Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

prestatieverschil nieuwe en oude laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• pirodr01
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 28-06-2024
Mijn vraag

Ik beschik momenteel over een Asus N76V (I7 3630QM 2.4GHZ, 8GB) laptop.

Op zich ben ik erg tevreden met de Asus, hij doet het nu al 3 jaar dag en nacht zonder problemen. Ik merk echter bij zware toepassing (met name Adobe Premiere en After Effects) dat het beestje het soms moeilijk heeft. Ik edit full-hd, niet 4K, en op zich gaat het, maar het previewen moet altijd op laagste kwaliteit en dan nog hapert het soms dusdanig dat het lastig monteren is.

Mijn concrete vraag is, hoeveel verschil zal ik in de praktijk merken wanneer ik van bovenstaande systeem naar een huidig systeem als een I7 6700HQ met 16GB geheugen. Is er iemand die een vergelijkbare overstap heeft gemaakt en zijn laptop voor dezelfde doeleinden gebruikt, en kan vertellen of diegene het de investering waard vond, of dat ik misschien beter mijn huidige laptop van 8GB extra geheugen voorzie en eventueel een SSD, daarbij in ogenschouw houdend dat mijn laptop al 3 jaar dag en nacht draait, en dus op een gegeven moment toch wel aan vervanging toe zal zijn.

Ik begrijp dat het een beetje lastig is om het verschil precies te omschrijven, maar kan iemand me een beetje een idee geven van of ik hier verstandig aan doen en wat ik er eventueel van zal merken in gebruik?

Model dat ik op het oog heb: http://www.laptopshop.nl/...ok-pro-n752vx-gc090t.html

Alvast bedankt voor reacties,

gr. Roberto

Alle reacties

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
pirodr01 schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 20:41:
Ik merk echter bij zware toepassing (met name Adobe Premiere en After Effects) dat het beestje het soms moeilijk heeft. Ik edit full-hd, niet 4K, en op zich gaat het, maar het previewen moet altijd op laagste kwaliteit en dan nog hapert het soms dusdanig dat het lastig monteren is.
Waar ligt de bottleneck? Als het zo hapert zit je CPU dan helemaal op 100% belasting? Of trekt je videokaart het niet meer? Zit je geheugen helemaal vol?

Deze vragen moet je eerst zien te beantwoorden zodat je weet waaraan een eventuele volgende laptop moet voldoen.

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:01

P_Tingen

omdat het KAN

Een beetje gevaarlijk, maar gevoelsmatig zeg ik dat je meer zult hebben aan een memory upgrade + ssd. Ik begrijp dat je nu geen ssd hebt tenminste. Daarnaast is het verschil tussen de twee cpu's die je noemt niet eens zo heel groot.

... en gaat over tot de orde van de dag

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
Als je besluit de laptop te vervangen, zou ik aanraden om niet weer een laptop te nemen. Laptops zijn inherent gemaakt om mobiel te zijn, maar niet om zwaar werk op te doen. Ter vergelijking: Het verschil tussen de i7-6700HQ en de i7-3630QM bedraagt voor de toepassingen die je gebruikt ongeveer 17%. Dat verschil ga je amper merken.

Neem je daarentegen een desktop (i7-7700K), dan loopt het verschil al op tot ruim 80%. Ook grafisch zijn desktops veel krachtiger (ook al komt daar nu wat verandering in met de GTX-1000 serie)

Ik weet uiteraard niet waar het probleem zit. Is het de processor, koop dan op dit moment een Intel-desktop met zoveel mogelijk cores voor je geld. Is het de videokaart, dan zeker niet de laptop kopen die je op het oog hebt. Een GTX 950M is niet voldoende. Een GTX 1060 (en uiteraard alles daarboven) is een veel betere keuze (bijna 3,5 keer sneller, zelfs meer dan 4 keer indien je een desktop GTX 1060 neemt).

Verder inderdaad een SSD nemen. Voor jouw gebruik zou een Samsung 960 niet misstaan. Neem de EVO als je niet al te veel geld wil uitgeven, anders de PRO (is het snelst).