Externe videokaart voor laptop

Pagina: 1
Acties:
  • 2.803 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frubelaar
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-08-2020
Ik heb een monitor die alleen een 60Hz signaal aankan.

De grafische kaart in de laptop levert:
- 2560x1600 @30Hz
- 1920x1200 @50Hz

Ik zoek een manier om het externe scherm op de laptop aan te sluiten.

Ik heb diverse kaarten met USB aansluiting gezien maar de meeste hebben een te lage resolutie.
Buiten dat is het mij niet duidelijk wat een kaart met de frequentie doet. Is de frequentie nog steeds afhankelijk v/d laptop of maakt een externe kaart zelf een nieuwe frequentie aan?

Monitor specs: http://h10010.www1.hp.com...3065_data_sheet_May07.pdf

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik vrees dat hier geen goedkope oplossing voor zal zijn; Je scherm heeft een dual-link DVI aansluiting nodig. De enige manier om dat voor elkaar te krijgen, is met een échte videokaart die je extern aansluit. Dit kan SOMS werken als je laptop een expresscard slot heeft. Reken dan wel op €100 aan hardware, PLUS een PCI-e videokaart.
Oftewel een duur experiment zonder slagingsgarantie. Welke laptop hebben we het eigenlijk over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:25

MsG

Forumzwerver

Welke laptop heb je? Heeft die ook nog VGA? Wellicht kan je het probleem tackelen met een VGA -> HDMI converter oid?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
MsG schreef op maandag 2 januari 2017 @ 23:08:
Welke laptop heb je? Heeft die ook nog VGA? Wellicht kan je het probleem tackelen met een VGA -> HDMI converter oid?
Gaat niet werken; ik weet niet of 2560x1600x60Hz überhaupt een modus is die over VGA past, maar VGA naar HDMI2.0 (wat je nodig hebt voor deze resolutie/refresh rate) convertors bestaan niet, of zijn reteduur. Vervolgens moet je dit HDMI2.0 signaal weer om zien te zetten naar dual-link DVI, wat wederom niet bestaat of reteduur is.
Direct VGA naar dual-link DVI heeft nog een minieme kans om te bestaan en werken, maar wederom zal dit niet goedkoop zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frubelaar
Deze laptop: pricewatch: Asus ZenBook Flip UX360UA-C4152T

1920x1200 @60Hz is ook acceptabel.

Die 60Hz is zeer belangrijk. De monitor werkt niet met iets anders.

Het signaal komt echt uit de connector want de monitor 'ziet' het maar kan er verder niets mee.
Met een remote sessie (Teamviewer) zie ik het scherm.
Iets was 'gewoon' de refreshrate van de HDMI poort verdubbelt/verhoogt bestaat waarschijnlijk niet?

[ Voor 55% gewijzigd door Frubelaar op 03-01-2017 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Je monitor op een lagere resolutie aansturen gaat niet werken, dat wil de monitor niet.
Is de HDMI poort van je laptop 2.0? Je kan zoeken naar een HDMI2.0 naar dual-link DVI adapter.
Een andere optie is wellicht een USB3 docking station met dual-link DVI uitgang.
Ik heb echter geen idee of de integrated graphics uberhaupt 2560x1600x60Hz kan produceren.

Bottom-line: Het is verstandiger om een ander scherm te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:13

nelizmastr

Goed wies kapot

Kwestie van een HDMI naar DVI kabel halen.

https://www.allekabels.nl...jlwZ705ooiB9pIaAon48P8HAQ

Met deze kan je 1920x1200@60 halen. Voor 2560x1600 heb je een dual link converter/kabel nodig. Kost wat meer.

Bijvoorbeeld:

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:18

Umbrah

The Incredible MapMan

Erg lullig gesteld, dit gaat niet zomaar werken. Hooguit USB3.1 en dat zonder thunderbolt, en géén expresscard slot. Nu is de videokaart in het beestje sowieso niet erg indrukwekkend, maar de combinatie monitor/laptop is dubbel niet echt boeiend vanwege het afwezig zijn van dual-link DVI. HDMI2.0 zit niet op het scherm, dus 60Hz is per definitie een no-go. Als het scherm dan vervolgens (wat voor alles behalve games acceptabel zou zijn) geen lagere refresh rates gaat doen, dan houd het op.

Je kunt géén externe videokaart op die laptop aansluiten; iig: niet iets wat de moeite waard is (USB videokaartjes zijn niet echt... videokaarten, maar vrij CPU-intensieve lage bandbreedte comprimerende poorten die zich presenteren als videokaart, voor 2D tekstverwerking vaak goed... waar 60Hz ook niet echt meerwaarde bied); door de afwezigheid van expresscard of thunderbolt. Een ander scherm, of een andere laptop zou handiger zijn.
nelizmastr schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 10:48:
Kwestie van een HDMI naar DVI kabel halen.

Met deze kan je 1920x1200@60 halen. Voor 2560x1600 heb je een dual link converter/kabel nodig. Kost wat meer.

Bijvoorbeeld:

Ook die zal niet zomaar werken vanwege het feit dat HDMI per definitie single-link is en passief eigenlijk niet te upconverten valt... dit artikel verteld meer:

http://superuser.com/ques...dont-care-about-the-price

Het is mogelijk... maar een hels karwei.

[ Voor 34% gewijzigd door Umbrah op 03-01-2017 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frubelaar
@nelizmastr zo een kabel heb ik.

@TommyboyNL ik kan geen info vinden over de HDMI versie

@Umbrah het is alleen voor telewerk. Eigenlijk niet meer dan een brower/Citrix sessie. Dus geen gaming ofzo.

@all
Ik kan dus wel andere resoluties aanmaken maar ik krijg al snel de melding dat de bandbreedte overschreden wordt. Dat is met de Intel configuratie tool. Als ik de specs v/d GPU bekijk lijkt de HDMI poort de bottleneck te zijn.

https://ark.intel.com/pro...r-4M-Cache-up-to-3_10-GHz
Max Resolution (HDMI 1.4)‡ 4096x2304@24Hz
Max Resolution (DP)‡ 4096x2304@60Hz
Max Resolution (eDP - Integrated Flat Panel)‡ 4096x2304@60Hz

Volgens mijn, niet zo deskundige, mening kan de GPU het scherm met gemak aan. Maar niet via de HDMI poort.
Kan een USB poort theoretisch voldoende bandbreedte leveren? (2xUSB 3,0 1x USB 3.1)
Als het antwoord op die vraag nee is gaat het nooit lukken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Dat komt omdat je monitor slechts DVI aankan, wat per definitie per kanaal slechts 165MHz ondersteund, tegenover de 330MHz van HDMI 1.3 en hoger (je laptop kan 1.4 uitstuwen, maar onderklokt ivm. de beperkingen van DVI). De lol is dat een andere monitor (zeg maar, HDMI in) dit voor je oplost. Een dual-link DVI interface kun je niet even er bij op-shoppen...

USB "videokaarten", zoals de Displaylink GPU's, kunnen deze uitgang wel hebben. De praktijk is echter dat ze... traag zijn. Erg traag zelfs, en ook wel eens wat compatibiliteitsprobleempjes willen hebben. Het zijn dan ook geen GPU's die lowlvl zijn en op een PCI-E bus zitten.

Nogmaals, zowel de laptop als de monitor zijn best capabel. Ze werken alleen niet goed samen. Het meest goedkope zou zijn om de monitor te vervangen door iets met een HDMI-1.4 poort (of hoger) in. Of... gewoon een ander PC-tje gebruiken voor op de monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frubelaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Dat is de digitale tak van DVI. Je hebt ook DVI-A (analoog) en DVI-I (beiden in een stekker). Het zegt niets over het aantal kanalen. Gezien de resolutie, ga er maar vanuit dat het dual-link is. En je laptop gaat niet verder dan single-link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frubelaar
Van de spec sheet: Input signal Three dual-link DVI-D inputs
Ik was in de veronderstelling dat D voor Dual staat... :-)

Dus de monitor is 2x165Mhz=330Mhz
HDMI ondersteunt ook 330Mhz

Dat lijkt dus ok MAAR HDMI kan slechts 1 v/d 2 DVI-D kanalen aansturen.

Heb ik dat juist begrepen/samengevat?

[ Voor 10% gewijzigd door Frubelaar op 03-01-2017 15:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-09 11:51
Voor degene die op dit topic stuitten. De enige manier om een oude 27/30 inch monitor aan te sluiten op een laptop is via de displayport aansluiting met een actieve adapter (heeft een USB aansluiting). Hiermee kun je DUAL LINK DVI uitgeven. Met een passieve adapter kun je max 1900*1200 uitgeven op een normale refreshrate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

arjandijk162 schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 15:09:
Voor degene die op dit topic stuitten. De enige manier om een oude 27/30 inch monitor aan te sluiten op een laptop is via de displayport aansluiting met een actieve adapter (heeft een USB aansluiting). Hiermee kun je DUAL LINK DVI uitgeven. Met een passieve adapter kun je max 1900*1200 uitgeven op een normale refreshrate
Erm, nee hoor.

Sowieso heeft de laptop van de TS geen Displayport, dus een DP adapter pas niet eens.

In geval van de laptop van TS zit er wél een USB 3.1 Type-C connector in. Mocht die aansluiting Thunderbolt compatible zijn, dan zit daar ook een PCIe x4 signaal op en kan je simpelweg een externe GPU behuizing met GPU naar wens er aan hangen.
Bijvoorbeeld: pricewatch: Gigabyte Aorus GTX 1070 Gaming Box
of deze (geen vervangbare kaart, is een MXM insteekmodule)
pricewatch: KFA2 SNPR GTX 1060 External Graphics Enclosure
Kost wat, maar dan heb je ook wat.

Heb je een geschikte videokaart over, dan kan je er ook voor kiezen om je WiFi kaart te verwijderen en dan dit setje te halen:
http://www.dx.com/p/exp-g...black-404635#.WmiUSDco-Hs
WiFi er uit, kabel onderuit je laptop laten komen naar de externe GPU houder, daar duw je dan een videokaart in en sluit je scherm daar op aan.
Eventueel met Displayport, maar DualLink DV-D is ook een optie. Ligt er een beetje aan wat er op je kaart zit.

Indien je een Expresscard slot hebt aan de zijkant van je laptop, kan je het jezelf ook wat makkelijker maken met dit setje:
http://www.dx.com/p/exp-e...black-412508#.WmiWzjco-Hs
Maargoed, dan moet je laptop wel zo'n slot hebben, en die van de TS heeft t niet.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-09 12:07

-36-

Trust me. I'm an amateur

@McKaamos

Die GDC beast is een ramp om aan de praat te krijgen. zeker icm windows 10. Het is mogelijk maar zeker geen plug en play

[ Voor 86% gewijzigd door -36- op 24-01-2018 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

-36- schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 15:29:
[...]

Die GDC beast is een ramp om aan de praat te krijgen. zeker icm windows 10. Het is mogelijk maar zeker geen plug en play
Naja, het is een optie, en er zijn meerdere op de markt.
Kwestie van de beste uitkiezen voor de taak.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-09 11:51
McKaamos schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 15:23:
[...]

Erm, nee hoor.

Sowieso heeft de laptop van de TS geen Displayport, dus een DP adapter pas niet eens.

In geval van de laptop van TS zit er wél een USB 3.1 Type-C connector in. Mocht die aansluiting Thunderbolt compatible zijn, dan zit daar ook een PCIe x4 signaal op en kan je simpelweg een externe GPU behuizing met GPU naar wens er aan hangen.
Bijvoorbeeld: pricewatch: Gigabyte Aorus GTX 1070 Gaming Box
of deze (geen vervangbare kaart, is een MXM insteekmodule)
pricewatch: KFA2 SNPR GTX 1060 External Graphics Enclosure
Kost wat, maar dan heb je ook wat.

Heb je een geschikte videokaart over, dan kan je er ook voor kiezen om je WiFi kaart te verwijderen en dan dit setje te halen:
http://www.dx.com/p/exp-g...black-404635#.WmiUSDco-Hs
WiFi er uit, kabel onderuit je laptop laten komen naar de externe GPU houder, daar duw je dan een videokaart in en sluit je scherm daar op aan.
Eventueel met Displayport, maar DualLink DV-D is ook een optie. Ligt er een beetje aan wat er op je kaart zit.

Indien je een Expresscard slot hebt aan de zijkant van je laptop, kan je het jezelf ook wat makkelijker maken met dit setje:
http://www.dx.com/p/exp-e...black-412508#.WmiWzjco-Hs
Maargoed, dan moet je laptop wel zo'n slot hebben, en die van de TS heeft t niet.
Meestal zit er in USB-C een Displayport ALT mode, dus zou je eerste een USB-C naar Displayport adapter moeten hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:43

br00ky

Moderator Harde Waren
@arjandijk162 let even op hoe oud het topic is waar je in reageert. Deze is bijna 5 jaar oud...
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.