Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunnie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-09 22:10
Beste allen,

Sinds korte tijd werk ik voor een detacheringsbureau in de IT sector. Ik heb een interne opleiding afgerond en op dit moment wacht ik op mijn eerste opdracht. Nu is het zo dat terwijl ik 'in de wacht sta' zelf mijn opleiding mag uitstippelen, het bedrijf betaalt dan het examen van de certificering die daar eventueel aan vast zit. Ik wil daar graag maximaal gebruik van maken.

Ik heb een master Bestuurskunde afgerond en ben dus universitair opgeleid. Voordat ik bij dit bedrijf aan de slag kon had ik al redelijk veel hobbymatige kennis van netwerkomgevingen/ict in het algemeen, zoals het een Tweaker betaamt. Dat is ook een van de redenen waarom ik 3 maanden geleden ben aangenomen. Op dit moment heb ik de volgende certificeringen behaald: Microsoft: 98-365, 70-410, 70-411 en ITIL foundation. Ik ben nu bezig met Agile scrum foundation.

De certificeringen die ik tot nu toe heb behaald zitten dus duidelijk aan de beheer/technische kant, terwijl die kant mijzelf iets minder trekt (maar waar het bedrijf makkelijker opdrachten voor kan vinden). Ik wil me graag ontwikkelen richting het IT management / strategische verhaal (voorkeur voor development i.t.t tot infra).

Ik heb geen idee welke certificeringen buiten ITIL en Scrum als een aanvullende waarde worden gezien in coördinerende rollen. Ik had zelf het idee om ITIL Intermediate nog te halen. Welke certificeringen zijn volgens jullie van echte waarde en zijn tijdlozer dan MCSA/MCSE certificeringen?

Edit: Ik ben trouwens 26 jaar oud.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-09 21:42
Voor PL zou je kunnen beginnen met Prince II. En aan IPMA D. Blader anders ook eens op https://academy.capgemini.nl/ of een vergelijkbare site.

Wat bedoel je trouwens met "IT Management"? Denk je dan aan teammanager of aan ietsals Change of Release Manager? Want in dat geval zal een uitbreiding op ITIL een aardige voorzetting zijn. Wat betreft SCRUM (mits dat gebruikt wordt) zijn Scrum Master en Product Owner wellicht interessant.

Echter, zo te zien heb je meer beheer certificeringen gedaan en hebben ze je daarin ook opgeleid. De vraag is dan of ze er wel op zitten te wachten dat je een andere kant op ontwikkelt binnen je huidige divisie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunnie
celshof schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 14:52:
Voor PL zou je kunnen beginnen met Prince II. En aan IPMA D. Blader anders ook eens op https://academy.capgemini.nl/ of een vergelijkbare site.

Wat bedoel je trouwens met "IT Management"? Denk je dan aan teammanager of aan ietsals Change of Release Manager? Want in dat geval zal een uitbreiding op ITIL een aardige voorzetting zijn. Wat betreft SCRUM (mits dat gebruikt wordt) zijn Scrum Master en Product Owner wellicht interessant.

Echter, zo te zien heb je meer beheer certificeringen gedaan en hebben ze je daarin ook opgeleid. De vraag is dan of ze er wel op zitten te wachten dat je een andere kant op ontwikkelt binnen je huidige divisie.
Het probleem is dat ik zelf ook niet goed weet wat ik ermee bedoel. Wat ik wel weet is dat ik het leuk vind om aan het begin van een ontwikkeling te staan, te observeren en te analyseren. De Product Owner kant lijkt mij daarom in eerste instantie erg leuk om mee te beginnen, omdat je op gelijk niveau staat met developers en je veel schakelt tussen verschillende partijen. Daarna is het altijd een mogelijkheid om door door te groeien naar demand / release management. Ik ben in principe helemaal vrij in mijn keuze, zolang het maar van toegevoegde waarde is op mijn CV.

[ Voor 5% gewijzigd door Sunnie op 04-01-2017 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-09 21:42
Belangrijkste is om op een plek te komen waar je relevante werkzaamheden of relevante collega's hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:37
Inderdaad, aan het begin van je carrière is het vooral belangrijk dat je werk doet waar je veel van leert. Een IT management cursus/certificering heeft met beperkte werkervaring weinig zin. Daarnaast zou ik je aanraden om je carrière stapsgewijs op te bouwen. Behaal certificeringen waar je in je huidige rol wat aan hebt + sorteer voor op een volgende stap. Om als starter nog voor je 1e opdracht direct een IT management certificaat te halen, vind ik een te grote stap.

Als je een coördineren kant op wilt (als stap richting management), zou ook ik je Scrum of Prince2 aanraden. Als stap richting management/strategie kun je ook information management overwegen, dat zit meer aan de businesskant.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timonnl
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 07:00
Mocht informatiemanagement en beheer je interesse hebben, dan kun je ook kijken naar BiSL foundation certificering (http://aslbislfoundation.org/nl/bisl/). Dan maak je kennis met dit vakgebied en kun je vervolgens kijken of hier je interesse ligt en je je hierin verder wilt ontwikkelen of een andere kant uit wilt gaan.

Aangezien je nog in het begin van je carrière zit en nog niet helemaal weet welke kant je jezelf in wilt ontwikkelen kan ik je ook aanraden om verschillende foundation trainingen en certificaten te behalen. Dan maak je kennis met verschillende vakgebieden. Dan heb je iig vast een brede basis IT en proceskennis en kun je vervolgens gericht kiezen voor een vervolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunnie
Bedankt voor jullie reacties. Ik snap zelf natuurlijk ook wel dat een eventuele managementfunctie er voor de komende 5-10 jaar niet in zit, dat is echter wel waar ik (uiteindelijk) naar toe wil. Daarom wil ik nu graag certificaten halen die over 5-10 jaar ook nog van waarde zijn, bijvoorbeeld zoals ITIL, Scrum en Prince2. MCSE's zijn vaak na een dergelijke periode waardeloos omdat er weer een nieuwe versie van Windows Server uitkomt o.i.d.

Naar aanleiding van jullie reacties heb ik in eerste instantie de volgende volgorde opgezet:

- Scrum Product Owner - Scrum.org
- Prince 2 foundation - Exin
- ITIL Intermediate - Exin
- BiSL foundation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:54
Sunnie schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 12:25:
Bedankt voor jullie reacties. Ik snap zelf natuurlijk ook wel dat een eventuele managementfunctie er voor de komende 5-10 jaar niet in zit, dat is echter wel waar ik (uiteindelijk) naar toe wil. Daarom wil ik nu graag certificaten halen die over 5-10 jaar ook nog van waarde zijn, bijvoorbeeld zoals ITIL, Scrum en Prince2. MCSE's zijn vaak na een dergelijke periode waardeloos omdat er weer een nieuwe versie van Windows Server uitkomt o.i.d.

Naar aanleiding van jullie reacties heb ik in eerste instantie de volgende volgorde opgezet:

- Scrum Product Owner - Scrum.org
- Prince 2 foundation - Exin
- ITIL Intermediate - Exin
- BiSL foundation
Dan heb je binnen 10 jaar een papiertje maar niet meer de kennis want je gebruikt het nooit. + Er gaan andere technieken zjin + de bedrijven van dan gaan ook zeggen dat je ze opnieuw mag halen wegens te oud + geen ervaring.

Mocht je nu zeggen dat je dat binnen 3 jaar ambieert kan je nog zeggen haal maar, maar als je ze gewoon 10 jaar in je kast laat liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*spam*

[ Voor 95% gewijzigd door defiant op 28-02-2017 00:02 ]

Pagina: 1