Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramVroy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-08 12:47
Ik heb twee WD Green 2TB schijven over die ik misschien wil bijhouden om in een NAS te gebruiken. De vraag is echter of dat wel aan te raden is. Ik weet dat de REDs aangeraden worden voor opslag, maar ik lees voornamelijk dat ze een wat langere levensduur en een langere garantieperiode hebben. Wat zijn nog voordelen van REDs over GREENs als het gaat over een huis-tuin-keuken-NASje (films, familiefoto's, documenten...)?

Aangezien ik de schijven al heb vraag ik me af of ik deze het beste verkoop en in de plaats uit noodzaak enkele REDs haal, of kan ik deze toch met enig veiligheidsgevoel gebruiken in een NAS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neo_TGP
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-09 21:35
Ik heb 5x 2TB WD Green in mijn NAS draaien en dat gaat al een paar jaar prima moet ik zeggen. De NAS wordt wel goed gekoeld dus dat speelt mogelijk wel een rol. In diezelfde nas zitten ook nog 2 3TB WD Red disks en die doen het overigens ook nog volledig naar behoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazzie
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-09 12:28
Volgens mij is het zo dat de koppen van de WD Greens heel snel in de parkeerstand gaan. Zie bijvoorbeeld:
koku in 'productreview: WD Green HDD, 3TB review door Jackkel'
https://www.reddit.com/r/...greenn_hard_drives_still/

Met behulp van de tool wdidle3 is dit uit te zetten:
https://wdullaer.com/blog/2015/04/05/hack-your-wd-greens/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramVroy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-08 12:47
Neo_TGP schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 17:39:
Ik heb 5x 2TB WD Green in mijn NAS draaien en dat gaat al een paar jaar prima moet ik zeggen. De NAS wordt wel goed gekoeld dus dat speelt mogelijk wel een rol. In diezelfde nas zitten ook nog 2 3TB WD Red disks en die doen het overigens ook nog volledig naar behoren.
Fijn omdat te horen! Heb jij gebruik gemaakt van de tip die Pazzie hierboven aanhaalde?
Pazzie schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 18:04:
Volgens mij is het zo dat de koppen van de WD Greens heel snel in de parkeerstand gaan. Zie bijvoorbeeld:
koku in 'productreview: WD Green HDD, 3TB review door Jackkel'
https://www.reddit.com/r/...greenn_hard_drives_still/

Met behulp van de tool wdidle3 is dit uit te zetten:
https://wdullaer.com/blog/2015/04/05/hack-your-wd-greens/
Bedankt. Lijkt me een klein karweitje, en als dat de levensduur drastisch verhoogd, graag! Wel moeilijk om te schatten wat de ideale 'park' time. Standaard 8s, maar voor een thuis-nasje (geen échte server) weet ik niet welke waarde ik zou moeten geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neo_TGP
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-09 21:35
Nee ik heb ze direct uit de verpakking in de nas gedrukt. Ik kan me voorstellen dat het wel de moeite is om dat even aan te passen overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Waarschijnlijk handig te weten voor de volgende keer:
Het verschil tussen een Red en een Green is nihil of scheelt een paar euro's.
Dat was voor mij reden om geen Green meer te halen en alleen maar Red.

Het hoeft geen NAS te zijn, maar werkt ook in een gewone PC.
In mijn oude PC: inventaris: StormTrooper heb ik bv nog 2x 3TB red in RAID1.
In mijn nieuwe PC: inventaris: WhitePowah 2x 6 TB in RAID1.
In mijn server inventaris: SilverSurfer een boel red HDD in RAIDx.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De laatste keer dat ik me erin verdiept heb, werkte dit niet of niet meer goed, maar wellicht geldt dat niet voor het model waar het hier over gaat of überhaupt niet meer. Dat is de moeite waard om even na te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pafdaddy
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Dat is ook mijn ervaring en daarom is het m.i. beter om de maximale waarde (ik dacht 300s) in te stellen.

Dit bericht kan oorzaak of gevolg zijn van misverstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-09 19:25
Ik heb jaren twee 2tb wd greens in mijn Synology gehad zonder problemen.
Toen 1 van de twee schijven het begaf heeft de ander nog een tijd naast een 3 tb wd red gedraaid.
En die 2tb green heb ik nog steeds, alleen zit ie nu in een externe hdd behuizing.
In de Synology zitten nu twee 3 tb wd reds.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clueless
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:20
Volgens mij ging het bij Green versus Red voornamelijk om het feit dat de Red disken TLER (Time-limited Error Recovery) ondersteunen. De Greens ondersteunen dit niet en het schijnt dat de ingebouwde error-recovery er voor kan zorgen dat disken (onterecht) uit je RAID-set gegooid kunnen worden als zijnde "defect".

Qua support van WD kan een Green in een RAID-set wel, maar dan alleen in RAID0 of RAID1:
WD desktop hard drives (WD Blue, Green, or Black) have been tested and are recommended for consumer RAID applications when using the drives in a RAID 0 (Stripe) or RAID 1 (Mirror) configuration.
Critical: WD Blue, Green, Red or Black hard drives are not recommended for and are not warranted for use in RAID environments utilizing Enterprise HBAs and/or expanders and in multi-bay chassis, as they are not designed for, nor tested in, these specific types of RAID applications. For all Business Critical RAID applications, please consider WD’s Enterprise Hard Drives that are specifically designed with RAID-specific, time-limited error recovery (TLER), are tested extensively in 24x7 RAID applications, and include features like enhanced RAFF technology and thermal extended burn-in testing.
Bron: Support for WD desktop drives in a RAID 0 or RAID 1 configuration

I Don't Know, So Don't Shoot Me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11-09 18:03
TLER is niet echt spannend bij een thuis NAS. Daar is het vaak software RAID, welke netjes wacht tot de disk klaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02:53
Ik heb járen lang een tweedehands WD Green van 1 TB (fabricagedatum ergens in 2008 / 2009) in een DS109j gehad. Is niet zwaar gebruikt maar stond wel 24/7 aan. IK had de slaapstand van de NAS sowieso uitgeschakeld.

Het geheel functioneerde prima en de SMART-waarden zijn nog steeds keurig. Het is natuurlijk niet representatief maar in mijn geval ging het prima :)

edit:

Wel belangrijk: in een DS109j gaat maar één schijf en er was dus geen sprake van RAID :)

[ Voor 14% gewijzigd door Carpento op 05-01-2017 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musiman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-08 14:04

musiman

Mijn wachtwoord is: Welkom01

Clueless schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 07:52:
Volgens mij ging het bij Green versus Red voornamelijk om het feit dat de Red disken TLER (Time-limited Error Recovery) ondersteunen. De Greens ondersteunen dit niet en het schijnt dat de ingebouwde error-recovery er voor kan zorgen dat disken (onterecht) uit je RAID-set gegooid kunnen worden als zijnde "defect".

Qua support van WD kan een Green in een RAID-set wel, maar dan alleen in RAID0 of RAID1:
[...]
Het is precies, zoals Clueless dit omschrijft. Natuurlijk kun je Greens gewoon in je NAS stoppen en deze 3 jaar lang laten draaien. Het gaat met Reds om de RAID set en dat je niet wil dat een disk onterecht als defect wordt aangemerkt omdat die geen TLER ondersteunt. Dat is dan ook dé reden dat ik ALLEEN WD Red disks gebruik, zowel zakelijk als privé. Ik heb ze thuis trouwens in een RAID 10 draaien en op het werk een NAS met 7x 3 TB in RAID 6 plus één hotspare (een QNAP).

Make music, not war

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:04
WD is gestopt met de Green serie en deze is opgegaan in de Blue series.
Pagina: 1