Koeler, voeding en HDD's

Pagina: 1
Acties:

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06-02 10:34
Hoi! Wellicht wat veeleisend :) Maar ik zoek 3 maal advies :9 Ik wil een server in gebruik gaan nemen, en deze mag wel in een wat stiller en betrouwbaarder jasjes worden gestoken!

Ik zoek

Een koeler
Ik ben opzoek naar een nieuwe koeler voor een supermicro X8ST3-F met daarin een Xeon X5650 (uit m'n hoofd :X ). Dit is een oude server die mijn pa over had nadat hij een nieuwe bij zijn bedrijf had neergezet. Mijn doel is om hier een (backup) data beest van te maken. Echter zit er nu de standaard intel koeler op en aangezien deze server in m'n werkhok komt te staan zou ik hem graag wat stiller willen krijgen :).

Een PSU
Hier heb ik wat meer advies bij nodig d:)b. Ik heb nog een fractal design R4 over nadat ik een half jaar geleden ben overgestapt op een mATX werksysteem. Hier past het supermicro plankje ook in. Omdat de supermicro nu in een rammelkast zit (alles trilt lekker mee :) ), was het mijn idee om het zooitje over te gooien naar de Fractal Design kast. Ik kom er wel achter dat de voeding in die oude kast geen sata aansluitingen heeft :/
Nu zit er in m'n werksysteem een corsair cx500m. Deze is al wat ouder en ik meen ergens gelezen te hebben dat dit niet de beste voedingen zijn. Aangezien ik mn werksysteem vaak tot het uiterste trek (grote cadbestanden en heftig premiere pro/photoshop werk) zou ik hier een nieuwe psu in zetten. Om vervolgens de cx500m over te zetten naar de server.

Mocht dit een slecht idee zijn dan hoor ik dit heel graag!
Spec's werksysteem staan verder naar beneden

HDD's

Om te kijken of de server uberhaupt nog enigszins functioneerde heb ik er een zooitje oude HDD's (oud is 8+ jaar) in gegooigd. Het spul draait prima, maar ik ben opzoek naar een betrouwbaar systeem.
Ik lees veel over WD Reds voor NASsen. Ik wil beginnen met 2 x 2 om dit later uit te gaan breiden. Snelheid is voor mij belangrijk (ik weet niet of dit haalbaar is in mijn systeem?), er zullen grote bestanden (videobestanden) en veel kleine (foto's) gekopieerd gaan worden. Omdat ik best vaak te horen krijg of ik die ene foto nog ergens heb zou het fijn zijn als ik hier niet heel lang op hoef te wachten!

Wat is je budget?
Koeler: 30/40 €
PSU: 80 - 100 €
HDD: 200 €

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nope niet echt! Wel bepaalde eisen:

Koeler: Zo stil mogelijk!
PSU: liefst modulair en stil, ik zat al te denken aan een RM550X
HDD: betrouwbaar en enigszins rap. WD Red?

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

Server:

#ProductPrijsSubtotaal
1Supermicro X8ST3-F€ 390,16€ 390,16
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 94,-€ 94,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 484,16

Verder dus nog die Xeon (hij ligt op het moment open op m'n werktafel, en ik heb de intel koeler er nog niet af :X ) en 4 gb ram.

Eigen PC:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 359,08€ 359,08
1ASRock Z170M Extreme4€ 134,-€ 134,-
1Club3D Radeon HD 7870 XT JokerCard (Tahiti LE)€ 0,-€ 0,-
1Samsung SpinPoint M8 HN-M101MBB, 1TB€ 60,74€ 60,74
1Phanteks Enthoo Evolv Wit€ 0,-€ 0,-
1Dell P2415Q Zwart€ 444,51€ 444,51
1Corsair Hydro H80i€ 106,90€ 106,90
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16€ 115,57€ 115,57
1Corsair Builder CX500 Bronze€ 61,50€ 61,50
1Samsung 840 Pro 256GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.282,30

Wat heb ik zelf al gevonden?

Dit:

#ProductPrijsSubtotaal
2WD Red WD20EFRX, 2TB€ 92,95€ 185,90
1be quiet! Shadow Rock Slim€ 40,95€ 40,95
1Corsair RM550x€ 95,95€ 95,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 322,80

Mijn twijfel ligt vooral dus bij de koeler. Gaat deze het redden op het supermicro plankje?
Daarna de PSU, is het verstandig om die oude cx500m te hergebruiken? Of kan ik deze beter afschrijven?
De HDD's zijn naar mijn idee een verstandige keuze. Maar mocht iemand hier kritiek op hebben, dan hoor ik dit graag!

Verwijderd

Goedkopere koelers als pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.4, pricewatch: Cooler Master Hyper 212X, pricewatch: be quiet! Pure Rock en pricewatch: Scythe Kotetsu doen het niet minder dan de Shadow Rock Slim.

WD Red zijn goede schijven voor een NAS. In een serverachtige omgeving zou ik eerder Black gebruiken. Weer net even wat sneller en erg betrouwbaar. pricewatch: WD Black SATA 6 Gb/s WD2003FZEX, 2TB

De RM550x is een goede voeding echter zoveel vermogen heb je niet nodig. Een pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M is meer dan zwaar genoeg en kwalitatief vergelijkbaar.

• Kypo
Verwijderd schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 08:36:
Goedkopere koelers als pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.4, pricewatch: Cooler Master Hyper 212X, pricewatch: be quiet! Pure Rock en pricewatch: Scythe Kotetsu doen het niet minder dan de Shadow Rock Slim.

WD Red zijn goede schijven voor een NAS. In een serverachtige omgeving zou ik eerder Black gebruiken. Weer net even wat sneller en erg betrouwbaar. pricewatch: WD Black SATA 6 Gb/s WD2003FZEX, 2TB

De RM550x is een goede voeding echter zoveel vermogen heb je niet nodig. Een pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M is meer dan zwaar genoeg en kwalitatief vergelijkbaar.
Dank voor je reactie! Ik ga voor de Cooler Master cooler :) Volgens reviews op tweakers (Foritain _/-\o_ ) een erg stille. En voor een prima prijs ook!

De HDD's zullen niet non stop belast worden :) Is een Red schijf dan niet ook prima? Het scheelt wel een 50 euro namelijk... Van het verschil in 2 schijven zou ik een extra Red kunnen kopen :)

En die voeding is amper leverbaar :'( Ik had wel ergens mee gekregen dat die Bitfenix door dezelfde fabrikant als de RM550X gemaakt werd :) Dus wat kwaliteit betreft zit het wel ok denk ik zo!

Eventueel een andere stille voeding? De tweakersvoeding overzicht post van een tijd terug beschreef de rm550X als een erg stille namelijk :)

Verwijderd

Black schijven zijn sneller, 7200 rpm tov 5400 rpm voor de Red en komen met 5 ipv 3 jaar garantie. Of je de meerprijs er voor over hebt is aan jou. https://nl.hardware.info/...l/producten/157494-200809

Voor de voeding heb je maar één winkel nodig die kan leveren. Afuture lijkt mij de beste van de twee. Is een paar dagen extra levertijd wel waard.

• Kypo
Thnx voor die link! Ik denk toch dat ik voor de Red versie ga :) Het verschil in snelheid tov de kosten is toch gewonnen door de kosten ;)

Voeding ga ik achteraan :) Bedankt voor je hulp d:)b