NIeuwe receiver voor 5.1 set

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:28

Snippertje

Light up your life

Topicstarter
Ik zoek een?
5.1 receiver voor mijn 5.1 set.

Wat is je budget?
200-300 euro.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Al mijn apparaten aan te sluiten. Op dit moment een: PS3, Ziggo I-TV recorder, Chromecast, SteamLink, Wii. Dit alles wordt aangesloten op een 46" Full HD LCD TV. Deze TV voldoet op dit moment nog prima (al wil ik natuurlijk liever een 4k OLED).

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb voornamelijk gekeken naar oude receivers en op V&A hier op tweakers. Ik ben nieuw in dit wereldje.

Bijvoorbeeld:
product: Onkyo TX-NR414

Maar de enige vereiste van mij hierbij is eigenlijk dat de receiver 5.1 ondersteunt en genoeg HDMI ingangen heeft om al mijn apparaten aan te sluiten. Op dit moment dus 4 (de Wii is component), maar wellicht wordt dit later nog uitgebreid.

Misschien goed om toe te lichten hoe ik dan wel aan die 5.1 set komt. Die overigens bestaat uit de volgende speakers + subwoofer:

Mission M73 front speakers
Mivoc SW 1000 A-2 subwoofer
Mission M70 rear speaker

Deze set is al vrij oud, maar klinkt nog prima. Mijn vader heeft deze destijds uitgezocht (10 jaar terug al wellicht?), maar hij is helaas enige tijd terug overleden waarbij ik deze set gekregen heb. Nu is de receiver die erbij zat een mooi ding, maar helaas heeft deze geen ondersteuning voor nieuwe formaten en geen HDMI ingangen.

Vandaar dat ik op zoek ben naar een nieuwe receiver met het juiste vermogen voor deze speakers en genoeg HDMI ingangen.

Welke vragen heb je hier nog over?
Hoe bepaal je het vermogen dat een receiver moet kunnen uitgeven? De front speakers hebben beide maximaal 100 watt, de Sub een max van 200 watt en de rears een maximum van 75 watt. Ik lees hier gemixte verhalen over? Maar als ik dan een receiver vind met 130 watt, dan lijkt me dit meer dan voldoende?

Overigens is het niet de bedoeling de speakers te vervangen. Die wil ik graag houden. Alleen de receiver wil ik wijzigen. Qua budget, dit is wel te rekken. Ik ben wel iemand die graag investeert, maar dan moet het het wel waard zijn. In eerste instantie ben ik op zoek naar iets dat binnen de 200-300 euro valt, al dan niet tweedehands.

Schiet ik mezelf heel erg in de voet door nu 200-300 te investeren in een oude receiver? Of zijn deze speakers het toch niet waard om meer te investeren? Mijn gedachtegang is dat ik over een jaar of 1-2 alsnog kan investeren in een dikke receiver van 600--700 euro.

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:08
De meesten hier (althans degenen die het vaakst reageren) zijn van mening dat vermogen geen belangrijke waarde is.

Het vermogen van receivers is geen vaste waarde en verschilt naar gelang de omstandigheden. De mens is gevoelig voor cijfers, hoe groter hoe beter, dus zullen fabrikanten (sommigen meer dan andere) er alles aan doen de cijfers wat omhoog te krikken. Je krijgt dan vermogens welke zijn bereikt onder omstandigheden die je in de praktijk niet tegenkomt. Er zijn bijvoorbeeld maar weinig mensen die de hele avond naar een pieptoon van 1khz uit 1 speaker gaan luisteren. En toch zie je vaak dat de fabrikant dat als benchmark neemt voor hun opgegeven vermogen.

Je moet al in de handleiding duiken om waarde te vinden die veel bruikbaarder is (bijvoorbeeld gemeten bij 20-20.000hz bij gelijktijdige belasting van 2 kanalen). Je zult zien dat die waarde vaak nog maar de helft of minder is. Dan heb ik de geaccepteerde vervorming nog niet genoemd (sommige fabrikanten vinden een vervorming (THD) van 10% nog normaal, terwijl 0,07 of 0,05% een veel betere grens is). Ook dit heeft weer invloed op het maximale receiver vermogen. Tot slot zullen veel receivers nog wat verder inkakken wanneer er meer dan 2 speakers op worden aangesloten.

Zo kan het dus zomaar zijn dat van de geadverteerde 150w, er daadwerkelijk "maar" 50w overblijft. Niet dat dat een probleem is overigens, want (ik heb het zelf gemeten) in de meeste gevallen zullen de 5 speakers samen niet veel meer dan 10 watt vragen (dus 2w per speaker). De genoemde speakers hebben een gevoeligheid van 90db. Dat betekent dat ze bij een belasting van 1w (2,83v) 90db geluid produceren op 1 meter afstand. Dat is heel wat volume. Uiteraard zijn er meer factoren, waardoor je het niet zo zwart/wit moet zien, maar het is echt niet zo dat de speakers 90% van het opgegeven vermogen nodig hebben om geluid te kunnen produceren.

Als de huidige receiver dus prima voldoet (behalve dan het HDMI verhaal, wat de tv ook op zich kan nemen), dan kun je je inderdaad afvragen of je wel €300,- moet uitgeven aan een receiver die je over 2 jaar toch weer gaat vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:28

Snippertje

Light up your life

Topicstarter
LA-384 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 22:05:
De meesten hier (althans degenen die het vaakst reageren) zijn van mening dat vermogen geen belangrijke waarde is.

Het vermogen van receivers is geen vaste waarde en verschilt naar gelang de omstandigheden. De mens is gevoelig voor cijfers, hoe groter hoe beter, dus zullen fabrikanten (sommigen meer dan andere) er alles aan doen de cijfers wat omhoog te krikken. Je krijgt dan vermogens welke zijn bereikt onder omstandigheden die je in de praktijk niet tegenkomt. Er zijn bijvoorbeeld maar weinig mensen die de hele avond naar een pieptoon van 1khz uit 1 speaker gaan luisteren. En toch zie je vaak dat de fabrikant dat als benchmark neemt voor hun opgegeven vermogen.

Je moet al in de handleiding duiken om waarde te vinden die veel bruikbaarder is (bijvoorbeeld gemeten bij 20-20.000hz bij gelijktijdige belasting van 2 kanalen). Je zult zien dat die waarde vaak nog maar de helft of minder is. Dan heb ik de geaccepteerde vervorming nog niet genoemd (sommige fabrikanten vinden een vervorming (THD) van 10% nog normaal, terwijl 0,07 of 0,05% een veel betere grens is). Ook dit heeft weer invloed op het maximale receiver vermogen. Tot slot zullen veel receivers nog wat verder inkakken wanneer er meer dan 2 speakers op worden aangesloten.

Zo kan het dus zomaar zijn dat van de geadverteerde 150w, er daadwerkelijk "maar" 50w overblijft. Niet dat dat een probleem is overigens, want (ik heb het zelf gemeten) in de meeste gevallen zullen de 5 speakers samen niet veel meer dan 10 watt vragen (dus 2w per speaker). De genoemde speakers hebben een gevoeligheid van 90db. Dat betekent dat ze bij een belasting van 1w (2,83v) 90db geluid produceren op 1 meter afstand. Dat is heel wat volume. Uiteraard zijn er meer factoren, waardoor je het niet zo zwart/wit moet zien, maar het is echt niet zo dat de speakers 90% van het opgegeven vermogen nodig hebben om geluid te kunnen produceren.

Als de huidige receiver dus prima voldoet (behalve dan het HDMI verhaal, wat de tv ook op zich kan nemen), dan kun je je inderdaad afvragen of je wel €300,- moet uitgeven aan een receiver die je over 2 jaar toch weer gaat vervangen.
Bedankt voor je heldere verhaal! Geeft meteen een hele andere kijk op het vermogen van speakers/receivers.

Wat betreft het HDMI verhaal, dit is nu relevant, omdat bijvoorbeeld de steamlink wel via HDMI 5.1 doorstuurt. Maar mijn televisie dit via de optische uitgang weer niet doorstuurt. De televisie stuurt alleen het signaal van de ingebouwde tuner door als 5.1 signaal naar de receiver. Kortom via de steamlink, welke ik gebruik voor games en films, krijg ik dus geen 5.1 geluid door. Dit vind ik dan weer zonde van de 5.1 set.

[ Voor 68% gewijzigd door Snippertje op 04-01-2017 22:24 ]

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:08
Oh ja dat is waar ook, de receiver heeft helemaal geen hdmi. In dat geval ben je idd gedwongen om een nieuwere receiver te nemen. Eigenlijk is elke receiver met voldoende hdmi ingangen dan geschikt. Optisch zal er altijd wel op zitten volgens mij. Beter alternatief is een hdmi uitgang op de tv, of een hdmi arc (dan werkt die hdmi poort zowel als ingang alsook uitgang). Je hebt dan wel een hdmi 1.4 (high speed) kabel nodig.

Overigens brengt een nieuwere receiver vaak ook roomcorrection met zich mee. Dat is een kleine microfoon welke met behulp van testsignalen alle speakers juist af stelt. Vaak is er wel nog wat finetuning nodig.

Ik heb zelf een denon 2113, die voldoet prima verwacht ik. Deze staat ook op de v&a. Ook een onkyo 636 (luxer dan het door jou genoemde model)