• mca2
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-01 16:32
Al enige jaren is mijn setup redelijk constant:
  • 40" Philips 1080p televisie (40PFL8605)
  • Denon receiver (AVR-X4000) in 2.1 opstelling (3.1 of 5.1 heeft problemen met de WAF)
  • Zelfbouw HTPC op basis van ION bordje (ASUS AT3IONT-I)
Dit geheel draait met Kodi onder ubuntu en wordt gebruikt voor
  • Films kijken
  • Sabnzbd
  • Netflix kijken in Kodi (als ik de configuratie tenminste eens werkend krijg)
De nvidia ion chip icm de vdpau drivers zorgen ervoor dat deze fanless(!) opstelling bijna alles aankan. Maar inmiddels komt er content voorbij die de ion niet meer aan kan en de atom al helemaal niet. Bij sommige content ervaar ik dus nogal wat schokken en hicups.

Om niet content te hoeven recoden en omdat na 6 jaar er wel eens wat nieuws mag komen, wil ik mijn htpc een upgrade geven met een nieuw moederbord. Omdat ik me eens in de 5 jaar hier weerin verdiep, loop ik dus hopeloos achter. Moet hier minimaal een i5 aan te pas komen of is een celeron voldoende? Of heeft nvidia inmiddels een nieuwe ion set die meer kan? De eisen zijn:
  • maximaal micro ATX formaat ivm de huidige kast MS-Tech MC-1200
  • alle huidige video/audio formats (hardware-matig?) kunnen decoden en kunnen doorgeven aan de receiver
  • fanless of ander heel erg stil, energie is niet echt een issue, hij staat geen hele dagen aan, daar heb ik een server voor
  • DDR3 pc3-8500 compatible zou fijn zijn ivm hergebruik mem
Wie heeft een goede suggestie voor een vervangend moederboard/cpu en welke hedendaagse eisen ben ik nog vergeten?

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Een i5 lijkt me overkill. Video playback is meestal niet erg multithreaded, dus een quadcore aanschaffen is overdreven.
Denk dat je beter af bent met ene i3. Die heeft (indien gelijke serie/generatie en kloksnelheid) betere single core performance dan een i5.
Celeron zou ik niet aan beginnen, die heeft gewoon minder singlecore performance ten opzichte van de i3. (again, indien gelijke clock en generatie) Het is gewoon weinig bang/buck verhouding, die de i3 wel heeft.
Eventueel zou je een Pentium kunnen overwegen, maar ik ben persoonlijk geneigd om voor een i3 te kiezen.
Core i series hebben ook nagenoeg altijd een krachtiger geintegreerde GPU dan Celeron en Pentium. Dus ook dat is een puntje om in je achterhoofd te houden.

Als je DDR3 wil blijven gebruiken, kan je kijken naar budget Skylake Socket 1151 borden, of je gaat een generatie terug (Haswell? i*-4000 serie) op socket 1150. Die zijn ook allemaal DDR3.
In princiepe wordt Skylake (de i*-6000 serie) verkocht met DDR4 boards, maar de CPU's hebben wel de DDR3 en DDR4 controller aan boord. En er bestaan dus ook wel een paar boards die zowel DDR3 als DDR4 aan kunnen.

Voor video decoderen heeft Intel wel support in z'n geintegreerde iGPU, dus hardware support is er wel. Ik durf je zo niet te zeggen in hoeverre, maar Intel claimt 4K support op Skylake.
Anders kan je altijd nog een budget AMD of nVidia kaartje kopen voor hardwarematige decodering, mocht de geintegreerde iGPU van Intel niet voldoen.

Edit:
Zag dit ook net langs komen: 4K HEVC 10-bit Skylake test
Als je 10bit HEVC content wil draaien, moet je nog even wachten op Kaby Lake. Dat is de Core i*-7000 serie die bijna beschikbaar komt. Past gewoon op Socket 1151, maar vermoedelijk heb je een Bios update nodig op de 100-series chipset borden. Iig, MSI en Asus hebben aangegeven dat ze veel borden gaan voorzien van een update.
Anders moet je een board met een 200-series chipset hebben (aka Z270, of H210, of B250, etc). Kaby Lake schijnt wel DDR3L support te krijgen, maar dat werkt dus niet zomaar met alle sticks DDR3.

Uiteraard geldt dat alleen als je de geintegreerde iGPU wil gebruiken. Ik zou opteren voor een insteekkaartje voor het geval je uiteindelijk 10bit HEVC wil draaien.

Bronnen omtrend BIOS updates:
http://wccftech.com/intel...ries-motherboard-support/
http://wccftech.com/kaby-...s-motherboards-confirmed/

Edit2: Owjah, als ik wat moest kiezen, en kosten effectief moest gaan doen, dan zou ik het DDR3 geheugen hergebruiken en een Haswell (i*-4000 serie) i3 kopen, gecombineerd met een passend board en zdora dat nodig blijkt, een low-profile videokaart aanschaffen. (Radeon R9 Nano of beter, of Geforce 10xx series)

[ Voor 30% gewijzigd door McKaamos op 02-01-2017 22:48 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Zat ongeveer in dezelfde situatie, 2de gen i3, trok alles prima maar. .nieuwe mediaformaten zaten eraan te komen en het trok stiekem best veel stroom voor 24/7 systeem.

Heb nu zelf een systeempje gebouwd rond een asrock itx 4205 =opgebakken Pentium (zie mn inventaris) en t voldoet prima voor jouw doel. Staat hier 230 series en films binnen te harken,parren, rarren en te serveren aan aantal laptops/mediaplayers en af te spelen. Tegelijk,zonder te haperen. (Win10 pro, Kodi,Sonarr,Plex,Couchpatato,Sabnzbd)
Is een Apollo Lake bord, en heeft in wezen dezelfde gpu als de kaby lake. 4k HDR etc Volledig hardwarematig. Is fanless,lekker stil,en met 1 hdd 15w onder load.
Hdmi 2.0, toslink. Hangt hier aan een Marantz 7010.

Je zult wel ddr3 so-dimm moeten aanschaffen voor dit bordje,waar de lagere itx celeron bordjes van asrock normale dimms gebruiken. Om af te spelen heb je aan die lichtere bordjes voldoende, maar ietsjes extra voor Sabnzbd/plex is wel prettig.
Een i3 kan natuurlijk prima,en als je budget wat hoger is, is dat zeker het overwegen waard,maar naar mijn bescheiden mening en ervaring tot nu toe niet nodig. Hoger als de i3 is overkill.

Enige echte nadeel dat t bord heeft is dat hd-audio in windows via hdmi niet doorkomt,wat ik opgelost heb door het geluid nu via dvi->hdmi ->Avr te laten lopen en het beeld direct over de hdmi naar de tv te sturen. Is naar alle waarschijnlijkheid een drivertekortkoming van intel.

Voor wat meer leesvoer, http://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=270298

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2017 22:05 ]