IP-adres printer niet bereikbaar via laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aquafreak
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:29
Thuis hebben wij een Canon MG5350 die al een tijdje niet goed werkt dmv draadloze bediening. De printer status is volgens Windows 'offline'. Dit probleem is alleen via mijn eigen desktop op te lossen door de printer aan en uit te doen waarna de printer voor enkele uren online gaat.

Dit is natuurlijk niet wenselijk en daarom ben ik opzoek gegaan naar het probleem. Vandaag stuitte ik echter op iets wat ik niet kan verklaren; Op mijn desktop kan ik via het IP-adres van de router op de 'website' van de printer komen. Dit lukt echter niet via mijn laptop. Als ik naar het IP-adres wil gaan via Chrome krijg ik de melding dat de webpagina niet te vinden is.

Ik hoop dat zodra dit probleem opgelost is, ik weer een stukje dichterbij de oplossing van het echte probleem ben :X .

Iemand die een idee heeft waar dit aan ligt en wat de oplossing is?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Genius-General
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 02-06 23:27

Genius-General

Expect the Unexpected

Wat ik als eerste zou doen is je printer een static ip geven en die op elke pc in configureren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Genius-General schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 17:58:
Wat ik als eerste zou doen is je printer een static ip geven en die op elke pc in configureren
Lijkt mij een slecht plan.

Hoe dan ook, hoe ziet je netwerk er nu uit? Welke apparatuur gebruik je? Hoe is de boel aangesloten ? IP debugging kunnen we eigelijk alleen mee helpen, als je om te beginnen een uitvoer doet van ipconfig/all en vanaf je host een tracert doet naar de printer in kwestie.

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aquafreak
Bedankt voor jullie reacties! Helaas ben ik niet al te bekend met IT-termen...

De printer een static ip geven en op elke pc instellen is uberhaupt niet mogelijk; de printer is niet te vinden. zowel door automatisch zoeken als handmatig ip adres doorgeven is het mij nog niet gelukt helaas...

De router is een Cisco E2000. Vanuit hier gaat er 1 UTP kabel naar mijn desktop. Daarnaast zitten er max 4 laptops en 5 telefoons aangesloten op het netwerk (en daarnaast eventuele gasten etc).

Wat bedoel je met "P debugging kunnen we eigelijk alleen mee helpen, als je om te beginnen een uitvoer doet van ipconfig/all en vanaf je host een tracert doet naar de printer in kwestie."?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herby

Herby

Stalknecht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Wat Herby heel erg kort door de bocht aan probeert te geven is dat je waarschijnlijk zelf willekeurig een router in je netwerk hebt gestopt zonder deze goed in te stellen of na te denken hoe een netwerk eigenlijk werkt en daar apparatuur aan te sluiten, waardoor je nu hoogst waarschijnlijk deze problemen hebt gekregen. Dit forum en Google staat vol met antwoorden om dit op te lossen en hij verwacht waarschijnlijk dat je dus eerst zelf informatie gaat lezen en gebruiken voordat je dit forum als een afhaal chinees gaat gebruiken voor je probleem.

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aquafreak
Uiteraard heb ik voordat ik dit post gezocht naar oplossingen. Maar helaas is die oplossing niet voor iedereen even makkelijk te vinden. Daarnaast verwacht ik geen stappenplan maar ben ik al blij met een link zoals Herby mij net gaf of dat iemand anders hetzelfde heeft meegemaakt en het zo in één keer opgelost is.

Hopelijk kunnen jullie iets met de tracert van pc naar printer en van laptop naar printer

PC -> Printer
Tracing route to 1CC66C000000 [192.168.1.147]
over a maximum of 30 hops:

1 27 ms 8 ms 17 ms 1CC66C000000 [192.168.1.147]

Laptop -> Printer

1 9 ms 3 ms 42 ms WBR-7000 [192.168.1.1]
2 * * *
3 * * *
4 * * *
5 Reports : Destination host unreachable.

Daarnaast de ipconfig/all:
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/im0782.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Dus je PC zit bedraad op een 192.168.1.x netwerk... wat geeft je laptop dan aan met ipconfig /all via WiFi ?

[ Voor 4% gewijzigd door Breezers op 04-01-2017 20:36 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:50
Heb je host isolation aan staan aan je draadloze kant ?

Dan kunnen draadloze apparaten niet met andere draadloze apparaten babbelen.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herby

Herby

Stalknecht

Zoals ik het nu zie mix je ipv4 en ipv6, op zich moet dat allemaal kunnen, maar maakt het vaak ook onnodig ingewikkeld, heb even snel gegoogled, en er zijn een hoop problemen met deze printer als ipv6 aanstaat, zo zet je het uit:

Instellen > Apparaatinstellingen > LAN-instellingen > Andere instellingen > TCP/IP-instellingen > IPv6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aquafreak
Breezers schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 20:25:
Dus je PC zit bedraad op een 192.168.1.x netwerk... wat geeft je laptop dan aan met ipconfig /all via WiFi ?
Ik neem aan dat je het ip adres bij ipv4 bedoelt? De laptop geeft daar 192.168.1.101 als voorkeur aan.
Sine schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 20:47:
Heb je host isolation aan staan aan je draadloze kant ?

Dan kunnen draadloze apparaten niet met andere draadloze apparaten babbelen.
Heb gegoogled op host isolation maar daar word ik helaas niet veel wijzer van :'( . Kan ik dit instellingen via de router?
Herby schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 16:01:
Zoals ik het nu zie mix je ipv4 en ipv6, op zich moet dat allemaal kunnen, maar maakt het vaak ook onnodig ingewikkeld, heb even snel gegoogled, en er zijn een hoop problemen met deze printer als ipv6 aanstaat, zo zet je het uit:

Instellen > Apparaatinstellingen > LAN-instellingen > Andere instellingen > TCP/IP-instellingen > IPv6
Heb de printer op IPv6 gezet maar zodra ik dat deed ging de printer ook offline op mijn desktop. Dit lost het probleem dus niet op :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJMRaijmakers
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-04 19:07
heeft de printer een vast ip adres op staat ie op dhcp?
heb wel eens meegemaakt dat een printer een vast ip adres had (ingesteld in de printer) en dat het netwerk als dhcp was ingesteld.
Vervolgens melde zich een laptop of telefoon die van de router hetzelfde ipadres kreeg als wat was ingesteld in de printer.
Gevolg... printer offline

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Sowieso als je een statisch IP instelt natuurlijk niet een IP uit de DHCP range jatten ;)
Als je DHCP server bijv. 192.168.1.100 tot 192.168.1.200 uitdeelt kan je daar omheen IP's gebruiken.
TS: Host isolation is inderdaad een optie in de router waarmee draadloze clients geisoleerd kunnen worden en dus niet met elkaar (en ook niet met bedrade apparaten) kunnen communiceren, wel met de router zodat ze internet hebben maar verder dus ook niet je printer.
Verder zit de printer met IP 192.168.1.147 in de DHCP range (die loopt iig tot 142...) en heeft die of geen static IP, of zit je in de range van je DHCP server, even in je router een reservering maken of op de printer een vast IP instellen voorkomt iig IP conflicten met DHCP clients.
Kan je laptop je desktop pingen?

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit klinkt meer als een netwerkprobleem dan een specifieke printerprobleem. Ik verplaats daarom naar Netwerken.

Move OH -> NT

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoVla
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23-05 19:32

YoVla

Yoghurt met vla

Wat mij nog niet duidelijk is:

- gebruikt je PC bedraad dezelfde router als de laptop via WiFi of heb je voor WiFi een los apparaat?

ik heb namelijk zo'n flauw vermoeden dat er ergens een default gateway of subnet verkeerd ingesteld staat.

Ping je trouwens op basis van naam of op IP adres?

[ Voor 9% gewijzigd door YoVla op 06-01-2017 11:50 ]

Pagina: 1