Toon posts:

sleeven van de voedingen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik heb enige tijd geleden bij MainFrameCostums het een en ander aan matriaal besteld om mijn cables te gaan sleeven. Leuk project, alleen heb ik toch wat vragen.

dit heb ik besteld.
Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/5f94e5086f724dc176718bef7abf8dcf.jpg

Ik heb zojuist de connector van de Modulaire voeding 8pin naar de CPU/mobo 8pin gesleeved.
Helaas heb ik een probleem, de connector van de meegeleverde kabel. Originele kabel dus, wil zich niet laten demonteren. Waarom wil je deze demonteren ? Ik dacht dat ik de CPU connector mee besteld had, wat dus niet zo is. Ik wou eigenlijk de originele set behouden zoals het hoort, en zelf een dmv nieuwe connectoren een gehele nieuwe sleeve set maken.
Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/fcd048793f2f1d115b4899e2eb3696a6.jpg

De vraag:
- hebben jullie enig idee waar ik in nederland een CPU/mobo 8pin female connector los kan bestellen ?
Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/99c913960135db66cf51c261524768c7.png dit is een voorbeeld van google, de exacte connector die mijn originele set ook heeft.

Mijn 24pin atx set heeft ook een leuk probleem, waar ik pas later achter kwam.
op het mobo zit de 24 pin atx male aansluiting.
op mijn modulaire voeding zit een 14 pin male & 10 pin male.

de meegeleverde aansluit kabel heeft op de kant van de voeding netjes 24 aansluitingen maar aan de kant van het mobo hebben we er maar 23 die gebruikt worden en 1 aansluiting die dubbel bedraad wordt.

voorbeeld van de situatie
Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/021fe8de5d43a07aa8ed193870884b5a.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/d726dcb3ac88fd44b79352eaafcc8cee.png

als je op internet kijkt zie je nooit dat een al gesleevde set ( zo gekocht ) een cross maakt of een ader mist of dat er uberhaupt 2 aders in 1 atx hole gaan. Niet dat het uberhaupt past 2 sleeves in 1 hole 8)7

hebben mensen hier ervaringen mee ? tips mee ?
ik hoor het heel graag :)

Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/0e71d88b448e7f7bc7e6a1ee05627f17.png

hartstikke bedankt alvast :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2017 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
Jezus wat een moeite om een paar interne kabels wat op te leuken, maar vooruit. Ieder zijn ding :)

Hoe het met de "dubbele" en ongebruike aansluiting zit, weet ik niet. Ik neem aan dat dit niet zonder goede reden gedaan is. Wel kan ik je wat meer vertellen over de gebruikte connector.

Dit is een 4.2mm pitch wire to board connector. Molex is één van de fabrikanten van deze connectoren en deze lijn heet bij hun Mini-Fit Jr. Of molex de eerste was met deze connector weet ik niet, maar tegenwoordig zijn een honderden fabrikanten die deze connector maken van gerenommeerde Duitse fabrikanten tot goedkope Chinese fabrikanten. 1 van de typenummers van Molex is bijvoorbeeld de 39-01-2245

De connector laat zich herkennen door een pitch van 4.2mm Dit is de hart-hart afstand tussen de contacten. Er bestaat een male en een female variant en beide zijn in allerlei verschillende types verkrijgbaar van kabeldelen tot PCB delen. De details zal ik je besparen. In computer wordt bijna altijd een male variant op de PCB gezet, en zijn de kabeldelen female.

De kabeldelen worden op de kabel gezet dmv een "crimp" verbinding met isolatiekrimp. Dit wordt automatisch of semiautomatisch in de fabriek gedaan door verschrikkelijk dure en grote machines die de contacten met een enorme precisie aan de gestripte kabel vastklemmen. Dit is best een gevoelig proces, en voor een goed resultaat kan je dit als leek niet zomaar doen. Er bestaan hand tangen, maar die zijn nog steeds niet goedkoop en je moet wel weten wat je doet om een goede verbinding te maken. In de praktijk zouden de meeste mensen dit best zelf kunnen doen omdat de kabel niet veel mechanische belasting krijgt. Je moet alleen wel even goed oefenen en eerst een paar testjes doen om te kijken of de contacten goed worden aangekrompen en niet makkelijk los komen.

Nadat de contacten zijn gekrompen, kunnen deze in het pastike deel gestoken worden. Dit noemen we de "housing". Hier klikken ze in vast. Met een "extraction tool" kunnen deze uit de housing verwijderd worden. Eigenlijk mag je ze daarna niet weer opnieuw insteken, maar in de praktijk kan dat best. Je kan dus overwegen om alleen een exaction tool te kopen ergens om alleen de aders er even uit te halen, te sleven, en ze weer terug te doen. Ik kan mij echter voorstellen dat je liever de kabels op de exact juiste lengte maakt. Wees echter gewaarschuwd. Wil je dit goed doen, zul je voorzichtig te werk moeten gaan, en moet je investeren in duur gereedschap.

edit: oh, en je kan een stukje krimpkous gebruiken om de dubbel gekrompen kabel toch mooi af te werken.

edit 2: Ik zie dat ik wellicht even beter naar je eerste foto had moeten kijken. Ik zie dat je al een tang hebt en ook van die connectoren. Volgens mij zelfs een extraction tool. Met de tang zou ik wel even goed oefenen. De connector die je zoekt staan ook op de website van de toko waar je de andere spullen hebt gekocht.

[ Voor 7% gewijzigd door SuperKris op 03-01-2017 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Als je slim bent, dan koop je een contact extraction tool. Daarmee kun je het contact uit het huisje halen en vervolgens weer terug zetten. De uitdaging wordt wel om alle contacten op de juiste plaats weer terug te zetten als je klaar bent, maak daar een foutje in en je hebt kans dat je daarmee iets opblaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een speciale krimp tang om deze specifieke connectors te krimpen.
Tevens ben ik van beroep elektricien, weliswaar in opleiding.

De extraction tool voor ATX connectors heb ik ook. zelfs met deze tool krijg ik de wings van de terminal's niet los... er wil er maar 1 los van de 8 aan de cpu zeiden.

bedankt voor de info iig.

ik heb de site waar ik alles heb besteld 2x door gezocht, en ik kan de connector daar toch echt niet vinden.
Ben ik dan zo kippig :O

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2017 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Dan heb je de verkeerde extraction tool. De echte Molex tang om die dingen te krimpen zijn ook niet mals, richting de 300 euro ofzo. Je hebt van die "universele" krimptangen maar die werken niet op alle contacten, ovale contacten en kapotte weerhaakjes als gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
zo, dat is inderdaad wel een heel verschil, deze was geloof ik 50 dollar als ik het goed heb.
Ik moet eerlijk zeggen dat deze krimp tool erg goed doet wat hij moet doen.
alle crimps zijn er netjes en allemaal het zelfde.

Ik ga kijken voor een andere extraction tool wellicht dat een andere beter werkt.
Als ik deze naast een connector leg dan haalt deze tool makkelijk de wings van de connector.

overigens over de CPU kabel, die is nu gelukt.
De connector dit Corsair mee geleverd had is niet het zelfde als de male die op het MOBO zit.
De connector die ik besteld had (waarvan ik niet wist dat deze voor de cpu was) is volgens mijn EXACT het zelfde als de male op het MOBO. De CPU kabel door gepiept en komt exact overeen met de meegeleverde kabel :)

Dus 1 kabel is nu netjes :D
nu die 24 pin ATX nog en 3 andere voedingen ^^
Pagina: 1