Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dis4zter
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-09-2019
Ha tweakers,

Een paar dagen geleden heb ik een nieuwe GPU geplaatst in mijn Dell XPS 8100 (i5 650), maar als ik mijn desktop start dan boot hij niet en piept het moederbord 6x. Ik heb toen op google vanalles opgezocht en geprobeerd en getest. De volgende dag kon ik opeens wel gewoon mijn dekstop kon starten en zelfs Battlefield 1 kon spelen. Vandaag heb ik helaas weer het gepiep en geen boot.
Wat is er aan de hand?

Getest:
  • 2 RAM balkjes
  • CPU start normaal
  • Nieuwe voeding (550W)
  • Alle fans draaien bij starten (ook van GPU)
  • Groene ledlampjes bij voeding stekkers van GPU branden bij starten
  • Systeem start normaal als de GPU er niet in zit (en soms wel dus)
  • Clean install en driver installatie (Crimson ReLive Edition 16.12.2 Optional) dus geen conflicten
Ik heb alle redenen om te geloven dat de GPU het gewoon doet, gezien ik gewoon heb kunnen gamen na de eerste keer dat de piep-situatie zich voor deed.

GPU = Asus R9 280x DirectCU II TOP

[ Voor 7% gewijzigd door Dis4zter op 03-01-2017 16:18 . Reden: GPU naam toevoegen, driver installatie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-09 11:43
6 piepjes op een dell moederbord betekent 'video card failure'. http://www.computerhope.com/beep.htm

Ik zou de gpu in een andere pc testen, als die het daar wel doet ligt het waarschijnlijk aan het moederbord. Ik zou normaal in dit geval aan de voeding denken, maar je had al een nieuwe getest. Ik neem aan dat deze wel van betrouwbare kwaliteit is, dat is een oude (5+ jaar) in een voorgebouwde pc natuurlijk allang niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dis4zter
lactaxative schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 16:29:
6 piepjes op een dell moederbord betekent 'video card failure'. http://www.computerhope.com/beep.htm
Dat had ik ook al gevonden ja.
De voeding (Corsair VS550) heb ik 2/3 weken geleden geplaatst.

Het gekke is dat ik nu net weer m'n desktop probeerde te starten en nu start hij wel gewoon op met de GPU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BIOS up to date?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dis4zter
Ik heb even mijn Dell service tag gebruikt en de versie die ik nu heb is de 'nieuwste'. D.w.z. 2010. (Versie a05)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETHART
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-05 18:24
Zit de kaart echt goed in het slot? Ik heb hier namelijk ook een PC met een oude 8800gt die simpelweg een beetje uit het slot hangt en dan ook piepjes geeft.

Je moederbord is al wat ouder en de kaart is best wel zwaar, misschien kun je proberen om de kaart vast te houden tijdens het booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dis4zter
ETHART schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 23:35:
Zit de kaart echt goed in het slot? Ik heb hier namelijk ook een PC met een oude 8800gt die simpelweg een beetje uit het slot hangt en dan ook piepjes geeft.

Je moederbord is al wat ouder en de kaart is best wel zwaar, misschien kun je proberen om de kaart vast te houden tijdens het booten.
Ik heb de kaart er al meerdere mailen uit gehaald en terug gezet. Ik heb zelfs de voedingkabels op andere manieren neergelegd in de hoop dat het iets zou uitmaken.

Ik zal eens proberen om de kaart vast te houden tijdens het booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dis4zter
Update:

1. Kaart vasthouden tijdens booten helpt niet
2. Heb gisteren weer opeens normaal kunnen booten. Desktop heeft grootste deel van de dag zonder stroom gestaan (voeding uitgezet, zodat er geen led lampje brandde op het mobo).

Het is me opgevallen dat de kans dat de computer wel boot groter is in de eind van de dag/avond groter is dan in de ochtend. Geen idee wat hier achter zit. Misschien heeft het wel te maken met het feit dat de desktop van een hele koude start gebruikt maakt. (zie punt 2).

Ik woon in een studentenflat, misschien is er iets van een inconsistente spanning o.i.d. op mijn kamer wat mijn PSU beïnvloed? Beetje bizar scenario maar dat is het eigenlijk vanaf het begin al.
Pagina: 1