I7 7700K 4.5GHz / Kraken X52 - EVGA GTX1080 SC - Asus ROG Strix Z270F - M.2 Samsung Evo 960 500GB - Corsair 32GB 3000Mhz - Phanteks Enthoo Evolv Tempered Glass - Asus PG348Q 100hz 3440x1440 GSync - Razer Huntsman Elite - Razer Mamba - Razer Firefly
Vraag
Beste antwoord (via Vatos op 03-01-2017 14:41)
Als je wilt dat de kleuren beter uitkomen kan je ook een TN paneel gewoon calibreren.
Als je echt veel met foto's doet is een IPS vaak wel beter. Maar dat neemt niet weg dat je ook een TN paneel beter kunt afstemmen met calibratie.
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
Alle reacties
Werkt erg goed!
[ Voor 4% gewijzigd door hostler op 03-01-2017 14:27 . Reden: Spyder 4 standard naar expres veranderd ]
Wil je gewoon wat meer spattende kleuren? Dan gewoon lekker zelf wat "klooien" totdat het beeld is zoals jij mooi vindt.
Wil je dat de kleuren juist worden weer gegeven? Dan zal je met een calibratie tool als bv een spyder je monitor moeten calibreren. Zodat Rood, groen en blauw ert juist worden weergegeven.
Dan kan je deze koppelen aan bv een sRGB profiel voor je foto's en je printjes.
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
I reject your reality and substitute my own
En dit is een hardware apparaatje?hostler schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 14:14:
Ik heb zelf een Spyder 4 standardKwestie van aansluiten via usb, software draaien en het spydertje zijn werk laten doen.
Werkt erg goed!
Dan zou ik eens op zoek moeten naar iemand in de buurt die dr één heeft
Ik zou hem zelf niet vaak nodig hebben, wil enkel 1 maal goed laten instellen
I7 7700K 4.5GHz / Kraken X52 - EVGA GTX1080 SC - Asus ROG Strix Z270F - M.2 Samsung Evo 960 500GB - Corsair 32GB 3000Mhz - Phanteks Enthoo Evolv Tempered Glass - Asus PG348Q 100hz 3440x1440 GSync - Razer Huntsman Elite - Razer Mamba - Razer Firefly
De output kan nog wel eens veranderen. Ook je werkomstandigheden, lichtinval, andere grafische kaart etc hebben invloed.
Dus als je wilt calibreren is de aanschaf wel te verantwoorden.
Klopt!Vatos schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 14:18:
[...]
En dit is een hardware apparaatje?
Dan zou ik eens op zoek moeten naar iemand in de buurt die dr één heeft
Ik zou hem zelf niet vaak nodig hebben, wil enkel 1 maal goed laten instellen
Ik zou wel zo'n calibratie tool aanschaffen als ik jou was. Het moet eens in de zo veel tijd en mocht je eens van videokaart of monitor wisselen dan in het ook erg makkelijk om er één in huis te hebben.
Is dat zo? Schijnt toch wellicht verschil te maken om een TN paneel te kalibreren?Saven schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 14:27:
Je hebt een TN paneel dus kleuren kalibreren is net zoiets als het dragen van een BH terwijl je geen tieten hebt
Als je wilt dat de kleuren beter uitkomen kan je ook een TN paneel gewoon calibreren.
Als je echt veel met foto's doet is een IPS vaak wel beter. Maar dat neemt niet weg dat je ook een TN paneel beter kunt afstemmen met calibratie.
Met Calman Colorchecker kun je (gratis) je kleuren checken. De bedoeling is dat de balkjes / Detla zo laag mogelijk zijn. http://calman.spectracal.com/calman-colormatch.html

Stel dit in via het scherm zelf (dus gebruik je ogen)
- Rood, groen, blauw
- Helderheid
- Contrast
Wat ik bij mij zelf doe, is via het videokaart panel, eventueel de helderheid / gamma verder instellen. Daarmee kun je het effect weghalen, alsof de kleuren op je scherm, 'gebleekt' zijn. Daarmee zorg je er dus voor, dat je meer contrast krijgt. De kleuren worden donkerder, maar wit blijft wit.
Op die manier krijg je erg lekkere kleuren, geen kleurenzeem, maar ook diepe / volle kleuren, en een perfect wit / zwart.
[ Voor 4% gewijzigd door Luxicon op 03-01-2017 18:38 ]
...