Meterkast erg vochtig. Gevolg => schimmel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netvista
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23-04 19:29
De meterkast in ons huis blijkt een erg vochtige omgeving, gezien de schimmelvorming op de kastdeur. Onder in de meterkast zit geen vloer, dit loopt direct over in de kruipruimte. Kruipruimte is niet kurkdroog, maar er liggen ook geen hele plassen in oid.

In een poging het vochtprobleem te verminderen heb ik reeds het volgende gedaan:

- gezicht naar mogelijke oorzaken en oplossingen.

- Onderkant meterkast zoveel mogelijk dichtgemaakt met piepschuim. Geen resultaat.

- Onderkant juist zoveel mogelijk open gelaten voor wat meer ventilatie.

- een elektrische luchtontvochtiger geplaatst. Deze slurpt zo ongeveer een halve liter water per 2 dagen naar binnen, maar het blijft (te) vochtig.

Heeft iemand enig idee er ik hier verder nog mee kan doen ?

-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

445033

Zorgen dat je kruipruimte ventilatie krijgt. Is de rest van je huis ook niet enorm vochtig? Koop een metertje van Cresta en meet dat maar eens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11:17
Een beetje piepschuim op de bodem geeft geen vochtdichte afwerking van de meterkast. Ik zou er een watervaste multiplex plaat passend in zagen en deze rondom de randen, kabels en leidingen goed dichtmaken met PU schuim en/of kit. Daarnaast zou ik in de onderkant van de meterkastdeur nog een smal ventilatierooster inzagen.

Het vocht komt duidelijk uit de kruipruimte en daarvan kun je je afvragen of hier wat aan gedaan moet worden. Vocht of water in een kruipruimte is in Nederland een redelijk normaal fenomeen.
Je kunt eerst op zoek gaan naar de ventilatiegaten onderaan in de buitenmuren van de woning, die zouden er normaal gesproken kunnen zitten en zijn soms verstopt met vuil waardoor de lucht er niet goed doorheen kan. Zijn er geen ventilatiegaten te vinden dan kan het raadzaam zijn om een aannemer in de hand te nemen voor een goed advies en juiste uitvoer van kruipruimte ventilatie.
Je kunt er nog een schepje bovenop doen door de vloer van de kruipruimte vol te laten spuiten met schelpen. Dit zorgt in combinatie met ventilatiesleuven voor een goede droge kruipruimte.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Vocht heeft ook te maken met temperatuurverschillen.

http://www.joostdevree.nl/shtmls/condensatie.shtml

Zo kan het voorkomen dat in je huis helemaal niets aan de hand is omdat de temperatuur daar hoger is,
maar in ruimtes waar er sprake is van serieuze temperatuurverschillen kan er vocht tegen de muren aanslaan.

Kijk eens of je een thermometer met geheugen, of systematisch even opschrijven, in het hokje kunt stoppen en houd de temperatuur eens in de gaten en of er grote verschillen in zitten.
Het idee van thermisch afsluiten lijkt me niet eens zo slecht alleen moet je je afvragen of de kruipruimte wel zo kan worden ingericht. Als de meterkast tevens het enigste ontluchtingsgat is creëer je daar weer een probleem als de vocht/water daar niet snel verdwijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netvista
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23-04 19:29
Ik vermoed dat het idd wat te maken heeft met temperatuurverschillen. De hoofdkraan zit ook onder in de meterkast en die is nagenoeg altijd drijfnat. Ik heb echter geen lekkage kunnen constateren dus dit lijkt condens te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-06 20:11

Ligone

Moeha!

445033 schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 12:31:
Zorgen dat je kruipruimte ventilatie krijgt.
Deze is zééér belangrijk... als dat er niet zeker doen! gaat je een hoop narigheid besparen...

[ Voor 9% gewijzigd door Ligone op 03-01-2017 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Theo74 schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 12:38:

Het vocht komt duidelijk uit de kruipruimte en daarvan kun je je afvragen of hier wat aan gedaan moet worden. Vocht of water in een kruipruimte is in Nederland een redelijk normaal fenomeen.
Je kunt eerst op zoek gaan naar de ventilatiegaten onderaan in de buitenmuren van de woning, die zouden er normaal gesproken kunnen zitten en zijn soms verstopt met vuil waardoor de lucht er niet goed doorheen kan.
Kijk hierbij ook onder de vloer, bij mijn ouders hebben ze bij de bouw deze openingen afgedicht met pur. Het belangrijkste punt wat je zou moeten regelen is een afsluiting tussen je kruipruimte en de meterkast. Als tijdelijke afdichting zou je hiervoor een afdekzeil kunnen nemen icm tape.

Probeer er vooral voor te zorgen dat de schimmel niet in de buurt komt van van de plaat waar je gas/elektra meter, isra/glas/cai op zijn gemonteerd. Het vervangen van die plaat is een nogal vervelend klusje. (Doe ik incidenteel voor een hersteller in opdracht van verzekering en dan heb je 1 monteur gas netbeheerder, 1 monteur elektra netbeheerder, 1 timmerman en 1 elektricien)

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:04
Laat je groepenkast even nakijken door een elektricien. Ik heb ook een akkefietje gehad met vocht in de meterkast en er was op allerlei vervelende plekken sprake van oxidatie. Bij mij kon de kast zelf blijven zitten maar er moesten wel wat onderdelen worden vervangen. Dit niet oplossen kan tot nare problemen leiden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Volledig open kruipruimte? Je vloer isoleren. Dikke piepschuim ertegenaan. Zalig, geen druppel vocht meer in onze kruipruimte.

Je stookt je kruipruimte namelijk vochtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-05 09:26

EMP

Krulloos!

Doordat de meterkast waarschijnlijk kouder is (en de kraan onderin de meterkast is dat zeker) zal daar vocht condenseren. Warmer maken zal lastig worden ivm de kraan onderin, isoleren heeft ook maar zo veel zin, want stilstaande lucht met vocht zorgt nog harder voor schimmel...

Ik heb een trapkast welke niet zeer vochtig of koud of nat is, maar zeer zeker wel muf. Ondanks dat er een open verbinding met de (droge) kruipruimte was, vertoonde kartonnen dozen op de grond na verloop van tijd toch schimmel. De oplossing was om de ruimte actief te ventileren. Ik heb voor de opening naar de kruipruimte een plank gemaakt en deze dichtgekit zodat er geen lucht meer langs kon. Vervolgens een gat in die plank en een ventilator ervoor. Zoiets:

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/25uqzgl.png

De fan op een 9V adaptertje zodat hij 24 uur per dag rustig en stil draait, en toen was het probleem opgelost.

Misschien kun je ook een gat naar de kruipruimte maken, en hierdoor actief je meterkast ventileren.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 06-06 16:54
EMP schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 14:23:
Doordat de meterkast waarschijnlijk kouder is (en de kraan onderin de meterkast is dat zeker) zal daar vocht condenseren. Warmer maken zal lastig worden ivm de kraan onderin, isoleren heeft ook maar zo veel zin, want stilstaande lucht met vocht zorgt nog harder voor schimmel...

Ik heb een trapkast welke niet zeer vochtig of koud of nat is, maar zeer zeker wel muf. Ondanks dat er een open verbinding met de (droge) kruipruimte was, vertoonde kartonnen dozen op de grond na verloop van tijd toch schimmel. De oplossing was om de ruimte actief te ventileren. Ik heb voor de opening naar de kruipruimte een plank gemaakt en deze dichtgekit zodat er geen lucht meer langs kon. Vervolgens een gat in die plank en een ventilator ervoor. Zoiets:

[afbeelding]

De fan op een 9V adaptertje zodat hij 24 uur per dag rustig en stil draait, en toen was het probleem opgelost.

Misschien kun je ook een gat naar de kruipruimte maken, en hierdoor actief je meterkast ventileren.
Dan duw je dus wel warme lucht uit je huis de kruipruimte in (of even erg: koude lucht uit de kruipruimte naar binnen); best zonde van de energie. Hier zou ik persoonlijk niet voor kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-05 09:26

EMP

Krulloos!

Terpen Tijn schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 14:31:
Dan duw je dus wel warme lucht uit je huis de kruipruimte in (of even erg: koude lucht uit de kruipruimte naar binnen); best zonde van de energie. Hier zou ik persoonlijk niet voor kiezen.
Warme lucht meterkast --> kruipruimte --> buiten is het idee. Als het van je kruipruimte je huis in gaat dan is er wat mis.

Natuurlijk is het een verlies, ik weet niet hoe oud het huis van TS is, maar een wat ouder huis is bijna niet 100% neutraal te krijgen. Een klein beetje ventilatie is altijd wel aan te raden, en zeker als je daamee vocht/schimmel problemen (bij je electische installatie!) voorkomt.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-06 20:11

Ligone

Moeha!

Ik was toch ook even van het idee dat je de lucht uit ke kruipruimte naar binnen in de woning zoog. Zoals je het nu zegt klinkt al beter!

Ik snap het niet dat het niet verplicht is een kruipruimte te ventileren... Vocht schimmel, radon enz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-06 16:01
Maar stap 1 is de ontbrekende meterkastplaat aanbrengen en die luchtdicht afwerken. Dan is dat condensprobleem gelijk over. In een bestaande situatie wel lastig te realisere, maar je hoort geen open verbinding tussen kruipruimte en woning te hebben.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1