Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald1302
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-05-2024
Hey,

Ik ben op zoek naar een simpele htpc voor streaming etc. (NAS/Netflix/uitzending gemist). Alhoewel de htpc in de afgelopen bbg er goed uit ziet, heeft deze alleen HDMI and 3.5mm audio-uitgangen. Ik heb echter een Logitech Z-5500 audioset, die ik alleen via S/PDIF digitaal of 3.5mm (3x) aansluiten kan voor 5.1 geluid. Mijn vraag ik of jullie een goed systeempje weten wat ik hiervoor kan gebruiken.

Ik ben zelf al uitgekomen op een Intel NUC5PPYH met een Pentium N3700, is deze goed voor videoweergave of al vrij verouderd? Ik heb momenteel een 1080p tv, maar zou eigenlijk wel graag toekomstbestendig willen zijn. Een SSD heb ik nog liggen. Als afstandsbediening wou ik een Logitech K440 gebruiken, alhoewel een 'echte' afstandsbediening ook wel prettig zou zijn...

Iemand een suggestie?

Ronald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Ik heb 2 weken geleden die exacte NUC besteld, ook omdat ik een S/PDIF uitgang nodig heb.

Doet zijn werk met met 8GB RAM en een simpele SSD bij H.264 1080p prima. Kan hardwarematig 8 bit H.265 decoderen, 10 bit H.265 helaas niet hardwarematig.

Ik heb afgelopen jaar een 50" 1080p tv gekocht en ben nog lang niet van plan om op te schalen naar 4K. Zou ik deze tv niet al hebben gehad of verwachten binnenkort een nieuwe tv te moeten aanschaffen die mogelijk wel 4K zou doen, dan had ik deze NUC niet gekozen.

In dat geval had ik lekker een NUC met een i5 aangeschaft en een HDMI audio extractor er tussen gehangen om alsnog via S/PDIF geluid uit te kunnen sturen.

Als afstandsbediening wilde ik een MCE remote aanschaffen omdat die out of the box met de IR module in de NUC werkt, maar ik gebruik nu op mijn gsm Yatse als remote. Ik moet zeggen dat dat perfect werkt op alle vlakken. Een losse remote hoef ik echt niet meer.

Ik draai er btw Windows 10 op, ga je OpenELEC ofzo draaien dan heb je nog wat meer overhead qua specs.

[ Voor 5% gewijzigd door max op 04-01-2017 20:57 ]

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-09 09:21
De voorgestelde NUC zou inderdaad prima moeten werken voor 1080p content. 4k durf ik niet zeker te zeggen. 8GB is wel een overkill voor dergelijke doeleinden. 4GB is al erg ruim, en zelfs met 2GB kan je prima uit de voeten. Zeker als je OpenElec danwel LibreElec erop gooit.

Wat betreft de bediening kan ik er een CEC-adapter bij adviseren. Zie https://www.pulse-eight.com/p/154/intel-nuc-hdmi-cec-adapter Daarmee kan je met de remote van je TV of receiver je mediaspeler bedienen. Alleen aan zetten lukt hier niet mee, maar dat geldt voor bijna alle oplossingen.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Op de specs pagina van die CEC adapter staat dat inschakelen vanuit S5 (cold boot) en S3 (suspend) via je tv remote juist wel mogelijk is.

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 19:59

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Wil je 4K / 10-bit / H265 / HEVC, zal je even moeten wachten tot de NUC met de Kaby Lake goed verkrijgbaar is. De instapper i3-7xxx kan zonder problemen dan jaren mee mits deze natuurlijk voorzien is van de aansluitingen die topicstarter eist/wil.

[ Voor 14% gewijzigd door MAX3400 op 05-01-2017 16:48 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:57

DarkSide

theres no place like ::1

zelf ook de PPHY en kan je garanderen dat 1080p geen enkel probleem is. Zelf met 120GB SSD en 4gb RAM. Films staan op NAS.
Het is een prima HTPC (zelf via HDMI aangesloten) maar mini toslink is ook geen issue.

Als er een probleem is, is het wel dat deze NUC geen DTS-MA en DD-HD aankan in Windows.
Intel levert geen goede drivers. Maar dit is geen issue als je via toslink te werk gaat aangezien dat sowieso geen HD audio formaten ondersteund.

Mocht je binnen de verwachte levensduur van je NUC over willen stappen op 4k films (en met name 10bits HEVC 120mbps) dan zal ik een andere NUC of Android TV apparaatje adviseren.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-09 09:21
max schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 16:41:
Op de specs pagina van die CEC adapter staat dat inschakelen vanuit S5 (cold boot) en S3 (suspend) via je tv remote juist wel mogelijk is.
S3 was altijd al wel mogelijk ,maar S5 niet. Kennelijk een nieuwe, heel erg welkome functionaliteit dus :) Ik zal eens nazoeken of dat inderdaad nieuw is, sinds wanneer (hardwarematige wijziging geweest?) en of dit alleen de NUC-versie betreft of dat ook de externe versie dat zou moeten kunnen, en hoe dat dan precies zou moeten.
--edit--
Zoals ik al vermoedde lijkt het er sterk op dat alleen de NUC-versie ook S5 ondersteund. Op zich ook wel logisch, want vanuit de externe adapter kan je alleen USB gebruiken en daar is vanuit S5-status geen USB-communicatie op mogelijk. Maakt in ieder geval de adapter nog interessanter, en zeker voor die prijs lijkt het me bijna een must-have voor een NUC die als HTPC dient

[ Voor 25% gewijzigd door kroegtijger op 05-01-2017 17:14 ]

iRacing Profiel

Pagina: 1