WiFi & meerdere MACs / Virtual Machines

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb een laptop waarop ik graag een Virtual Machine zou willen draaien, deze VM zou toegankelijk moeten zijn voor andere netwerkapparaten. Op een desktop bridge je de virtuele NIC met de echte en werkt het prima, met WiFi heb ik dit ook geprobeerd maar het werkt voor geen meter.
Volgens mij komt dit omdat WiFi standaard maar een MAC per 'link' ondersteunt.

Hoe los je dit op?
Ik zou liever niet klooien met NAT / port forwarding enzo.

[ Voor 7% gewijzigd door Olaf van der Spek op 04-01-2017 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:49

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Euh nee... Even afhankelijk van de hypervisor maar op Hyper-V heb ik een virtual switch en die praat tegen mijn "publieke WiFi card". Mijn VM heeft een "virtuele ethernet" en de hypervisor vertaalt dat uiteindelijk naar verkeer voor mijn "fysieke WiFi card".

Je moet/wil niet bridgen op host-niveau; de hypervisor zou je in het algemeen moeten gebruiken om virtuele en echte netwerken met elkaar te koppelen.

/edit: ik heb meerdere VM's op Hyper-V die allemaal een eigen IP krijgen als ik over de WiFi naar mijn interne WiFi-netwerk ga. Het kan dus ook hypervisor afhankelijk zijn dat er maar 1 MAC "translation" plaatsvindt van VM-layer naar physical-layer.

[ Voor 23% gewijzigd door MAX3400 op 04-01-2017 14:32 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb VMware. Een bridge is toch gewoon een 2-poorts switch?

Het probleem is, dacht ik, dat het WiFi protocol geen client-MAC in de packets heeft. Als er dus een packet retour komt weet je niet voor welke MAC dat is, tenzij je een IP -> MAC lookup doet maar ik weet niet of dat gedaan wordt.
Als het packet al retour komt, want het MAC adres matcht mogelijk niet met dat van de WiFi link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:49

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Olaf van der Spek schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 22:45:
Ik heb VMware. Een bridge is toch gewoon een 2-poorts switch?
VMware wat? ;) https://kb.vmware.com/sel...=displayKC&externalId=760 laat zien dat je een hele oude versie moet draaien, wil het allemaal niet goed werken.

Even simpel gedacht; je maakt aan vmnet9 (als voorbeeld), dit netwerk bridge je direct naar de correcte WiFi-card. Daarna configureer je je VM met een virtuele netwerkkaart op vmnet9 en geef je aan dat deze van type NAT is.

Volgens mij kan je nu N-1 VM's aanmaken waarbij N je gehele DHCP-pool is van je eigen WiFi-netwerk.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-07 11:44

ShadowAS1

IT Security Nerd

MAX3400 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 14:31:
Euh nee... Even afhankelijk van de hypervisor maar op Hyper-V heb ik een virtual switch en die praat tegen mijn "publieke WiFi card". Mijn VM heeft een "virtuele ethernet" en de hypervisor vertaalt dat uiteindelijk naar verkeer voor mijn "fysieke WiFi card".

Je moet/wil niet bridgen op host-niveau; de hypervisor zou je in het algemeen moeten gebruiken om virtuele en echte netwerken met elkaar te koppelen.

/edit: ik heb meerdere VM's op Hyper-V die allemaal een eigen IP krijgen als ik over de WiFi naar mijn interne WiFi-netwerk ga. Het kan dus ook hypervisor afhankelijk zijn dat er maar 1 MAC "translation" plaatsvindt van VM-layer naar physical-layer.
Dit is ook enigszins afhankelijk van het netwerk. OP Geeft niet aan op wat voor soort locatie hij test. Ik weet nog dat in de tijd van mijn HBO Opleiding ik nooit kon bridgen op het netwerk van de Hogeschool omdat men dit blokkeerde.

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.