Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Radiatorkraan vervangen voor elektronische thermostaatkraan

Pagina: 1
Acties:

• Kitser
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 28-11 10:42
Ik heb 2 Danfoss Living Connect LC-13 radiator kranen gekocht. 1 voor in de woonkamer en 1 voor in de slaapkamer. Mijn appartement maakt gebruik van stadsverwarming.
In de woonkamer zat deze knop/kraan https://postimg.org/image/r679ro2c7/
En in de slaapkamer deze https://postimg.org/image/qx9p1qpjr/

Toen ik die van de woonkamer eraf haalde kwam dit te voorschijn:
https://postimg.org/image/zafdweorb/
Daar kreeg ik de LC-13 vrij eenvoudig op (moet hem alleen nog koppelen met Domoticz)

Maar in de slaapkamer kom ik dit tegen:
https://postimg.org/image/kgbnicynj/
https://postimg.org/image/mpji6qdhz/
Daar krijg ik de nieuwe LC-13 niet op.

Ik vermoed dat je hem nog verder kan / moet open maken.
Ik kom daar wel een "imbusje" tegen. Deze heb ik losgedraaid. En ik kan er met een waterpomptang aan draaien.
Maar ik durf niet goed verder te draaien. Vooral omdat ik hem niet kan afsluiten omdat het om stadsverwarming gaat. En ik weet niet precies aan welk gedeelte ik moet draaien.

Kunnen jullie me verder helpen?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Je kunt hem niet verder open draaien. Als je aan de zeskantige 'moer' gaat draaien dan draai je het binnenwerk eruit en spuit het water eruit. De inbus (en de ring met cijfers erop) is om de kraan in te regelen op de juiste flow.

De eerste is een thermostaatkraan, de tweede is een simpele kraan die met de hand bediend moet worden. Daar kan dus geen (automatisch) thermostaatkop op. Kan alleen door de complete kraan te vervangen.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Complete kraan vervangen hoeft overigens ook geen drama te betekenen. Stadsverwarming heeft heus een afsluiter ergens. Vervolgens aftappen en kraan vervangen.

Handigst is om de oude kraan mee te nemen naar bv Warmteservice en daar eenzelfde thermostaatkraan te scoren. Dan heb je dus meteen de juiste maat (1/2 etc), soort (dikwandig in dit geval), etc.

Zorg dat je kan afdoppen mocht de oude kraan niet terugwillen. Doe het niet hartje winter als je vrouwen of kinderen in huis hebt.

Ik wil je overigens mijn ervaring van n00b tot verwarmingsmonteur niet onthouden: CV: radiatorkraan vervangen door thermostaatkraan :+ Alleen het stukje buis van 15mm had een grotere diameter moeten hebben.

[ Voor 19% gewijzigd door Rukapul op 04-01-2017 22:43 ]

• Kitser
Oké. Dus het feit dat er nummertjes op staan wil niet zeggen dat het een thermostaatkraan is? Ik dacht dat ergens gelezen te hebben.

Ik heb hier nog geen afsluiter voor de radiatoren gevonden. Ik ben bang dat ik hier de vve voor moet contacten. En dan heel de flat afgesloten moet worden?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Heb je niet in je meterkast of berging o.i.d. één of twee kranen zitten waarmee je jezelf kunt afsluiten van het verwarmingsnet?

Wat nou als je midden in de nacht ineens een lekkage hebt, dan moet je maar afwachten of je iemand te pakken kunt krijgen die *ergens* een afsluiter kan dichtzetten :o ?

• Kitser
Ik heb wel een afsluiter voor het water. Die zit inderdaad in de meterkast. Maar voor de radiatoren kan ik hem niet vinden.
Overigens had ik die in m'n vorige appartement ook niet geloof ik.
Is dit wel gebruikelijk bij stadsverwarming?
Ik heb m'n appartement van een woonstichting gekocht. En die woonstichting is ook de VVE beheerder.
Ik zal ze eens even mailen om te vragen hoe dit zit.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Standsverwarming komt 90% zeker in je meterkast binnen. Meestal zit er onderin een kap overheen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 00:09
Ik lees stadsverwarming, maar ik zie ook flat... Hebben we hier niet te maken met blokverwarming ? Een verwarmingspijp die voor en achter in de flat omhoog lopen van de eerste tot de x-de verdieping, waar gewoon alle radiatoren op aangesloten zitten ? Zo ja, dan kun je inderdaad niet aftappen. Tenzij er ergens een afsluiter (voetventiel) tussen zit.

@TS: Hoe reken je je verwarming af ? Zitten er van die verdampbuisjes/digitale meters op elke radiator ??

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

• Kitser
Oekiejoekie schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 11:52:
Ik lees stadsverwarming, maar ik zie ook flat... Hebben we hier niet te maken met blokverwarming ? Een verwarmingspijp die voor en achter in de flat omhoog lopen van de eerste tot de x-de verdieping, waar gewoon alle radiatoren op aangesloten zitten ? Zo ja, dan kun je inderdaad niet aftappen. Tenzij er ergens een afsluiter (voetventiel) tussen zit.

@TS: Hoe reken je je verwarming af ? Zitten er van die verdampbuisjes/digitale meters op elke radiator ??
Je hebt gelijk. Vandaag even met de VVE beheerder contact gehad.
Er is inderdaad sprake van een verwarmingspijp van de begane grond naar de 12e (ik woon op de 10e)
En je kan de radiatoren niet per appartement afsluiten.
Je moet dan alle 12 appartementen boven elkaar afsluiten.
Of dat blokverwarming of stadsverwarming heet weet ik eerlijk gezegd niet.

Er zitten inderdaad allemaal van die metertjes op mijn radiatoren. Die registreren mijn verbruik (als ik het goed heb)

De VVE beheerder verwees mij naar de installateur waar de vve ook zaken mee doet. Zij weten precies hoe het hier zit.
Wellicht kon de leiding wel bevroren worden. Zodat niet alle 12 appartementen afgesloten hoeven te worden als er thermostaatkranen geplaatst worden.

Dat ga ik morgen even doen.
Misschien zet ik deze klus ook even op Marktplaats of Werkspot.
Maar dan alleen als ze de leiding kunnen bevriezen. Als ie afgesloten moet worden laat ik het de installateur van de vve wel doen.

• Rukapul
  • Nu online
Je bent goed gek om een appartement met blokverwarming te kopen. Dat geeft niets dan ellende en kosten.

Als je trouwens iets laat doen door een bedrijf dan zou ik sowieso overwegen om ook een mogelijkheid te maken om aanvoer en retour geheel af te kunnen sluiten zodat toekomstige werkzaamheden onafhankelijk uitgevoerd kunnen worden.

• Kitser
Rukapul schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 18:16:
Je bent goed gek om een appartement met blokverwarming te kopen. Dat geeft niets dan ellende en kosten.

Als je trouwens iets laat doen door een bedrijf dan zou ik sowieso overwegen om ook een mogelijkheid te maken om aanvoer en retour geheel af te kunnen sluiten zodat toekomstige werkzaamheden onafhankelijk uitgevoerd kunnen worden.
Wat voor ellende bedoel je dan precies?
Dit dingetje is inderdaad lastig. Maar als die kranen er eenmaal op zitten (en inderdaad eventueel een individuele afsluiter) kan ik eigenlijk geen problemen bedenken.
Je hoeft zelf geen CV ketel te hebben die ook veel geld kost. Dat zou je zelfs een voordeel kunnen noemen.

Verwijderd

Rukapul schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 18:16:

Onzin. Ik heb hier een vergelijkbare situatie en dat werkt allemaal prima.

• Rukapul
  • Nu online
Kitser schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 22:35:
[...]

Wat voor ellende bedoel je dan precies?
Niet zozeer technisch, maar blokverwarming gaat vaak gepaard met onverklaarbare kosten, grove meetonnauwkeurigheden en hoge installatie-/revisiekosten wat niet zelden resulteert in doormodderen met oude installaties. Het internet staat er vol mee.

Natuurlijk kun je mazzel hebben, maar een eigen CV ketel (die lang niet zo duur meer zijn) heeft minder risico's.
Pagina: 1