Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

NAS niet gevonden op een van de windows 10 laptops

Pagina: 1
Acties:

• Jurrie79
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 01-10 01:52
Voor een stichting die ik help met de ICT heb ik een klein netwerkje aangesloten, met een eenvoudige switch met 5 poorten. Daarop staan 3 laptops met Windows 10 aangesloten en één lacie cloudbox, allemaal bekabeld.

Nu kunnen alle laptops elkaar zien in de netwerkomgeving. Maar de cloudbox is alleen vindbaar op 2 van de 3 laptops. Netwerk detectie en bestanden/printers delen staat op alle laptops aan.

Weet iemand misschien een mogelijke oorzaak waarom de lacie cloudbox niet zichtbaar is op de ene laptop?

(Ik wil geen vaste ip adressen gaan gebruiken, omdat de switch is gekoppeld aan een breder netwerk van een grotere organisatie waarvan we het internet mogen gebruiken.)

• jwtje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-11 17:49
Kan je de nas direct benaderen door naar //<naam van nas of ipadres> te gaan? Verder geef je aan een switch, hoe is de dns/dhcp geregeld? Zit er nog een router aan vast?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Jurrie79 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 14:43:
(Ik wil geen vaste ip adressen gaan gebruiken, omdat de switch is gekoppeld aan een breder netwerk van een grotere organisatie waarvan we het internet mogen gebruiken.)
Ga eens met de beheerders van die organisatie praten? Want je maakt nu gebruik van hun DHCP dus impliciet zijn zij verantwoordelijk nu voor het beantwoorden van jouw vraag, niet wij.

For all we know staan nu 2 laptops op het ene VLAN te praten en de andere op een ander VLAN. En de LaCie kan ook nog eens op een bepaalde VLAN zitten waardoor je volgende week komt vragen waarom de LaCie helemaal niet meer zichtbaar is op de 3 laptops.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Jurrie79
Bedankt voor het snelle antwoord ben nu even niet meer in de ruimte waar het netwerk staat aanwezig, omdat daar nu een vergadering is.

De nas is op twee van de laptops zichtbaar in het netwerk, en ook bereikbaar via de //NAS-NAAM. Maar op de ene laptop in beide gevallen niet, terwijl de andere laptops wel worden getoond in de netwerk omgeving.

Er zit aan de switch niet nog een router aan vast. De switch zelfs wordt gevoed door een switch/netwerk van een andere organisatie.

• Jurrie79
Bedankt voor het antwoord MAX, wellicht is het inderdaad het verstandigste om contact op nemen met de beheerders van de andere organisatie voor advies.

Het gaat om een flex kamer waar afwisselend verschillende organisaties zitten, die geen eigen internet abonnement en netwerk hebben. Het doel van de switch is het creëren van een eigen netwerkje met een eigen netwerkschijf, voor een van de organisaties die daar af en toe zit.

Ik dacht dat dit simpel kon worden opgelost door een switch aan te sluiten, om een nieuw los netwerkje mee te creëren, maar blijkbaar zit dit allemaal wat ingewikkelder in elkaar?

Eigenlijk is mijn vraag hoe creëer je een nieuw netwerk met een switch, dat niet interfereert met het netwerk waarmee de switch wordt gevoed?

• MAX3400

MAX3400

Jurrie79 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 15:02:

Eigenlijk is mijn vraag hoe creëer je een nieuw netwerk met een switch, dat niet interfereert met het netwerk waarmee de switch wordt gevoed?
Eigen DHCP & DNS gaan draaien?

Een switch stuurt alleen maar door en zal op geen enkel moment een eigen netwerk opleveren; je zal dus ook iets met routing / subnetting / VLAN-tagging en gateways moeten gaan doen. Tenminste, als je de internet-lijn van de andere organisatie wil gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door MAX3400 op 04-01-2017 15:04 ]

• Jurrie79
Max, ja zat net te denken, moet ik niet gewoon een router gebruiken i.p.v. een switch.
Waarmee ik dan wel direct een eigen netwerkje heb gecreëerd?

• MAX3400

MAX3400

Jurrie79 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 15:09:
Max, ja zat net te denken, moet ik niet gewoon een router gebruiken i.p.v. een switch.
Waarmee ik dan wel direct een eigen netwerkje heb gecreëerd?
Doe dat niet; je kan je meer issues op de hals halen dan mogelijk wenselijk.

Trek je stoute schoenen aan, ga naar de grote organisatie toe en vraag of zij jou willen helpen.

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:29
Zijn de IP en DNS instellingen op alle drie de laptops hetzelfde?

• Jurrie79
Ze hebben een externe ICT afdeling, waarmee ik dan contact moet opnemen. Op zich geen onoverkoombaar probleem natuurlijk.

Ik wist niet dat je een risico liep als je gewoon een nieuwe (wifi) router op een netwerk poort er bij plaatst via de invoer poort op de router, tenminste als je er wel voor zorgt dat de wifi kanalen elkaar niet in de weg zitten. Want daarmee heb je dan toch gewoon je eigen netwerkje, of niet? Heb dit wel eens eerder gedaan. Maar wil het graag weten waarom dit niet zou kunnen!

• MAX3400

MAX3400

Jurrie79 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 15:17:
Heb dit wel eens eerder gedaan. Maar wil het graag weten waarom dit niet zou kunnen!
No offense maar op het moment dat jij op mijn netwerk zomaar ff nieuwe routers plaatst, dan gooi ik de netwerk-poort van mijn switch dicht waar jij 5 minuten geleden jouw router op hebt aangesloten. Resultaat: alleen de 3 laptops zien elkaar maar geen internet etc.

Als je het al eens eerder gedaan hebt, ben je mogelijk redelijk wegggekomen maar zodra je tenant bent en gebruik maakt van "de coulance" om even een paar werkplekken in te prikken, moet je vooral ook niet meer apparatuur gaan plaatsen.

Stel dat jij denkt "oh, nieuwe router erin, ik zet ook even DHCP aan voor mijn netwerkje". Zet je het de verkeerde kant op, zullen machines op het netwerk van het grote bedrijf ineens allerlei raar gedrag krijgen omdat zij dan info van jouw router krijgen en niet van "de centrale netwerk infra".

Ik klink nu bot/stom/betweterig maar: gewoon niet doen tenzij je toestemming & ondersteuning hebt van de betreffende IT/ICT afdelingen.

• Jurrie79
Hoi Max, bedankt voor het antwoord. Ben daar heel blij mee, ben voornamelijk computer programmeur geweest (HTML, PHP, ect.), en mis op het gebied van netwerken wel nog enige kennis. Ben blij dat je me op de risico's wijst!

Het probleem bij ons is dat we flex kamers hebben waar afwisselend verschillende organisaties zitten. Die op dit moment wel gebruik mogen maken van het internet van de grote organisatie. Bij de grote organisatie is er niemand (buiten mij) met ICT kennis, alles aan ICT is uitbesteed aan een externe partij.

Nu hebben we meerdere nieuwe organisaties in de flex kamers, ook die op een andere locatie hun eigen netwerkje hebben gehad. En zij nemen ook hun switches, routers, nas, printers e.d. mee, om hier weer hun eigen netwerkje mee te maken. Het komt voor dat ze dan aan iemand die ze kennen vragen om het even aan te sluiten, wat dan ook zomaar gebeurd. Wat natuurlijk een gerommel is.

Denk dat we hier een strenger beleid op moeten gaan voeren, zoals ik nu van jou gelukkig vermeen dat daar zeker risico's aan kleven.
Pagina: 1