Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 865351

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben opzoek naar een game systeem waarmee ik het htc vive vr systeem soepel op kan laten draaien. Na enig onderzoek ben ik er uit dat hierbij voornamelijk de GPU de bottleneck is. Buiten de vive wil ik ook andere recente spellen zoals dishonored2 en the witcher3 (mogelijk ES6 als deze binnen aanzienlijke tijd uitkomt) in goede graphics zonder haperingen kunnen spelen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Eigenlijk heb ik er niet meer dan 1000€ voor over (de vive is een cadeau geweest, maar had geen pc die in de buurt kwam van het gebruiken van de vive). Dit gaat dan over alleen een computerkast en niet een monitor/keyboard/muis.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Er zijn geen componenten die ik heb die hierin gebruikt zouden kunnen worden.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Op de min specs pagina van htc staat het volgende vermeld:
Processor: Intel™ Core™ i5-4590 or AMD FX™ 8350, equivalent or better
Graphics: NVIDIA GeForce™ GTX 1060 or AMD Radeon™ RX 480, equivalent or better.
Dit zijn de rest van de specs maar volgens mij zijn die niet dermate extreem: https://www.vive.com/us/ready/
Er is nog een uitgebreidere lijst met gpu's maar ben niet zeker of het zin heeft ze hier allemaal neer te zetten.
Verder merk ik zelf dat ik 1TB hdd een prettig formaat vind voor data opslag en heb mij 300+gb ssd laten aanbevelen vanwege een merkbaar tot significant soepeler systeem.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee niet direct, heb wel zelf voornamelijk in de nvidia reeksen van gpu's en intel cpu's zitten kijken maar dit had geen echte reden. Is er nog een voor- of tegenargument om amd in een van deze twee te nemen?

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Behalve de prijs zou een stil systeem de voorkeur hebben omdat de hele setup in de woon-/eetkamer geinstalleerd moet worden.

Ga je overklokken?
Ik was niet van plan heel veel meer aan het systeem te doen en las dat overklokken voor games weinig verschil maakt, klopt dit?

Ik heb een aanpassing op de best buy guide van nov 2016 gemaakt door de cpu, gpu, moederbord en behuizing te wijzigen, echter heb ik geen goed idee of dit allemaal compatible is met elkaar. En zou iemand andere onderdelen aanbevelen om wel binnen de zelfde prijsklasse te blijven maar betere prestaties er uit krijgen?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 209,90€ 209,90
1ASRock H110M-ITX/ac€ 80,90€ 80,90
1MSI GeForce GTX 1060 6GT OC€ 289,-€ 289,-
1Fractal Design Define Nano S Zwart€ 64,51€ 64,51
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16€ 105,95€ 105,95
1Corsair CX450M€ 55,95€ 55,95
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 124,90€ 124,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 931,11

Wat verwacht je van ons?
Dus eigenlijk zou ik graag een second opinion op dit beoogde systeem. Ik hoop dat dit niet de ondergrens is van wat nodig is om een vive te laten draaien want dan is dit ook maar 1 jaar leuk voordat dit systeem verouderd is. Ten tweede of iemand een onderdeel zou vervangen in het oogpunt van upgradebaarheid. Want als er over 2-3 jaar gpu's weer zo veel goedkoper zijn of het dan mogelijk is er een nieuwere gpu in te zetten, of gaat het moederbord bijvoorbeeld dat niet zo prettig vinden.

Alsvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBombs
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
Misschien is het interessanter om een GTX 1070 te kopen want nu ga je toch maar voor de minimum vereisten en zal je toch wat concessies moeten doen denk ik. Misschien is deze een ideetje pricewatch: KFA2 GeForce GTX 1070 EX de goedkoopste 1070. Past wel niet in je budget maar misschien kan je het er wel inpassen of je budget vergroten. Ik denk dat je dan toch wat meer futureproof bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zou de 1070 of wellicht nog een later model er over een aantal jaar nog in ingebouwd kunnen worden of is zo'n upgrade zonde van het geld tegen die tijd, omdat dan ook de cpu en moederbord moeten worden vervangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iBombs
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
Dat kan wel, maar ik ben een beginner tweaker dus weet niet echt of het het geld waard is. Als je een nieuwe gpu wilt inbouwen binnen x aantal jaar dan moet je geen nieuwe cpu of motherboard kopen. Dan moet je wel zorgen dat je een voeding koopt met 2/meerdere 8 pin connectors zodanig je later ook een gpu met 2 connectors kan aansluiten, maar dat is geen probleem bij de cx450m. Volgens dit artikel is de 1060 geschikt icm een 1080p scherm http://riftinfo.com/gtx-1...-oculus-rift-and-htc-vive . Dit is ook nog een interessant artikel http://edgeup.asus.com/20...hics-card-vr-complicated/ beide zeggen dat de 1060 toch wel redelijk geschikt is. Sorry mijn eerste reactie was niet echt correct ik dacht dat je me de minimum vereisten veel lag en stutters zou hebben, had eerst wat moeten opzoeken. Mijn excuses.

[ Voor 85% gewijzigd door iBombs op 04-01-2017 01:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Geheugen kan wat goedkoper met pricewatch: Crucial CT2K8G4DFD8213.

Een goede 400w voeding is voldoende voor elk modern systeem met enkele videokaart en zeker als je niet gaat overklokken. De beste voeding die je dan kan nemen is de pricewatch: Corsair Vengeance 400W. Is wat minder goed leverbaar maar absoluut de paar dagen extra wachten waard. Is ook een lekker korte voeding wat ivm het kabelmanagement niet onbelangrijk is in de Nano S.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@iBombs thanks, je comment schijnt iig iets meer licht op de zaak voor mij.

@ACB2401 Het verschil tussen de geheugens is 10€ dus dat is het einde ook niet, maar in hoeverre is geheugensnelheid belangrijk t.o.v. cpu snelheid? Want er zit 0,266GHz snelheid tussen beide.

En wat betreft de voeding, behalve dat de 400W multi rail is en de CX450M single zie ik alleen dat de CX450M goedkoper is en 'modulaire bekabeling' (ofzo). Waarom is dan de Corsair Vengeance 400W superieur aan de CX450M?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacorgaZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-08 00:58
Als je een beetje toekomstbestendig wil zijn is de GTX1060 geen goede keus.
Je hebt in ieder geval nu de 6GB-versie in je lijst staan, dat is al beter dan de goedkopere 3GB-versie die ook gewoon 'GTX 1060' heet, let daar ook op.

Het is het echt waard om nu wat meer uit te geven voor de 1070 zodat je er langer mee door kan.
De minimum specs blijven bij deze VR-generatie nog redelijk gelijk omdat ze de doelgroep niet willen versplinteren, developers mikken op GTX970 maar voor de mooie dingen is een veel sterkere kaart echt wel fijn.
Je kan afhankelijk van de game natuurlijk de graphics omlaag zetten, maar bepaalde dingen hebben gewoon een minimale kracht nodig.
Het ligt er ook aan of je een Holopoint boogschiet-spel speelt of een game als Raw Data waarbij je echt hoge kwaliteit textures en werelden hebt waarin je hectisch om je heen moet schieten. Als je Raw Data en vergelijkbare games niet vloeiend kan spelen met je Vive omdat 1 onderdeel in je setup niet goed genoeg is, is dat gewoon kut.

[ Voor 3% gewijzigd door MacorgaZ op 04-01-2017 13:45 ]

Bambu Lab P1S Combo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anoniem: 865351 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 13:34:
@ACB2401 Het verschil tussen de geheugens is 10€ dus dat is het einde ook niet, maar in hoeverre is geheugensnelheid belangrijk t.o.v. cpu snelheid? Want er zit 0,266GHz snelheid tussen beide.
Geheugensnelheid heeft niets met cpusnelheid te maken. De geheugencontroller in de cpu ondersteunt 2133 MHz echter de cpu gemonteerd op een Z170 bord kan van een hogere geheugensnelheid gebruik maken. Op H110, B150 en H170 borden zal het geheugen nooit sneller lopen dan 2133 MHz.
En wat betreft de voeding, behalve dat de 400W multi rail is en de CX450M single zie ik alleen dat de CX450M goedkoper is en 'modulaire bekabeling' (ofzo). Waarom is dan de Corsair Vengeance 400W superieur aan de CX450M?
de Vengeance is samengesteld uit kwalitatief beter onderdelen en heeft meer beveiligingen. Daarom heeft de Vengeance een verwachte levensduur van minimaal 10 jaar waar het voor de CX450M bij 7 jaar wel op houdt.
Modulaire bekabeling boeit mij nooit en zeker niet in een behuizing als de Nano S waarin je zeeën van ruimte hebt om de kabels netjes weg te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenByte
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19-11-2022
Ga je overklokken?
Ik was niet van plan heel veel meer aan het systeem te doen en las dat overklokken voor games weinig verschil maakt, klopt dit?
Als je je processor overklokt, zul je niet superveel meer FPS krijgen. Met het overklokken van je videokaart krijg je dat echter wel. Je kunt bijna elke (nieuwe) videokaart overklokken, bijvoorbeeld met MSI afterburner. Het overklokken van je videokaart levert wél meer FPS op. :)
Let wel op dat garantie kan vervallen door overklokken, of dat je kaart kapot kan gaan. De kans op dit laatste is zeer klein, maar het is mogelijk. Zorg er wel voor dat je airflow goed is, want bij het overklokken van je videokaart komt meer warmte vrij. Daarnaast kan je systeem meer geluid gaan produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
RubenByte schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 14:09:
[...]

Als je je processor overklokt, zul je niet superveel meer FPS krijgen. Met het overklokken van je videokaart krijg je dat echter wel. Je kunt bijna elke (nieuwe) videokaart overklokken, bijvoorbeeld met MSI afterburner. Het overklokken van je videokaart levert wél meer FPS op. :)
Let wel op dat garantie kan vervallen door overklokken, of dat je kaart kapot kan gaan. De kans op dit laatste is zeer klein, maar het is mogelijk. Zorg er wel voor dat je airflow goed is, want bij het overklokken van je videokaart komt meer warmte vrij. Daarnaast kan je systeem meer geluid gaan produceren.
Ja ik zat me toevallig net in het gpu overklokken in te lezen (want wist niet dat behalve de cpu ook de gpu geoverklokt kon worden) en zag dat gemiddeld genomen een 7-12% toename van fps verwacht kon worden, zonder een andere gpu koeler te kiezen. Is overklokken iets wat je eigenlijk direct moet doen of is dat over grofweg 1,5 jaar ook nog interessant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MacorgaZ schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 13:45:
Als je een beetje toekomstbestendig wil zijn is de GTX1060 geen goede keus.
Je hebt in ieder geval nu de 6GB-versie in je lijst staan, dat is al beter dan de goedkopere 3GB-versie die ook gewoon 'GTX 1060' heet, let daar ook op.

Het is het echt waard om nu wat meer uit te geven voor de 1070 zodat je er langer mee door kan.
De minimum specs blijven bij deze VR-generatie nog redelijk gelijk omdat ze de doelgroep niet willen versplinteren, developers mikken op GTX970 maar voor de mooie dingen is een veel sterkere kaart echt wel fijn.
Had inderdaad op het moment de 1060 6gb in het lijstje staan in de hoop er dan eventjes tegenaan te kunnen. En als ik je verhaal goed begrijp is zullen de vereisten voor vr-games de komende jaren redelijk op het niveau van de gtx1070 blijven hangen? Ik vermoed dat met het overklokken van de 1060 niet voldoende winst gehaald kan worden voor die andere games of wel?

En heb jij ervaring met het goedkoper worden van videokaarten over tijd? De verspreiding van een investering doet altijd minder pijn dan eenmalig een groot bedrag uitgeven.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 865351 op 04-01-2017 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 13:57:
[...]

Geheugensnelheid heeft niets met cpusnelheid te maken. De geheugencontroller in de cpu ondersteunt 2133 MHz echter de cpu gemonteerd op een Z170 bord kan van een hogere geheugensnelheid gebruik maken. Op H110, B150 en H170 borden zal het geheugen nooit sneller lopen dan 2133 MHz.

[...]

de Vengeance is samengesteld uit kwalitatief beter onderdelen en heeft meer beveiligingen. Daarom heeft de Vengeance een verwachte levensduur van minimaal 10 jaar waar het voor de CX450M bij 7 jaar wel op houdt.
Modulaire bekabeling boeit mij nooit en zeker niet in een behuizing als de Nano S waarin je zeeën van ruimte hebt om de kabels netjes weg te werken.
Duidelijk verhaal wat betreft de voeding, de 50watt extra vermogen is overschot?

Dus beide geheugens zijn prima, de een is iets sneller en de ander iets goedkoper maar een wezenlijk verschil op het systeem is er dus niet? Ik heb eerlijk gezegd ook helemaal geen feel bij de waarden of 2,133GHz nou snel is dat 2,4GHz de way to go is. Of is dat helemaal niet interessant icm met de rest van het systeem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals gezegd heb je niets aan 2400 MHz in dit systeem. Het geheugen zal hierop nooit sneller lopen dan 2133 MHz, 2400 MHz wordt teruggeklokt naar die waarde.

50w extra vermogen op de ruim 200w die de Vengeance al meer kan leveren dan het systeem zal vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-07 19:46
Anoniem: 865351 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 14:28:
[...]

Had inderdaad op het moment de 1060 6gb in het lijstje staan in de hoop er dan eventjes tegenaan te kunnen. En als ik je verhaal goed begrijp is zullen de vereisten voor vr-games de komende jaren redelijk op het niveau van de gtx1070 blijven hangen? Ik vermoed dat met het overklokken van de 1060 niet voldoende winst gehaald kan worden voor die andere games of wel?

En heb jij ervaring met het goedkoper worden van videokaarten over tijd? De verspreiding van een investering doet altijd minder pijn dan eenmalig een groot bedrag uitgeven.
Als je gevoelig bent voor motion sickness zou ik zowiezo voor de GTX1070 gaan, alles wat dan helpt tot een hogere en stabiele framerate kan er voor zorden dat je minder snel ziek wordt.

Kaarten worden goedkoper als de volgende generatie uitkomt, dan kan je nog wel even wachten, deze is nog maar recent goed verkrijgbaar, schat dat prijzen nog tot na de zomer redelijk stabiel gaan blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Inrage schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 14:52:
[...]

Als je gevoelig bent voor motion sickness zou ik zowiezo voor de GTX1070 gaan, alles wat dan helpt tot een hogere en stabiele framerate kan er voor zorden dat je minder snel ziek wordt.

Kaarten worden goedkoper als de volgende generatie uitkomt, dan kan je nog wel even wachten, deze is nog maar recent goed verkrijgbaar, schat dat prijzen nog tot na de zomer redelijk stabiel gaan blijven.
Duidelijk, dan ga ik kijken in hoeverre financiën blij is met een gtx1070.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Iemand nog een mening over de R9 390 t.o.v. gtx1060/1070? Zit deze er zowel qua prijs als performance tussenin of gaat deze te veel vermogen vragen icm met koeling en voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenByte
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19-11-2022
Is overklokken iets wat je eigenlijk direct moet doen of is dat over grofweg 1,5 jaar ook nog interessant?
Als je het direct kan, waarom niet? Het is extra FPS, dat is altijd mooi. Waarom zou je nog 1,5 jaar wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anoniem: 865351 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 16:35:
Iemand nog een mening over de R9 390 t.o.v. gtx1060/1070? Zit deze er zowel qua prijs als performance tussenin of gaat deze te veel vermogen vragen icm met koeling en voeding?
Hoe kom je bij een R9 390?

Een R9 390 presteert in DX11 games iets minder dan een GTX 1060. Wil je iets hebben dat tussen de 1060 en 1070 zit zal je meer richting een R9 Fury moeten denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
  • Laatst online: 29-07 19:46
RubenByte schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 17:12:
[...]

Als je het direct kan, waarom niet? Het is extra FPS, dat is altijd mooi. Waarom zou je nog 1,5 jaar wachten?
CPU overclocken geeft daarom niet altijd extra FPS, meeste (90%) van de games zijn GPU limited. GPU's kan je uiteraard ook overclocken maar niet zo extreem en als ik al merk hoe snel die dingen stuk gaan... (toevallig net da garantie periode uiteraard)

Als je al een krap budget hebt dan valt overclocken zowiezo af, je hebt immers iedere euro nodig om in de GPU te stoppen wil je een leuke VR ervaring.

[ Voor 13% gewijzigd door Inrage op 04-01-2017 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-08 09:20
RubenByte schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 14:09:
[...]

Ligt eraan hoe je er naar kijkt. Het overclocken levert wel meer FPS op, maar je praat eerder over enkele FPS ipv 10tallen FPS. Hooguit zul je bij sommige games eens 10 fps meer krijgen. En zoals hierboven al aangegeven is branden de kaarten eerder op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
mocht iemand het interesseren, dit is de uiteindelijke set up geworden:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 219,-€ 219,-
1ASRock H110M-ITX/ac€ 80,90€ 80,90
1KFA2 GeForce GTX 1070 EX€ 429,01€ 429,01
1Fractal Design Define Nano S Zwart€ 64,90€ 64,90
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 94,95€ 94,95
1Corsair Vengeance 400W€ 64,78€ 64,78
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 136,76€ 136,76
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.090,30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EliteGhost
  • Laatst online: 23-07 10:27
Lijkt me een prima setup, Mathijs.
Ik wilde al aanraden om een betere kaart dan de 1060 te nemen, maar het lijkt er op dat je dat al door had. Ik had tot gister ochtend een GTX 980 met mijn Vive en dat liep toch niet helemaal lekker.

Dus nu even mijn extra advies:

Vanwege de laag-ogende resolutie (dat krijg je met die pixels dicht op je snufferd) is het soms echt noodzakelijk om gebruik te maken van "supersampling".

Mijn 980 begon meteen te protesteren want dat ging echt niet meer.

Dus heb ik. met pijn aan mijn portemonnee, een andere kaart aangeschaft (ook 1000-serie) en dat gaat vele malen beter. De supersampling kan naar 1.7 zonder haperingen en het ziet er veel scherper uit. De 1000-serie gaat beter om met VR. Dat is dus ook iets dat ik jou aanraadt.

Tip: in VR zijn de aller kleinste details minder van belang dan een goed aantal beelden per seconden (90 fps). Mocht het dus niet heel soepel lopen, schroef de details wat naar beneden en probeer de supersampling multiplier op 1.5 te krijgen met soepel beeld. 1.5 lijkt voor de meeste mensen het beste compromis. Dat maakt al het verschil!

Het is niet ingewikkeld en kan je straks veel kijkplezier opleveren met die 1070. Succes!

[ Voor 14% gewijzigd door EliteGhost op 16-01-2017 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heedless
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Hoe bevalt je setup na een maand? Ik ben aan het kijken wat voor PC ik nodig zou hebben voor een Vive maar na een x-aantal jaar Macs gevolgd door een simpele Linux laptop zit ik niet echt meer in de PC hardware. Een werkende setup van iemand afkijken lijkt mij dus wel handig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:47
Heedless schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 14:15:
Hoe bevalt je setup na een maand? Ik ben aan het kijken wat voor PC ik nodig zou hebben voor een Vive maar na een x-aantal jaar Macs gevolgd door een simpele Linux laptop zit ik niet echt meer in de PC hardware. Een werkende setup van iemand afkijken lijkt mij dus wel handig ;)
Ik zou sowieso voor een i5 7500 icm een b250/270 met 2400mhz geheugen gaan nu. Kost je niet (of niet veel) extra
Pagina: 1