Geen stuurprogramma voor CD/DVD driver

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 846909

Topicstarter
Mijn vraag
Ik heb laatst mijn eigen PC samengesteld en nu wilde ik Windows 7 installeren. Ik koop dus Windows 7 vanaf internet en brand de ISO file op een 4,7 GB disk. Het is 64-bits trouwens. Ik doe de disk in een disk driver, dit is een externe disk driver die verbindt met de PC via USB, want ik heb geen optische drive in mijn PC. Ik zet de PC aan, en dan gaat hij eerst de Windows bestanden laden. Dan moet ik de talen selecteren, en daarna krijg ik een optie: Windows installeren. Ik klik erop, dan komt er Setup laden in het beeld te staan. Vrijwel meteen na dit beeld moet ik een stuurprogramma voor de CD/DVD drive selecteren, en krijg ik deze melding : "Een vereist stuurprogramma van een cd/dvd-station ontbreekt. als u een diskette, cd, dvd, of usb-flash met het stuurprogramma hebt, dient u dit nu te plaatsen".
Ik heb overal op internet rondgekeken, maar ik heb nergens een echt concrete oplossing gevonden. Mijn vraag is: Wat moet ik nu doen?

Dit zijn de specs van mn PC, alsjeblieft geen discussies hierover:
-LG Ultra Slim Portable DVD Writer
-MSI B150M Gaming Pro
-Intel Core i5 6500
-Crucial Ballistix Sport LT 8 GB DDR4
-Asus GeForce GTX 1060 ROG STRIX O6G
-Corsair Carbide Spec-Alpha
-Corsair VS450
-Seagate Barracuda 1TB

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb gevonden dat ik de SATA mode van AHCI naar IDE moet zetten, maar in de BIOS heb ik alleen AHCI staan bij SATA mode, geen RAID en/of IDE. Ik heb geprobeerd verschillende USB poorten te gebruiken. Ik heb geprobeerd om de boot option van USB CD/DVD Drive naar UEFI USB CD/DVD Drive te zetten. Ik heb om op de MSI, LG en Intel sites te zoeken naar driver software, maar ik kan echt niks vinden. Help me plz!

Beste antwoord (via TheVMaster op 05-01-2017 10:21)

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

MSI B150M Gaming Pro vereist installatie doormiddel van de Win7n Smart Tool van MSI anders kan je het vergeten. Even drivers in de PE injecteren is niet voldoende. Maar, Windows 7 met deze hardware......

YouTube: MSI® HOW-TO use Win 7 Smart Tool
https://www.msi.com/Mothe...RO.html#down-utility&Win7 64

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-07 08:01
Weet je zeker dat je de melding goed begrepen hebt?
Deze meldingen zie ik meestal langs komen wanneer Windows de HDD/SSD niet kan vinden door ontbrekende drivers voor de controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:25
Waarom installeer je niet d.m.v. een usb-stick? Daar kun je ook een W7 iso op kwijt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:41

TheVMaster

Moderator WOS
nachtnet schreef op Tuesday 3 January 2017 @ 22:35:
Waarom installeer je niet d.m.v. een usb-stick? Daar kun je ook een W7 iso op kwijt?
Dat was ook mijn eerste gedachte. Gebruik vervolgens wel een USB 2 poort (en geen USB 3.0), aangezien er in Windows 7 nog geen USB 3.0 drivers (standaard) aanwezig zijn als ik het goed heb....

Mogelijk is dat ook het geval met je op USB aangesloten dvd speler, probeer het eens op een USB 2.0 poort....mogelijk lost dat je probleem ook op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
TheVMaster schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 11:20:
[...]

Dat was ook mijn eerste gedachte. Gebruik vervolgens wel een USB 2 poort (en geen USB 3.0), aangezien er in Windows 7 nog geen USB 3.0 drivers (standaard) aanwezig zijn als ik het goed heb....

Mogelijk is dat ook het geval met je op USB aangesloten dvd speler, probeer het eens op een USB 2.0 poort....mogelijk lost dat je probleem ook op.
Ik heb geen USB 2.0 poorten in mijn Case en ook niet in het moederbord, alleen 3.0 :-( is er een manier waarop ik met een adapter ofzoiets een usb 3.0 naar een 2.0 kan overzetten of zal dat niet werken? En ik dacht ook dat 3.0 backwards compatible was...

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 846909 op 04-01-2017 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
nachtnet schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 22:35:
Dat ga ik vandaag wel even proberen. Misschien werkt dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-07 08:32

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Anoniem: 846909 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 11:32:
[...]

Ik heb geen USB 2.0 poorten in mijn Case en ook niet in het moederbord, alleen 3.0 en 3.1 :-(
https://www.msi.com/Mothe...O.html#hero-specification ?

USB 3.1 ports (Front): 2(Gen1)
USB 3.1 ports (Rear): 6(Gen1)
USB 2.0 ports (Front): 4

pricewatch: Corsair Carbide Spec-Alpha Zwart/Rood
Aansluitingen voorzijde 3.5mm, Microfoon, 2x USB 2.0

[ Voor 21% gewijzigd door MAX3400 op 04-01-2017 11:35 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MAX3400 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 11:34:
[...]

https://www.msi.com/Mothe...O.html#hero-specification ?

USB 3.1 ports (Front): 2(Gen1)
USB 3.1 ports (Rear): 6(Gen1)
USB 2.0 ports (Front): 4
Ja ik heb je wijziging gezien, maar volgens de handleiding van mijn kast zijn het USB 3.0 ports. Misschien is mijn kast een nieuwe revisie of zo?

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 846909 op 04-01-2017 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:36
Er zijn zoveel mogelijke oorzaken natuurlijk.
Misschien is dit een optie?
Instructables.com: How to CLEAN Install Windows 7 directly from Hard drive – NO DVD or USB needed!!
Copieer dan ook meteen de essentiele drivers naar de harde schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-07 08:32

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Anoniem: 846909 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 11:35:
[...]

Ja ik heb je wijziging gezien, maar volgens de handleiding van mijn kast zijn het USB 3.0 ports. Misschien is mijn kast een nieuwe revisie of zo?
Heb je nog een oude kast staan en/of een oude USB2.0 externe header?

Prik je de kabel van USB2.0 op je nieuwe moederbord en klaar. Ja, ziet er even stom/raar uit maar dan heb je wel USB2.0

pricewatch: Delock Cable USB 2.0-A male to pin header als voorbeeld maar dan inprikken op je nieuwe moederbord :)

[ Voor 18% gewijzigd door MAX3400 op 04-01-2017 12:48 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Als je de harde schijf hiervoor niet kan/wil aansluiten op een andere PC, gebruik dan een WINPE omgeving.
The best: "WINPE Sergei Strelec English version" ;)

Als we toch bezig zijn wat betreft Windows 7 schoon installeren, hier alvast de volgende links:

Drivers check Snappy Driver Installer

Updates Windows 7:
Gratissoftwaresite.nl: Installeer alle updates voor Windows 7 sinds 2011 in één keer met een enkele download voor een makkelijke herinstallatie

Windows 7 updates fix:
Gratissoftwaresite.nl: Hoe kun je zeer trage en niet-werkende Windows Update weer snel laten updaten in Windows 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nogne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:33

Nogne

>.<

Anoniem: 846909 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 11:32:
[...]

Ik heb geen USB 2.0 poorten in mijn Case en ook niet in het moederbord, alleen 3.0 :-( is er een manier waarop ik met een adapter ofzoiets een usb 3.0 naar een 2.0 kan overzetten of zal dat niet werken? En ik dacht ook dat 3.0 backwards compatible was...
Je kan de Windows 7 ISO ook op een USB zetten met de Windows USB/DVD Tool en dan je USB in een USB 3.0 poort doen. Je USB-stick kan 2.0 of 3.0 zijn want een 2.0 USB-stick werkt ook op een USB 3.0 poort.

PS/XBL: Nogne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Nogne schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 13:38:
[...]

Je kan de Windows 7 ISO ook op een USB zetten met de Windows USB/DVD Tool en dan je USB in een USB 3.0 poort doen. Je USB-stick kan 2.0 of 3.0 zijn want een 2.0 USB-stick werkt ook op een USB 3.0 poort.
De controller blijft echter een USB3 controller, waar Windows 7 geen raad mee weet. Dit kan alleen werken als de TS de stick aansluit op de USB2 headers op zijn mobo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:43

Umbrah

The Incredible MapMan

Zoals je ziet, zat manieren om toch Windows 7 te installeren, maar met deze hardware (en een videokaart die bovendien GOP ondersteund), is het eigenlijk een beetje zonde. Windows 10 ondersteund UEFI out-of-the-box en zal standaard beter werken met deze hardware. Windows 7 zal in MBR modus draaien in eigenlijk elk geval...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Umbrah schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 13:44:
Windows 7 zal in MBR modus draaien in eigenlijk elk geval...
En wat is er mis met MBR mode dan?
Zolang je geen boot HDD schijf groter dan 2TB wil gebruiken is er geen enkel probleem.

[ Voor 17% gewijzigd door The_Doman op 04-01-2017 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
The_Doman schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 13:52:
[...]

En wat is er mis met MBR mode dan?
Zolang je geen boot HDD schijf groter dan 2TB wil gebruiken is er geen enkel probleem.
Gewoon zonde, langzame POST, geen fastboot enz enz

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
The_Doman schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 12:21:
Er zijn zoveel mogelijke oorzaken natuurlijk.
Misschien is dit een optie?
Instructables.com: How to CLEAN Install Windows 7 directly from Hard drive – NO DVD or USB needed!!
Copieer dan ook meteen de essentiele drivers naar de harde schijf.
Hoe moet ik dan de hdd verbinden met een ander systeem? Ik heb geen andere desktop en alleen een macbook... daar zit geen SATA aansluiting in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Anoniem: 846909 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 15:08:
[...]Hoe moet ik dan de hdd verbinden met een ander systeem? Ik heb geen andere desktop en alleen een macbook... daar zit geen SATA aansluiting in...
Tja zo maak je het allemaal wel heel wat lastiger.
Uit de handleiding van dat mobo staat ook nog:
Note: Due to chipset limitation, during the Windows 7 installation process, USB optical drives and USB pen drives are not supported.
Verder ook geen instellingen voor USB2/3 blijkbaar?

Je moet de installatiebestanden+essentiele basis drivers dus naar de harde schijf krijgen.
Met die eerder genoemde WINPE (Windows 10 omgeving + laatste drivers) werkt dat vrij eenvoudig.
Echter je moet dan dus op je MACbook daarvan een bootable PC USB (of DVD) maken of een andere PC daarvoor gebruiken.
Zoals gezegd, leuke puzzelklus. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nogne

Nogne

>.<

TommyboyNL schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 13:43:
[...]

De controller blijft echter een USB3 controller, waar Windows 7 geen raad mee weet. Dit kan alleen werken als de TS de stick aansluit op de USB2 headers op zijn mobo.
Ah dat wist ik niet. Is dat niet op te lossen door de USB3.0 drivers ook op de installatie USB te zetten, en dan die aan te bieden tijdens de installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Nogne schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 16:03:
[...]

Ah dat wist ik niet. Is dat niet op te lossen door de USB3.0 drivers ook op de installatie USB te zetten, en dan die aan te bieden tijdens de installatie?
Zolang je de stick met de USB3 drivers in een USB2 poort steekt, werkt dat inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nogne

Nogne

>.<

Tip voor de TS, maak je Windows 7 USB zoals ik hierboven heb aangegeven. En download de USB drivers van de MSI website (let op er zijn 2 soorten, Intel en ASMedia), pak deze uit en zet ze op je Windows 7 installatie USB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:26
Maar dan kan de usb stick nog steeds niet gelezen worden, toch?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

MSI B150M Gaming Pro vereist installatie doormiddel van de Win7n Smart Tool van MSI anders kan je het vergeten. Even drivers in de PE injecteren is niet voldoende. Maar, Windows 7 met deze hardware......

YouTube: MSI® HOW-TO use Win 7 Smart Tool
https://www.msi.com/Mothe...RO.html#down-utility&Win7 64

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nogne

Nogne

>.<

Arjantje72 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 16:23:
Maar dan kan de usb stick nog steeds niet gelezen worden, toch?
De USB stick (of hier de CD/DVD) word wel gelezen, maar de installatie kan niet worden gestart omdat er een stuurprogramma mist. Als je die stuurprogramma's aanbied, dan kan je de installatie wel voortzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:26
Ach ja, natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Nogne schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 16:26:
[...]

De USB stick (of hier de CD/DVD) word wel gelezen, maar de installatie kan niet worden gestart omdat er een stuurprogramma mist. Als je die stuurprogramma's aanbied, dan kan je de installatie wel voortzetten.
Omdat je met met een standaard Windwos 7 Media de boel niet kan installeren... Je moet een Win7 install media maken met de MSI Smart tool. Die zorgt er voor dat drivers voor USB, Secureboot, Chipset en nog veel meer in de PE en Windows 7 install.wim worden geïntegreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:53

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Ik heb dit al een paar keer meegemaakt. De ene keer lag het aan een fout in de download van de .iso. De ene keer aan een foutje tijdens het brandproces.

Ik raad je aan om de .iso opnieuw te downloaden. Vervolgens maak je met Rufus een nieuwe opstartbare USB stick met de nieuw gedownloade .iso en start je je computer hiermee op. Et voila.

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Techno Overlord schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 16:36:
Ik heb dit al een paar keer meegemaakt. De ene keer lag het aan een fout in de download van de .iso. De ene keer aan een foutje tijdens het brandproces.

Ik raad je aan om de .iso opnieuw te downloaden. Vervolgens maak je met Rufus een nieuwe opstartbare USB stick met de nieuw gedownloade .iso en start je je computer hiermee op. Et voila.
Ehh, hoe was de naam? Techno underlord? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:41

TheVMaster

Moderator WOS
warhamstr schreef op Wednesday 4 January 2017 @ 13:55:
[...]

Gewoon zonde, langzame POST, geen fastboot enz enz
Ehh....dat is met UEFI, heeft vrij weinig met MBR te maken...althans iig de langzame POST.

Waarom wil de TS Windows 7 installeren en geen Windows 10?

[ Voor 10% gewijzigd door TheVMaster op 04-01-2017 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Reepje schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 17:23:
[...]

Ehh, hoe was de naam? Techno underlord? :+
Que?

Forever raver!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:27

The Eagle

I wear my sunglasses at night

offtopic:
Ik denk dat ie doelt op de mogelijk discutabele bron van die iso. Iets met je nickname icm diverse torrents enzo ;)

Ontoptic: zelf laatst iets dergelijks gehad met een win 10 install. Daar hielp een andere USB stick.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

The Eagle schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 10:20:
offtopic:
Ik denk dat ie doelt op de mogelijk discutabele bron van die iso. Iets met je nickname icm diverse torrents enzo ;)
offtopic:
Nee hoor, wat ik bedoelde was gewoon een .iso via het Microsoft Partner Download channel. En wat mijn nick met torrents te maken heeft snap ik ook niet helemaal.

Forever raver!

Pagina: 1