikt dus?
Je zit toch vast aan de stroom van je LED's, dat je goedkoop over de grens niets kan vinden is niet ons probleem denk ik.

Met 3 LED's zou de spanning op een 36v uit moeten komen, blijkbaar is er nogal wat tolerantie dat het geheel op 41v uit komt, dat is 13.6v per LED. Dat de spanning onbelast voor de driver wat hoger uit komt kan best maar het gaat hem niet om de spanning maar om de stroom en de spanning past zichzelf aan. Probleem is wel dat je met die spanning en stroom voorbij het maximale vermogen gaat en er dus geen lang leven beschoren is.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Met hoe veel en wat voor draad is alles aangesloten? Als de draden erg lang of erg dun zijn gaat daar ook spanning over vallen, en zijn je extra voltjes gevonden.
Verder zou ik je willen adviseren op op ali of eBay voor 10 a 15 euro een uni-T multimeter aan te schaffen; die doen goed werk voor wat je ervoor betaalt, en kan je meteen de stroom meten :)
Alternatief om de stroom te meten is een serieweerstand opnemen (makkelijk is 1 Ohm (1W+) of 0,1 Ohm (0,1W+)) en daar de spanning over meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merion
Kans bestaat dat die 41V een meetfout is. Dit is zelden constante DC wat uit zo'n ding komt, en veel meettoestellen zijn hierop niet gecalibreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
TommyboyNL schreef op maandag 23 januari 2017 @ 12:50:
Met hoe veel en wat voor draad is alles aangesloten? Als de draden erg lang of erg dun zijn gaat daar ook spanning over vallen, en zijn je extra voltjes gevonden.
Verder zou ik je willen adviseren op op ali of eBay voor 10 a 15 euro een uni-T multimeter aan te schaffen; die doen goed werk voor wat je ervoor betaalt, en kan je meteen de stroom meten :)
Alternatief om de stroom te meten is een serieweerstand opnemen (makkelijk is 1 Ohm (1W+) of 0,1 Ohm (0,1W+)) en daar de spanning over meten.
Multimeter tip was ik al mee bezig!

Draden zijn kort, misschien wel wat dun voor bijna 1A stroom, zal eens wat dikkere proberen.

Ik heb ook een 4e LED module er tussen gehangen en meet dan 36 V spanningsverschil.
Maar is dit correct?

41V x 0.9 A = 36.9 W

36Vx 0.9 A= 32.4 W

Of maak ik nu een fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Omdat je misschien tegen de voltage limiet van de voeding aan hikt zou het kunnen zijn dat de stroom iets lager ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justmike
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 03:24
off topic:

Mmmm, paars licht voor een binnentuintje. Wat ga je kweken ? Het zullen vast geen tomaten zijn :P

Vorige zomer zelf mijn eerste ronde onder led verlichting gehad, verwacht geen wonderen van goedkope chinese led's, het licht spectrum en licht opbrengst is verre van ideaal. ( ik had 148gr/400Watt)

[ Voor 12% gewijzigd door justmike op 24-01-2017 02:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merion
Vermoed dat het meettoestel de oorzaak is, maw die 36V is correct (komt ook meer overeen met de specs) en die 41V is een meetfout. Zoals ik al zei komt uit die dingen meestal PWM. Vermits de maximum uitgangsspanning te laag voor 4 LED's zit je dus met DC aan de uitgang, vandaar mijn vermoeden dat die 36V correct is en 41V niet.

Jouw meettoestel moet trouwens True-RMS zijn om dit correct te kunnen meten en dan nog in DCV en DCA stand. Ook moet de bandbreedte hoger liggen als de uitgangsfrequentie van dit PWM signaal, alhoewel dit meestal niet zo'n hoge frequentie is. Een oscilloscoop met meetfuncties lukt ook.

Ook kan je een stroombron niet overbelasten, dit in tegenstelling met een spanningsbron. Stroom is immers constant, hier 900mA. Onderbelasten kan wel, wat bij 4 LED's bij dit type het geval is.

[ Voor 15% gewijzigd door Merion op 24-01-2017 05:10 ]

Pagina: 1