Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Dell latitude of Precision voor HBO-ICT studie?

Pagina: 1
Acties:

• MatthijsPrent
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12-09 14:15
Hallo allemaal,

Volgend jaar ben ik van plan om de studie HBO-ICT te gaan volgen aan Windesheim in Zwolle. Hiervoor denk ik dat het handig is om mijn huidige laptop (HP pavilion dv6 2120ed) in te ruilen voor een wat krachtigere machine. Mijn budget is niet heel hoog, maar mijn eisen wel redelijk dus ik ben nu vooral aan het kijken naar tweedehands/refurbished business laptops. Ik kom vooral uit op de dell latitude of de dell precision. Het voornaamste verschil is dat de videokaart van de precision serie een stuk beter is. Ik ben wel van plan om er 2 extra schermen + 1 tv op aan te sluiten maar is hier dusdanig extra videogeheugen voor nodig? verder speel ik simpele games en kijk ik films etc, de voornaamste belasting zal mijn studie zijn.

Wat ga je met je laptop doen?
Zoals het er nu naar uit ziet ga ik Windows 10 draaien met regelmatig een virtualbox. Simpele games zullen er ook op gedraait worden en een studie HBO-ICT. wel vaak een hoop programma's tegelijk.

Wat is je budget?

De modellen waar ik naar zit te kijken komen tussen de 400 en 1000 euro. ik wil minimaal deze specs (ongeveer):
i5/i7 min. 4e gen.
8gb ddr3/ddr4 ram (uitbreidbaar naar 16gb)
3 uur accuduur
mogelijkheid om zelf ssd te plaatsen.
liefst 14 of 15.6 inch scherm.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, de laptop zal ongeveer 4/5 dagen per week mee worden genomen naar mijn studie. Hier kan ik de laptop het grootste gedeelte van de tijd wel in het stopcontact steken gelukkig. gewicht is niet zo heel belangrijk.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik zit nu te denken aan een Dell latitude of een Dell precision maar sta uiteraard open voor goede alternatieven.

Graag hoor ik jullie adviezen.

Groeten,

Matthijs

Verwijderd

Vergeet de 400-600 range maar, dan heb je een langzame laptop. Minstens een Core i3 of i5 nemen. Van 600-1000 is er genoeg aanbod, ook met i7.

Zelf had ik een Latitude 15" E5570 dit jaar direct retour gedaan vanwege de luide fan die continu aan was. Maar iemand hier op Tweakers had een 2e revisie van dit model (met USB-C/Thunderbolt, daar kan je het aan herkennen, want die zat er bij mij niet op) en die zei dat zijn E5570 wel stil was. Aan de andere kant heb ik ook 2x gehad dat mensen een laptop erg stil vonden en ik hem lawaai vond maken. Maar goed, er is toch niet aan te ontsnappen want alleen Core M processors zijn stil maar die zijn weer niet zo krachtig.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Met 1000 euro als budget ga je geen Dell Precision kopen, nieuw kosten die al snel richting de 2000 euro. Het zijn kwalitatief erg goede laptops, dus je krijgt wel waar voor je geld.

Indien je het budget kan rekken kan je wel een HP ZBook 15 G3 kopen: pricewatch: HP ZBook 15 G3 T7V53ET

Deze is slechts tijdelijk 1298 euro bij een winkel in de Pricewatch. Dit is een hele goede laptop, deze kan maximaal 64GB DDR4 hebben. Het exemplaar in de aanbieding wordt geleverd met 8GB. Er zit standaard een nvme SSD in. De videokaart is een Quadro M1000M. Deze komt ongeveer overeen met een GTX 960M qua prestaties in games. De CPU is uiteraard een Core i7.

Binnen je budget is deze HP misschien interessant: pricewatch: HP Omen 15-ax010nd

De CPU is een Core i5 6300HQ, een volwaardige mobiele quadcore. Verder heeft de laptop een 128GB SSD en een 1TB harde schijf. De laptop kan maximaal 32GB DDR4 geheugen hebben. Het uiterlijk is misschien en dan een puntje, deze neigt nogal naar een gaming uiterlijk.

Naar mijn ervaring heb je twee dingen in grote hoeveelheden nodig voor VM's: geheugen en opslagruimte.

De CPU is minder interessant, daar ligt zelden de grens.

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18:29

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

CMD-Snake schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 19:26:
Met 1000 euro als budget ga je geen Dell Precision kopen, nieuw kosten die al snel richting de 2000 euro. Het zijn kwalitatief erg goede laptops, dus je krijgt wel waar voor je geld.

Indien je het budget kan rekken kan je wel een HP ZBook 15 G3 kopen: pricewatch: HP ZBook 15 G3 T7V53ET

Deze is slechts tijdelijk 1298 euro bij een winkel in de Pricewatch. Dit is een hele goede laptop, deze kan maximaal 64GB DDR4 hebben. Het exemplaar in de aanbieding wordt geleverd met 8GB. Er zit standaard een nvme SSD in. De videokaart is een Quadro M1000M. Deze komt ongeveer overeen met een GTX 960M qua prestaties in games. De CPU is uiteraard een Core i7.

Binnen je budget is deze HP misschien interessant: pricewatch: HP Omen 15-ax010nd

De CPU is een Core i5 6300HQ, een volwaardige mobiele quadcore. Verder heeft de laptop een 128GB SSD en een 1TB harde schijf. De laptop kan maximaal 32GB DDR4 geheugen hebben. Het uiterlijk is misschien en dan een puntje, deze neigt nogal naar een gaming uiterlijk.

Naar mijn ervaring heb je twee dingen in grote hoeveelheden nodig voor VM's: geheugen en opslagruimte.

De CPU is minder interessant, daar ligt zelden de grens.
Dat uiterlijk van de HP Omen is echt maar heel bescheiden in vergelijking met Dell/MSI/Asus, het logo op de klep en de rode toetsenbordverlichting zijn eigenlijk de enige punten die een beetje gaming uitstralen.

Ik gebruik deze laptop ook voor mijn HBO ICT studie en hij bevalt prima :) Lees ook de reviews op Tweakers

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• MatthijsPrent
Bedankt voor de reacties!

Ik ben nu vooral aan het kijken naar tweedehands laptops, omdat ik via op deze manier relatief goedkoop, een goede snelle laptop heb. Ik had altijd meer het idee dat ik beter een laptop met een goede CPU kon kopen dan met veel RAM omdat dit eenvoudig uit te breiden is?

Die Zbook's zijn prachtige machines, maar helaas vreselijk duur. 1300 kost me voor nu echt nog wel iets te veel. Een nieuwe laptop van rond de €1000,00 is wel een overweging om te maken, als je denkt dat ik hier echt beter mee uit ben dan met een tweedehands?

Wat ik me wel af vraag is hoe goed mijn videokaart zal moeten zijn? aangezien ik er wel een aantal schermen in plug (3 extra) maar niet echt zwaar zal gaan gamen.

BTW. Tweedehands laptops waar ik naar kijk zijn machines als deze:
https://tweakers.net/aanb...-ips-scherm-(zgan!!).html
https://www.dubbelgaaf.nl/product/dell-latitude-e6540/

• CMD-Snake
MatthijsPrent schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 20:27:

Die Zbook's zijn prachtige machines, maar helaas vreselijk duur. 1300 kost me voor nu echt nog wel iets te veel. Een nieuwe laptop van rond de €1000,00 is wel een overweging om te maken, als je denkt dat ik hier echt beter mee uit ben dan met een tweedehands?
De kwaliteit van de HP ZBook serie is op eenzame hoogte. Het is een laptop waar je lang plezier van zult hebben. Ik heb er zelf ook eentje, bevalt erg goed. Voor 1300 euro is het een koopje die laptop.

Het voordeel van nieuw is ook dat je recente hardware hebt. Je linkt hieronder een Latitude E6540 wat een goede laptop is, maar die loopt even zo goed twee generaties achter qua hardware.
Wat ik me wel af vraag is hoe goed mijn videokaart zal moeten zijn? aangezien ik er wel een aantal schermen in plug (3 extra) maar niet echt zwaar zal gaan gamen.
Het gaat vooral om voldoende geheugen voor de videokaart om alle schermen aan te kunnen. Hoe meer pixels hoe meer geheugen nodig is. Overigens kan een Intel HD ook heel ver komen tegenwoordig. Enige nadeel is dat die dan wat systeemgeheugen claimt daarvoor.

Een videokaart met 2GB geheugen is voldoende.
Die E7470 zou ik niet doen. Die heeft een ULV processor, die zijn niet heel krachtig. De E6540 is een goed model, maar is wel al ouder nu. Je kan ook een nieuwe HP Omen kopen binnen je budget. Dan heb je wel de nieuwste hardware.

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:25
aangezien het nog even duurt voordat het nieuwe schooljaar begint... de komende maanden lekker proberen te sparen en tegen die tijd (juli-augustus) kijken wat je budget is en wat er voor dat geld in de markt beschikbaar is. Denk dat je daar veel meer aan hebt dan nu met een lager budget een laptop kopen terwijl je die pas ver dik 6 maanden echt gaat gebruiken voor je studie.

...

Verwijderd

Met bovestaande post eens. En over die Zbook hoef je nu echt niet meer na te denken, die is weer € 1749,-.

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 25-11 15:06
Ik haak hier graag even op in. Ik heb namelijk een aantal gebruikte Dell Precision laptops liggen:

Dell Precision M4700 - €599,-
Intel Core i7-3740QM (Quadcore, tot 3.7GHz)
nVidia Quadro K2000M 2GB
15,6" Full HD Dell UltraSharp IPS scherm
1 jaar garantie

Dell Precision M4800 - €749,- verkocht
Intel Core i7-4700MQ (Quadcore, tot 3.4GHz)
nVidia Quadro K2100M 2GB
1 jaar garantie

Dell Precision M4800 - €899,-
Intel Core i7-4810MQ (Quadcore, tot 3.8GHz)
nVidia Quadro K2100M 2GB
3 jaar Dell ProSupport (onsite service)

Dit zijn dus high end workstations met nieuwprijzen van ongeveer €2000,-

De M4800's zijn de directe voorganger van de huidige serie Dell workstations (Precision 7510), welke beginnen bij €1945

[ Voor 9% gewijzigd door hjkv op 09-01-2017 00:08 ]

• MatthijsPrent
@hjkv Bedankt voor je aanbod! helaas heb ik besloten om toch voor een nieuwe laptop te gaan. Ik zal er nog zeker 4/5 jaar mee vooruit moeten dus dat lijkt me zeker de investering waard.

@koentjuh1987 Het geld heb ik wel liggen voor een high-end laptop hoor. Ik vind het het geld gewoon niet waard. Volgens de adviespagina van mijn studie is een i5 met 4-8 gb ram al voldoende, dus een 6e/7e gen i7 met 8-16 ram zal zeker wel goed genoeg zijn.

@CMD-Snake Bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik ben eens goed door gaan zoeken naar de beste keuze voor een nieuwe laptop maar het wordt er niet veel makkelijker op. Ik heb nog 8 modellen waar ik de keuze tussen moet gaan maken. Ze hebben allemaal een GeForce GTX 950M of vergelijkbaar dus het videogeheugen zal wel goed zitten (1 uitzondering met een Intel HD Graphics 520).

Dan twijfel ik nog een beetje over de processor en het maximaal uitbreidbaar werkgeheugen. Bijvoorbeeld een Acer Aspire f5 heeft een i7-6500U maar er kan max. 32GB ram in. Tegen bijvoorbeeld een HP Omen 15 met een i5-6300HQ en max. 16GB werkgeheugen. Of een Medion Erazer met een i7-6700HQ max. 16GB werkgeheugen. of tot slot nog een Dell Inspiron met een i7-7500U en max 16 GB werkgeheugen...

al met al een lastige keuze.

http://www.dell.com/nl/p/...d=inspiron-15-5567-laptop
https://tweakers.net/pric...70-qwerty)/specificaties/

http://www.laptopshop.nl/...ml#product_specifications
http://store.hp.com/Nethe...d=E8Q53EA&opt=ABH&sel=NTB
https://tweakers.net/pric...15-ax010nd/specificaties/
http://www.mediamarkt.nl/...7t-1481338.html#meer-info
https://tweakers.net/pric...-573g-70lc/specificaties/
https://tweakers.net/pric...259-m-718f/specificaties/

• CMD-Snake
MatthijsPrent schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 16:11:
@CMD-Snake Bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik ben eens goed door gaan zoeken naar de beste keuze voor een nieuwe laptop maar het wordt er niet veel makkelijker op. Ik heb nog 8 modellen waar ik de keuze tussen moet gaan maken. Ze hebben allemaal een GeForce GTX 950M of vergelijkbaar dus het videogeheugen zal wel goed zitten (1 uitzondering met een Intel HD Graphics 520).

Dan twijfel ik nog een beetje over de processor en het maximaal uitbreidbaar werkgeheugen. Bijvoorbeeld een Acer Aspire f5 heeft een i7-6500U maar er kan max. 32GB ram in. Tegen bijvoorbeeld een HP Omen 15 met een i5-6300HQ en max. 16GB werkgeheugen. Of een Medion Erazer met een i7-6700HQ max. 16GB werkgeheugen. of tot slot nog een Dell Inspiron met een i7-7500U en max 16 GB werkgeheugen...
Ik zou de U-CPU's links laten liggen. Dat zijn allemaal dual-cores die gericht zijn op zuinigheid en dat is niet het hoofddoel hier.

De Medion Erazer is een goede deal voor het geld. Enige minpunten die ik kan zien zo is dat 256GB SSD krap kan zijn bij veel VM's en dat het niet direct bekend is hoeveel het maximum geheugen betreft, indien het maximaal 16GB is moet je bedenken of het volstaat. De kleine interne schijf kan je oplossen door je VM's op een externe SSD op te slaan.

De HP Omen is ook een goede keuze. Het voordeel is de 1TB extra schijf voor opslag. De Core i5-6300HQ zal ook prima volstaan. De Omen kan tot 32GB geheugen hebben volgens de Pricewatch. De Omen is dan qua geheugen het meeste uit te breiden nog.

Ik zou de keuze tussen deze twee laten gaan.

Verwijderd

CMD-Snake schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 17:57:
[...]
De Medion Erazer is een goede deal voor het geld. Enige minpunten die ik kan zien zo is dat 256GB SSD krap kan zijn bij veel VM's...
Die kan je gewoon vervangen, is een M2 SSD.

Over de Asus UX510UX -> die moet je niet hebben, je moet dan altijd voor de UX510UW gaan. Die heeft een IPS scherm en een GTX 960M. Maar wel nog steeds een U processor.
Pagina: 1