krijg mijn OS niet geinstalleerd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vingibson
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-07-2023
Mijn vraag
Hoi,

Ik heb zojuist mijn eerste pc in elkaar gezet. Alles lijkt te werken, kan in mijn BIOS van alles veranderen. Probeer nu Windows 7/10 er op te zetten, maar dit lukt niet. Kan iemand me de gouden tip geven om windows geinstalleerd te krijgen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Hardware:
mobo gigabyte b150-hd3p
cpu core i5 6500
ram 8gb ddr 4
sata ssd 128 GB
sata hdd 1 TB
USB stick 3.0 32GB

Software:
media creation tool microsoft
Rufus
Windows 10 ISO
Windows 7 Ultimate ISO

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb geprobeerd om windows 10 te installeren door een USB flash drive te maken met mediacreation tool van microsoft en toen dat niet lukte met Rufus. Heb dit vervolgens ook met windows 7 geprobeerd. Verschillende USB 2.0 en 3.0 poorten gebruikt.

Soms kom ik in het windows installatie welkom scherm en kan ik selecteren welke taal en dergelijke ik wil. Dan werken mijn keyboard en mouse nog wel. Daarna blijft hij hangen in het installatieproces of werken de muis en keyboard niet meer. Soms lukt het niet eens om in het windows installatie scherm te komen.

Wat gaat er mis? :'( Thanks voor alle hulp. ;)

Beste antwoord (via vingibson op 04-01-2017 17:28)

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:37

Umbrah

The Incredible MapMan

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter is hier uiteraard nodig. Waar heb je de Windows 10 image vandaan? Laten we voor een bak als dit er vanuit gaan dat dat het OS van keuze is... Illegale images hebben vaak wat problemen.

Dat de stick USB3 is zou niet uit moeten maken, en in theorie heeft Win10 zelfs drivers voor USB3 aan boord, maar probeer het toch eens op je USB2.0 poorten, om 100% zeker te zijn. Voor de installatie maakt de snelheid niet uit.

Ik gok dat je UEFI probeert te installeren? Pak de bootmanager van het UEFI er eens bij (je hebt geen BIOS), en kies de UEFI boot van je Windows 10 stick, NIET de MBR-variant... dat zou sowieso zonde zijn.

Mocht het alsnog mis gaan, probeer dit:
* Een andere stick (USB sticks zijn... erg gevoelig)
* Minimale hardware (op IGP in plaats van GPU, hoewel ik geen GPU zie, minimale klok RAM, minimale bezetting), en alleen de SSD (waar ik neem ik aan Win10 op moet)
* Hardware tests, zoals memtest86x, en SMART readouts
* Alternatieve USB boots, zoals een of andere Linux

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JantjeKoud
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-09 23:47
Ik geloof dat je de Win10 installatie niet op een USB3 stick moet zetten maar op een USB2.
Je moet ook een USB2 poort gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

Nibbz

Postmaster General

het werkt niet met de DVD to USB tool van microsoft? Misschien een andere USB stick proberen

13:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vingibson
ah balen. Had juist dit USB 3 stickje gekocht, heb ergens nog wel een USB2 stick liggen. Dacht dat het juist handig was om een USB3 stick te hebben qua snelheid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylzzzz
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 29-09 17:45
JantjeKoud schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 11:26:
Ik geloof dat je de Win10 installatie niet op een USB3 stick moet zetten maar op een USB2.
Je moet ook een USB2 poort gebruiken.
Ik heb Windows 10 op een USB3.0 stick gezet, en op een 3.0 poort aangesloten. Dit werkt goed, maar voor de zekerheid zou ik een 2.0 poort pakken :) En een USB3.0 stick moet niks uitmaken eigelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door stylzzzz op 04-01-2017 11:29 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:37

Umbrah

The Incredible MapMan

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter is hier uiteraard nodig. Waar heb je de Windows 10 image vandaan? Laten we voor een bak als dit er vanuit gaan dat dat het OS van keuze is... Illegale images hebben vaak wat problemen.

Dat de stick USB3 is zou niet uit moeten maken, en in theorie heeft Win10 zelfs drivers voor USB3 aan boord, maar probeer het toch eens op je USB2.0 poorten, om 100% zeker te zijn. Voor de installatie maakt de snelheid niet uit.

Ik gok dat je UEFI probeert te installeren? Pak de bootmanager van het UEFI er eens bij (je hebt geen BIOS), en kies de UEFI boot van je Windows 10 stick, NIET de MBR-variant... dat zou sowieso zonde zijn.

* Minimale hardware (op IGP in plaats van GPU, hoewel ik geen GPU zie, minimale klok RAM, minimale bezetting), en alleen de SSD (waar ik neem ik aan Win10 op moet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vingibson
Thanks voor alle tips.
Umbrah schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 11:30:

Ga het eerst ff proberen met een ander USB stickje en anders idd zo min mogelijk hardware. Heb nu 2x 4GB RAM en een Sapphire Radeon RX480 4GB ;) Zou dan idd de GPU en RAM module en de HDD eruit kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vingibson
Eindelijk gelukt :)

Had eerst mijn GPU en extra HD's en een extra RAM module verwijderd, dat lukte niet. Toen weer alles aangesloten en een van de andere RAM modules verwijderd. Heel blij. Thanks voor de hulp. Bleek achteraf dat 1 van de RAM sticks kapot was...

[ Voor 11% gewijzigd door vingibson op 06-01-2017 10:03 ]

Pagina: 1