Oude linux router moet STIL! maar wel koel...

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• EVILSalami
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08 21:01

EVILSalami

Wat kijk je nou?

Topicstarter
Ik heb van een oude P75 met 32 mb ram een Linux routertje gemaakt alles ok, behalve dat hij in de huiskamer moet staan om dichtbij coax kabel bron te zijn....en je raad het al in de huiskamer hebben mensen er last van als er een koelertje constant draait...

mijn vraag is dus hoe kan ik dit oplossen en hierbij gaat het voornamelijk om de koeler van de voeding.... maar als je ook nog suggesties hebt voor de cpu koeler??? alles is welkom.... ik zat te denken aan een koeler die begint te draaien als de voeding een bepaalde temperatuur bereikt of een tijd ingestelde.... of eentje die is aan te sturen via telnet die aangesloten is op de serial bus van de router....allemaal iedeen maar ik weet niet of het kan en zo ja hoe het kan..... kan iemand me helpen????

Alvast bedankt voor jullie (eventuele) reakties....

Verwijderd

Ik heb bij een overmaatse koeler gepakt, fan eraf gegooid, koeler op de pentium gezet.

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 25-05 17:40

Stoffel

Engineering the impossible

Silentsystems koelers kun je voor de processor kopen, ze zijn heel goed en superstil! :)

Je kunt ze krijgen bij www.informatique.nl en met een beetje geluk hebben ze daar ook 80mm fans voor in je voeding van...

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:18
Je kunt wel schakelingetjes krijgen om de fans temperatuurgestuurd te maken (kijk eens bij conrad ofzo).

Maar gezien het systeem dat je hebt kun je misschien beter gewoon de fan van de voeding op 7V laten draaien (of 5V, als hij dat nog trekt).
En de P75 kan ook al af met een langzaam draaiende koeler (dus ook 7V op de cpu Fan). Als je de temperatuur in de gaten kunt houden kun je misschien ook proberen om de proc gewoon passief te koelen, dus alleen met een groot koelblok..

• zipkid
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-07 17:46

zipkid

Ikzelf heb meer problemen met de cooler in de voeding... die is niet stil te krijgen.
(op mijn 486-routertje dan ;) )

• De_Truffel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-08 21:52
ik heb mijn router (p-133) gewoon met een heatsink erop. Dit was al standaard zo, Dus volgens mij heeft zo'n p75 al helemaal geen cpu-fan nodig!
Voor voeding: probeer eerst goed schoon te maken (aanslag op fan etc), en anders misschien andere fan erin, een stille dus, eventueel gaatjes groter maken (minder weerstand) let wel op als je een kat hebt rondlopen oid -->fingerguards

Verwijderd

Op maandag 02 juli 2001 10:01 schreef zipkid het volgende:
Ikzelf heb meer problemen met de cooler in de voeding... die is niet stil te krijgen.
heel simpel een dikke weerstand (1watt) tussen de plus doen

• stiena
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-08 09:03
wat bij mijn router het meeste geluid produceert zijn de 2 seagate harde schijven, de voeding en cpu fan hoor je bijna niet.

Verwijderd

80mm fans zijn vaak wel stil.

Pak een gigantisch koelblok, en monteer 1 of twee 80mm fans zo dat je ook de voeding meekoelt.

Werkt goed (mijn koffermod is ook gekoeld door 2 80mm Superred Fans, maar dat is een onovergeklokte Duron 750)

Verwijderd

Op maandag 02 juli 2001 10:14 schreef dualserver het volgende:

[..]

heel simpel een dikke weerstand (1watt) tussen de plus doen
ehm... weerstand meet je toch in ohm :? :P

<edit>typo</edit>

Verwijderd

Ik heb mijn servertje in een bureaukastje ingebouwd. De binnenkant van dat kastje heb ik met van dat noppenschuimrubber bekleed. Daarna heb ik een gat achter in het kastje gemaakt waar ik een 220V Pabst fan (12cm) voor heb gehangen. Die fan heb ik begrensd met een 3watt weerstand zodat je hem niet meer hoort. Ik heb nu een bijna onhoorbaar servertje staan wat erg koel blijft :Y)

Verwijderd

Maar waarom zetten jullie zo'n routertje niet stiekem in de gangkast ofzo? Dan heeft niemand er last van, en kan die zoveel lawaai maken als nodig!

Verwijderd

Op maandag 02 juli 2001 12:13 schreef gillesdegrote het volgende:

[..]

ehm... weerstand meet je toch in ohm :? :P

<edit>typo</edit>
Ja, en het vermogen van de weerstand in Watt

• gcb
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-07 10:14

gcb

Koop gewoon 3 mooie Sunon 80x80 fans. Doe er een in je voeding, vervang dus de oude, en zet hem op 5 volt. Houd je voeding open, dus niet het kapje erop doen en maak een gat in de bovenkant van je kast, doe daar ook een 80x80 op 5 volt op. Zo wordt je voeding dus gekoeld door 2 ventilators. Tenslotte maak je een gat vooraan onder in je kast, en haal alle metalen stripjes aan de achterkant die de lege pci/isa sloten dichten eruit. Zet een grote heatsink op je processor en klaar is kees. Nu zul je alleen nog maar je harde schijf horen. :)

• EVILSalami

EVILSalami

Wat kijk je nou?

Topicstarter
Waar kan ik die heatsinkjes kopen waar jullie het over hebben??? en hoeveel kost het ongeveer??? Er zit al een (kleine) heatsink op mijn CPU met daarbovenop een klein cpu koelertje kan het kwaad dat die koeler uitgaat? :?

Verwijderd

waterkoeling!!!

Verwijderd

ik heb hier een heatsink van ongeveer 4cm hoog op mn p133 gezet, geen koelertje, gaat prima...

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-08 16:19
Op maandag 02 juli 2001 01:37 schreef EVILSalami het volgende:
Ik heb van een oude P75 met 32 mb ram een Linux routertje gemaakt alles ok, behalve dat hij in de huiskamer moet staan om dichtbij coax kabel bron te zijn....en je raad het al in de huiskamer hebben mensen er last van als er een koelertje constant draait...
Zet je server in de kruipruimte van je huis.. hier is het kurkdroog, hangt mn modem ook.. servers staan hier op zolder.. overal cat5 er tussen liggen.

• Nowhere
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-07 10:24
Op maandag 02 juli 2001 20:41 schreef Superflappie het volgende:
waterkoeling!!!
je weet niet waarover je praat :?
(zeker niet met 83 posts op je naam!)

www.kuiphuis.nl

• VKC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08 10:30

VKC

Op maandag 02 juli 2001 10:01 schreef zipkid het volgende:
Mijn 133MHz router werkt zonder voedings fan
fan er uit gesloopt en voor de proc geplaatst op 5 volt klaar! (no noise)

B4K4^NI...

Verwijderd

klein coolertje maakt toch geen kabaal... je zou denk ik de voeding moeten isoleren

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hmm dit komt hier wel te pas.

• happy3736
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12-2024
druk je server in de meterkast

Verwijderd

ik heb mijn p75 zonder fan kunnen draaien, maar alleen maakt mijn hd zo`n ongelooflijk lawaai..

een tijd geleden stond die op 133, en werd ie heeeeeeel warm, dus daarom had ik `m terug geklocked..

• EVILSalami

EVILSalami

Wat kijk je nou?

Topicstarter
Ik heb een hele interessssante link gevonden: misschien hebben meer mensen er wat aan :)

www.waterkoeling.nl

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
behalve dat hij in de huiskamer moet staan om dichtbij coax kabel bron te zijn
je modem zet de coax bron toch al om in utp? die server kan dan toch ergens anders staan?

• gnimmeL_kraD
  • Niet online
(overleden)
ik heb mijn servertje volgepropt met allemaal voedings-koelers (80mm :?). Deze draaien allemaal op 5V en de proc koeler draait op 7v. Dus allemaal lekker stil en toch goed gekoeld.

Ik heb uiteraard wel mun kast dicht, voor een betere airflow en natuurlijk minder geluid :P

het is btw een p166mmx met 64 meg

Xbox360 gamerprofile

• gnimmeL_kraD
  • Niet online
(overleden)
Op woensdag 04 juli 2001 00:44 schreef smvs het volgende:

[..]

je modem zet de coax bron toch al om in utp? die server kan dan toch ergens anders staan?
misschien heeft ie casema.. (zoals ik ook had :r) dan is het coax->modem->seriele kabel->pc->utp.

ik had dus ook mun servertje naast de coax aansluiting zitten. Casema is ook al zo snel dat de ruis het alleen maar kan verergeren.

Xbox360 gamerprofile

• EVILSalami

EVILSalami

Wat kijk je nou?

Topicstarter
Op woensdag 04 juli 2001 00:50 schreef gnimmeL_kraD het volgende:

[..]

misschien heeft ie casema.. (zoals ik ook had :r) dan is het coax->modem->seriele kabel->pc->utp.

ik had dus ook mun servertje naast de coax aansluiting zitten. Casema is ook al zo snel dat de ruis het alleen maar kan verergeren.
Piercies zoals hierboven staat dus: coax->modem->seriele kabel->pc->utp====> SERVER > Clients.
dat is gewoon een perfecte beschrijving THX! :)
Pagina: 1