Toon posts:

Wat is de ultieme audioprocessing PC?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit al een tijdje te denken om een nieuwe PC in elkaar te draaien voor m'n homestudio. Nu vraag ik me alleen af, wat is er nou belangrijk aan zo'n PC. Hij is dus alleen bedoeld voor MIDI, Audio recording & Processing.

De dingen die ik er zeker in wil leggen:
- Een goede geluidskaart (SB Live platinum)
- Een tweede kaart met extra MIDI poorten
- een CDRW Drive
- een grote HDD...zeg 30GB

aangezien dat al aardig in de kosten loopt wil ik de rest zoveel mogelijk minimaliseren (supersnelle grafische kaart lijkt me overbodig bijvoorbeeld). Een snelle processor is juist wel weer nodig voor snelle audio handelingen (denoisen, compressen etc)...maar is veel intern geheugen nodig? Wat voor mobo etc? Meningen zijn zeer welkom :) :)

R./

ps. als dit het verkeerde forum is, mijn excuses...het was lastig kiezen

Verwijderd

wil je niet een geluidskaart die wat specifieker voor dit soort doeleinden is gemaakt? of anders zo'n USB doos?
Als je gaat HD recorden en editen enzo lijkt me een rappe schijf ook wel prettig.

Verwijderd

Naar mijn idee een mooie setup:
Snelle AMD processor met véééél geheugen (512MB-1GB ram is geen overbodige luxe bij 4+ sporen audio processing)
Een mooie 24/96 kaartje (terratec is zeer betaalbaar), liefst met 4 kanalen
bezuinig hier niet op!

Eventueel een midiman kaartje voor extra midi interfaces, dan heb je iig geen conflicten bij extra midi interfaces, ik heb zelf een midiman sport 2x2 USB (zodat hij ook op mijn laptop kan)

Denk ook even aan een mengpaneeltje of microfoon mixer (afhankelijk van je opstelling natuurlijk)
De praktijk leert dat zelfs een el cheapo Behringer (8 kanaals, Fl 400,-) nog veel beter geluid geeft dan de microfoon ingang van een goeie geluidskaart (vanwege lage ingangsspanning op microfoon ingang en hoge overspraak ik een pc, alleen de hele dure geluidskaarten - Audiowerk ofzo - zijn daar goed tegen beveiligd)

Verwijderd

Topicstarter
Ik noemde de SB Live Platinum omdat ik die al heb, die een hele goede MIDI interface heeft en een mooi frontje aan de voorkant...plus aardig wat ingangen. Ik heb ook een Terratec Maestro 32/96 maar die heeft zo'n rare MIDI verloop kabel achterop zitten (via seriele poort)..niet echt geweldig. Veel RAM is dus wel belangrijk begrijp ik? En een snelle AMD...geen Pentium? Noem eens een getal :)

R./

Verwijderd

Een giegje ram is minimum, 2=>4GB is interessant.

Snelle harddisks in raid stripping. Zeker nodig, wav files zijn indrukwekkend groot.

Ik bewerk regelmatig wav's van 2GB en ik weet wat er gebeurt met een slakkenharddisk.
:(
Mijn monsterwav record is een bestandje van 60GB, ik had toen wel mijn harddisks in raid gezet met die van mijn vrienden.

SB Live is echt het minimum, het kan goed ruisen, gvd.

Terratec heeft betaalbare betere kaarten.

Verwijderd

- een grote HDD...zeg 30GB

Een snelle processor is juist wel weer nodig voor snelle audio handelingen (denoisen, compressen etc)...maar is veel intern geheugen nodig?
Veel ram, minder of geen geswap op de harddisk.

Hoe groter de harddisk, hoe meer je kan bewerken, behalve als je alleen met kleine bestanden werkt.

Sneller harddisks zijn zeer belangrijk, je cpu wacht toch op je harddisken. Liefst een stripping raid.

Verwijderd

Topicstarter
Terratec is het merk voor audio kaarten als je het over (semi)profesioneel gebruik hebt...daar ben ik het wel mee eens...daarom heb ik destijds ook die Maestro gekocht.

Dus: snelle processor, veel RAM, snelle HDD...?

Echte megagroot hoeft die HDD niet te zijn, zo megagroot zijn mijn WAV files meestal niet...gemiddeld een multitrack van 6 kanalen met 50 MB per kanaal ofzo..da valt dan wel mee :) merken/prijzen bij de suggesties zou ik wel leuk vinden trouwens, maar ik wil niet te veel vragen >:)

R./

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:46

Hoicks

Techno!

Mijn broer heeft het volgende staan:

AMD Athlon 1.3GHz
256 mb ram
SB LIVE 1024 (voor gewoon pc geluid)
Audiowerk 8 (Voor de soundprocessing, midi e.d. had tie al)
SCSI kaart om weer andere midi apps aan te sturen.
2x 20GB ultra ata 100
CD-RW

Anders moet je hem maar even een mailtje sturen:

michel@vinyljunk.nl voor meer info

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Euhm een Mac met een G4 processor en een hele goede geluidskaart? Dat is tenminste wat ik zo'n beetje overal heb zien staan. (uitzonderingen daargelaten)

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

• R2D2
  • Niet online
Oh en ook niet onbelangrijk welk programma ga je zo gebruiken?

Verwijderd

PIII of P4 met beetje geheugen erin.
Kaartje van Terratec en SCSI schijf 10.000 RPM

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 02 juli 2001 09:52 schreef Reind het volgende:
Euhm een Mac met een G4 processor en een hele goede geluidskaart? Dat is tenminste wat ik zo'n beetje overal heb zien staan. (uitzonderingen daargelaten)
Hehehe...ik heb een totaal onredelijke en nergens op gebaseerde aversie tegen Mac...dus die kans is ERG klein dat ik ooit een mac zou kopen.

En wat voor programma ik ga gebruiken...programma's dan :)

Midi Sequencing: CakeWalk 9 Pro Audio
Audio processing: Soundforge, WaveLab, Cool Edit
Diverse: Stomper, Little Drummer Boy, Dream Station

Geen Cubase vs Cakewalk flames graag :) het zijn allebei goede proggies en het is maar wat je gewend bent!

Ik heb intussen begrepen dat een overdaad aan RAM wat enkele mensen hebben voorgesteld alleen echt nodig is als je veel HDD recording doet (voor buffers etc) dus ik denk dat ik voor mijn doeleinden aan 256MB wel zat heb. Het gaat er mij om dat ik makkelijk en snel multitrack audio kan editen en afspelen, en met name dat alle post-production filters SNEL gaan.

R./

• R2D2
  • Niet online
Ik ben ook anti mac sinds ik de pc heb. Maar voor media doeleinden blijft ie gewoon ideaal

Pagina: 1