Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Lage kopieersnelheid via powerline adapters

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ImmortalSoul
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21-11 19:42
Ik ben iemand met problemen aan het helpen, dit is de onderstaande situatie:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/3822426/situatie.png

Het probleem is dat het kopiëren van bestanden (films van enkele gigabytes) van de PC naar de NAS erg traag gaat, de gemiddelde snelheid zit op 3 a 4MB/s met pieken tot max 5,4MB/s. Echter, het downloaden op de PC met speedtest.net gaat gewoon prima met 90Mbit/s.

Om problemen te elimineren heb ik de NAS verplaatst en aangesloten op de Router boven (Sitecom AC1750), nu gaat het kopiëren van de PC naar de NAS gewoon met 30MB/s ... dat is dus prima.

Vervolgens heb ik de NAS weer beneden op de Ziggo router (Connect box) aangesloten, en een laptop op de Ziggo router aangesloten met kabel. Resultaat een snelheid van 20/30MB/s, dus dat is ook prima.

Het laatste probleem (wat waarschijnlijk dezelfde oorzaak heeft), is dat het streamen van films op de WD mediacenter af en toe hapert bij sommige films. Ik heb die aansluitingen ook gechecked, het kopieren van bestanden is daar ook beperkt tot gemiddeld 3/4MB/s, en een speedtest gaat ook gewoon prima met 90Mbit/s.

Ik heb het gevoel dat de fout bij de powerline adapters ligt omdat het kopiëren zonder de powerline adapters prima gaat. Echter is het mij niet duidelijk waarom het downloaden via internet dan wel prima gaat op 90Mbit/s. Die 90Mbit/s zou omgerekend minstens 9MB/s moeten zijn.

De powerline adapters zijn van het merk TP-Link, model TL-PA4020PT.

Beste antwoord (via ImmortalSoul op 09-01-2017 16:59)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ImmortalSoul schreef op maandag 9 januari 2017 @ 15:07:
Er is weer wat duidelijkheid.

Punt 1: De verpakking van de TP link schreeuwt 500Mbps, maar de poorten op de adapters zelf zijn maar 10/100mbit. Oftewel de downloadsnelheid is altijd beperkt tot 100Mbit/11MB/s als het via de powerline adaptes verloopt.
Yup, met goede reden, namelijk dat je ondanks die "500Mbps" al niet in de buurt komt van de 100Mbps in de meeste situaties.
Punt 2: Alle adapters zitten wel op dezelfde groep, rechtstreeks op een stopcontact. Omdraaien van de adapters haalt niks uit.

Punt 3: Er ging iets mis met de auto-negotiation tussen de PC en de Router Boven, ik heb deze geforceerd op 100Mbit/s en fullduplex. Nu is de snelheid op de bovenste PC gewoon netjes 100Mbit/11MB/s. Dat probleem is dus opgelost.
Dan heb je een uitstekende verbinding naar je PC toe, oftewel erg weinig verstoring op je stroomnet tussen die twee adapters.
Wat nu nog overblijft, is de trage snelheid vanaf de mediacenter. Die zou theoretisch gezien ook gewoon naar de 11MB/s kunnen, maar die blijft een beetje rond de 5,95MB/s zweven.
Reken nou eens met Mbps ipv MBps bij netwerken. Is een stuk handiger aangezien alle bandbreedtes/standaarden e.d. in netwerken in Mbps genoteerd worden. Iig vind ik 47Mbps voor verouderde/low-end HomePlug AV 1.1 non-MiMo apparaten als dit prima snelheid.

Dan nog opvallend dat je met een speedtest over dezelfde PLC-verbinding wel het dubbele haalt. Wat ik me dan afvraag: je schrijft over duplex-problematiek met je PC. Dan is er iets op layer 2 in je netwerk flink mis. Duplex mismatch kan je flink wat snelheid kosten. Zou het niet kunnen dat ook de NAS een duplex issue heeft?

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

ImmortalSoul schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 21:57:
...kopiëren van bestanden (films van enkele gigabytes) van de PC naar de NAS erg traag gaat, de gemiddelde snelheid zit op 3 a 4MB/s met pieken tot max 5,4MB/s...
kopiëren van de PC naar de NAS gewoon met 30MB/s ...
... snelheid van 20/30MB/s...
Je troubleshooting is flawed. De ene keer meet je van PC naar NAS, de andere keer van NAS naar PC.
De derde keer vermeld je niet eens hoe je meet.
Je hebt gelijk; my bad

Een probleem in je powerline adapters zou kunnen maar meestal hebben die dingen slechts een miniem processortje en laat de fabrikant het wel uit z'n hoofd om cycles te verspillen aan qos of een variant daarop

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb ook zo'n vergelijkbaar TP-link setje en daarmee haal je in de praktijk gewoon niet veel meer dan dat. Het is makkelijk voor internetten, maar grote bestanden overtanken gaat niet ideaal. Dat je de speedtest wel 90Mbit/s doet en je file transfer 40-50Mbit/s kan ik dan niet helemaal verklaren, maar het is dan ook de vraag hoe accuraat die speedtest is. Probeer eens een groot bestand te downloaden (googlen op 1000mb.bin) en kijk of dat ook stabiel op 90Mbit/s gaat.

• ImmortalSoul
Brahiewahiewa schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 01:16:

Je troubleshooting is flawed. De ene keer meet je van PC naar NAS, de andere keer van NAS naar PC.
De derde keer vermeld je niet eens hoe je meet.

Een probleem in je powerline adapters zou kunnen maar meestal hebben die dingen slechts een miniem processortje en laat de fabrikant het wel uit z'n hoofd om cycles te verspillen aan qos of een variant daarop
De eerste twee keren vermeld ik duidelijk dat het over kopiëren van de PC naar de NAS gaat. De derde keer vermeld ik het inderdaad niet, want dubbelop en het lijkt me logisch dat ik niet opeens de testmethode zomaar ga veranderen (zonder dat te vermelden).
Palomar schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 10:32:
Ik heb ook zo'n vergelijkbaar TP-link setje en daarmee haal je in de praktijk gewoon niet veel meer dan dat. Het is makkelijk voor internetten, maar grote bestanden overtanken gaat niet ideaal. Dat je de speedtest wel 90Mbit/s doet en je file transfer 40-50Mbit/s kan ik dan niet helemaal verklaren, maar het is dan ook de vraag hoe accuraat die speedtest is. Probeer eens een groot bestand te downloaden (googlen op 1000mb.bin) en kijk of dat ook stabiel op 90Mbit/s gaat.
De betrouwbaarheid van de speedtest was ik ook al in twijfel aan het brengen toen ik het probleem nog eens aan het overdenken was, ik ga even checken.

• ArnoutV
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:07
Los van het feit of het sneller zou moeten kunnen, hoe rekening met het volgende:
90Mbit/s is een andere grootheid dan 4MB/s
De 90 is in Mega bits, de 4 in Mega bytes. Daar zit een factor 8 tussen!

• ImmortalSoul
ArnoutV schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 12:22:
Los van het feit of het sneller zou moeten kunnen, hoe rekening met het volgende:
90Mbit/s is een andere grootheid dan 4MB/s
De 90 is in Mega bits, de 4 in Mega bytes. Daar zit een factor 8 tussen!
Dat weet ik inderdaad, na omrekening scheelt het meer dan 50%.

• ArnoutV
Soms helpt het om de Powerlines in een ander stopcontact te pluggen, of om de Powerline een halve slag te draaien (op zijn kop in het stopcontact).
En zeker niet een (verleng)stekkerdoos gebruiken, maar direct in het stopcontact.

• Loadjnt
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-05 11:52
Powerline adapters zijn aardig. Maar als de adapters niet in dezelfde groep zitten daalt de snelheid wel, soms zelfs een fractie van de snelheid die ze theoretisch horen te halen.

• ImmortalSoul

Punt 1: De verpakking van de TP link schreeuwt 500Mbps, maar de poorten op de adapters zelf zijn maar 10/100mbit. Oftewel de downloadsnelheid is altijd beperkt tot 100Mbit/11MB/s als het via de powerline adaptes verloopt.

Punt 2: Alle adapters zitten wel op dezelfde groep, rechtstreeks op een stopcontact. Omdraaien van de adapters haalt niks uit.

Punt 3: Er ging iets mis met de auto-negotiation tussen de PC en de Router Boven, ik heb deze geforceerd op 100Mbit/s en fullduplex. Nu is de snelheid op de bovenste PC gewoon netjes 100Mbit/11MB/s. Dat probleem is dus opgelost.

Wat nu nog overblijft, is de trage snelheid vanaf de mediacenter. Die zou theoretisch gezien ook gewoon naar de 11MB/s kunnen, maar die blijft een beetje rond de 5,95MB/s zweven.

Acties:
  • Beste antwoord

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ImmortalSoul schreef op maandag 9 januari 2017 @ 15:07:

Yup, met goede reden, namelijk dat je ondanks die "500Mbps" al niet in de buurt komt van de 100Mbps in de meeste situaties.

Dan heb je een uitstekende verbinding naar je PC toe, oftewel erg weinig verstoring op je stroomnet tussen die twee adapters.
Reken nou eens met Mbps ipv MBps bij netwerken. Is een stuk handiger aangezien alle bandbreedtes/standaarden e.d. in netwerken in Mbps genoteerd worden. Iig vind ik 47Mbps voor verouderde/low-end HomePlug AV 1.1 non-MiMo apparaten als dit prima snelheid.

Dan nog opvallend dat je met een speedtest over dezelfde PLC-verbinding wel het dubbele haalt. Wat ik me dan afvraag: je schrijft over duplex-problematiek met je PC. Dan is er iets op layer 2 in je netwerk flink mis. Duplex mismatch kan je flink wat snelheid kosten. Zou het niet kunnen dat ook de NAS een duplex issue heeft?

Oslik blyat! Oslik!

• ImmortalSoul
dion_b schreef op maandag 9 januari 2017 @ 16:17:
[...]
Dat zou kunnen, maar als ik een laptop met kabel verbind met de Ziggo router (waar ook de NAS direct op aangesloten zit) dan kan ik netjes met 300Mbps kopieren van/naar de NAS.

Echter, de Ziggo router geeft in het overzicht aan dat de verbinding 100Mbps is:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/3822426/2017-01-02%2013.53.29.jpg

Maar de NAS geeft weer aan dat er een 1000Mbps verbinding is:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/3822426/2017-01-02%2013.49.07.jpg

Waar zouden die layer twee problemen veroorzaakt door kunnen worden?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Goede vraag. Heb je ergens een switch liggen? Zelfs een 100Mbps switch zou genoeg moeten zijn. Hang die tussen NAS en modemrouter.

Oslik blyat! Oslik!

• ImmortalSoul
dion_b schreef op maandag 9 januari 2017 @ 17:06:
Goede vraag. Heb je ergens een switch liggen? Zelfs een 100Mbps switch zou genoeg moeten zijn. Hang die tussen NAS en modemrouter.
Even tussendoor. Volgens mijn verroeste theoriekennis zorgt een duplex mismatch voor collisions op het netwerk, en het introduceren van een layer 2 switch verkleint alle collision domains tot de poort waardoor ze niet verder op het netwerk verspreid worden. Maar de interne switch op de Ziggo router zou dit toch ook gewoon doen?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ImmortalSoul schreef op maandag 9 januari 2017 @ 17:23:
[...]

Even tussendoor. Volgens mijn verroeste theoriekennis zorgt een duplex mismatch voor collisions op het netwerk, en het introduceren van een layer 2 switch verkleint alle collision domains tot de poort waardoor ze niet verder op het netwerk verspreid worden. Maar de interne switch op de Ziggo router zou dit toch ook gewoon doen?
Zou moeten, maar als je het probleem niet hebt als je de NAS op de router/AP boven en wel als dit apparaat op de modemrouter beneden aangesloten is, dan klinkt het alsof daar iets fout zou kunnen gaan. Dat sluit je met een simpele switch uit ;)

Trouwens, nog simpler: je hebt NAS mee naar boven genomen. Heb je toen de patchcable meegenomen die je beneden gebruikte of een andere boven gepakt? Indien andere boven, probeer eens beneden met diezelfde kabel van boven.

Oslik blyat! Oslik!

• ArnoutV
dion_b schreef op maandag 9 januari 2017 @ 16:17:
[...]

Iig vind ik 47Mbps voor verouderde/low-end HomePlug AV 1.1 non-MiMo apparaten als dit prima snelheid.

[...]
Los van de theoretische snelheid, werken AV2 apparaten beter als een AV1 als de adapters bijvoorbeeld op verschillende groepen zitten?
Of te wel als je met AV 1 een 25% van de maximale snelheid haalt, haal je dan met AV 2 ook ongeveer 25% van de maximale snelheid?

De PowerLine AV2 2000 Kit (DHP-701AV) heeft een theoretische snelheid van 2000Mpbs tov 500Mbps voor de AV 1 set.

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 30-10 21:14
Powerline over 2 verschillende groepen maakt niet veel uit voor de snelheid.
Het belangrijkste is dat tijdens gebruik van de Powerlines geen ovens, waterkokers en wasmachines etc aan staan of in standby staan. Ook een brake lader van een telefoon kan een oorzaak zijn van snelheids verlies en storingen. Er zit waars. ergens ruis op de lijn.
Probeer eerst eens alles uit de stopcontacten die je niet nodig hebt te halen en meet dan de snelheid eens.

PSN: plexforce (ps4)

• ArnoutV
Antwoord op eigen vraag staat voor een groot deel in deze review op Hardware.info
https://nl.hardware.info/...snelle-powerline-adapters

Er zit zeker een factor 2-3 snelheidsverbetering in!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ArnoutV schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 15:36:
[...]

Los van de theoretische snelheid, werken AV2 apparaten beter als een AV1 als de adapters bijvoorbeeld op verschillende groepen zitten?
Zoals hierboven gezegd, enige effect van verschillende groepen is dat je pad tussen de twee adapters via de meterkast loopt en dus langer kan zijn dan bij stopcontacten op zelfde groep.

Grootste verschil AV1 en AV2 is dat je bij AV2 MiMo kunt hebben. Dat betekent een tweede gegevensstroom over de aardelijn. Dat heeft drie voordelen:
- maximale theoretische throughput is twee keer zo hoog.
- de aardelijn is doorgaans veel minder vervuild dan fase (want grooste deel van de vervuilers zijn ongeaard).
- bij meerdere fases in huis (iets anders dan groepen!) kun je geen signaal over fasedraad sturen tussen de fases, maar over aare gaat het wel.

Daardoor zul je in de regel een stuk meer dan verdubbeling van je snelheid merken bij MiMo tov SiSo PLC...

...mits je stopcontacten op beide locaties daadwerkelijk geaard zijn. Zelfs waar ze niet (goed) geaard zijn, heb je voordeel van de techniek, want de tweede radio vangt alsnog het signaal van de fasedraad uit de lucht op en kan door antenna diversity iets betere signaal-ruisverhouding realiseren, dus (iets) betere performance en stabiliteit - maar als ik heel eerlijk ben zou ik PLC afraden als je geen aarding hebt op de gewenste locaties.
Of te wel als je met AV 1 een 25% van de maximale snelheid haalt, haal je dan met AV 2 ook ongeveer 25% van de maximale snelheid?
Je bedoelt van de maximale link rate?

Is niet eenduidig te zeggen, want AV1.1 moduleert anders, bij AV2 kun je MiMo hebben, maar moet dat niet (afrader: AV2 zonder MiMo presteert bij slecht signaal juist slechter dan AV1 :o ) en als je MiMo hebt kun je wel of geen randaarde hebben.

Maar als ik een vuistregel moet geven is het dat je bij AV2 met MiMo EN werkende randaarde ongeveer viervoudige zou moeten kunnen halen van AV1 bij gemiddeld signaal. Zonder randaarde misschien iets minder dan dubbele.
De PowerLine AV2 2000 Kit (DHP-701AV) heeft een theoretische snelheid van 2000Mpbs tov 500Mbps voor de AV 1 set.
Lies, damned lies & marketing :+

"2000Mbps" en "1200Mbps" zijn identiek qua specs, verschil is dat de 2000 een Broadcom chip heeft en de 1200Mbps een Qualcomm-Atheros chip, en dat Broadcom's marketingafdeling net iets overmoediger is dan die van Qualcomm. Iig zijn dit de twee snelheidsaanduidingen voor AV2.0 (en G.hn) sets met MiMo.

Ik heb onder labomstandigheden 400Mbps met setjes als dit gehaald en in praktijk kom ik op 250Mbps onder goede omstandigheden, maar als je pech hebt kan het ook 25Mbps worden. Ik heb een verhaal van iemand hier op GoT gelezen die 600Mbps beweert te halen in praktijk. Hoe hij dat voor elkaar heeft is me een raadsel, maar het klonk geloofwaardig. Verwacht alleen niet dat jij dat gaat halen.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1