Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Kaby Lake voor de desktop Review - De kleine stap van 6700K

Pagina: 1
Acties:

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Over de introductiedatum van overige chipsets is nog weinig bekend, maar de H270, Q270 en Q250 voor mainstreammoederborden en de B250-variant voor zakelijke pc's staan op de planning om uitgebracht te worden.
Q zijn voor de zakelijke markt en H is mainstream en B is basis.
We concentreren ons op de S-serie desktopprocessors
K-serie neem ik aan?
Om enkele nieuwe features van het platform te bekijken, kregen we van G.Skill ten slotte een setje 3866MHz-ddr4-geheugen.
3866MT/s of 1933MHz.
Kaby Lake-processors kunnen op deze manier sneller geklokt
Hoger geklokt.
Die is onderverdeeld in de Z270 voor high-end en gamesystemen, de H270 voor mainstream-pc's en de Q270, Q250 en B250 voor zakelijke toepassingen
Hier wordt iets anders gezegd dan hierboven, maar dit lijkt ook niet juist.
Over hogere kloksnelheden gesproken, ook het geheugen kan een tandje hoger met Kaby Lake. Waar de Z170-chipset nog een ondersteunde ddr4-snelheid van 2133MHz had, is dat bij Z270 verhoogd tot 2400MHz.
2133MT/s en 2400MT/s of 1066MHz en 1200MHz.
De tdp's bedragen 15W met een configureerbare ctdp naar 7,5W.
De c in cTDP staat al voor configurable oftewel configureerbare, daarmee zeg je dus twee maal hetzelfde. Ook zouden jullie moeten stoppen met het anders schrijven van afkortingen, want het wordt alleen maar onduidelijker hierdoor. Dit is ook weer zo'n voorbeeld, dacht eerst dat ctdp een typo was van tdp, maar jullie bedoelen dus cTDP.
De gpu is een HD Graphics P630 en de tdp en ctpd bedragen respectievelijk 45 en 35W.
ctpd ipv ctdp of beter cTDP.
De chipsets bestaan uit vijf uitvoeringen. Voor high-end systemen is de Z270-chipset gereserveerd, terwijl de H270 meer op mainstream-pc's gericht zijn. Voor zakelijk gebruik zijn twee chipsets beschikbaar in de vorm van de Q270- en Q250-chipsets en voor kleinzakelijk gebruik ten slotte is er de B250-chipset. Die mist management-functies als Intel AMT die de Q-series wel hebben.
En dat is nummer drie over het chipset, maar deze lijkt ook weer niet te kloppen.
Deze BTO-laptop is verder voorzien van 16GB ddr4-geheugen op 2133MHz
MT/s en alles op dezelfde pagina staat ook verkeerd. En gaat het om twee in dual-channel of een single channel 16GB?
De drie beste OpenGL-resultaten van de AMD-processors kunnen we negeren, aangezien die op een losse videokaart gedraaid zijn voor het AM3-platform.
Dan zou ik ze er tussen uit halen of GTX 1060 noemen. Want nu is het alleen maar verwarrend. Een heel groot deel leest de tekst niet eens maar kijkt alleen naar de grafieken.
We hebben drie games gebenchmarkt om de geïntegreerde gpu te testen. We hebben eerder al gezien dat er geen waarneembaar verschil is tussen de prestaties van de 530 en 630 van respectievelijk de Skylake- en Kaby Lake-generatie.
Stalker CoP, Sleeping Dogs en Grid 2? Lijkt mij niet echt interessant. Waarom deze drie games en waarom alleen IGP performance? Ik kan mij moeilijk voorstellen dat iemand dit nu interessant vindt.
De spanningen hebben we aan het moederbord overgelaten, maar met finetunen en een flinke tijdsinvestering valt er waarschijnlijk meer winst te behalen.
Dit is toch wel les 1 van wat je niet moet doen bij overklokken. Omdat het gemiddelde moederbord een veel te hoge spanning op de CPU gaat zetten.
De spanning lieten we zoals gezegd in het bios op 'auto' staan, wat volgens HWInfo op 1,24V uitkomt, maar in werkelijkheid 1,384V was.
Gemeten met een multimeter?
Bij 4,6GHz steeg de temperatuur tijdens de Cinebench-test direct van 35 naar 100 graden, waardoor de test in de praktijk grotendeels op slechts 4,3GHz werd gedraaid.
Was dat met dezelfde Noctua koeler? Dan is er namelijk iets flink misgegaan bij het overklokken. Of een veel te hoge spanning of een totaal verkeerd gemonteerde koeler. Is immers maar een minuscuul overklokje.

Ik mis eigenlijk ook een Haswell, Ivy Bridge en Sandy Bridge i7 K CPU in de tests. Nu is de conclusie dat Kaby Lake geen upgrade is tegenover Skylake, maar dat was een jaar geleden al duidelijk. Het was pas interessant om te zien wat het verschil over de verschillende generaties was.

[ Voor 3% gewijzigd door -The_Mask- op 03-01-2017 21:32 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:40

The Eagle

I wear my sunglasses at night

En haal er dan meteen de spelfout uit, tweede alinea, laatste zin "worksstationchipset". Zit een S teveel in ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• willemdemoor
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

willemdemoor

Redacteur
Spelfout checked en bij chipsetmarkten idd even verbeterd.
Verder enkele punten verbeterd, tnx voor het melden :)
MT/s vs MHz is een aparte discussie.
Verder staan Haswell en Ivy-resultaten erin, Sandy hebben we voor het laatst in 2012 getest, met andere benches, helaas...

• -The_Mask-
  • Niet online
willemdemoor schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 10:16:
Verder staan Haswell en Ivy-resultaten erin
Bedoel met IPC test, zodat je gemakkelijk kunt zien wat de verbeteringen zijn qua architectuur.
Sandy hebben we voor het laatst in 2012 getest, met andere benches, helaas...
Even één tweedehands kopen?

Ook handig straks bij Ryzen, om te zien waar die IPC tussen valt.
MT/s vs MHz is een aparte discussie.
In principe valt er weinig aan te discussiëren, want er is maar één juist antwoord. Maar ook in andere artikelen staat vaak MT/s, dus weinig reden om het nu weer verkeerd neer te zetten.

AMD Nieuwsdiscussie

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-11 15:42

Croga

The Unreasonable Man

reviews: Kaby Lake voor de desktop: de kleine stap van 6700K naar 7700K

De Desktop line up staat netjes in tabelletjes weer gegeven. Waarom wordt dit met de laptop line up niet gedaan? Op deze manier is het inconsistent en onoverzichtelijk.

• -The_Mask-
  • Niet online
Staat in de eerste alinea, omdat het 42 processors zijn, dat is nogal een waslijst en veel werk, terwijl je het ook gewoon uit de Intel ARK database kunt halen. Of gewoon Wikipedia natuurlijk, dat is ook vrij handig voor zoiets.

AMD Nieuwsdiscussie

• willemdemoor
  • Niet online

willemdemoor

Redacteur
Wat -The_Mask- zegt, het zijn een boel processors, dus ik heb de highlights, in dit geval de K-sku's die overklokbaar zijn, uitgelicht. Ik vind het nogal onzinnig werk om een pagina met ellenlange tabellen te maken die ook keurig te ARK'en zijn of op wikipedia staan :)
en ik ben nog even op zoek in onze opslag naar een Sandy Bridge-proc...

• -The_Mask-
  • Niet online
willemdemoor schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 16:34:
Wat -The_Mask- zegt, het zijn een boel processors, dus ik heb de highlights, in dit geval de K-sku's die overklokbaar zijn, uitgelicht. Ik vind het nogal onzinnig werk om een pagina met ellenlange tabellen te maken die ook keurig te ARK'en zijn of op wikipedia staan :)
Ik kwam er maandag pas achter dat het toch wel nuttig was geweest. :p

-The_Mask- in "[Nieuwsdiscussie] multi-core Intel's: Core i - deel 2"
nieuws: Intel voegt hyperthreading toe aan Kaby Lake Pentium-processors
en ik ben nog even op zoek in onze opslag naar een Sandy Bridge-proc...
Anders zijn er hier ook nog wel een paar.

AMD Nieuwsdiscussie

• willemdemoor
  • Niet online

willemdemoor

Redacteur
Ja, verraste mij ook... Intel had in zijn press materials voorafgaand op KBL introductie dus precies 0 Pentiums of Celerons in zijn sku-listings staan... Gezien de staggered introductie (paar laptop-sku's in augusutus, main bulk in januari, i3 k-sku in februari) dacht ik dat het zou nadruppelen met de low-end sku's... niet dus.. Zo'n cheap Pentium is idd aantrekkelijk vergeleken met i3, benieuwd wat prestatieverschil is...

• -The_Mask-
  • Niet online
willemdemoor schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 12:58:
Pentium is idd aantrekkelijk vergeleken met i3, benieuwd wat prestatieverschil is...
Klein, als de goedkoopste Pentium wordt vergeleken met de goedkoopste i3 dan is het verschil kijkend naar CPU prestaties heel erg klein voor een prijs welke bijna dubbel zo hoog ligt.

Kloksnelheid van de i3 is maar iets van 11% hoger, wat de i3 voor nog maar heel weinig mensen interessant maakt.

[ Voor 6% gewijzigd door -The_Mask- op 14-01-2017 21:22 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Pagina: 1