Macbook Pro 2012 werkt niet goed

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Sinds gisteren ondevind ik vervelende problemen met mijn Macbook Pro 13" 2012 model.

In de ochtend werkte alles nog prima. Toen ik in de middag de laptop weer openden, was deze erg traag.
Zo traag dat er niet mee te werken is. Safari kan niet geopend worden. De App-store kan niet meer geopend worden. Bij elke handeling komt het gekleurde draaiende logo in beeld. Kortom, bij elke klik loopt de laptop vast. Dan duurt het ongeveer een minuut of 3 voordat ik uberhaupt de muis weer kan bewegen.

Ik heb al een Hardware check gedaan, hier is niks gevonden. Alles lijkt naar behoren te werken.
Ook heb ik een Clean Install gedaan. Ook na deze handeling is er geen verbetering.

Is er iemand die mij zou kunnen vertellen wat precies het probleem is?

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
Sjors Appeldoorn

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Mijn glazenbol zegt dat het aan de hardeschijf of de kabel van de hardeschijf kan liggen.

Maar kun je iets specifieker zijn over het model? Is het de mid 2012 (non retina) of late 2012 (Retina) Macbook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:00

BCC

De retina uit 2012 ontwikkelen vaak een "brakke batterij". Tijdens het opladen wordt die zo heet, dat je CPU gaat terugklokken. Je ziet in de activitiy monitor dat kernel_task heel veel cpu gaat verbruiken. Dit zijn IDLE cycles om je CPU te koelen. Het zou vrijwel direct op moeten houden als je je power eruit trekt.

Maar verder met ^^.

[ Voor 3% gewijzigd door BCC op 03-01-2017 10:02 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties!
Het is een mid 2012 non ratina. Oplader er in of er uit maakt geen verschil.

Op dit moment is het vastlopen al iets minder. Er is enigszins mee te werken. Wel is 'ie nog steeds heel erg traag.

Wellicht de harde schijf eens vervangen voor een SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voor de rest:

-Macbook Pro 13" medio 2012.
-OS X Yosemite versie 10.10.5
-2.5GHz Intel Core i5 processor
-4GB 1600MHz DDR3 geheugen
-Intel HD Graphics 4000 1024MB videokaart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunkyBro
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:12
Mij gebeurde twee weken geleden hetzelfde, met het 2011 model. Bleek uiteindelijk de sata-kabel van de harde schijf te zijn, wat ook een veelvoorkomend probleem is. Voor je een nieuwe harde schijf koopt zou ik proberen uit te sluiten dat daar het probleem ligt.

Cities aren't loud, cars are loud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan ik dat het beste controleren?

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Via een USB schijf. Als je de schijf uit je computer haalt en in een USB behuizing stopt:
1. nog steeds last --> andere schijf proberen
2. geen last meer --> grote kans de kabel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:21

nelizmastr

Goed wies kapot

Verwijderd schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 11:11:
Hoe kan ik dat het beste controleren?

Bedankt!
Simpel gezegd: nieuwe kabel kopen, plaatsen en kijken. Zonder extra hardware is het niet te testen of uit te sluiten.

EDIT: Of USB inderdaad. Geen stickie, echt een HDD.

[ Voor 9% gewijzigd door nelizmastr op 03-01-2017 11:26 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie tips!

Het stond al op de planning om een SSD in te laten bouwen.
Denk dat ik er goed aan doe om dat nu dan maar te doen. Met een nieuwe sata-kabel.

Allemaal de beste wensen nog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TopsNL
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 10:09
Even een herinnering dat de 13 inch MacBook pro 2012 none retina een bekend probleem heeft met de harde schijf bracket. Je kan even bij Apple aankloppen via een afspraak en mogelijk dat zij kostenloos de kabel vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste allemaal.

Vandaag voor de zekerheid toch maar even langs iCentre geweest.
De harde schijf is defect.
Deze wordt komende week vervangen.

Nogmaals bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:05
Verwijderd schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 16:54:
Beste allemaal.

Vandaag voor de zekerheid toch maar even langs iCentre geweest.
De harde schijf is defect.
Deze wordt komende week vervangen.

Nogmaals bedankt voor de reacties.
NEEEEE.

Een defecte sta kabel != defecte HDD. De tests die iCentre uitvoert kan alleen zien of er wel of niet een signaaltje van en naar de HDD loopt. een defecte kabel geeft daarmee ook problemen aan met de HDD. haal eerst eens de drive er uit en laat ze daar mee booten via USB of firewire. Dikke kans dat het dan wel naar behoren werkt.
Zoals anderen hier ook al aangaven. Ik heb het zelfs in amsterdam bij de genius bar nog zien gebeuren dat ze een defecte diagnose doorgaven.
Pagina: 1