Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:16
Goedemiddag Mede-Tweakers,

Mijn vraag:

Ik ben op zoek naar een Wireless Bridge (professioneel gebruik). Ik wil verschillende apparaten (4) via LAN verbinden met een Wlan SSID welke beschikbaar is over meerdere ap's (roaming). De voorkeur gaat uit naar eentje met externe antennes.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Linksys WES610N - Niet meer te leveren.
Cisco RV130W - Geen mogelijkheden tot meer dan 4 ap's (ruimte voor 4 mac addressen en niet te verbinden op SSID.
engenius ECB350 - End of life aangekondigd, hostname niet zichtbaar in DHCP.
Symbol AP6522 - Kent een eigen "verzonnen" mac adres toe aan de geconnecteerde apparaten waardoor de apparaten niet met hun eigen mac adres in de dhcp scope te vinden zijn (is wel vereist!).

Graag jullie advies hier in, alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:13
Wat is de afstand die overbrugt moet worden?

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramassendorp
shure-fan schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 16:50:
Wat is de afstand die overbrugt moet worden?
Tussen de 10 en 30 meter ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
Dan zou ik eens kijken naar een ubiquity nanostation loco, en afhankelijk van je frequentie de m2 of de m5,

Deze apparaten kun je instellen als station / client bridge en doet precies wat je wil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramassendorp
shure-fan schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 16:57:
Dan zou ik eens kijken naar een ubiquity nanostation loco, en afhankelijk van je frequentie de m2 of de m5,

Deze apparaten kun je instellen als station / client bridge en doet precies wat je wil
Top, thnx. Lees alleen het volgende:

"Geen seamless roaming. De access points van Ubiquiti ondersteunen geen seamless roaming."

Wat ik wel nodig zal hebben, daarnaast heeft deze geen mogelijkheid om externe antenna's aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
Leg je situatie anders even uit, want als je een profesioneel netwerk hebt ga ik ervanuit dat je een wlan netwerk hebt met controller die de client bridge stuurt van ap naar ap....

En vanwaar de nood voor externe antennes? Moet je buiten een afstand overbruggen?

Zoals ik al zei: misschien kun je de situatie iets meer toelichten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramassendorp
shure-fan schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 17:10:
Leg je situatie anders even uit, want als je een profesioneel netwerk hebt ga ik ervanuit dat je een wlan netwerk hebt met controller die de client bridge stuurt van ap naar ap....

En vanwaar de nood voor externe antennes? Moet je buiten een afstand overbruggen?

Zoals ik al zei: misschien kun je de situatie iets meer toelichten
Een wireless switch, welke meerdere (ongeveer 100) ap's beheerd op het terrein). Op dat terrein willen we met een karretje rondrijden waar apparatuur op staat wat geen mogelijkheden heeft tot een wlan verbinding. Deze apparatuur willen we aansluiten op de client bridge om deze van netwerk te voorzien.

De apparatuur welke hier op staat krijgt een fixed reservation in de dhcp scope op mac adres.

Vroeger gebruikte we een linksys WET200 (niet meer leverbaar), de WES610N is helaas ook niet meer leverbaar, had daarnaast ook geen externe antennes. De Engenius heeft een end of life en zal binnenkort ook niet meer leverbaar zijn. Vandaar dat ik op zoek ben naar een alternatief wat voor langere tijd leverbaar blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:07
[verwijderd]

[ Voor 132% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramassendorp
Mar.tin schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 08:30:
[...]

offtopic:
Zit ik hier toevallig net te prutsen met een WES610N :X Edit, ohnee, een WET610N
Ook niet meer leverbaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:02
Voor dit soort oplossingen kies ik meestal voor MikroTik of Ubiquiti.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramassendorp
The Lord schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 10:06:
Voor dit soort oplossingen kies ik meestal voor MikroTik of Ubiquiti.
Top thnx, enig idee welke types als wireless bridge kunnen fungeren? En daarnaast ook kunnen roamen. Zag namelijk bij een paar modellen van Ubi (zie bovenstaande post) dat die geen roaming ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor Ubiquity kan je een "controller" aanhangen. Dat is een key die je in de switch doet, en deze controller kan dan de clients eraf kicken en "handover" doen.
Dit mag ook een virtuele machine (of fysiek) zijn, want de controller software is gratis te downloaden.

Mikrotik heeft dat niet (maar wel andere "trucjes" om clients van een slechte AP eraf te kicken). Maar dan moet de client wel weer een nieuwe scan doen, en weer reconnecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Seamless roaming is iets dat je APs (ev eventueel bijbehorende controller) aan moeten kunnen, niet je client. Jij bent op zoek naar een client, dus hoef je je geen zorgen te maken over seamless roaming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:40
Verwijderd schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 13:19:
Voor Ubiquity kan je een "controller" aanhangen. Dat is een key die je in de switch doet, en deze controller kan dan de clients eraf kicken en "handover" doen.
Dit mag ook een virtuele machine (of fysiek) zijn, want de controller software is gratis te downloaden.

Mikrotik heeft dat niet (maar wel andere "trucjes" om clients van een slechte AP eraf te kicken). Maar dan moet de client wel weer een nieuwe scan doen, en weer reconnecten.
Lees je aub even in, een actieve controller doet helemaal niets met roaming bij ubiquiti. Voor min rssi waarde hoeft de controller niet actief te zijn.

Los daarvan: 99% van de vragen op tweakers mbt roaming gaat om Accesspoints die roaming ondersteunen, de TS is op zoek naar een WiFi client (icm ingebouwde switch) die aan roaming doet.

Allereerst heel even conceptueel uitgeschreven hoe roaming werkt:
- Een client zoekt iedere X seconde of hij voor het verbonden SSID, alternatieve BSSID (accesspoints) kan vinden met een betere sterkte. Als hij die kan vinden, dan beslist de client of hij verbinding maakt met het alternatieve BSSID. 802.11k/802.11r zijn zaken die vanuit een AP een compatible client kan helpen met dit truukje. Als het netwerk waar je roaming op wilt toepassen 802.11K/R praat, dan is het zeker de moeite waard een client te zoeken die hier ook ondersteuning voor heeft.

Een AP in client mode (dat is in feite een wireless bridge) heeft vaak de optie om de client verbinding te locken aan een bepaalde BSSID (accesspoint). Deze optie wil je dus niet aanvinken.
Dan verschilt het weer per client hoe vaak/goed ze zijn in het zoeken naar alternatieve accesspoints en hier verbinding mee te maken. Dat is helaas niet in een feature set uit te drukken maar hangt helemaal van de implementatie af. Ik zou een paar bekende apparaten uitzoeken en dan adv forum posts/ervaringen uit proberen te vinden hoe effectief het roamen is op deze apparaten (en of het geen BSSID locking doet by default)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:02
bramassendorp schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 12:36:
Top thnx, enig idee welke types als wireless bridge kunnen fungeren?
Alle voor zover ik weet.
En daarnaast ook kunnen roamen. Zag namelijk bij een paar modellen van Ubi (zie bovenstaande post) dat die geen roaming ondersteunen.
Er is roaming, roaming en roaming. En alle kunnen ze roamen. De vraag is echter welke scenario's er spelen.

Als ik je initiële vraag zie denk ik bijvoorbeeld meteen 'waarom een losse antenne?'. Dat wordt namelijk niet duidelijk; maar 10 tot 30 meter op een open terrein is niets en geen reden voor een losse antenne.

Daarnaast kan een externe antenne heel wat andere implicaties hebben zoals te sterk/zwak signaal, onvoorspelbare roaming, inefficiënte polarisatie, onvoorspelbare/te hoge latency.

Probeer de situatie te schetsen (ook letterlijk plaatje), wat voor terrein, objecten, plaatsing huidige AP's (ook hoogte), type huidige controller en AP's, type en hoeveelheid dataverkeer, snelheid 'karretje', soort karretje, signaalsterkte meting gedaan/gaat gebeuren, etc

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:40
Ik denk dat een Ubiquiti Rocket of Ubiquiti Picostation een mooi apparaat hiervoor is. Die draaien op AirOS en die heeft een feature "Lock to AP MAC" (wat je dus niet wilt instellen(!)). Hierbij doe ik de aanname dat als je hem niet locked hij automagisch wisselt. Hoe goed hij dat wisselen doet moet je even uitzoeken.

Op de Rocket kun je makkelijk externe antenne aansluiten. De pico heeft ingebouwde externe antennes. Enige nadeel is dat er maar 1 utp uit komt en je er dus een losse switch achter moet hangen maar dan kun je de antenne mooi hoog in het zicht (goed bereik!) hangen en de switch bij de apparatuur. Ook kun je een Rocket/Pico voeden dmv PoE wat ook weer kabels scheelt.

Wil je een all in one oplossing (en veel controle over hoe agressief hij roaming/re-scan van clients doet) dan kun je nog een router overwegen met Openwrt erop. Die kunnen meestal in client mode, en heb je meteen je switch erbij en genoeg isntel mogelijkheden over rescan/roaming. Wel hoger tweakgehalte :P

edit:
Ik denk dat een Mikrotik ook een goede optie is. Een Hap is goedkoop en heeft een ingebouwde switch.Enige nadeel is dat hij geen externe antenne heeft.
In client mode (station mode heet dat bij mikrotik) doet hij ook een background scan wat je wilt:
http://wiki.mikrotik.com/...nterface/Wireless#Roaming

"Station Roaming feature is available only for 802.11 wireless protocol and only for station modes. When RouterOS wireless client is connected to the AP using 802.11 wireless protocol it will periodically perform the background scan with specific time intervals. When the background scan will find an AP with better signal it will try to roam to that AP. The time intervals between the background scans will become shorter when the wireless signal becomes worse and the background scan interval will become longer when the wireless client signal will get better."

[ Voor 42% gewijzigd door laurens0619 op 04-01-2017 14:25 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1