Fiets via het Nationale Fietsplan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nathan21
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-04-2021
Dit jaar kan ik een fiets aanschaffen via het Nationale Fietsplan.

Het beschikbare budget bestaat uit:
- max. 749 euro voor de fiets
- max. 240 euro aan Nationale Fietsbonnen
- Verzekering

Mijn voorkeur gaat op dit moment uit naar een fiets van 1299 euro.

Kan ik hiervoor het maximale bedrag voor de fiets gebruiken in combinatie met de Nationale Fietsbonnen en het resterende bedrag zelf betalen? Of zijn deze fietsbonnen uitsluitend bedoeld voor onderhoud en accessoires?

De website van de Nationale Fietsprojecten geeft geen duidelijkheid:
Waarvoor is de Nationale Fietsbon te gebruiken?
U bepaalt zelf wat u met de Fietsbon koopt. Met de Nationale Fietsbon kunt u het onderhoud of reparatie van uw fiets betalen, maar u kunt er ook fietsaccessoires mee kopen. Denk bijvoorbeeld maar eens aan een extra slot, een reparatieset of een kinderzitje. Alles wat met de fiets te maken heeft is te koop met de Nationale Fietsbon.
http://www.nationalefiets...6/nationale_fietsbon.html

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandaX
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

SandaX

Nicht Ärgern nur wundern

Mijn ervaring is dat de lokale fietsenmaker erg creatief kan zijn in de manier waarop ze factureren. Ik zou eens aan hen vragen hoe dit voor jou (en hen) zo gunstig mogelijk kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

De fietsbonnen zijn uitsluitend voor accessoires bedoeld, die kun je niet inzetten bij de waarde van de fiets. Staat als het goed is duidelijk vermeld in de voorwaarden.

Niet alle fietsenmakers (als ze al meedoen aan het Nationaal Fietsplan) doet ook aan creatief boekhouden. ;).
Het Nationaal Fietsplan is namelijk voor de fietsenmaken zelf niet zo heel bijster interessant, omdat ze er nagenoeg niets dan nog op een fiets verdienen.

[ Voor 46% gewijzigd door CH4OS op 03-01-2017 16:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
De fietsbonnen zijn uitsluitend voor onderhoud, verzekering of accessoires. Als je een fiets koopt waarbij spatborden optioneel zijn dan telt dat wel als accessoire, koop je een fiets waar standaard spatborden bij zitten dan niet natuurlijk.

Als jij een fiets koopt die € 1299 is dan heb je dus over € 550 geen belastingvoordeel. Alleen over de € 749. Koop je ook nog eens een verzekering of alvast onderhoudsbonnen dan heb je ook over die € 240 belastingvoordeel.

Ik weet niet hoe groot je werkgever is, maar in principe slaat het NFP nergens op. Denk zelf na: die mensen willen ook een leaseauto. Waar betalen ze dat van? Juist, van marges die de fietsenmaker aan hun moet betalen voor elke fiets die via NFP gekocht wordt. Die marge kan de fietsenmaker ook aan jou geven. Het is dus voordeliger voor jou om zelf een fiets te kopen en die dan vervolgens te declareren via de WKR (NFP valt onder WKR). De personeelsadministratie kan je daar meer over vertellen.

Want die fiets die te koop staat voor € 1299 kan jij ook kopen voor € 1150. Dan heb je dus én belastingvoordeel over € 749 én gelijk al € 150 bespaard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nathan21
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-04-2021
Inmiddels ben ik de trotse eigenaar van een Scott Speedster 10 FB.

Toch heb ik nog een vraag ..

Bij het afrekenen van de fiets bleek dat het NFP 15% inhoudt en slechts 636,65 euro uitkeert aan de fietshandelaar. Het resterende bedrag (112,35 euro) heb ik zelf betaald.

Nu begreep ik vandaag van de afdeling P&O dat die 15% door de fietshandelaar betaald wordt wanneer de fiets voor de adviesprijs wordt verkocht, omdat ze in dat geval voldoende marge overhouden om die 15% zelf af te dragen aan het NFP.

Wanneer een fiets in iedere zaak voor 999 euro wordt verkocht, kan ik er dan van uitgaan dat dit de adviesprijs is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13-06 09:54
Adviesprijs is de peijs die de fabrikant naar de verkopers communiceren.
Niet de verkoopprijs die de meeste winkels hanteren.
Mantel bijvoorbeeld vraagt €1099,- voor deze fiets

Ik kan niet duidelijk vinden hoe dat bij dit product zit, maar de volgende link

https://www.12gobiking.nl/scott-speedster-10-2016

Toont een doorgestreepte prijs van €1399,-
Dit doet mij vermoeden dat dit de adviesprijs is, maar ala je het zeker wil weten zou je wellicht de fabrikant kunnen contacteren.

Dit ging niet over de flatbar editie.

Edit:
Gevonden!

Vooor de flatbar editie die jij benoemd noemt scott ook €999,- op hun website.
Dit voldoet wellicht aan de term adviesprijs

https://www.scott-bikezon...ud&KeyWord=speedster%2010

[ Voor 22% gewijzigd door s0ulmaster op 21-02-2017 23:17 ]

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWSAH
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-04-2023
Een oud topic, ik weet het, maar niet de moeite om een nieuwe aan te maken. Ik ben niet belastingtechnisch goed onderlegd en snap weinig van de fietsplanconstructie die mijn vrouw kan aangaan met haar werkgever.

Volgens die fietsplanmodel schaf je zelf de fiets aan en het betalingsbewijs koppel je aan een formulier waarna tot max. 1000 EUR verrekend wordt met ofwel je bruto salaris, vakantiegeld of eindejaarsuitkering. Maar simpel gezegd, wat is het voordeel? Ik snap het belastingvoordeel wel, maar als je eerst zelf die fiets koopt en betaalt voor 1000 EUR en vervolgens wordt 1000 EUR ingehouden op je brutosalaris, dan ontvang je - los van belastingvoordeel - toch ook minder nettosalaris en ben je dus per saldo niet voordeliger uit?

Ongetwijfeld zie ik iets volledig over het hoofd. Dus wie kan het even aan mijn verstand brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-06 22:11
Plat gezegd krijg je 1000 euro netto aan fiets en betaal je dit bruto. Anders had je 1000 euro netto zelf uitgegeven, dit had je ergens tussen de 1700-2000 euro bruto gekost om dat netto over te houden. Het is wel een beetje afhankelijk van je inkomen hoe veel belasting je uitspaart, maar het scheelt zeker. Als richtlijn kun je belasting bijzonder tarief aanhouden van de loonstrook, dit betaal je ook over je vakantiegeld.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

MWSAH schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 11:13:

Ongetwijfeld zie ik iets volledig over het hoofd. Dus wie kan het even aan mijn verstand brengen?
je vergeet een stap:
die 1000 die je betaalt, declareer je ook bij de baas. Dan komt er dus extra betaaling ipv ingehouden op het normale salaris.

Uiteindelijke voordeel is dan het bruto belastingtarief maar die 1000 euro.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Pagina: 1